Circuswereld Forum

Welkom op dit forum. Lezen is leuk maar zelf een bericht plaatsen maakt het voor de anderen nog leuker.
Het is momenteel do mar 28, 2024 9:06 am

Alle tijden zijn UTC+01:00




Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 17 berichten ]  Ga naar pagina 1 2 Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: di dec 04, 2018 5:49 pm 
Offline

Lid geworden op: do jul 21, 2011 3:38 pm
Berichten: 9579
Elders lazen we:
Citeer:
Big Top: Eerste Circus Michelin-Sterren toegekend


Maar dat is een kromme en uiterst riskante vergelijking. Ook al zou de Europarlementariër die de eerste (drie) 'prijzen' (lees waarderingen) uitreikte die horecaterm zelf hebben gebruikt.
Riskant, want de Michelin-ster is een streng beschermd begrip. Waarvan de eigenaren niet willen dat die pas en te onpas in andere sectoren wordt gebruikt.
Bovendien is er niets bekend over gradaties bij het in Europees verband waarderen van circussen.
De nu uitgereikte 'labels' zijn niet al te moeilijk geweest. Neem in drie landen het grootste of beste circus en klaar is Kees.
In dit geval waren dat het Duitse Circus Krone, het Franse Cirque Arlette Gruss en het Engelse Blackpool Tower Circus.
Tijdens de uitreiking werd niet verder ingegaan op die vergelijking met de diner-sterren.
Krijgen genoemde circussen nu één ster of direct drie?
Er zijn een aantal gestelde criteria waaraan een circus moet voldoen om voor een Big Top Label in aanmerking te komen.
Voorwaarden die zelfs voor mensen die goed thuis zijn in de circuswereld moeilijk te controleren zijn.
Het heeft er alle schijn van dat de organisatie dacht dat een groot bedrijf de zaakjes wel optimaal voor elkaar zal hebben.
Wat niet impliceert dat dit bij een kleiner bedrijf niet of misschien zelfs wel eerder het geval zal zijn.
Waarbij ik onwillekeurig denk aan een bedrijf als dat van Alex Sijm.
Maar wanneer een dergelijke onderscheiding aan Circus Sijm zou zijn toegekend had dat uiteraard niet voor allesomvattende publiciteit gezorgd.
Of komen minder grote bedrijven sowieso niet in aanmerking?
Het is en blijft een zeer moeilijke en riskante materie, dat waarderen en vergelijken van circussen.
Dat kwam hier in het verleden al wel vaker ter sprake. Vaak gaat het om appels en peren......
En zijn na de eerste drie nu andere Europese landen aan de beurt? Zoals bijvoorbeeld het Nationale Circus van Hongarije?
Prachtig circus met veel dieren. Ga er maar aanstaan om daar de sociale condities waaraan voldaan moet worden te controleren......
Wat ik me overigens ook afvraag bij de bedrijven die nu al wel onderscheiden zijn......

Afbeelding

Afbeelding


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: wo dec 05, 2018 4:20 pm 
Offline

Lid geworden op: do jul 21, 2011 3:38 pm
Berichten: 9579
Kreeg het verwijt dat ik te negatief was over zo'n mooi nieuw initiatief. En misschien is dat ook zo.
Tenslotte zijn ALLE initiatieven die op wat voor manier dan ook HET CIRCUS in de publiciteit brengen in feite zeer te waarderen.

Mijn kritiek gold alleen de door mij te verwachten willekeur. Want ik vrees met grote vreze dat een kleiner familiecircus met een erg leuke voorstelling dat bovendien uitmuntend voor zijn dieren zorgt en de hele familie het minimumloon betaalt NOOIT in aanmerking zal komen voor een Big Top Label.
Het blijft beperkt, naar ik vermoed, tot een onderonsje tussen de grote(re) jongens.

Bij het controleren of de dieren wel vlekkeloos behandeld werden waren ze bij het Blackpool Tower Circus wel heel snel klaar: die hebben ze niet!
In een ander geval kreeg een circus wel een label ondanks dat nog niet zo lang geleden een olifant pontificaal in zijn eentje door een stad banjerde en soortgenoten elkaar een paar weken later de piste uitvochten. Waarbij doden zouden zijn gevallen als de logeplaatsen waar een olifant terecht kwam bezet zouden zijn geweest.

Ik bedoel maar.....


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: wo dec 05, 2018 4:36 pm 
Offline
Site Admin
Gebruikersavatar

Lid geworden op: zo okt 23, 2005 10:34 pm
Berichten: 7474
Locatie: Maassluis
Je redt het niet met één meetlat om een circus te beoordelen.

Je hebt een meetlat nodig voor:
Entourage
Klantvriendelijkheid
Diervriendelijkheid
Duur van de show
Kwaliteit van de nummers
Choreografie
Muziek
Belichting
Prijs-prestatieverhouding
Bereikbaarheid
Kwaliteit restauratie
Kwaliteit sanitair
Rolstoelvriendelijkheid
Gemak van kaartjes kopen
Kwaliteit PR en website
Kwaliteit zitplaatsen

Alles in willekeurige volgorde.
En wat verder nog te verzinnen valt.
Sommige factoren zijn objectief te beoordelen, anderen niet.

Ga er maar aan staan!

_________________
Gelukkig zijn niet alle circussen hetzelfde....


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: wo dec 05, 2018 5:14 pm 
Offline

Lid geworden op: do jul 21, 2011 3:38 pm
Berichten: 9579
Ja, dat waren gegevens uit een eerdere discussie over de kwaliteitsvergelijking van circussen onderling.
Niet te doen, inderdaad.

Eisen waaraan een circus moet voldoen om in aanmerking te komen voor een Big Top Label zijn (onder meer):

- voldoen aan de wettelijke vereisten
- voldoen aan de rechten van de werknemers
- voldoen aan consumentenbescherming
- het voeren aan hoogstaande artistieke normen
- strikte nakoming van de dierenwelzijnsaspecten


Dat bedoelde ik: zelfs wanneer een kleiner circus hier optimaal aan voldoet zal waarschijnlijk niemand in Brussel ooit van ze hebben gehoord!
Dus een onderonsje van de groten der circuswereld....


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: do dec 06, 2018 4:17 pm 
Offline

Lid geworden op: vr aug 18, 2017 7:48 pm
Berichten: 277
De genomineerden voor 2019 zijn bekend. Het Duitse circus Brumbach, het Belgische circus Malter en Milko's vlooien circus.


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: do dec 06, 2018 5:13 pm 
Offline

Lid geworden op: do jul 21, 2011 3:38 pm
Berichten: 9579
Overigens nog zeer de vraag, want bij die laatste genomineerde staat nog niet helemaal vast of het personeel wel volgens de normen wordt betaald en schijnt bovendien de dierenverzorging niet optimaal te zijn.
Ze willen graag meer bloed, maar hun baasje is zo klein...... Daardoor is ook hun bewegingsruimte waarschijnlijk te beperkt.


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: di dec 11, 2018 12:14 pm 
Offline

Lid geworden op: zo okt 26, 2008 7:47 pm
Berichten: 5361
Locatie: Belgie
Maro schreef:
De genomineerden voor 2019 zijn bekend. Het Duitse circus Brumbach, het Belgische circus Malter en Milko's vlooien circus.


Dat is ook weinig bijzonders!
Van niet echt 'grote' zaken sprake.


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: di dec 11, 2018 2:44 pm 
Offline

Lid geworden op: do jul 21, 2011 3:38 pm
Berichten: 9579
Inderdaad, voor de humor hier hebben we een Belg nodig!


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: wo dec 19, 2018 7:25 am 
Offline

Lid geworden op: ma okt 06, 2008 10:02 pm
Berichten: 1143
Ik lees in De Piste van december dat dit een initiatief is van een Hongaarse Europarlementariër om het imago van het circus te vergroten. Een EU aangelegenheid want Knie en Arnardo komen er niet voor in aanmerking.


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: wo dec 19, 2018 11:17 am 
Offline
Site Admin
Gebruikersavatar

Lid geworden op: zo okt 23, 2005 10:34 pm
Berichten: 7474
Locatie: Maassluis
Hugo schreef:
Ik lees in De Piste van december dat dit een initiatief is van een Hongaarse Europarlementariër om het imago van het circus te vergroten. Een EU aangelegenheid want Knie en Arnardo komen er niet voor in aanmerking.

Aha dus de Britse zaken kunnen het ook wel schudden..

_________________
Gelukkig zijn niet alle circussen hetzelfde....


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: wo dec 19, 2018 3:49 pm 
Offline

Lid geworden op: do jul 21, 2011 3:38 pm
Berichten: 9579
Nee hoor, dan moet je het verhaal van het begin af volgen: een Engels circus heeft inmiddels een Big Top Label ontvangen, ondanks dat dit volkomen dierloos is!
Dat is in het land van de initiatiefnemer wel anders!

Kan iemand uitleggen waarom Cirkus Arnardo en Knie (welke?) niet voor een 'keurmerk' in aanmerking zouden komen?

Dacht juist haast zeker te weten dat het Zwitserse Circus Knie volgend jaar wel aan de beurt zou zijn vanwege het 100-jarig bestaan!
En dat Zirkus Charles Knie ook een stevige kandidaat zou zijn.
Maar ja, tweemaal Knie zou wellicht iets teveel van het goede zijn in één jaar.
Daar zou je weer andere roddels door krijgen......


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: wo dec 19, 2018 5:13 pm 
Offline

Lid geworden op: za mei 17, 2014 8:38 pm
Berichten: 744
Didier schreef:
Nee hoor, dan moet je het verhaal van het begin af volgen: een Engels circus heeft inmiddels een Big Top Label ontvangen, ondanks dat dit volkomen dierloos is!
Dat is in het land van de initiatiefnemer wel anders!

Kan iemand uitleggen waarom Cirkus Arnardo en Knie (welke?) niet voor een 'keurmerk' in aanmerking zouden komen?

Dacht juist haast zeker te weten dat het Zwitserse Circus Knie volgend jaar wel aan de beurt zou zijn vanwege het 100-jarig bestaan!
En dat Zirkus Charles Knie ook een stevige kandidaat zou zijn.
Maar ja, tweemaal Knie zou wellicht iets teveel van het goede zijn in één jaar.
Daar zou je weer andere roddels door krijgen......


Het is volgens mij een plan vanuit de EU, en Arnardo komt uit Noorwegen en Knie (met gewoon Knie wordt bij mensen van wat kennis met circus meestal Gebrüder Knie bedoeld) is natuurlijk Zwitsers: twee landen die niet in de EU zitten. Inderdaad ben ik benieuwd of Blackpool haar certificaat kan behouden als Engeland de EU eenmaal verlaten heeft, maar ik denk niet dat mogelijke nieuwe onderhandelingen daar op vast zouden lopen..
Volgens mij is het hebben van dieren in je shows overigens geen eis voor een certificaat.


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: wo dec 19, 2018 5:37 pm 
Offline

Lid geworden op: do jul 21, 2011 3:38 pm
Berichten: 9579
Bedankt voor de uitleg!
Nee, zover had ik er inderdaad niet over nagedacht......
Hiermee werd dus ook de opmerking van Heuvels duidelijk. Wie weet moeten ze het label dan wel weer inleveren.....


En circus zonder dieren..... Laat maar zitten, dat was een andere discussie......
Juist van een Hongaar zou je op dat gebied verwachten dat hij er een beetje verstand van zou hebben.....


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: vr sep 20, 2019 5:42 pm 
Offline

Lid geworden op: do jul 21, 2011 3:38 pm
Berichten: 9579
Die laatste regel doet inmiddels ophef: het Hongaarse Nationaal Circus (Magyar Nemzeti Cirkusz) is dit jaar genomineerd voor een Big Top Label.
En de voorgaande discussie over wel of niet uit de Europese Unie kan rechtstreeks de prullenbak in: ook het Zwitserse Nationaal Circus Gebrüder Knie is genomineerd!
Zo zie je maar: wanneer dat je beter uitkomt bestaan er gewoon geen grenzen!
De derde genomineerde is Sirkus Finlandia, en ook dat zal menigeen deugd doen.

De bekendmaking of uitreiking is op 2 oktober, aldus de poster van het ´evenement´:

Afbeelding

Het wordt een beetje een Hongaars onderonsje -gepresenteerd en gesteund door politici uit dat land- maar dat gebeurt allemaal in aanwezigheid van ons circusprinsesje Stéphanie of Monaco. Dan komt het vast wel goed....

Van enige competitie is geen sprake (meer): de drie genomineerde ontvangen het Big Top Label.
Of is dat dit jaar anders dan in 2018?


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: do okt 03, 2019 6:11 pm 
Offline

Lid geworden op: do jul 21, 2011 3:38 pm
Berichten: 9579
Gisteren was het dus zo ver, de uitreiking van de drie aangekondigde Big Top Labels.
Met veel toespraken vol goede bedoelingen.
Zo moeten topcircussen de minder grote bedrijven gaan helpen om tot een hogere kwaliteit en perfectie te komen.
Een mooie gedachte, maar zie dat, de onderlinge gevoelens een beetje kennende, nog niet zo één twee drie gebeuren......
Natuurlijk werden ook weer de gigantische aantallen genoemd van mensen die jaarlijks een circus bezoeken en daar veel plezier aan beleven.
Een oplossing om de tenten flink wat voller te krijgen -waar volgens mij best behoefte aan is- werd niet gehoord.
En zo werd het eigenlijk een onderonsje van bedrijven van hoge kwaliteit die helemaal geen of weinig last hebben van een verminderende belangstelling.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Omhoog
   
Berichten van vorige weergeven:  Sorteer op  
Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 17 berichten ]  Ga naar pagina 1 2 Volgende

Alle tijden zijn UTC+01:00


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 gasten


Je kunt niet nieuwe berichten plaatsen in dit forum
Je kunt niet reageren op onderwerpen in dit forum
Je kunt niet je eigen berichten wijzigen in dit forum
Je kunt niet je eigen berichten verwijderen in dit forum
Je kunt geen bijlagen plaatsen in dit forum

Zoek op:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Nederlandse vertaling door phpBBservice.nl & phpBB.nl.