Circuswereld Forum

Welkom op dit forum. Lezen is leuk maar zelf een bericht plaatsen maakt het voor de anderen nog leuker.
Het is momenteel di apr 23, 2024 8:10 am

Alle tijden zijn UTC+02:00




Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 3 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: wo jun 01, 2016 3:46 pm 
Offline

Lid geworden op: do jul 21, 2011 3:38 pm
Berichten: 9579
Beste vrienden en vriendinnen, geachte en gerespecteerde haters!

Vooral van de tweede groep hoop ik dat ze voor één keer hun afkeer overwinnen en dit bericht toch lezen zonder alleen plaatjes te kijken.
Niet in mijn belang, maar in dat van henzelf. En van het circus, waar ze zo van houden.....
Afgelopen weekend ben ik in Oldenburg naar Circus Probst geweest en het was fantastisch!
Een zeer gevarieerde voorstelling van tweeënhalf uur met louter topartiesten. Circus zoals circus hoort te zijn, dit keer niet als te vaak gebruikte dooddoener, maar de realiteit!
Circus zoals we dat hier bij ons vroeger ook zagen, maar wat nooit meer het geval zal zijn.

Natuurlijk is het leuk en aardig dat Louis Knie jr. later dit jaar bij ons op tournee gaat. Ik zal er zeker heen gaan en misschien ook wel meer dan één keer.
Maar vergeleken met Probst biedt dat circus geen al te uitgebreid programma. De lijst van (top-)artiesten bij het Duitse circus is precies twee keer zo lang!
Goed, geen knetterende motoren. Maar daar moet je liefhebber van zijn en we zagen ze al vaker. Hetzelfde geldt voor het rad des doods.
Wel heel veel dierennummers, inclusief de roofdieren van Tom Dieck. Vorig jaar nog te zien bij Charles Knie.
Probst deed het toen een seizoen zonder tijgers of leeuwen en veronderstelde dat de verminderende publieke belangstelling daar mogelijk een gevolg van was.
En dus kwamen ze terug. Jammer, maar de enige oorzaak van de verminderende belangstelling bleek het niet te zijn.
Dat zit (ook) in Duitsland dieper. Het werd hier onlangs al gemeld en door een grote kenner (helaas) bevestigd.
Bovendien hoopten ze dat door het weglaten de overlast van dierenactivisten zou verminderen. Ook al niet, zoals bekend gaan die door tot het laatste circusdier voorgoed is ingeslapen....
Ja beste mensen, sombere tijden staan ons nog te wachten.
Nooit stond ik daar echt voor open, in de veronderstelling dat het elkaar de put inpraten weinig zou opleveren.
Ook al veronderstelde een circuskenster bij uitstek (?!) nog recent op een ander medium dat ik volkomen bewust het circus in de vernieling aan het schrijven ben.
Klinkklare onzin, ik besteed niet voor de grap minimaal vier (maar meestal meer) uren per dag aan het vinden en doorgeven van circusnieuws, en niet alleen hier.
Bovendien vult ze de agenda op haar eigen site voor een groot deel met gegevens die door mij belangeloos zijn verstrekt!

Waarom deze uitvoerige uitleg, het ging tenslotte over Circus Probst.
Wel, dit is bedoeld als een oproep aan iedere rechtgeaarde circusliefhebber in ons land. Deze week staan ze nog (van donderdag t/m zondag) in Oldenburg, daarna reizen ze verder van onze oostgrens door. Dus dichterbij komen ze zeker niet meer.
De kans om ze te zien wordt bovendien snel kleiner, want ook bij hen wordt overwogen aan het eind van dit seizoen met reizen te stoppen en zich te gaan beperken tot het maken van de nog steeds wel succesvolle kerst- en wintercircussen.
Er zijn meer tekenen die daarop wijzen. Verkooppersoneel zie je in de voortent al niet meer, dat doet de familie en de artiesten er nu bij, evenals de kaartcontrole en de placering.
Een paar jaar geleden ondenkbaar dat junior-directeur Andi popcorn staat te bakken en kroonprinses Stephanie de drankjes verkoopt.
Een Chinees die in de pauze ijs verkoopt. En Denis Stoliarov die je -uiteraard in het Nederlands- naar je plaats brengt!
Bijkomend probleem vormt het sterk verouderde wagenpark, waar nauwelijks iets aan wordt vervangen.
Meer dan 80 vrachtwagens gaan er mee op tournee, waarvan een deel haast historisch.
Maar het gaat over de weg, tel uit de brandstofkosten!

Niet allen in Oldenburg was het allesbehalve druk, een goede kennis van me ging een week eerder kijken in Cloppenburg en daar was het zo mogelijk nog erger.
En dat voor een circus waar wij in Nederland alleen nog maar van kunnen dromen!
Dus houd je van jezelf en houd je van het circus: doe je dat plezier en ga kijken nu het nog kan!
Naar die ongeëvenaarde (maar dat is een persoonlijke mening) hilarische Stoliarovs -waarvoor sinds begin mei een Nederlandse circusschool meereist, nee niet voor Denis die weer naar school gaat, maar voor de kindertjes-, die geweldige Chinezen -twee jaar geleden nog te zien tijdens dat topprogramma van Circus Sijm- op het slappe koord, fietsend op een reuzenbal en dat weergaloze slangenmeisje met die zes trossen brandende kaarsen. En dan nog bewegen ook!
Met heel veel acrobatiek en heel veel dierennummers.

Afbeelding

De eigen exoten van de pas 60 geworden papa -tot aan emoes toe-, maar ook de ezels van Marcel Krämer (als openingsnummer).
Vergelijkbaar met wat Michel Iarz een paar jaar geleden bij Herman Renz deed met de Arabieren: de dieren hun eigen gang laten gaan, totdat de 'meester' de piste in komt. Als vanuit het niets gaan de zes ezels over tot dressuurvormen!
En denk eraan, dat is bij ezels ècht nog een tikkeltje moeilijker dan bij paarden!
Het Wild West nummer wordt later vervolgd met ondermeer bizons. Zie je nog maar weinig in het circus en is altijd indrukwekkend.

Afbeelding

Tom Dieck noemde ik al, en hij was naar mijn gevoel beter op dreef dan wel eens eerder. Maar dat kan ook komen doordat wij tegenwoordig zo weinig (of geen) roofdieren meer zien optreden.
Met twee witte leeuwenmannen, twee lijgers en een groep tijgers. Die meneren mochten nog wel wat meer doen voor de kost.....

Afbeelding

Kevin en Tünde Probst met hun kleindieren

Afbeelding

En Stephanie Probst met haar paarden.

Vooral voor liefhebbers in het Noorden van ons land is Oldenburg maar een stukkie.....
Maar ook wanneer je van verder komt is en blijft het absoluut de moeite waard.
Per OV? No problemos, ondanks de vernielde spoorbrug bij Weener.
Per Flixbus vanuit Groningen (voor het station) rechtstreeks voor weinig naar Oldenburg (achter het station), een paar minuten lopen van het circusterrein. Zie: https://www.flixbus.nl/
En terug op dezelfde dag, met doorreismogelijkheden naar ongeacht welke plaats in het land. Oké, wanneer je naar een middagvoorstelling gaat.
Zelfs mogelijk vanaf Amsterdam-Sloterdijk, eveneens rechtstreeks! Daarvandaan om 8.15 of 10.45 uur en 's avonds voor half twaalf weer op Sloterdijk.

Nog één aspect, en dan stop ik ermee: de verademing om een stad binnen te rijden -vanaf de snelweg bijvoorbeeld de Alexanderstrasse- en dan echt om de 20 meter reclame voor het circus te zien!
Grote borden, kleine borden, posters. Zo veel als ze maar wilden. Zelfs grote dubbele borden aan tuinhekjes van particulieren. Bovenin de lantaarnpalen een stukje verderop.
En echt heel veel.... Zoals je dat vroeger ook bij ons (wel eens) zag! Alleen dat gevoel al, zoiets als: we zijn weer thuis! Geweldig!!

Dus doe je dat genoegen nou maar, je weet zelf wel dat je het verdiend hebt!
Kun je later tenminste nog vertellen dat je erbij bent geweest!
Want (nog) later kon wel eens te laat zijn!

Verdere informatie en kaarten: http://www.circus-probst.de/
Maar ook aan de kassa zijn er vast nog wel voldoende kaarten te koop.
Wat ik al eerder meldde: op donderdagmiddag (morgen dus) familiedag: alle kaarten -behalve loge- € 10,-! Loge: € 15,-! Aanvang 17.00 uur.

Afbeelding

Laatste mededeling: parkeren kunt u recht voor de ingang van het circus aan de Messestrasse.
U kunt uitrekenen hoe lang u denkt te blijven en daarmee zelfs nog besparen op een dagkaart van € 3,-! Kom daar in Nederland maar eens om!

Gratis parkeren kan ook, zelfs op het circusterrein! Rijdt tussen het circus en de Weser Ems Halle door en u vindt halverwege links een inrit naar het gravelterrein waarop het circus staat.
Naast en achter het circus is voldoende parkeergelegenheid, zelfs bij een uitverkochte voorstelling!

Ha, nog iets. Van Mathijs te Kiefte hoef je niet te schrikken en ook niet bang te zijn. Ja hoor, hij is er wel, maar uitsluitend actief achter de schermen. Hij is tegenwoordig de bureaumanager of Chef de Büro van dit circus.
Meer zal er waarschijnlijk ook niet van hem verlangd worden. Ondanks dat dit circus wel een prima orkest maar geen spreekstalmeester kent!
Papa Reinhard houdt in het begin een toespraak en op het eind weer, dan zelfs een veel langere. Dat gaat al jaren zo.
Met in die slottoespraak uiteraard ruime uitleg over de dieren en ook de mededeling dat Duitsland het enige land ter wereld is waar circussen geen staatssteun ontvangen......
Gezien het voortreffelijke programma vergeven we hem deze onwaarheid maar al te graag!


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: do jun 02, 2016 5:09 pm 
Offline

Lid geworden op: do jul 21, 2011 3:38 pm
Berichten: 9579
Nog iets vergeten: de aanvangstijden.
Voor deze week in Oldenburg:

do 02 juni - 17.00*
vr 03 juni - 16.00 + 19.30
za 04 juni - 16.00 + 19.30
zo 05 juni - 11.00 + 16.00

* = familievoorstelling, alle plaatsen € 10,-, loge € 15,-
Maar die voorstelling is zojuist begonnen, dus dat ga je niet meer halen!
Tenzij je al binnen zit, maar dan kun je dit weer niet lezen.
Wat niet kan, maar ik dat geval heb je wel iets anders te zien en van te genieten dan een circusforum op internet!

De normale prijzen zijn:

Afbeelding

waarbij mensen van 65+ (Rentners) kinderprijzen betalen. Wel even melden aan de kassa uiteraard!

Afbeelding

Behalve deze spectaculaire Chinese kontorsioniste zijn er ook pasgeboren dieren te zien.
Niet tijdens de voorstelling maar in de 'dierentuin', onder meer geopend tijdens de pauze.
Tegen betaling, maar dat is in Duitsland gebruikelijk.

Afbeelding

Sommige zijn wel heel nieuwsgierig!

Afbeelding


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: vr jun 03, 2016 5:28 pm 
Offline

Lid geworden op: do jul 21, 2011 3:38 pm
Berichten: 9579
Kreeg een mooie foto van Joop van der Lei die vorig weekend ook op bezoek was bij Circus Probst in Oldenburg.
Van niemand minder dan de onlangs 60 jaar geworden directeur Reinhard Probst himself actief in de popcorn-wagen!

Bijlage:
thumbnail_P5271562.jpg
thumbnail_P5271562.jpg [ 253.23 KiB | 4323 keer bekeken ]


Hartelijk bedankt!


Omhoog
   
Berichten van vorige weergeven:  Sorteer op  
Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 3 berichten ] 

Alle tijden zijn UTC+02:00


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten


Je kunt niet nieuwe berichten plaatsen in dit forum
Je kunt niet reageren op onderwerpen in dit forum
Je kunt niet je eigen berichten wijzigen in dit forum
Je kunt niet je eigen berichten verwijderen in dit forum
Je kunt geen bijlagen plaatsen in dit forum

Zoek op:
Ga naar:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Nederlandse vertaling door phpBBservice.nl & phpBB.nl.