Circuswereld Forum

Welkom op dit forum. Lezen is leuk maar zelf een bericht plaatsen maakt het voor de anderen nog leuker.
Het is momenteel do mar 28, 2024 10:33 am

Alle tijden zijn UTC+01:00




Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 20 berichten ]  Ga naar pagina Vorige 1 2
Auteur Bericht
 Berichtonderwerp: Re: Circus Beat Breu
BerichtGeplaatst: di aug 20, 2019 5:53 pm 
Offline

Lid geworden op: do jul 21, 2011 3:38 pm
Berichten: 9579
En dan valt toch nog onverwacht vroeg het doek: na een knallende ruzie tussen Breu en Lauenburger -die de tent, wagens en artiesten beschikbaar stelde-zijn met onmiddellijke ingang de voorstellingen afgelast en is in feite het circus opgeheven.
De tent wordt inmiddels al afgebroken (door Lauenburger en zijn mensen) en zal binnenkort wel weer uit Zwitserland verdwijnen.
Tot zover de wellicht kortste geschiedenis van een circus in de loop der tijden.....
Toch denkt Breu nog aan een come-back......!

Blick meldt ons: https://www.blick.ch/people-tv/wir-wurd ... 73460.html

«Wir wurden belogen und beleidigt»

Sofortiges Aus für Circus Beat Breu!

Nur gerade 13 Tage lang währte der grosse Traum vom eigenen Zirkus.
Nun ist alles aus für Velo-Legende Beat Breu. Jedenfalls vorerst.


Afbeelding

Beat Breu (61) kann nicht mehr! «Nach wüsten Streitereien trenne ich mich per sofort von Adolf Lauenburger», sagt er zu BLICK.
Der deutsche Zirkusbesitzer (53), der für den Circus Beat Breu Zelt, Wagen und Artisten zur Verfügung gestellt hat, baut das Zelt bereits wieder ab.
Die Vorstellung von heute Abend in Herblingen SH sowie alle weiteren geplanten Shows bis Ende August fallen ins Wasser.

Was ist passiert? «Wir wurden von der Familie Lauenburger zunehmend belogen und beleidigt, Beats Programm sogar sabotiert», klagt Heidi Breu (66).
«Das ging so weit, dass kurz vor der Vorführung das Mikrofon plötzlich verschwunden war und bei der Musikanlage kurz vor der Nummer die Stecker herausgezogen wurden.»

Man habe es auf die Artisten schieben wollen. «Die Intrigen wurden täglich dreckiger. Zudem haben sie versucht, Beat und mich massiv unter Druck zu setzen», so Heidi Breu, die für ihren Mann redet.
Denn ihm gehe die Sache so nahe, dass er nicht imstande sei, selber darüber zu sprechen.
«Die Lauenburgers haben auch von uns verlangt, dass wir an den Orten wild Plakate aufhängen.
Als ich sagte, dafür brauche man hier Bewilligungen, wurde ich erneut beleidigt.»

Beat Breu hatte schon nach der Premiere kein gutes Gefühl

Gegipfelt habe das Ganze in Versprechen, die nicht eingehalten worden seien, so Heidi Breu weiter.
«Wir hatten nie genug Leute, um das Zelt abzuräumen. Eines Tages hiess es, ich solle Adolf Geld geben, er würde in Österreich vier Rumänen holen.
Zurück kam er alleine – und das Geld war weg.»

Beat Breu habe sich schon nach der Premierenvorstellung vom 5. August in Winterthur ZH nicht mehr wohlgefühlt.
«Es stand von Anfang an unter keinem guten Stern», so Heidi Breu. «Die Tiere durften aus Vorarlberg nicht in die Schweiz einreisen, weil Papiere fehlten.»
Lauenburger habe zu Beat und ihr gesagt: «Ihr habt keine Ahnung von Zirkus, spielt lieber mit Playmobil.» Das habe sie beide tief verletzt.

So seien sie immer wieder vom Gelände gegangen, hätten Ausflüge gemacht.
Auch am 15. August, als plötzlich Polizei, Zoll und das kantonale Arbeitsinspektorat im Zirkus standen.
Gemäss der Schaffhauser Polizei handelte es sich dabei um eine reine Routinekontrolle.
Waren wurden keine beschlagnahmt, kein Strafverfahren eröffnet.

Es steht Aussage gegen Aussage

Schon da vermuteten die Breus, dass es jemand auf sie abgesehen hat.
«Mit rauem Wind von aussen können wir umgehen. Nun kam der innere dazu, daher machen wir jetzt Schluss.»

Konfrontiert mit den massiven Vorwürfen der Breus, sagt Adolf Lauenburger zu BLICK: «Das stimmt alles so nicht.»
Das Problem sei, dass keine Zuschauer in den Zirkus gekommen seien.
«Warum, weiss ich auch nicht. Beat ist ein netter Mensch, doch das Ganze ist ihm über den Kopf gewachsen.
Wenn Heidi sagt, sie fühle sich belogen und beleidigt, gebe ich das an ihre Adresse zurück.
Denn Geld, wie es versprochen wurde, haben wir nicht verdient.»

Der grosse Traum von Beat Breu dauerte nur 13 Tage.
Doch er plant schon sein Comeback in der Manege – noch in dieser Saison, mit kleinerem Zelt und wieder unter dem Namen Circus Beat Breu.






Omhoog
   
 Berichtonderwerp: Re: Circus Beat Breu
BerichtGeplaatst: di aug 20, 2019 7:02 pm 
Offline

Lid geworden op: ma okt 06, 2008 10:02 pm
Berichten: 1143
Het doek is dus gevallen! Meen oprecht dat ik dit jammer vind.
Maar is het zoveelste circusdrama. Veel publiciteit levert geen volle tenten op want het is negatieve publiciteit.
Beat Breu associeer je met wielrennen en niet met circus. Welke garantie heb je als bezoeker dat hij goed circus weet te brengen. Te meer omdat in de media was op te maken dat hij een kleurrijk leven heeft maar niet overal even succesvol geweest is.
Dan het grote misverstand. Het bezit, of de huur, van tent, wagens, front en contracten met artiesten die kunstjes kunnen is geen garantie voor succes. Circusdirecteur zijn is wellicht toch een vak en een visie op wat je doet is ook nodig. Zaterdagavond sprak ik Maurice Veldkamp die zal dat beamen.
Het resultaat Circus Beat Breu is ruim twee weken in de publiciteit geweest. De dagelijkse publiciteit in het landelijke dagblad Blick (ook op internet) was geen aanleiding voor de Zwitsers om massaal naar Circus Beat Breu te gaan.
Sterker nog het fiasco ligt natuurlijk ook aan Beat Breu zelf. Hij wijst naar de familie Lauenburger die blijkbaar een goed engagement dacht te krijgen, maar dat viel dus tegen.
Op dit soort publiciteit zit niemand te wachten. De beeldvorming is naar aanleiding van dit debacle niet laten wij eens naar het circus gaan. Ik hoop dat respectabele bedrijven zoals Harlekin, Monti en Stey, die er jarenlang over gedaan hebben een goede naam op te bouwen, hier niet al te veel last van hebben. Knie noem ik bewust niet want zoals ik elders al schreef gaat de Zwitser naar Knie en niet naar....


Omhoog
   
 Berichtonderwerp: Re: Circus Beat Breu
BerichtGeplaatst: di aug 20, 2019 9:59 pm 
Offline

Lid geworden op: za mei 17, 2014 8:38 pm
Berichten: 744
Helemaal eens met wat Hugo schrijft. En het probleem is groter dan dit voorbeeld. Negatieve publiciteit is ook publiciteit (zolang ze mijn naam maar goed spellen zei 'ene' Barnum eens) hoor je vaak, maar als die beeldvorming vaak voorbij komt ontstaat vanzelf een negatief imago. Het circus heeft daar natuurlijk last van, dus dan zijn er twee opties. Of met alle circussen samenwerken om het imago te verbeteren of - aangezien samenwerken altijd om heel veel redenen moeilijk blijkt en blijft in de circuswereld - je eigen bedrijf op de voorgrond plaatsen. Nadruk te leggen op hwat jouw bedrijf is en uniek maakt in plaats van benoemen dat jij ook een circus bent. Geen wonder dat alles dan op een hoop wordt gegooid in de hoofden van veel mensen, media en gemeenten. Knie doet dat zo, Roncalli doet het en Soleil ook sinds jaar en dag.

Volgens mij staan Harlekin, Stey en in het bijzonder Monti ook bekend als zaken met een stevig trouw publiek en sterke eigen reputatie in sommige gebieden van Zwitserland. Hopelijk voor is die reputatie inderdaad sterk genoeg om de negatieve media aandacht rond Beat Breu en Nock te ontstijgen.

Hiermee vindt ik overigens het wiel niet uit. Veel mensen met echt verstand schrijven en praten regelmatig over dit thema. Het zijn dus slechts wat hersenspinsels over een onderwerp wat ik wel erg boeiend vind en natuurljk best relevant is.


Omhoog
   
 Berichtonderwerp: Re: Circus Beat Breu
BerichtGeplaatst: vr aug 23, 2019 5:33 pm 
Offline

Lid geworden op: do jul 21, 2011 3:38 pm
Berichten: 9579
Na afloop is het uiteraard makkelijk praten! Heeft iemand Breu ook gewaarschuwd hier niet aan te gaan beginnen?
Natuurlijk niet, want je hoopt dat het goed komt met dat nieuwe circus!
Dat Breu vooral in eigen land bekend staat als een levende wielerlegende doet geheel niet ter zake.
Hij is tenslotte niet over één nacht ijs gegaan en heeft zich jarenlang verdiept in de circuswereld.
Onder meer door er te gaan werken, en zo de kunst af te kijken.
Dat gaf de doorslag om eindelijk zijn langgekoesterde droom te gaan vervullen!
Daarbij nam hij zelf ook het nodige risico en investeerde persoonlijk 50.000 frank, zo'n 46.000 Euro.
Er bestaan goedkopere loterijen......

Dat een oud-wielrenner geen circus zou kunnen beginnen is al evenmin waar.
Wanneer Joop Zoetemelk alsnog zijn jeugddroom zou willen realiseren dan zou ik niet weten waarom het Circus Joop Zoetemelk geen succes zou kunnen worden!
Al helemaal niet wanneer hij een zakje met geld meebrengt, iemand als bijvoorbeeld Kevin van Geet in de arm neemt, en die de circustechnische kant van het geheel laat regelen.
O, het was de fout van Breu dat hij niet bij Kevin terecht is gekomen?
Flauwekul, want de Familie Lauenburger is in de loop der jaren ook aardig door de wol geverfd en zou normaal gesproken dit kunstje best kunnen klaren.
De vergoeding van ruim € 9.000,- per week was behoorlijk aan de hoge kant. Niet bij volle tenten, maar die bleven uit.
En dat lag bepaald niet aan de publiciteit.
Zoals al geschreven, Blick kon (en kan!) er geen genoeg van krijgen!

Goed, ik las zoiets als de artiesten waren niet van voldoende naam om volle tenten te trekken.
Ook al een drogreden, het doorsnee-publiek kent in feite helemaal geen namen van artiesten.
Wij kunnen ons dat niet voorstellen, wij kijken alleen maar naar namen.
Doe maar eens een proefje: het grote publiek weet echt niet wie Martin Lacey is!
Het blijft en blijkt erg moeilijk om je als circusliefhebber in de denkwereld van een gewone burger te verplaatsen.

Datzelfde geldt (opnieuw) voor het onderwerp negatieve beeldvorming. Zoals ik al eens eerder opmerkte: volkomen niet ter zake!
Ik denk zelfs dat de andere Zwitserse circusbedrijven -met Knie voorop- er garen bij spinnen.
Want de mensen zijn meer dan ooit door de publiciteit rond Breu ervan doordrongen dat ER NOG CIRCUSSEN BESTAAN, en laten we daar NOG MAAR EENS HEEN GAAN!
Zo werkt publiciteit of reclame -wat hetzelfde is- echt!

Verdiep je nog maar eens uitvoeriger in deze materie, tenzij je er vanuit gaat dat de mens niet over een onderbewustzijn beschikt, en daar leek het laatst op.
In dat geval heeft een verdere redenatie totaal geen zin.

Een voorbeeldje dicht bij huis. Er komt een circus in de stad (plaatsnaam zelf in te vullen....) en een plaatselijke krant besteedt er gedrukt en op internet zeer ruime aandacht aan.
Er wordt lovend geschreven over al die prachtige dieren, hoe goed ze verzorgd worden, en zo meer.
Wij, als liefhebber, genieten volop van zoveel positieve publiciteit!
Ondertussen gaat de fractievoorzitster van de Partij voor de Dieren (of een andere partij naar keuze, zelf in te vullen....) spontaan over haar nek bij het lezen van ditzelfde artikel.
Zoveel negatieve publiciteit in haar woonplaats, een regelrechte schande!

Over het positieve effect van negatieve publiciteit zijn in de loop der jaren heel wat serieuze onderzoeken gedaan.
Een bekend voorbeeld was het verongelukken van een opvarende tijdens de Volvo-Ocean-Race in 2006.
ABN-AMRO had daar niet minder dan 40 miljoen in geïnvesteerd, die uitsluitend via publiciteit terug verdiend kon worden.
Kwam dat nu in gevaar? Integendeel, kan ik u verzekeren!
Het effect van het ongeval was een toename aan publiciteit.

Een ander en vaker gehanteerde 'truc' is die van terugroepacties van autofabrikanten.
Een auto waar iets aan mankeert, dat kun je toch geen positieve reclame meer noemen?
Nou dus echt wel!
Uiteraard waren het nooit direct gevaar opleverende gebreken. Het gebeurde dan ook 'uit voorzorg'.
Er is geen medium dat aan een dergelijke oproep geen aandacht schenkt, en die aandacht is nauwelijks in geld uit te drukken.
Gratis merkreclame dus, en bovendien vinden de bezitters van een voertuig van het betreffende merk dat ´hun´ fabrikant de veiligheid van zijn klanten boven elke twijfel verheft!
Heerlijk, zo´n veilig gevoel! Dat merk blijf ik trouw!

Dacht dat dit iets uit een langer verleden was -toen gebeurde het met enige regelmaat-, maar niks hoor, kortgeleden was het wederom raak!
En geloof me of niet, het is gewoon het grote reclamebureau van de fabrikant waarmee deze strategie wordt besproken en uitgewerkt.


Breu, om op de kern van de zaak terug te komen, laat het er echter nog niet bij zitten.
We gaan dus nog van hem horen!
Ik blijf benieuwd.


Omhoog
   
 Berichtonderwerp: Re: Circus Beat Breu
BerichtGeplaatst: vr aug 23, 2019 10:14 pm 
Offline

Lid geworden op: ma okt 06, 2008 10:02 pm
Berichten: 1143
Laat ik beginnen dat inderdaad de beste stuurlui aan wal staan. Is het relevant dat Breu een oud wielrenner is? Feit is dat de aantrekkingskracht als BZ-er blijkbaar niet groot genoeg was. Overigens hebben wij dit in Nederland ook meegemaakt. In 1980 ging het Circus Sjoukje Dijkstra op reis. Sjoukje Dijkstra was in 1962, 1963 en 1964 Wereldkampioen Kunstrijden. In 1964 won zij bovendien olympisch goud. Na haar loopbaan trouwde zij met Karl Kossmayer. Een telg uit een beroemd cicusgeslacht. Jarenlang stond Sjoukje aan de zijde van Karl bij zijn engagementen.
In 1980 begon zij samen het Circus Sjoukje Dijkstra. Na vijf weken ging de stekker eruit. De naam Sjoukje Dijkstra trok onvoldoende bezoekers. Kossmayer en Sjoukje Dijkstra hadden de situatie verkeerd ingeschat. Joop Zoetemelk zal vermoed ik wel even afwachten voor hij zijn naam aan een Circus verbindt.
Dan de voorbereiding. Ik ken niet de details maar weet via de media dat er vanuit Circus Royal lekker positief gereageerd is op zijn vertrek daar. De vergunningen voor de dieren waren niet in orde. Ligt dat aan de inspecteurs of aan de aanvrager. Dit lijkt mij vrij essentieel en was gewoon niet op tijd in orde.
Wat betreft je verhaal over de reclame daar ben ik niet met je eens. Hebben wij het vaker over gehad. Breu stond dagelijks in de media maar de Zwitsers zijn niet gekomen. Dus werkt het zo? Ik denk dat gebleken is van niet.
Dat negatieve publiciteit wel degelijk een positief effect zal kunnen kloppen maar ik denk dat de vergelijking mank gaat als je alleen kijkt naar budget en visie. Een positief voorbeeld van visie is Zirkus Charles Knie. Volle tenten draaien in tijden waarin andere zaken stoppen of in zwaar weer zitten. Dit heeft te maken met visie.
Tot slot nogmaals ook ik vind het jammer dat Breu gestopt is en de beste stuurlui staan aan wal.


Omhoog
   
Berichten van vorige weergeven:  Sorteer op  
Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 20 berichten ]  Ga naar pagina Vorige 1 2

Alle tijden zijn UTC+01:00


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 gasten


Je kunt niet nieuwe berichten plaatsen in dit forum
Je kunt niet reageren op onderwerpen in dit forum
Je kunt niet je eigen berichten wijzigen in dit forum
Je kunt niet je eigen berichten verwijderen in dit forum
Je kunt geen bijlagen plaatsen in dit forum

Zoek op:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Nederlandse vertaling door phpBBservice.nl & phpBB.nl.