Circuswereld Forum

Welkom op dit forum. Lezen is leuk maar zelf een bericht plaatsen maakt het voor de anderen nog leuker.
Het is momenteel do mar 28, 2024 12:05 pm

Alle tijden zijn UTC+01:00




Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 20 berichten ]  Ga naar pagina 1 2 Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: za feb 24, 2018 9:19 pm 
Offline

Lid geworden op: wo jan 10, 2007 9:19 pm
Berichten: 3492
Constanze Busch

Vandaag het circus Constanze Busch bezocht, dit circus wat normaal verder Duitsland in tourt staat nu even in de grensstreek.
Na ze overtuigd te hebben een circusliefhebber te zijn en niet een van de 20 activisten die nogal aggressief voor de tent te werk gingen ook diverse foto's gemaakt.

Eerst enkele foto's van rondom de tent en de tierschau.
Het circus reist samen met het Circus Florida momenteel en heeft zelf vooral nostalgisch wagenmateriaal, houten woonwagens en een nostalgische look.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: za feb 24, 2018 9:19 pm 
Offline

Lid geworden op: wo jan 10, 2007 9:19 pm
Berichten: 3492
Show Constanze Busch

De show van Circus Constanze Busch stond vooral uit het programma van Circus Florida van Maik Lauenburger en vrouw (dochter van de directeur van Constanze Busch), deze tekende voor het grootste deel van het programma.
Deze basis was in orde, maar het was een programma uit een klein familiecircus in een (te) grote tent.

Tijgers worden groots aangekondigd op de reclameborden, maar komen niet in de piste. Deze blijven alleen als publiekstrekker voor de Tierschau.
Dat was op zich wel jammer want dat had dit circus wel een positieve boost in het programma gegeven.
iedereen had ook dubbele rollen en bij verschillende nummers andere namen, daarbij ook dat verschillende broers nogal op elkaar lijken maakt het aantal namen verwarrend.

Het programma was leuk om eens gezien te hebben maar had een lage herhalingswaarde. Enkele uitschieters was het rola rola nummers, het strapatennummer (waarbij met mankracht de persoon omhoog getrokken wordt, deze personen moesten tot buiten de tent lopen) en het trapeze-nummer heeft een leuk begin wat goed uitgewerkt kan worden.
De clownerie was slecht (zoals in alle komedianten-zaken) en de presentatie leek vooral bij de leden uit de "busch"-familie alsof het "moest", de familie Lauenburger deed dit een stuk beter!
Ook het kleine meisje wat het HELE liedje uit de film frozen zong mocht van mij wel uit het programma, ze kon de tekst namelijk niet en schreeuwde de dingen die ze wel kon.

Enkele foto's

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: zo feb 25, 2018 2:32 pm 
Offline

Lid geworden op: do jul 21, 2011 3:38 pm
Berichten: 9579
Desondanks kwam je toch maar weer met een leuke reportage thuis!

Ze zijn in de buurt zoals je schreef, komend weekend zelfs nog dichterbij:

HÜCKELHOVEN - Zeche Sophia Jacoba Schacht (een voormalige kolenmijn) - Sophiastrasse 30
vr 02 mrt - 17.00
za 03 mrt - 16.00 + 19.00
zo 04 mrt - 14.00


En dat is een kilometer of 17 over de grens vanaf Posterholt bij Roermond.

Op hun site www.circusbusch.de is een kortingsbon te vinden van € 5,-, die alleen op vrijdag en zondag geldig is.

Ze hanteren per dag variabele prijzen, maar maken die in ieder geval wel van tevoren bekend.
Wanneer je kaartjes koopt via Eventim betaal je op vrijdag € 13,35 (1e Rang) tot € 18,35 (Loge), met twee rangen daartussen. Lijkt me een prima prijs voor het omschreven gebodene.
Heb je nog iets over om de Zoo te bezoeken, daar zal ook wel voor betaald moeten worden....

Op zondag betaal je € 15,55 (1e Rang) tot € 34,15 (Loge). En dat laatste kun je gerust al flink aan de prijs noemen!

Zaterdag (beide voorstellingen) spant de kroon: van € 17,75 (1e Rang) tot, schrik niet, € 36,35 (Loge)!

Dat het van die vreemde bedragen zijn komt door de voorverkoopkosten die Eventim berekent.


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: zo feb 25, 2018 2:55 pm 
Offline

Lid geworden op: vr aug 18, 2017 7:48 pm
Berichten: 277
Ik ben er 2 jaar geleden geweest. Voor de pauze 25 minuten en na de pauze 20. Met niet één fatsoenlijke act. Ik vindt het dan toch moeilijk om positief te blijven. Zeker als je 30 euro voor de loge betaald. Eens en nooit meer dus. Ook al ben Ik een circusliefhebber, dit had niets met circus te maken maar meer met oplichting. Hoe is het mogelijk dat de mensen op het laatst niet meer komen. Gek hè.


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: zo feb 25, 2018 4:07 pm 
Offline

Lid geworden op: wo jan 10, 2007 9:19 pm
Berichten: 3492
Ik zou niks via Eventim kopen, ik had een kortingsbon van 5 euro maar kreeg 7 euro korting aan de kassa waardoor ik voor de loge 25 euro betaalde. Prijs/kwaliteit verhouding klopt niet, maar ik ben altijd een benieuwd naar zaken die ik nog niet ken en redelijke omvang hebben, hier kwam ik van een koude kermis thuis maargoed ik heb ook wel eens zaken gezien waar je niks verwachtte en tevreden thuis kwam.

Als Maik Lauenburger met zijn eigen programma en circus weer op tournee zou gaan houd je denk ik nog minder over dan wat Maro zegt, er zitten momenteel geen externe artiesten bij.

De stallen/Zoo waren alleen in de pauze te bereiken inderdaad, daar ik graag de tijgers toch eens wilde zien betaalde ik de 3 euro voor de Tierschau. Toen daar een vrouw voor me zei dat ze dat prijzig vond voor kinderen kreeg ze van iemand van de Cramerfamilie "ja die Tieren mussen auch fressen oder nicht.... " , ik denk alleen niet dat maar 1 euro van die drie naar de dieren gaat.....


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: zo feb 25, 2018 4:10 pm 
Offline

Lid geworden op: do jul 21, 2011 3:38 pm
Berichten: 9579
Misschien kan Martijn ons vertellen hoe lang de voorstelling voor en na de pauze duurde.
Hij schreef (ook) al dat het geen sublieme voorstelling was.
Maar op de foto's zie ik toch wel diverse aardige acties en bovendien regelmatig dieren.
Sommigen mensen hebben daar al genoeg aan......
Prachtige tijgers trouwens, jammer dat ze niet in de piste kwamen.
Het materiaal vindt in ook wel een bezoekje waard, al zou ik dan toch voor de familievoorstelling op vrijdag kiezen.
Dan kosten de tribunekaarten ter plaatse maar € 10,-.........
Ach en er bestaan (gelukkig) ook circusliefhebbers die als levensdoel hanteren 'alles te willen hebben gezien'.
Het gaat ze daarbij om de sfeer en eventuele contacten met bezoekers en medewerkers, en die kan overal best heel leuk zijn!
Als je er maar naar zoekt........

(Nee hoor, er bestaat maar één subliem circus! Maar daar hebben ze niet eens een echt orkest......
Hoezo, voldoen aan alle criteria?)

Dit bericht geplaatst voor ik Martijns reactie had gelezen.
Blijf benieuwd naar de duur van de voorstelling.
En nog wel een vraagje: kregen de tijgers ècht geen eten? Zien ze er daardoor zo mooi uit?


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: zo feb 25, 2018 4:18 pm 
Offline

Lid geworden op: wo jan 10, 2007 9:19 pm
Berichten: 3492
Programma voor de pauze +/- 55 minuten , 15 minuten pauze en dan nog een +/- 45/50 minuten na de pauze.



programma

Opening - Spreekstalmeester
Friezen (2) - Maik Lauenburger
Clown Charly
Doekenact - Latinia "Baby" Köllner (of zoiets)
Clown Charly
Exotenpresentatie (geen dressuur) - Francesco da Capo
Romeine Ring - Celina Lauenburger (klein Celina)
Rola Rola - Mike/Maik Jr.
Clown Charly Sr.
Minions

- Pauze -

Hoola Hoop - Celina Lauenburger
Clown Charly
1 kameel - Maik Lauenburger
Strapaten - Derec Sülander
Paarden - Simon Baldor
Trapeze - Maik & Celina Lauenburger
Elsa de ijskoninging
Finale


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: zo feb 25, 2018 8:06 pm 
Offline

Lid geworden op: vr jan 20, 2012 5:41 pm
Berichten: 239
Bedankt voor je reportage van dit - voor mij - onbekende circus. Ondanks de historische wagens komt het circus bij mij absoluut niet aantrekkelijk over. Tijgers meezeulen die niet optreden vind ik belachelijk. Onbegrijpelijk dat circussen dit nog doen. Het kost ze handenvol geld en een hoop gezever met activisten. Daar kan de publiciteit van de dieren toch nooit tegenop wegen? Bovendien vind ik dat misleidend. Ook op de affiche lijkt het alsof de dieren een onderdeel van de show uitmaken. Ik denk dat er heel wat mensen met een bedrogen gevoel dit circus verlaten.


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: zo feb 25, 2018 9:34 pm 
Offline

Lid geworden op: vr aug 18, 2017 7:48 pm
Berichten: 277
Didier suggereerd dat er maar 1 echt circus is. Hij bedoeld hoogstwaarschijnlijk Krone vanwege de toespeling op het ontbrekende orkest. Ik ben het hier niet mee eens. Er zijn in Europa circa 700 circussen waarvan er 50 tot 100 serieus genomen moeten worden hoewel niet iedereen dit verdiend. Zowel kleine als grote circussen kunnen kwalitatief goed zijn. Bij de grote zaken zijn dat onder meer Krone, Charles Knie, Arlette Gruss, Medrano, Arena, Knie, Moira Orfei en nog enkele.

Bij de middelgrote zaken zien of zagen we echt circus bij onder meer Herman Renz, Merano, Carl Busch, Dannebrog, Amar, Pinder, Barelli, Barum, Busch Roland, Nock, en nog een tien of twintigtal. Bij de kleine zaken brachten of brengen Wiener, Paul Busch, Alexander Bouglione, Sijm, Arli, Sydney, Frankello en nog een aantal andere leuke aangename programma's in combinatie met een acceptabele toegangsprijs.

Ik ben ook wel eens naar, ik durf geen naam te noemen, geweest omdat ik al drie maanden niet meer onder een tentzeil had gezeten maar dat doen alleen circusliefhebbers. Een normale bezoeker wil circus zien.

Martijn lijkt mij capabel genoeg om het kaf van het koren te onderscheiden en gaf een juiste omschrijving. Vooral zijn opmerking dat het te klein programma in een te grote tent was. Inderdaad komt het programma misschien beter over in een heel klein circus met niet al te hoge toegangsprijzen. Ook de valselijke reclame is nooit goed. Een olifant op de poster en geen olifant is hetzelfde als een poster van de André van Duin revue zonder André van Duin.

Ik ben circusliefhebber in hart en nieren maar weiger circussen te respecteren die opereren om uitsluitend te eten. Ik geef de voorkeur aan circussen die hun nek uitsteken, hun eigen luxe desnoods wegcijferen, om een goede show te presenteren. Het lukt mij gewoon niet om een circus met een flutprogramma de hand boven het hoofd te houden. Ik vindt het wanreclame voor de branche die momenteel toch al zo kwetsbaar is. Het circus kan alleen overleven net als elke andere bedrijfstak namelijk met kwaliteit. Dat kan in het groot maar ook in het klein, maar het ergste wat een ondernemer kan doen is een te grote broek aan trekken.


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: ma feb 26, 2018 2:20 pm 
Offline

Lid geworden op: do jul 21, 2011 3:38 pm
Berichten: 9579
Citeer:
Bedankt voor je reportage van dit - voor mij - onbekende circus. Ondanks de historische wagens komt het circus bij mij absoluut niet aantrekkelijk over. Tijgers meezeulen die niet optreden vind ik belachelijk. Onbegrijpelijk dat circussen dit nog doen. Het kost ze handenvol geld en een hoop gezever met activisten. Daar kan de publiciteit van de dieren toch nooit tegenop wegen? Bovendien vind ik dat misleidend. Ook op de affiche lijkt het alsof de dieren een onderdeel van de show uitmaken. Ik denk dat er heel wat mensen met een bedrogen gevoel dit circus verlaten.


Met dat laatste heb je gelijk Apirama, al komt het in met name Duitsland wel meer voor. Dus dan is een deel van het publiek dat wellicht gewend.
Misleidend is er in de circuswereld wel meer, het geldt nu eenmaal als een imaginaire wereld, en dan mag dat kennelijk.
Denk aan die fraai geschilderde façades met roofdieren en olifanten, terwijl een kameel het meest wilde dier is dat je er tegenkomt!

Martijn schreef het al even, hij vroeg er naar. De tijgers waren nog te jong om op te treden, luidde het antwoord. Ook dat klopt mogelijk, het dier op de foto is (pas) ongeveer een jaar oud.
Eerder mogelijk een rol gespeeld bij het op de foto gaan met kinderen..... Daar nu te oud voor, en klaar voor de omscholing......
De opbrengst van een bezoek aan de 'dierentuin', waar je dan ook nog iets meer ziet dan in de tent, is ook een reden. En dat kan kennelijk dus wel uit.....
Gezeur met activisten houd je in Duitsland toch wel, want daar worden ook circussen zonder 'wilde dieren' door geteisterd.
Je las het vast wel: ze willen en zullen doorgaan tot het allerlaatste dier uit het circus verdreven is......!


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: ma feb 26, 2018 3:10 pm 
Offline

Lid geworden op: do jul 21, 2011 3:38 pm
Berichten: 9579
Citeer:
Didier suggereerd dat er maar 1 echt circus is.


Ik suggereer helemaal niks. Tussen haakjes -let wel- plaatste ik een opmerking -inderdaad aan jouw adres, dat begreep je gezien je reactie- die door een iets meer ervaren lezer niet serieus zal worden genomen.

Het programma duurde volgens Martijn meer dan twee keer zo lang als toen jij er was.
Kan natuurlijk met de beleving te maken hebben.
Bij sommige mensen gaat de tijd veel sneller als ze iets moois ervaren, bij anderen dus kennelijk bij een negatieve ervaring.

Onlangs noemde je elders maar een paar circussen die de moeite waard zijn. Fijn dat de lijst nu al een heel stuk langer wordt.

Je slaat jezelf op de borst als groot circusliefhebber en daar heb ik zo mijn bedenkingen bij.
Persoonlijk zie ik je meer als een liefhebber of fan van een beperkt aantal circussen, al heb je dat aantal in je laatste bericht wel aardig uitgebreid.

Volgens mij -ik zet het er nog maar even bij teneinde misverstanden te voorkomen- is een groot en waarachtig circusliefhebber iemand die respect weet op te brengen voor circussen in alle gradaties.
Waarbij niet vergeten mag worden dat die zogenaamde familiecircussen aan de basis stonden en staan van de grotere bedrijven, maar dit terzijde.
Een groot en waarachtig circusliefhebber zal de omschrijving van de circuswereld toen dat tot immaterieel erfgoed werd verklaard onderschrijven.
Uit mijn hoofd: grote en kleine binnen- en buitenlandse circussen die door ons land reizen al dan niet met dieren.

Nou ja, dat was wel erg kort door de bocht. De volledige tekst luidt:

Beschrijving

Circus in Nederland kent veel vormen. De bekendste vorm is het klassieke tentcircus, waarbij de circusartiesten in woonwagens van plaats naar plaats trekken om in een kleurige tent op te treden.
Maar er zijn ook theatercircussen, jeugdcircussen en kerstcircussen. In veel plaatsen in Nederland strijkt met enige regelmaat een circus neer.
Met kleurige affiches kondigt het zijn komst aan. Uiteindelijk verrijst er als het ware een klein dorp met wagens, waar de artiesten (en soms dieren) wonen.
Het middelpunt van het circusdorp is een grote tent. Het publiek zit op tribunes rond de piste. Bij een klassiek circus bestaat het programma uit tien tot vijftien verschillende nummers.
Meestal is het een variëteit van dierennummers en optredens met acrobaten, jongleurs en clowns. Ieder nummer bestaat uit zeven tot tien tricks.
Bij een jongleur kan dat bijvoorbeeld zijn het jongleren met vijf ballen, dan met tien ballen en vervolgens met ringen, iedere keer iets moeilijker, waardoor de spanning wordt opgebouwd.
Er zijn circusfamilies waarbij het circus niet alleen een middel van bestaan is, maar ook een manier van leven.


Beoefenaars en betrokkenen


De circusgemeenschap bestaat uit artiesten, medewerkers, kinderen, vrienden, verzamelaars en soms dieren.
Er zijn ruim twintig Nederlandse circusbedrijven die met een tent reizen of in het theater een voorstelling geven.
De meeste circussen zijn georganiseerd in de Vereniging van Nederlandse Circus Ondernemingen (VNCO) en/of de European Circus Association (ECA).
De circuscultuur wordt gedragen door ongeveer 1,5 miljoen bezoekers per jaar.


Geschiedenis en ontwikkeling

Vanaf 1770 gaf Phillip Astley voorstellingen in zijn New British Riding School in Londen. In een piste van ongeveer dertien meter doorsnee gaf hij shows met paarden.
Nog steeds wordt de piste in alle circussen gebruikt. Na de paardennummers van Astley kregen ook al snel clowns, acrobaten en jongleurs een plekje in het circus.
De eerste circusvoorstelling in Nederland werd in 1796 in Delft gegeven door Pieter Magito. Hij gaf voorstellingen met koorddansers, paardenacrobaten, jongleurs en paljassen.
De eerste circussen gaven hun voorstellingen op de kermis en pas later kwamen er voorstellingen buiten de kermis om.
Vanaf 1850 kwamen er steeds meer grote dierennummers in circussen. Dompteurs lieten aanvankelijk vooral zien hoe wild de exotische dieren waren, na 1870 lieten zij dieren kunstjes doen.
In 1901 bezocht het grote Amerikaanse Circus Barnum and Bailey ons land.
Andere buitenlandse circussen, zoals Krone, Carré, Sarrasani en Strassburger verzorgden optredens in Nederland.
De circussen van Carré en Strassburger werden uiteindelijk Nederlandse bedrijven.

Van 1945 tot 1960 bloeide het circus in Nederland, met bekende namen als Mullens, Mikkenie en Boltini.
Rond 1980 ontstond in Nederland ook het fenomeen kerstwintercircus. Inmiddels wordt wel op dertig locaties een dergelijk circus georganiseerd.
Vanuit Frankrijk en Canada is het Nouveau Cirque of circustheater naar Nederland overgewaaid.
De shows worden meer voorstellingen, met een verhalend karakter of thematische aanpak.
Tegenwoordig hebben diverse theaters een jaarlijks programma met het nieuwe circustheater.


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: ma feb 26, 2018 3:49 pm 
Offline

Lid geworden op: do jul 21, 2011 3:38 pm
Berichten: 9579
Waar ik wel niet helemaal vrolijk van word is de naam van dit circus. Circus Constanze Busch, terwijl er geen Constanze en geen Busch (meer) aan te pas komt!
Wel prijkt ze nog altijd op de posters. Op de grotere affiches staat eenvoudigweg Circus Busch.
Dat meeliften op een bekende naam komt in de circuswereld nu eenmaal veel vaker voor.
Denk dat het aantal Busch-circussen niet op twee handen te tellen is, bijvoorbeeld.
Wie daar (mogelijk) het meeste last van heeft is een groot circus als Carl Busch (heet daar nog wel iemand zo?).
Maar het is tenminste familie in een rechte lijn.

Afbeelding


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: ma feb 26, 2018 5:29 pm 
Offline

Lid geworden op: do jul 21, 2011 3:38 pm
Berichten: 9579
Nog een mooie van Martijn die we eerder niet zagen:

Afbeelding

Ziet er overigens prima uit!


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: ma feb 26, 2018 6:31 pm 
Offline

Lid geworden op: wo jan 10, 2007 9:19 pm
Berichten: 3492
Dieren zagen er allemaal prima uit , netjes gehuisvest , was een gedeelte achter de staltent als weide ingericht.
Ook de tijgers hadden een ruim buitenverblijf en zagen er goed uit.

Daarin loopt Duitsland ook ver voor op andere landen met de wekelijkse controles.


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: ma feb 26, 2018 7:27 pm 
Offline

Lid geworden op: zo okt 11, 2009 12:07 pm
Berichten: 273
Didier schreef:
........ groot circus als Carl Busch (heet daar nog wel iemand zo?).
Maar het is tenminste familie in een rechte lijn.......


In keinem derzeit in deutschland reisenden unternehmen mit dem namen "Busch" gibt es Nachfahren von den orginalen Direktoren Paula Busch oder Jakob Busch. "Carl Busch" wurde nach den Krieg von einem Herrn Stelzenmüller gegründet. Bevor der Name später von der Familie Wille in Gebrauch genommen wurde, reiste Alfred Scholl und Familie unter dieser Bezeichnung

http://www.spiegel.de/spiegel/print/d-41759689.html

http://www.augsburger-allgemeine.de/noe ... 07936.html


Omhoog
   
Berichten van vorige weergeven:  Sorteer op  
Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 20 berichten ]  Ga naar pagina 1 2 Volgende

Alle tijden zijn UTC+01:00


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 15 gasten


Je kunt niet nieuwe berichten plaatsen in dit forum
Je kunt niet reageren op onderwerpen in dit forum
Je kunt niet je eigen berichten wijzigen in dit forum
Je kunt niet je eigen berichten verwijderen in dit forum
Je kunt geen bijlagen plaatsen in dit forum

Zoek op:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Nederlandse vertaling door phpBBservice.nl & phpBB.nl.