Circuswereld Forum

Welkom op dit forum. Lezen is leuk maar zelf een bericht plaatsen maakt het voor de anderen nog leuker.
Het is momenteel do mar 28, 2024 8:28 pm

Alle tijden zijn UTC+01:00




Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 15 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: di okt 11, 2016 5:55 pm 
Offline

Lid geworden op: do jul 21, 2011 3:38 pm
Berichten: 9579
Een speciale circusvoorstelling in Frankrijk heeft ongevraagd gebruik gemaakt van maar liefst 16 nummers van Tom Waits.
het laatste woord is daar dan ook nog niet over gezegd: Waits eist iets van een half miljoen schadevergoeding!

Opnamen van de show en commentaar: https://www.youtube.com/watch?v=xJeVIZ-vaLs

en meer over de show: https://www.youtube.com/watch?v=RNULdxSDjF4

Wordt vervolgd.....


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: wo okt 12, 2016 4:26 pm 
Offline

Lid geworden op: do jul 21, 2011 3:38 pm
Berichten: 9579
En zo wordt onze reis door de circuswereld door een wellicht vervelend bericht opnieuw sterk verrijkt: persoonlijk had ik van dit paardencircus nog nooit gehoord......
Maar wat mooi om te zien allemaal, met name hoe ze daar met hun dieren omgaan. Ik ben al bijna onderweg....

Moeilijk te kiezen in dit dilemma overigens. Al heel lang een groot bewonderaar van Tom Waits en een gepassioneerd circus- en paardenliefhebber.

Wat een gezelschap:

Afbeelding

De voorstelling waar de heisa over is ontstaan, ook vorig jaar al te zien in het Théâtre Equestre Zingaro in Aubersvilliers.
En dat ligt dan iets ten Noorden van Parijs, dicht aan de A1. Ongeveer 400 km vanaf Breda.

Afbeelding

http://www.bartabas.fr - voor nadere inlichtingen als aanvangstijden en reserveringen.
Aldaar nog te zien t/m 31 december.

Mooie stallen en uniek, die voorstelling: een blindegeleidepaard op het kerkhof. Of zelfs de pony die in een vliegende engel veranderd!

Nog weer een ander promofilmpje: https://www.facebook.com/theatreequestr ... =2&theater

En nog een: https://www.facebook.com/theatreequestr ... =2&theater

Reclame in de Metro:

Afbeelding

Ook al erg mooi, met name voor de liefhebber. In een van de filmpjes zag je ze samen: het zijn allebei ezels!
Die grote is een Poitou, het in Frankrijk voorkomende grootste ezelras ter wereld.

Afbeelding

Een paar trouwe fans onderweg naar de voorstelling:

Afbeelding

Mooie woontrailer ook al:

Afbeelding

Gigatent tijdens de opbouw:

Afbeelding

De stalknecht en het paard....

Afbeelding

En dit is dan Tom Waits, voor wie hem niet kent:

Afbeelding

Het recente verhaal in The Guardian dat de zaak weer oprakelde nadat een rechter in Frankrijk kort daarvoor uitspraak deed in deze zaak en het circus in het gelijk stelde. De zaak is echter actueel -en vandaar die Engelse belangstelling- omdat er vergevorderde plannen bestaan dat de voorstelling naar Engeland komt. En daar hebben Franse rechters niet zo veel te vertellen..... Wat de komst onzeker maakt.
Mocht die tournee niet doorgaan, dan maar deze kant uit, zou ik zeggen!

https://www.theguardian.com/music/2016/ ... nce-circus


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: ma okt 17, 2016 9:47 pm 
Offline

Lid geworden op: ma jul 04, 2016 11:54 am
Berichten: 288
Didier schreef:
Een speciale circusvoorstelling in Frankrijk heeft ongevraagd gebruik gemaakt van maar liefst 16 nummers van Tom Waits.
het laatste woord is daar dan ook nog niet over gezegd: Waits eist iets van een half miljoen schadevergoeding!

Opnamen van de show en commentaar: https://www.youtube.com/watch?v=xJeVIZ-vaLs

en meer over de show: https://www.youtube.com/watch?v=RNULdxSDjF4

Wordt vervolgd.....


Maar liefst 16 nummers van 1 en dezelfde muzikant. Tja, normaal betaal je buma, stemra, senna, en dan is de kous af, maar als je
bijna een heel repetoir van dezelfde artiest gebruikt, dan lijkt het mij dat daar dan andere regels voor zullen gelden alleen schijnbaar
dus niet in frankrijk, maar een hoger beroep is natuurlijk nooit uitgesloten en dan naar een ander (nog) eu land vluchten heeft geen enkele
zin, want dan word je desnoods gewoon uitgeleverd als daar om gevraagd zou worden. En anders kom je alsnog aan de beurt
zodra je weer naar frankrijk gaat.


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: di okt 18, 2016 2:59 pm 
Offline

Lid geworden op: do jul 21, 2011 3:38 pm
Berichten: 9579
Het is misschien wat lastig om het hele verhaal in die krant te lezen, maar de maker van de voorstelling -Bartabas- zegt daarin:

“It is clear that I would not have created this show in the same way if he had said he did not agree with the use of his songs,” Bartabas said, insisting a fee of € 400,000 had already been paid.


Hetgeen zoveel inhoudt dat hij al € 400.000,- rechten heeft betaald voor het gebruik van de nummers aan de agent van Waits.
Dat lijkt me inderdaad wel een aardig bedrag!
Waits eiste overigens in eerste instantie bij de rechtbank in Frankrijk geen hogere of andere vergoeding, maar het stopzetten van de show.
Daar ging die rechtszaak over. Waarin hij in het ongelijk werd gesteld.
Het repertoire van Tom Waits is dermate omvangrijk dat 16 nummers onder de afdeling pinda's vallen.
En uitleveren van personen omdat die de muziekrechtenwet overtraden? Op welke planeet leef je eigenlijk?
Bovendien was er geen sprake van vluchten naar Engeland, daar stond (en staat?) een tournee gepland.
Mogelijk dat Waits dacht daar opnieuw te kunnen cashen..... En dat zal niet eenvoudig worden wanneer er al een overeenkomst over het gebruik van de muziek bestaat. Want die houdt bij de grens niet op. Dat is denk ik de essentie van deze zaak.


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: di okt 18, 2016 6:37 pm 
Offline

Lid geworden op: ma sep 02, 2013 10:23 pm
Berichten: 5
Voor mij als paardenliefhebber is Bartabas natuurlijk geen onbekende. De rede dat ik hier mee lees is dat oa Manuela Beelo en Ilonka en Ferry Baliga-Karoly aan de wieg hebben gestaan van wat ik nu nog steeds doe, de beste paarden trainers komen uit het circus.....
Dit vind ik ook een hele mooie van Bartabas;

https://www.youtube.com/watch?v=wBwaTZuDUkg


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: wo okt 19, 2016 10:53 am 
Offline
Site Admin
Gebruikersavatar

Lid geworden op: zo okt 23, 2005 10:34 pm
Berichten: 7474
Locatie: Maassluis
Dit is echt iets heel anders dan we gewend zijn... bedankt voor de link.

_________________
Gelukkig zijn niet alle circussen hetzelfde....


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: wo okt 19, 2016 2:00 pm 
Offline

Lid geworden op: do jul 21, 2011 3:38 pm
Berichten: 9579
Inderdaad erg mooi! We gaan nog van hem horen en zien, daar zorg ik wel voor, bij leven en welzijn!

Zag nog een hele mooie van hem met een schitterende Friese hengst. Ook hier de muziek als waar genoegen!

https://www.youtube.com/watch?v=E2H2N-zV3bc#t=1.2000002

En daar is de volgende al: een film van meer dan een uur gemaakt in opdracht van ARTE tijdens de Mozartwoche vorig jaar in Salzburg.
Nog geen tijd gehad om hem helemaal te bekijken, maar van wat ik zojuist zag hield ik het al niet droog.....
In een werkelijk adembenemende enscenering met de meest fantastische muziek die er ooit is gecomponeerd op sublieme wijze uitgevoerd.
Dan hebben we het nog niet eens over de paardendressuur op het allerhoogste niveau.
In een woord: geweldig!
Neem de tijd, bekijk de film alsjeblieft op een groot scherm en met goed geluid, er gaat een nieuwe wereld voor je open!

https://www.youtube.com/watch?v=z21JsAUq-MM

Nog een mooie, gemaakt op de Academie voor Paardrijkunst in Versailles.

https://www.youtube.com/watch?v=ogUmNkwzqw8

En dan te bedenken dat we in hetzelfde land leven als mongolen (met een kleine m) die het rijden op paarden willen (laten) verbieden!

Nou, nog eentje dan, in hetzelfde theater. Fragmenten uit de uitvoering van een choreografie van de hand van de meester Bartabas, waar ook het vorige filmpje over ging:

https://www.youtube.com/watch?v=tgLlbfhDxlk

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: vr okt 21, 2016 12:02 pm 
Offline

Lid geworden op: ma jul 04, 2016 11:54 am
Berichten: 288
Didier schreef:
En uitleveren van personen omdat die de muziekrechtenwet overtraden? Op welke planeet leef je eigenlijk?


Ik mag het een en ander verkeerd begrepen hebben, maar het is wel zo dat als je in een EU land een boete krijgt voor wat dan ook,
je dan niet veilig bent in een ander EU land, want stel je betaald hier je belastingen niet en verhuist naar een ander EU land,
je dan echt niet de dans gaat ontspringen en de belastingdienst desnoods om je uitlevering gaat vragen want betalen zul je.
Dat was het punt dat ik wilde maken, en daarvoor kom ik niet van een andere planeet.


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: vr okt 21, 2016 2:22 pm 
Offline

Lid geworden op: do jul 21, 2011 3:38 pm
Berichten: 9579
Ga je huiswerk op deze planeet dan nog maar even overmaken: in geen enkel geval is het niet betalen van muziekrechten een misdrijf.
En dat is de minimale voorwaarde om voor uitlevering in aanmerking te komen. Met de nodige haken en ogen overigens: het gepleegde misdrijf moet in beide landen even strafbaar zijn en er moet een uitleveringsverdrag tussen beide landen bestaan.
Kort gezegd....
Dat geldt overigens ook voor de belastingdienst, die als voorbeeld werd genoemd.
Daarbij blijft de inbeslagname, als er al sprake van is, beperkt tot goederen.
Om dicht bij huis te blijven: Milko werd vorig jaar dan ook niet gearresteerd.....


Laatst gewijzigd door Didier op vr okt 21, 2016 5:11 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

Omhoog
   
BerichtGeplaatst: vr okt 21, 2016 4:12 pm 
Offline
Site Admin
Gebruikersavatar

Lid geworden op: zo okt 23, 2005 10:34 pm
Berichten: 7474
Locatie: Maassluis
Kortom: je wordt dan misschien niet uitgeleverd maar de boetes en schulden blijven boven je hoofd hangen.
Op Schiphol en bij verkeerscontroles kan je zo maar ineens de pineut zijn.

_________________
Gelukkig zijn niet alle circussen hetzelfde....


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: vr okt 21, 2016 4:17 pm 
Offline

Lid geworden op: do jul 21, 2011 3:38 pm
Berichten: 9579
Dat heb ik nooit ontkent, maar is dus wel heel iets anders.


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: vr okt 21, 2016 7:31 pm 
Offline

Lid geworden op: ma jul 04, 2016 11:54 am
Berichten: 288
Didier schreef:
Ga je huiswerk op deze planeet dan nog maar even overmaken: in geen enkel geval is het niet betalen van muziekrechten een misdrijf.
En dat is de minimale voorwaarde om voor uitlevering in aanmerking te komen. Met de nodige haken en ogen overigens: het gepleegde misdrijf moet in beide landen even strafbaar zijn en er moet een uitleveringsverdrag tussen beide landen bestaan.
Kort gezegd....
Dat geldt overigens ook voor de belastingdienst, die als voorbeeld werd genoemd.
Daarbij blijft de inbeslagname, als er al sprake van is, beperkt tot goederen.
Om dicht bij huis te blijven: Milko werd vorig jaar dan ook niet gearresteerd.....


Stel je hebt hier een flinke belastingschuld en je verhuist naar een ander EU land. Als de belastingdienst
dan weet waar je uithangt, dan zullen ze echt wel om uitlevering vragen, en aangezien we 1 EU zijn,
lijkt het mij dat er dan geen uitleveringsverdrag nodig is. En als je dan bv een mega vette boete krijgt
voor whatever, de staat die boete dan oplegt, en dan kun je binnen de EU verhuizen wat je wilt, dan
kom je gewoon aan de beurt. Het zou me dan ook wat worden als iedereen hier maar de belasting
tilt en dan gemakshalve naar een ander EU land emigreren om zo de belastingdienst hier te ontlopen.
En wat Milko betreft, die is te eerlijk geweest, en mensen die eerlijk zijn worden het hardst genaaid
door de belastingdienst, maar dat is dan weer een heel ander verhaal.


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: zo okt 23, 2016 2:27 pm 
Offline

Lid geworden op: do jul 21, 2011 3:38 pm
Berichten: 9579
Om met het laatste te beginnen: daar ben ik het helemaal niet mee eens. Er zijn (eerlijke) mensen die je daarover een heel ander verhaal kunnen vertellen! Ga maar eens praten met een kruidenier in Uden, bijvoorbeeld! Maar verder wil ik het daar niet over hebben.

En nee, uitlevering kan uitsluitend in situaties zoals ik eerder omschreef. Of je het nu gelooft of niet.
En beslagleggen kan alleen op geld en goederen, eigendommen dus.

Er zijn meer dan genoeg mensen en bedrijven die de belastingdienst ontlopen, maar die doen dat vaak op een slimmere manier. Nederland staat internationaal zelfs bekend als een land dat dit aanmoedigt en daartoe wervende activiteiten ontplooit teneinde er zelf (in verhouding: iets) beter van te worden.
Op persoonlijk vlak: van de week was er nog een directeur in het nieuws die bij voorbaat in Zwitserland is gaan wonen en daarmee voorkomt dat hij 70 miljoen (kijk, dat zijn andere bedragen!) belasting zou moeten betalen. Uitlevering bij voorbaat uitgesloten! Op deze planeet......

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Nu we er toch over door blijven zeuren wil ik nog wel even terug naar de kern van de zaak waar het allemaal over begon.
Die muziekrechten dus.
Uiteraard heb ik geen inzage in de originele overeenkomsten, ik ben tenslotte geen advocaat. Van de duivel hoogstens.....
Wat ik me door mijn fantasie te volgen voorstel wat er in de praktijk gebeurde is het volgende.
Bartabas ontwerpt en realiseert een nieuwe show die vorig jaar, in 2015, in première gaat.
Daarvoor gebruikt hij als muziek 16 nummers van de hand van Tom Waits, iemand die hij kennelijk (ook) zeer bewondert.
Iemand beweert dat zoveel nummers wel heel iets anders is dan één nummer van een bepaalde artiest, maar dat verschil zie ik niet.
Stel dat je in een voorstelling 16 nummers van verschillende artiesten gebruikt, wat voor een voorstelling geen raar aantal is, dan betaal je aan 16 verschillende artiesten daarvoor de gebruikelijke of vaststaande vergoeding. Hetzelfde geldt in dit geval, alleen hoef je nu maar af te rekenen met één artiest. Het gebruikelijke bedrag maal 16 en klaar is Kees. Rechtstreeks of via een omweg als een rechtenorganisatie.
Daartoe is in dit geval zelfs onderhandeld met de agent van Waits en is het eerder genoemde bedrag van € 400.000,- ( of $) overeengekomen. Lijkt me voor de artiest geen slechte deal.
Dat die nu weer aan de deur klopt heeft mogelijk te maken met de reprise (het stuk werd dit jaar wegens succes opnieuw uitgevoerd) of met een op handen zijnde geplande tournee naar Engeland. Het is niet uitgesloten dat in de overeenkomst een jaartal is genoemd of een land waarvoor die geldig is. Niet uitgesloten -dat weet dus niemand zonder de overeenkomst te lezen- maar wel allebei ongebruikelijk.
Zelf twijfel ik zeker aan het eerste deel (jaartal) doordat de Franse rechter Bartabas eerder in het gelijk heeft gesteld.
Voor de rest blijft het afwachten....
Of Bartabas nog een even groot bewonderaar van Tom Waits is als voorheen meen ik te mogen betwijfelen.
Maar diens muziek blijft desondanks even uniek......


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: zo okt 23, 2016 4:31 pm 
Offline

Lid geworden op: ma jul 04, 2016 11:54 am
Berichten: 288
Didier schreef:
Om met het laatste te beginnen: daar ben ik het helemaal niet mee eens. Er zijn (eerlijke) mensen die je daarover een heel ander verhaal kunnen vertellen! Ga maar eens praten met een kruidenier in Uden, bijvoorbeeld! Maar verder wil ik het daar niet over hebben.

En nee, uitlevering kan uitsluitend in situaties zoals ik eerder omschreef. Of je het nu gelooft of niet.
En beslagleggen kan alleen op geld en goederen, eigendommen dus.

Er zijn meer dan genoeg mensen en bedrijven die de belastingdienst ontlopen, maar die doen dat vaak op een slimmere manier. Nederland staat internationaal zelfs bekend als een land dat dit aanmoedigt en daartoe wervende activiteiten ontplooit teneinde er zelf (in verhouding: iets) beter van te worden.
Op persoonlijk vlak: van de week was er nog een directeur in het nieuws die bij voorbaat in Zwitserland is gaan wonen en daarmee voorkomt dat hij 70 miljoen (kijk, dat zijn andere bedragen!) belasting zou moeten betalen. Uitlevering bij voorbaat uitgesloten! Op deze planeet......

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Nu we er toch over door blijven zeuren wil ik nog wel even terug naar de kern van de zaak waar het allemaal over begon.
Die muziekrechten dus.
Uiteraard heb ik geen inzage in de originele overeenkomsten, ik ben tenslotte geen advocaat. Van de duivel hoogstens.....
Wat ik me door mijn fantasie te volgen voorstel wat er in de praktijk gebeurde is het volgende.
Bartabas ontwerpt en realiseert een nieuwe show die vorig jaar, in 2015, in première gaat.
Daarvoor gebruikt hij als muziek 16 nummers van de hand van Tom Waits, iemand die hij kennelijk (ook) zeer bewondert.
Iemand beweert dat zoveel nummers wel heel iets anders is dan één nummer van een bepaalde artiest, maar dat verschil zie ik niet.
Stel dat je in een voorstelling 16 nummers van verschillende artiesten gebruikt, wat voor een voorstelling geen raar aantal is, dan betaal je aan 16 verschillende artiesten daarvoor de gebruikelijke of vaststaande vergoeding. Hetzelfde geldt in dit geval, alleen hoef je nu maar af te rekenen met één artiest. Het gebruikelijke bedrag maal 16 en klaar is Kees. Rechtstreeks of via een omweg als een rechtenorganisatie.
Daartoe is in dit geval zelfs onderhandeld met de agent van Waits en is het eerder genoemde bedrag van € 400.000,- ( of $) overeengekomen. Lijkt me voor de artiest geen slechte deal.
Dat die nu weer aan de deur klopt heeft mogelijk te maken met de reprise (het stuk werd dit jaar wegens succes opnieuw uitgevoerd) of met een op handen zijnde geplande tournee naar Engeland. Het is niet uitgesloten dat in de overeenkomst een jaartal is genoemd of een land waarvoor die geldig is. Niet uitgesloten -dat weet dus niemand zonder de overeenkomst te lezen- maar wel allebei ongebruikelijk.
Zelf twijfel ik zeker aan het eerste deel (jaartal) doordat de Franse rechter Bartabas eerder in het gelijk heeft gesteld.
Voor de rest blijft het afwachten....
Of Bartabas nog een even groot bewonderaar van Tom Waits is als voorheen meen ik te mogen betwijfelen.
Maar diens muziek blijft desondanks even uniek......



Ik denk dat het wel wat uitmaakt of je nou 16 verschillende muziekjes gebruikt van verschillende artiesten
of 16 nummers van 1 artiest in 1 show. Maar goed, je gaf al aan dat er al 4 ton is betaald, en wat de reden dan
van die waits is met z'n droeftoeter muziek ( impo) om dan verder nog moeilijk te doen, mogen we slechts naar gissen.


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: zo okt 23, 2016 4:38 pm 
Offline

Lid geworden op: do jul 21, 2011 3:38 pm
Berichten: 9579
Inderdead, very impo!


Omhoog
   
Berichten van vorige weergeven:  Sorteer op  
Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 15 berichten ] 

Alle tijden zijn UTC+01:00


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 12 gasten


Je kunt niet nieuwe berichten plaatsen in dit forum
Je kunt niet reageren op onderwerpen in dit forum
Je kunt niet je eigen berichten wijzigen in dit forum
Je kunt niet je eigen berichten verwijderen in dit forum
Je kunt geen bijlagen plaatsen in dit forum

Zoek op:
Ga naar:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Nederlandse vertaling door phpBBservice.nl & phpBB.nl.