Circuswereld Forum

Welkom op dit forum. Lezen is leuk maar zelf een bericht plaatsen maakt het voor de anderen nog leuker.
Het is momenteel vr apr 19, 2024 6:53 am

Alle tijden zijn UTC+02:00




Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 10 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: wo nov 16, 2016 5:21 pm 
Offline

Lid geworden op: di dec 27, 2011 9:00 pm
Berichten: 85
Afgelopen week voelde ik mij een beetje Friedrich Klawitter toen ik, naast een bezoek aan La Grande Fête Lilloise du Cirque, niet minder dan twee keer in de tent aanwezig was van Circus Arlette Gruss. Dit in het direct tegen Lille aan gelegen Villeneuve D’asc. Het chapiteau (tent is haast oneerbiedig in dit geval) staat daar altijd opgesteld naast een historische molen, wat de sfeer bij aankomst nog eens versterkt. Ook buitenom is namelijk alles goed verzorgd inclusief nieuw materieel. Bij dit circus dat ik nu sinds 2012 jaarlijks bezoek (naast Villeneuve D’asc in Nice, Frejus en Staatsburg), heb ik altijd de indruk dat ze wat geld toegestopt krijgen van weldoeners. Volkomen terecht in mijn ogen. Zonder dat te kunnen staven met bewijzen, denk ik dan aan het Vorstendom van Monaco welke in de foyer staat afgebeeld op een verlicht zuil. Daarnaast ook in de richting van het Midden-Oosten. In Zuid Frankrijk zag ik namelijk enkele keren als oliesjeik uitziende gasten in nauw contact met de familie Gruss welke uit een Rolls Royce stapten met een Arabisch kenteken. En nee, hoewel ik mij aldaar ooit wel een clowns optreden met een Perzisch tapijt kan herinneren, waren zij niet onderdeel van een act...

Het leuke van Gruss is dat zij elk jaar een compleet nieuw programma bieden met andere artiesten. Enkele vaste leden van de familie en daarnaast de eigen olifanten en paarden uitgezonderd. Zonder volledig te willen zijn zal ik enkele hoogtepunten beschrijven van de show.

Eén ervan is dat een hoge draadnummer nog even door gaat terwijl de Leeuwen en tijgers al in de kooi gearriveerd zijn. Behalve dat zoiets een extra dimensie geeft aan de eerstgenoemde act, voorkom je op die manier een dood moment.

Voorts was ik er niet eerder live bij aanwezig dat een dompteur zijn hoofd enkele seconden in de bek van een Leeuw stopte, maar ene Manuel Farina lijkt dat dagelijks te doen.

Uitzonderlijk mooi en op een sensuele manier gebracht, vond ik de nummers waar ene jonge blondine, die de naam Helena Polach draagt, aan mee deed. Na haar eerste act waarbij zij knap jongleerde met 5 voetballen wist zij mij nog meer te boeien met een tissue (aerial straps) nummer waarbij zij met haar Spaanse partner gedurfde capriolen uithaalde. Zij waren goed op elkaar ingespeeld en zijn zang die de act inluidde en vervolgens de muziek, klopten volledig met elkaar. Het is mij goed duidelijk dat hier jaren en jaren op geoefend moet zijn en dat slechts dan alleen een enkeling dergelijk niveau kan bereiken. Voor de liefhebbers hierbij een linkje naar een video waarin ze kun kunsten tonen: https://www.youtube.com/watch?v=q-9NFpHBCzo

De afsluiter was een act met motoren die uit de foyer naar boven kwamen rijden over een hellingbaan om vervolgens vanaf grote hoogte ergens achter in de tent weer te landen na onderweg enkele maneuvers gemaakt te hebben, waaronder een salto. Ik moet bekennen dat het mij niet helemaal ongevaarlijk toe leek voor met name het publiek achterin. Al ga ik er vanuit dat ze bij een dergelijk groot circus de risico’s wel goed calculeren omdat hen er alles aan is gelegen om ook voorstellingen te kunnen blijven geven in de toekomst.

Niet te vergeten zijn de lichteffecten bij Arlette Gruss ongeëvenaard (incl. laser installaties en vele roterende spots) en is de geluidskwaliteit crystal clear. Ik ken geen ander circus die dit beter voor mekaar heeft terwijl ik er al heel wat heb meegemaakt inmiddels.

Kortom was het bezoek een geweldige escape uit de dagelijkse sleur en kijk ik alweer reikhalzend uit naar de volgende keer. Wellicht is het Noord Franse Duinkerke een optie, waar Arlette Gruss in het prille voorjaar alweer staat. Tot slot enkele sfeerfoto's ter afsluiting. Hun laatste standplaats voor dit jaar is trouwens Parijs (http://www.cirque-gruss.com/tournee/le-cirque/), waarbij zij pal naast circus Pinder staan. In Frankrijk is er duidelijk genoeg belangstelling voor (kwaliteits)circus.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: wo nov 16, 2016 7:45 pm 
Offline

Lid geworden op: vr jan 20, 2012 5:41 pm
Berichten: 239
Leuk verslag! Het draadnummer boven de leeuwenkooi vond ik ook een hoogtepunt. Ik vind de roofdierenact van Manuel Farina fijn maar het hoofd in de bek hoeft van mij niet. Bij een dierennummer wil ik dieren zien die hun kunnen tonen. Een dompteur die zijn 'lef' wil bewijzen hoort daar voor mij persoonlijk niet meer bij.


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: wo nov 16, 2016 8:35 pm 
Offline

Lid geworden op: zo okt 11, 2009 12:07 pm
Berichten: 273
hallo Lodewijk,
die elefanten und exoten des cirque arlette gruss werden mit vorführer von dem circo americano der familie enis togni angemietet.

georg


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: wo nov 16, 2016 9:05 pm 
Offline

Lid geworden op: zo okt 26, 2008 7:47 pm
Berichten: 5418
Locatie: Belgie
Mooi!
Zelf vind ik motoren niet bij het circus passen,
maar dat is persoonlijk natuurlijk.

Ook volgend seizoen zijn er motoren in het programma aanwezig.


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: za nov 19, 2016 12:58 pm 
Offline

Lid geworden op: di dec 27, 2011 9:00 pm
Berichten: 85
Om een indruk te krijgen hoe Arlette Gruss zich onderscheidt van de concurrentie, kan ik deze teaser van hun programma in 2016, welke niet onder doet voor die van een grote filmproductie, warm aanbevelen. De kunst is om de charme en romantiek te behouden van het oude klassieke circus, maar toch met de tijd mee te gaan. Dat is Arlette Gruss ruimschoots gelukt en maakt dit circus tevens toekomstzeker:

https://www.youtube.com/watch?v=mTHPFDUQfeY

Voorts weten Helena Polach en Julia Gruss, die in beeld komen bij resp. 36 en 47 sec., mijn mannenhart sneller te laten kloppen. Mooie mensen! Misschien breng ik begin december nog een bliksembezoek aan Parijs om ze aldaar nog één keer te kunnen zien in deze setting.


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: za nov 19, 2016 2:51 pm 
Offline

Lid geworden op: zo okt 26, 2008 7:47 pm
Berichten: 5418
Locatie: Belgie
Mooie trailer inderdaad, is sinds 22 januari 2016 al meer dan 39.000 keer bekeken trouwens.


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: za nov 19, 2016 5:36 pm 
Offline

Lid geworden op: vr jan 20, 2012 5:41 pm
Berichten: 239
Arlette Gruss heeft elk jaar zo'n prachtige trailer. Het doe je idd echt zin krijgen in circus.


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: do dec 15, 2016 12:14 pm 
Offline

Lid geworden op: zo okt 26, 2008 7:47 pm
Berichten: 5418
Locatie: Belgie
Ik kan hier alvast even meedelen dat hun tournee 2016 afgelopen is.
Maar van een rustpauze is weinig of geen sprake!

Intussen is men het tentencomplex in Bordeaux aan het opbouwen.
Waar men op 12 januari 2017 hun nieuwe tournee zal aftrappen! :clown


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: do dec 15, 2016 3:21 pm 
Offline

Lid geworden op: zo okt 26, 2008 7:47 pm
Berichten: 5418
Locatie: Belgie
Men heeft al goed doorgedaan in Bordeaux,
alle staltenten staan reeds recht.
De speeltent staat recht!
Men heeft zonet de podiumtrailer op zijn plaats gereden.
In 2017 heeft het circus behalve de foyer ook een heuse mobiele brasserie!!


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: do dec 15, 2016 3:40 pm 
Offline

Lid geworden op: zo okt 26, 2008 7:47 pm
Berichten: 5418
Locatie: Belgie
Brasserie:

Afbeelding

Afbeelding


Omhoog
   
Berichten van vorige weergeven:  Sorteer op  
Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 10 berichten ] 

Alle tijden zijn UTC+02:00


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 14 gasten


Je kunt niet nieuwe berichten plaatsen in dit forum
Je kunt niet reageren op onderwerpen in dit forum
Je kunt niet je eigen berichten wijzigen in dit forum
Je kunt niet je eigen berichten verwijderen in dit forum
Je kunt geen bijlagen plaatsen in dit forum

Zoek op:
Ga naar:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Nederlandse vertaling door phpBBservice.nl & phpBB.nl.