Circuswereld Forum

Welkom op dit forum. Lezen is leuk maar zelf een bericht plaatsen maakt het voor de anderen nog leuker.
Het is momenteel vr mar 29, 2024 12:49 am

Alle tijden zijn UTC+01:00




Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 1 bericht ] 
Auteur Bericht
 Berichtonderwerp: Circus Krone 2019
BerichtGeplaatst: zo jun 23, 2019 10:04 am 
Offline

Lid geworden op: ma okt 06, 2008 10:02 pm
Berichten: 1143
De avondvoorstelling van 22 juni in het Duitse Neuss bezocht. Stonden groots opgebouwd op de Kirmesplatz. Hemelsbreed een kleine kilometer van een gezellig centrum met terrasjes.
Krone stond groots opgebouwd met voor de tent een ruim parkeerterrein. Naast het terrein stonden maar liefst zes dierenactivisten. Ik werd echter niet lastig gevallen omdat dat de plek was waar je het parkeerterrein oprijdt.
Je komt binnen in een zeer ruime voortent met verschillende verkoopstalletjes en ruime zitgelegenheid. Er is een fraai programmaboekje voor €6,- te verkrijgen. Daarin weinig aandacht meer voor de ruime historie van Krone.
In de tent geen podium meer bij de gardine, wel een klein podium aan de voorkant van de piste.
In 1980 was Krone in Nederland en bezocht ik ze voor de eerste keer. In de circusbladen waren er toen veel opmerkingen over het orkest dat Krone dat jaar de deur had uitgedaan. Nu, 39 jaar later, heeft Krone weer een orkest dat overigens niet bij alle nummers ingezet wordt, en plaatsneemt boven de publieksingang. Datzelfde orkest speelt voorafgaand aan de voorstelling in de voortent.
Dan de voorstelling Mandana. Het is mij goed bevallen al heb ik nog wel mijn kritiekpuntjes. In een eerder item had Maro hier nogal wat kritiek op. Het is voor een deel andere muziek dan wat je gewend bent maar het past wel bij het geheel.
Wat kenmerkend is voor de voorstelling is dat de nummers met elkaar verweven zijn en op een natuurlijke wijze in elkaar overlopen. Dat levert een hoog tempo op. Jana Mandana en Hans Ludwig Suppmeier zijn klaar met hun hogeschool en het hoge draadnummer is begonnen. Aleksandr Batuev staat tijdens het optreden van het Duo Stipka al in de piste. Dit is ongetwijfeld de invloed van de Hongaarse regisseurs Kristan Kristof en Bence Vagi. Sowieso zien wij dit jaar een topprogramma. Wil niet zeggen dat er geen zwakke punten in het programma zitten. Daarmee beginnend vond ik de Hongaar Steve Ekely wel heel zwak. Een soort Tommy Cooper maar dan flauw en zijn nummers zouden wat mij betreft zo uit het programma mogen. Jana Mandana haar vrijheidsdressuur is een mooi plaatje maar zij heeft er wel heel veel hulp nodig. Dit nummer moet nog verder groeien zullen wij maar zeggen. Overigens zijn er volop dieren. Het Duo Stipka is top, de hogeschool van Hans-Ludwig Suppmeier en Jana Mandana prima, bij de opening lopen de exoten hun rondje en de voorstelling eindigt met het fantastische nummer van Martin Lacey. Hier is al veel overgeschreven maar de superlatieven blijven en door de netkooi en de netconstructie waardoor de dieren binnenkomen blijft het tempo hoog. De kooi gaat in vijf seconden naar beneden en de postamenten blijven staan voor de grote finale. Waarbij de artiesten beloond worden met een minutenlange staande ovatie.
Het Team Non-Stop brengt direct na de pauze een imponerend trampolinenummer, maar voor de pauze zien wij de Colombiaanse Los Robles met een ontzettend sterk hoogdraadnummer met als hoogtepunt de uit zeven personen bestaande piramide van drie hoog.
Sterk vond ik ook de Russische clowns Without Socks. Eindelijk weer eens clowns die het publiek niet perse nodig hebben om leuk te zijn. Aleksandr Batuev is een fantastisch contorsionist, Flasf of Splash imponeert met een strapatennummer met zes personenen het Duo Stauberti brengt een mooi nummer aan de perche.
Al met al echt een fantastische avond. Jammer overigens was dat de voorstelling bezocht werd door zo'n 350 personen. Dat er toch sfeer ontstond was een compliment voor alle artiesten want in een grote tent als Krone waren er wel erg veel lege plekken. Met name overigens op de goedkopere rangen want de loge was bijvoorbeeld heel goed bezet.


Omhoog
   
Berichten van vorige weergeven:  Sorteer op  
Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 1 bericht ] 

Alle tijden zijn UTC+01:00


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 gasten


Je kunt niet nieuwe berichten plaatsen in dit forum
Je kunt niet reageren op onderwerpen in dit forum
Je kunt niet je eigen berichten wijzigen in dit forum
Je kunt niet je eigen berichten verwijderen in dit forum
Je kunt geen bijlagen plaatsen in dit forum

Zoek op:
Ga naar:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Nederlandse vertaling door phpBBservice.nl & phpBB.nl.