Circuswereld Forum

Welkom op dit forum. Lezen is leuk maar zelf een bericht plaatsen maakt het voor de anderen nog leuker.
Het is momenteel do mar 28, 2024 3:54 pm

Alle tijden zijn UTC+01:00




Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 26 berichten ]  Ga naar pagina Vorige 1 2
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: wo mar 28, 2018 3:44 pm 
Offline

Lid geworden op: do jul 21, 2011 3:38 pm
Berichten: 9579
Nik schreef:

Citeer:
Wat denk ik het meest telt is dat die vele mensen die tegenwoordig zaken als FlicFlac, Roncalli, CdS of de vele Circustheatershows die rond de wereld reizen bezoeken, dat wel degelijk als circus zien. Dat zijn ook mensen die van klassiek circus - dus met dieren - houden maar de theatervormen als eem mooie aanvulling of afwisseling zien.

Dat zal echt niet liggen aan het feit dat ze niet één pony in de voorstelling hebben - alhoewel Codarts een paar jaar terug ook een hondje in een afstudeershow liet meespelen - maar aan het feit dat ze zich niet laten beperken door uit traditie gestelde kaders. Begrijp me niet verkeerd, ik hou heel veel van mooi klassiek circus met mooie dierennummers en bij kleine familiecircusjes zijn die dieren vaak juist hetgene wat het zo sfeervol maakt. Ik erger me ontzettend aan leugens van dierenactivisten en zou het bijzonder zonde vinden als de grote ('wilde') dierencircussen als Krone en Richter straks door die leugens hun grote kracht moeten wegdoen.

Maar je kan niet stellen dat alles zonder dieren niks met circus te maken heeft. Zeker wat betreft Roncalli, CdS of FlicFlac. Ze brengen het weliswaar in een andere vorm, zonder dieren dus het is inderdaad niet het pure circus, maar als mensen daarnaartoe gaan, gaan ze naar circus.

Nog moeilijker te accepteren voor sommigen, maar datzelfde geldt ook voor het echte theatercircus wat soms meer bewegingstheater is of acrobatiektheater wordt genoemd. Maar dat alles is geëvolueerd uit de basis van het klassieke circus of de kern heeft er minstens raakvlakken mee. Die raakvlakken zie je ook in het misschien ietwat ouderwetse maar op sommige plekken nog heel levendige variété. Voor veel bezoekers van dat soort voorstellingen is er helemaal geen duidelijke grens meer, of zit het interessante juist in het opzoeken van die grenzen.

Kijk, niemand dwingt je de andere verschijningsvormen van circus leuk te vinden, maar als je ze niet accepteert als circusvorm zijnde voer je een achterhoede gevecht als je kijkt naar de huidige stand van zaken. Uiteindelijk heeft iedereen gelukkig zijn eigen visie en wat weet ik er tenslotte nou echt van, ,maar het zou bevrijdend zijn voor het hele circusveld en zelfs nog meer moois kunnen opleveren als iedereen elkaar accepteert en daarbij ook de verschillen tussen de vormen blijft erkennen maar ook de raakvlakken opzoekt. Kijk bijvoorbeeld naar het circus in Boedapest of Gruss, vaak met dieren maar ook met theaterinvloeden. Het circus daar erkent traditie en verrast met vernieuwing: het circus leeft daar!


Kijk, en dan is er toch nog iemand die de huidige situatie bijzonder scherp analyseert, bravo Nik!
Ik zou het niet beter hebben kunnen zeggen, het is exact hoe ik circus ervaar!
En niet te bescheiden met 'wat weet ik er tenslotte nou echt van', een zelf ontwikkelde visie is altijd nog een stuk beter dan wat je door iemand anders wordt opgedrongen!
Want dat is duidelijk wat er hier aan het gebeuren was of is!
Dat kunnen Georg en ook Frank in hun zak steken!


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: wo mar 28, 2018 5:51 pm 
Offline

Lid geworden op: do jul 21, 2011 3:38 pm
Berichten: 9579
In Palais Vest in Recklinghausen een zeer uitgebreide tentoonstelling over HET CIRCUS -en niet alleen Roncalli- ter gelegenheid van de aanwezigheid van Circus Theater Roncalli aldaar.

Martijn ging er kijken en maakte een prachtige serie van 67 foto's: https://www.facebook.com/media/set/?set ... 184&type=3

Afbeelding


Nog tot en met aanstaande zaterdag 31 maart!

Dus enige haast is wel geboden!


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: za mar 31, 2018 4:34 pm 
Offline

Lid geworden op: do jul 21, 2011 3:38 pm
Berichten: 9579
En wat lezen we nu toch weer op http://www.circus-online.de waaraan 'onze' Georg verbonden is?
Over eerdergenoemd Zirkus des Horrors, waarin toch echt geen enkel dier te zien is:

Die Top-Produktion modern interpretierter Circus-Kunst begeistert auf ganzer Linie mit einer stringent erzählten Story, erstklassiger Inszenierung sowie stimmiger Ausstattung und Kostümen.

Dus het bestaat wel! En zelfs in Duitsland!
En ondertussen hier de boel een beetje op stang jagen! Foei!


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: za mar 31, 2018 9:08 pm 
Offline

Lid geworden op: zo okt 11, 2009 12:07 pm
Berichten: 273
[quote="Didier"]En wat lezen we nu toch weer op http://www.circus-online.de waaraan 'onze' Georg verbonden is?
Over eerdergenoemd Zirkus des Horrors, waarin toch echt geen enkel dier te zien is..... [quote]

du kapierst es einfach nicht :roll: oder willst du es nicht verstehen :?: der unterschied besteht darin das die familie sperlich( ua. Zirkus des Horrors) sich NICHT in der presse und sonst wo, GEGEN TIERE im CIRCUS ausspricht, sondern im gegenteil in allen anderen shows der familie zb. karlsruher-, trierer-, waiblinger- und reutlinger weihnachtscircus, hofmeister oster- und weihnachtscircus, circus relaxx, bonanza und fantasia immer tiere im programm zu erleben sind. herr paul hingegen äussert sich seit geraumer zeit explizit gegen tiere und schadet enorm den traditonellen circussen in deutschland. soll paul gerne sein "kasperle theater" so führen wie er möchte und sein fähnchen in den wind des zeitgeistes hängen, aber dann bitte nicht mehr das wort CIRCUS missbrauchen :!: denn er steht nicht hinter diesem wort. schlimm ist es das sogenannte "circusfreunde" wie didier diesem opportunisten noch einen plattform bieten :twisted:


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: zo apr 01, 2018 9:50 am 
Offline

Lid geworden op: ma okt 06, 2008 10:02 pm
Berichten: 1143
Dus Roncalli is geen circus omdat Bernard Paul zich tegen circus met dieren uitspreekt. Anderen met producties zonder dieren doen dit niet en daarom is dat wel circus. Bijzondere stellingname.


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: di apr 03, 2018 4:19 pm 
Offline

Lid geworden op: do jul 21, 2011 3:38 pm
Berichten: 9579
Genau......! Je zou het eerder een fobie kunnen noemen.....

Maar gelukkig ben ik geen echte, maar een zogenaamde circusvriend!
En heb er dus helemaal geen verstand van....
Want die echte, vooral die ene (of enige?) denkt echt de wijsheid in pacht te hebben.
Vriend van het Circus, Clown voor het Leven!


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: di apr 03, 2018 9:12 pm 
Offline

Lid geworden op: zo okt 11, 2009 12:07 pm
Berichten: 273
Didier schreef:

Maar gelukkig ben ik geen echte, maar een zogenaamde circusvriend!


wer solche freunde hat, braucht keine feinde mehr! :mrgreen:


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: wo apr 04, 2018 2:29 am 
Offline

Lid geworden op: vr aug 18, 2017 7:48 pm
Berichten: 277
Eerlijk gezegd heb ik deze discussie niet zo gevolgd maar als Bernard Paul zich werkelijk tegen dieren in het circus heeft uitgesproken vindt ik dat hij boter op zijn hoofd heeft maar wel echte roomboter.
Laat ik voorop stellen dat Roncalli een plaatje was en is.
Wel vindt ik het programma behoorlijk achteruitgegaan als ik het vergelijk met tien, twintig jaar geleden.

De laatste keer dat ik er was is inmiddels weer zo'n 4 jaar terug.
Persoonlijk vond ik het teveel trage clownerie deze laatste keer.
Voor die tijd kwam ik er twee keer per jaar zeker.

Het is goed dat hij de naam een klein beetje heeft aangepast.
Hij is natuurlijk een groot zakenman die met de hedendaagse wind meedraait om zijn bedrijf niet in gevaar te brengen.
Daar is wat voor te zeggen.
Maar ik blijf van mening dat circus een combinatie is van menselijke kunsten in combinatie met dierennummers.
Wat niet wegneemt dat een voorstelling zonder dieren niet zeer bijzonder kan zijn.
Persoonlijk ben ik een Flic Flac liefhebber.

Maar ik denk dat hij beter gewoon zijn weg moet volgen die hij zelf kiest en niet zichzelf uitdrukkelijk moet uitlaten over dieren in het circus.
Hiermee veroordeelt hij zichzelf en is er eigenlijk ook geen weg terug meer.
Ook niet als over 5 jaar ineens dieren in het circus weer helemaal hot zijn.
Want dan zou hij een draaikont zijn.

Eerlijk gezegd denk ik dat hij in deze laatste fase van zijn circus loopbaan de zakken nog een beetje aan het vullen is want het programma is gewoon niet meer zo duur als voorheen.


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: wo apr 04, 2018 3:24 pm 
Offline

Lid geworden op: do jul 21, 2011 3:38 pm
Berichten: 9579
Neemt niet weg dat het (of hij) aan kwaliteit niet heeft ingeboet.
Een slimme zakenman, inderdaad, en alleen al daardoor in bepaalde circuskringen al langere tijd niet echt geliefd.
En dan spreek ik over de tijd dat er nog 'gewoon' dieren waren.

Die slome clowns is juist precies wat ik zo geweldig vind. Dat theatrale, dat zijn dus pure acteurs. Die weet hij wel te vinden.....
Vandaar dat de toevoeging 'Theater' de lading zo voortreffelijk dekt. Gensi is voor mij superieur!
Schreef het al eerder: niet van die eikels die mensen uit het publiek halen om met eeuwig dezelfde standaardgrappen voor lul te zetten. Bah!

Iedereen mag uiteraard vinden wat hij wil, persoonlijk hoop ik nog tot in lengte van dagen te kunnen genieten van wat meneer Paul ons voorschotelt.
Dat dat van Georg niet mag tekent hem meer dan mij.......

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Hele generaties zijn en zullen er groot mee (ge)worden:

Afbeelding

En wie vinden dit bericht onder meer leuk?

Detlef Becker, Martin Adami, Claudia Spindler en 15 anderen vinden dit leuk.

Die Claudia toch, laat Georg het maar niet horen!


Laatst gewijzigd door Didier op wo apr 04, 2018 4:46 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

Omhoog
   
BerichtGeplaatst: wo apr 04, 2018 4:27 pm 
Offline

Lid geworden op: do jul 21, 2011 3:38 pm
Berichten: 9579
De volgende speelplaats dan maar, want we moeten ze uiteraard wel scherp in de gaten houden!
In Recklinghausen staan ze tot en met aanstaande zondag 5 april, daarna komen ze in

KEULEN - Neumarkt
Van do 12 april t/m maandag 21 mei (2e Pinksterdag)
Voorstellingen
dinsdag t/m vrijdag - 15.30 + 20.00
zaterdag - 15.00 + 20.00
zon- en feestdagen - 14.00 + 18.00


En dat is dus midden in het centrum, een kwartiertje lopen vanaf het beroemde Hauptbahnhof.
De ruimte houdt niet over, maar ze stonden er al eerder:

Afbeelding

Trailer van het nieuwe programma: https://www.facebook.com/pg/CircusRonca ... e_internal


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: di apr 10, 2018 4:54 pm 
Offline

Lid geworden op: do jul 21, 2011 3:38 pm
Berichten: 9579
Directeur Bernhard Paul gaf, vergezeld van enkele van de bekendere clowns en een goochelaar een persconferentie ter gelegenheid van de komst naar Keulen, overigens de thuisbasis van dit circus.
Daarin worden ook vragen gesteld over de afwezigheid van dieren, maar zelf heb ik het nog niet goed kunnen beluisteren.

https://www.youtube.com/watch?v=aSbXNW5mXcw

Afbeelding


Omhoog
   
Berichten van vorige weergeven:  Sorteer op  
Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 26 berichten ]  Ga naar pagina Vorige 1 2

Alle tijden zijn UTC+01:00


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 13 gasten


Je kunt niet nieuwe berichten plaatsen in dit forum
Je kunt niet reageren op onderwerpen in dit forum
Je kunt niet je eigen berichten wijzigen in dit forum
Je kunt niet je eigen berichten verwijderen in dit forum
Je kunt geen bijlagen plaatsen in dit forum

Zoek op:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Nederlandse vertaling door phpBBservice.nl & phpBB.nl.