Circuswereld Forum

Welkom op dit forum. Lezen is leuk maar zelf een bericht plaatsen maakt het voor de anderen nog leuker.
Het is momenteel do mar 28, 2024 10:37 pm

Alle tijden zijn UTC+01:00




Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 3 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichtonderwerp: Gelsenkirchen en Krefeld
BerichtGeplaatst: za jan 06, 2018 3:20 pm 
Offline

Lid geworden op: vr aug 18, 2017 7:48 pm
Berichten: 277
Circus Probst organiseert elk jaar Weihnachtcircus in zowel Gelrekirchen als Krefeld. Aangezien ik ergens in huis een verdwaalde 500 euro zag liggen zei ik donderdagochtend tegen mijn vrouw: hup de auto in en karren geblazen. Op de website van beide producties kreeg ik het gevoel dat Gelrekirchen het beste programma had dus eerst maar daarheen. Uiteraard voorafgegaan aan een rondje rondstruinen in de stad en lekker eten bezochten we de avondvoorstelling.

Zei ik vorige week dat ik de kerstaankleding van Herman Renz zo fraai vond, hier in Gelrekirchen werd het nog ruimschoots overtroffen. Ongelooflijk zo fraai. Zelfs alle woonwagens waren rondom geheel met verlichting en kerstornamenten versierd. In de voortent weet je niet wat je ziet. Een en al verlichte kerstbomen en mooie versierselen.
Een zeer uitgebreide catering van ca 15 kramen . De grote tent was er één met plaats voor 1800 personen en die zitten er ook twee maal dagelijks bijna in. Het programma van 3 uur en tien minuten was zeer goed met uitschieters vele uitschieters. Helaas werd het programma gepresenteerd door 2 zingende en verhaalvertellende personen. Hoe leuk en mooi bedoeld, het haalde het hele tempo uit de show. Gelukkig waren de twee na de pauze iets minder actief. Al dat vernieuwende en creatieve gedoe hoeft van mij niet. Hoogtepunten waren de kozakkenrijders en de springplankgroep. Maar bijna alle andere acts waren van hoog niveau en...een prima orkest. Prima circus.

De volgende dag naar Krefeld waar de Nederlandse Mathijs te Kiefte te de ringmaster was en het orkest onder leiding stond van de Robert Rechnik, de vroegere muzikale virtuoos van Herman Renz. En dat was te horen. Bijna elk nummer begeleidend met zijn 6 man sterke groep deed dit niet onder voor bijvoorbeeld het toporkest van Charles Knie. En zo zie je dat muziek en licht de basis zijn voor een goede show. De aankleding buiten was zeer matig. Het circus stond op een enorm terrein maar oogde kaal met al haar bouwhekken eromheen. Binnen was het beter, maar niet zoals de grote broer in Gelrekirchen. Het programma echter overtrof al onze verwachtingen.

Een hoog tempo, popmuziek, goede belichting en louter hoogtepunten. 2.5 uur circus met heel veel dieren . Marek Jama, geleend van Charles Knie, stond achter het circus met maarliefst 8 trailers. Zijn exotennummer met 30 dieren was uiteraard één van de hoogtepunten maar ook zijn grote paardennummer en hogeschool waren van het hoogst denkbare niveau. De Spindler Family met 8 personen hadden 3 nummers in de show waaronder een zeer goede grote groep saltoact, een mooie Pas de Dieu en een aan de Hongaarse Rigters grenzende top jockey riders show met zeer mooie kostuums en choreografie.
De show was beduidend beter dan in Gelrekirchen en dat alleen door het tempo en het voortreffelijke orkest. Qua acts was de kwaliteit gelijk. Circussen opgelet. Leer hiervan. Lazer op met artistiek verhogende langdradige taferelen. Gewoon tempocircus laten zien.

Bij beide waren geen wilde dieren. Hoewel ik een groot voorstander ben van wilde dieren lieten beide shows zien dat circus in haar echtheid met geur van zand en zaagsel nog steeds mogelijk is. Vooral mooie vertoningen als jockey riders, grote exotentableaux en voor mij persoonlijk de kozakken maken circus nog steeds circus. Je moet immers roeien met de riemen die je hebt.
De familie Probst verdienen een lintje voor hun prestaties.


Omhoog
   
 Berichtonderwerp: Re: Gelsenkirchen en Krefeld
BerichtGeplaatst: zo jan 07, 2018 3:45 pm 
Offline

Lid geworden op: do jul 21, 2011 3:38 pm
Berichten: 9579
Dat laatste is bij hen altijd dik in orde!
Ze maken het soort circus waarbij ik me altijd uitstekend thuis voel.
Desondanks scoren ze tijdens de tournees niet altijd zo goed als met hun Weihnachtscircussen. Waar altijd ook veel Nederlanders op af komen.

De afwezigheid van wilde dieren is bij hen geen bewuste keuze. Vorig jaar hadden ze Sonni Frankello nog met zijn olifanten en tijdens de laatste tournee roofdieren.
Wanneer ze tijdig geweten hadden dat Frankello elders tegen de afspraken in aan de kant bleef staan was hij wellicht hier opnieuw (in de andere plaats, ligt dan voor de hand) te zien geweest.
Reken maar dat Marek Jama niet de goedkoopste is. En ach, wat is wild? Dieren genoeg en vooral ook in paarden geïnvesteerd dit jaar.
Dat is bij ons nog wel eens anders!

De omschrijving van het programma op hun site was dit keer wel heel erg summier. Dat kun je je kennelijk permitteren wanneer je toch (heel) veel publiek trekt.
Ha, en ze bieden altijd een overnachtingsmogelijkheid, maar dat wist je misschien niet vooraf. Teneinde die 'dubbel' te kunnen maken......

Gelsenkirchen, in de titel schreef je het goed.
Na zoveel genot is de rest je vergeven......


Omhoog
   
 Berichtonderwerp: Re: Gelsenkirchen en Krefeld
BerichtGeplaatst: zo jan 07, 2018 3:59 pm 
Offline

Lid geworden op: vr aug 18, 2017 7:48 pm
Berichten: 277
Bedankt voor je reactie. Ik schrijf soms te snel. Bovendien verspringen de woorden soms.


Omhoog
   
Berichten van vorige weergeven:  Sorteer op  
Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 3 berichten ] 

Alle tijden zijn UTC+01:00


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 11 gasten


Je kunt niet nieuwe berichten plaatsen in dit forum
Je kunt niet reageren op onderwerpen in dit forum
Je kunt niet je eigen berichten wijzigen in dit forum
Je kunt niet je eigen berichten verwijderen in dit forum
Je kunt geen bijlagen plaatsen in dit forum

Zoek op:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Nederlandse vertaling door phpBBservice.nl & phpBB.nl.