Circuswereld Forum

Welkom op dit forum. Lezen is leuk maar zelf een bericht plaatsen maakt het voor de anderen nog leuker.
Het is momenteel do mar 28, 2024 5:11 pm

Alle tijden zijn UTC+01:00




Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 4 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichtonderwerp: Sirkus Finlandia
BerichtGeplaatst: za mei 27, 2017 11:11 pm 
Offline

Lid geworden op: ma okt 06, 2008 10:02 pm
Berichten: 1143
Op 26 mei bezocht ik Sirkus Finlandia. Dit grootste circus van Finland stond opgebouwd in Lapinlathi. Dit plaatsje lag een half uur rijden van mijn hotel in Kuopio. Jaarlijks bezoekt dit circus van directeur Calle Jenstrom jr van begin april tot eind oktober ruim 100 plaatsen, waarbij veruit de meeste eendagsplaatsen zijn. Een fenomeen dat we vroeger ook in Nederland zagen maar dat financieel niet meer haalbaar is bij ons.
In Lapinlathi slechts een voorstelling om 1830 uur. Om 1000 uur stond het circus al keurig opgebouwd maar zat de kassa potdicht. Om 1700 mijn kaartje gekocht en daarbij in het Nederlands aangesproken door een van de kassamedewerkers. Het circus stond ruim opgebouwd. Gezien het mooie weer, temperatuur rond een graad of 17, met een lekker zonnetje was er geen voortent opgebouwd en deden de souvenirshop, met t-shirts, sjaals, bekers, lampjes en dergelijke goede zaken net als de twee wagens met koffie, frisdranken, hotdogs, suikerspinnen en ander snoepgoed.
In de tent is ruimte voor 1011 toeschouwers. Deze avond was de tent zeker voor 70% bezet. Om exact 1830 opende spreekstalmeester Sebastian de voorstelling die muzikaal ondersteund werd door een orkest van maar liefst 9 man uit de Oekraïne.
De Hongaarse Latoya Donnert opende de voorstelling met vier koeien. Gelijk daarna werd het piste kleed met daarover heen het tapijt neergelegd dat er pas bij de twee laatste nummers weer uitging.
Na mevrouw Donnert was het de beurt aan repriseclown Michelle. Zij kwam in totaal drie keer in de piste en haar optredens bevielen mij wel. Leuke efffecten en humor die zorgt voor een glimlach. Uit Finland zelf komen drie nummers. Ada Forsberg aan de trapeze, de uitstekende Viktor aan het swungseil en Pipsa Ilpala met een swingend antipodenummer.
Uit Mongolië kwamen de Puje acrobaten. Een touwspringnummer met de hele troupe en de dames als Puje Girls met een contorsionistenact. Uit Rusland kwam Joulia Tchakanova met de originele combinatie van drie honden met drie alpaca's. Een leuk nummer met humor gepresenteerd. Het laatste dierennummer was de hogeschool van de hier ook bekende Ignat Ignatov.
Mario Berousek laat zien dat hij nog steeds een begenadigd jongleur is. Als slotnummer het motornummer van The Diorios. Ook dit nummer hebben wij in Nederland ook weleens gezien. Exact vijf minuten voor half negen was de voorstelling afgelopen met een aardige finale.
Het tweede deel begon daarna want direct werd er gestart met afbouw. Een uur later was de tent ingepakt en stonden alleen de masten nog overeind. De afbouw hiervan heb ik niet meer afgewacht, maar wel heb ik erg genoten van dit Finse circus.


Omhoog
   
 Berichtonderwerp: Re: Sirkus Finlandia
BerichtGeplaatst: ma mei 29, 2017 3:45 pm 
Offline

Lid geworden op: do jul 21, 2011 3:38 pm
Berichten: 9579
Leuk verslag, bedankt!

Hierbij een foto uit de speelplaats die je bezocht:

Afbeelding

Ze hebben de gewoonte in iedere speelplaats een foto op hun facebooksite te zetten.
Onderstaande zijn dan ook van voorgaande plaatsen. Maar het geeft wel een leuk beeld.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Voor verdere informatie de site van het circus: http://www.sirkusfinlandia.fi/
met in de titelpagina al leuke foto's van alle artiesten!

Afbeelding


Omhoog
   
 Berichtonderwerp: Re: Sirkus Finlandia
BerichtGeplaatst: ma mei 29, 2017 10:43 pm 
Offline

Lid geworden op: ma okt 06, 2008 10:02 pm
Berichten: 1143
Mooie foto's vanndit kleurrijke circus. Eerste inderdaad gemaakt in Lapinlathi. Wat ik jiet beschreven had is de Rolls Royce van replica vsn directeur Jernstrom. Deze Rolls uit 1981 is een replica van de Auburn 851 Boattail Speedster uit 1935. Deze tweezitter reist mee en wordt op het terrein volop bekeken.


Omhoog
   
 Berichtonderwerp: Re: Sirkus Finlandia
BerichtGeplaatst: di mei 30, 2017 4:04 pm 
Offline

Lid geworden op: do jul 21, 2011 3:38 pm
Berichten: 9579
Tja, die eerste foto herkende je uiteraard aan de bomen........

Ben op zoek naar die auto, nog niet gevonden. Wat was de kleur?

Wel een ander voertuig van dit circus met bijzondere inhoud:

Afbeelding

En deze lijkt er op, maar is toch een ander model!

Afbeelding

Onderweg, ook wel mooi:

Afbeelding

Wat staat daar tussen de vrachtwagens........?

Alleen lijkt me dat een RR Corniche uit plm. 1981.
Maar dat is geen tweezitter......

Afbeelding


Omhoog
   
Berichten van vorige weergeven:  Sorteer op  
Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 4 berichten ] 

Alle tijden zijn UTC+01:00


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 10 gasten


Je kunt niet nieuwe berichten plaatsen in dit forum
Je kunt niet reageren op onderwerpen in dit forum
Je kunt niet je eigen berichten wijzigen in dit forum
Je kunt niet je eigen berichten verwijderen in dit forum
Je kunt geen bijlagen plaatsen in dit forum

Zoek op:
Ga naar:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Nederlandse vertaling door phpBBservice.nl & phpBB.nl.