Circuswereld Forum

Welkom op dit forum. Lezen is leuk maar zelf een bericht plaatsen maakt het voor de anderen nog leuker.
Het is momenteel vr apr 19, 2024 2:01 pm

Alle tijden zijn UTC+02:00




Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 6 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: do okt 31, 2019 9:40 pm 
Offline

Lid geworden op: ma nov 21, 2005 8:56 pm
Berichten: 324
Begin deze maand was ik in Slowakije. Mede voor het bezoeken van circus Ales. (Wat oorspronkelijk uit Tsjechië komt). Dit bezoek beviel mij uitstekend. Een goed verzorgd klassiek circus met veel dieren. Pony,s , paarden, loopeenden, runderen, kamelen, 2 struisvogels, 4 tijgers (waarvan 2 wit). Maar ik kwam voor het hoogtepunt, namelijk Gartner met de 4 (oude) olifanten. Terwijl het al mooi was om ze overdag op het ruime buitenperk te zien, was het vooral super indrukwekkend om ze de piste in te zien komen. Bijzonder om iets mee te maken wat bij ons historie is.

Op de facebookpagina van het circus staan hiervan vele mooie filmpjes. Het circus gasteert momenteel in hoofdstad Bratislava. Niet ver van Wenen. Helaas zullen we het qua olifanten met de filmpjes moeten doen. Want ik las net het voor de liefhebber droevige bericht dat nu gebeurt wat al lang in de lucht hing; vanaf morgen geldt er een verbod en mogen de olifanten en tijgers niet meer optreden. Meereizen nog wel. Vrij plotseling, want de gemaakte reclame is nog gebaseerd op de aanwezigheid van deze dieren.

In ieder geval kreeg vandaag de Gartner familie nog een staande ovatie na hun topnummer, zo is op de Facebookpagina ook te zien. En terecht!

Maar ondanks dit enthousiasme is de (klassieke) circuswereld weer een stukje kleiner geworden.


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: vr nov 01, 2019 1:11 pm 
Offline

Lid geworden op: zo okt 26, 2008 7:47 pm
Berichten: 5418
Locatie: Belgie
Hoe vond je de act met tijgers? Kwamen deze alle 4 in de piste tijdens je bezoek?
Dan heb je wel veel chance gehad, dat net nu plots het verbod er komt!


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: vr nov 01, 2019 5:54 pm 
Offline

Lid geworden op: do jul 21, 2011 3:38 pm
Berichten: 9579
Mooi dat het je dan toch gelukt is, en ook nog net op tijd!

Eerder dit jaar schreef je er al over, jammer dat daar intussen alle foto's verdwenen zijn.

De site van het circus, met een link naar facebook: http://www.cirkus-ales.sk/

Video van de ovatie na de voorstelling in Bratislava, misschien wel van toen jij er was! - https://www.facebook.com/cirkusales/vid ... 681472007/

Afbeelding

Ze kondigen het stoppen van optredens met deze dieren wel netjes aan. Vanaf 31 oktober":

'Andere uitvoeringen zullen plaatsvinden zonder deze twee grote diersoorten en onze huisdieren Baby, Pira,
Belinda, Thay en Kenia, Samba, Princess en Bombay....


En verder:

'Onze excuses aan de inwoners van Bratislava - Ružinov voor de vooraf gepubliceerde advertentie
van ons circus, omdat de autoriteiten ons niet op tijd hebben geïnformeerd over deze plotselinge beslissing.

Bedankt voor je begrip - Met vriendelijke groet, Het Nationale Circusteam ALEŠ

PS: Opmerking voor dierenbeschermers: CIRCUS WAS - CIRCUS IS EN CIRCUS ZAL ZIJN - misschien in een andere samenstelling,
misschien een ander soort, maar zelfs deze tegenslag zal ons niet weerhouden en het Nationaal Circus Aleš zal zijn
Europese publiek altijd blijven vermaken!'


Das war einmal......

Afbeelding

Uiteraard met gepaste dank aan Marianne Thieme voor haar bevlogen inspiratie ter plaatse!

En nog een hartenkreet op de site van het circus:

Is Duitsland achterlijk?* Denkt u nog steeds mevrouw Matečná dat u uw Slowakije naar ontwikkelingslanden hebt verplaatst?
Integendeel!
Ze verhuisden hun land enkele eeuwen terug naar de middeleeuwen, toen dieren werden geslacht voor bont en jacht!
Waarom bestaan er anders in Slowakije nog steeds bontfokkerijen en waarom is het gepland (?) om de Europese wolf
te fotograferen ???
Dankzij het verbod op dieren in het circus is Slowakije niet een van de ontwikkelingslanden in Europa, maar integendeel,
het beweegt zich op het pad van onderontwikkelde en armere landen zoals Griekenland, Albanië, Roemenië of Servië,
waar dieren in circussen echt verboden zijn !!!


* Dit naar aanleiding van het pleidooi van Martin Lacey in de Bondsdag en de weigering een wildedierenverbod in te voeren.


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: zo nov 03, 2019 9:16 pm 
Offline

Lid geworden op: ma nov 21, 2005 8:56 pm
Berichten: 324
Circusboy schreef:
Hoe vond je de act met tijgers? Kwamen deze alle 4 in de piste tijdens je bezoek?
Dan heb je wel veel chance gehad, dat net nu plots het verbod er komt!


Ik heb de show meerdere keren gezien. Tsja, als je toch helemaal daar bent....
De tijgers: ik vond het een temporijk nummer. Zeker voor tijgers. Met veel sprongen. Er kwamen er steeds 3 de piste in. (1 witte bleef achter). Eigenlijk werd het nummer bijna helemaal uitgevoerd door 2 dieren (een witte en een ‘gewone’.) De derde maakte op mij qua karakter steeds een uiterst nerveuze indruk en deed bijna niets. Met de piramide aan het begin alleen even kort het postament met de voorpoten toucheren en dan wegwezen. En op het laatst wanneer er rond gerend moest worden alleen heel snel om de as draaien. Dit had ik nog nooit eerder gezien.

Ik heb begrepen dat het circus Gartner graag ook volgend jaar had willen houden en hoopte dat het verbod geen doorgang zou vinden.

Ik ben benieuwd waar dit olifantennummer volgend jaar heen gaat.


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: di nov 26, 2019 5:22 pm 
Offline

Lid geworden op: do jul 21, 2011 3:38 pm
Berichten: 9579
De familie Gärtner en hun olifanten zijn vanaf 21 december te zien in Rome:

Afbeelding


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: wo nov 27, 2019 4:17 pm 
Offline

Lid geworden op: do jul 21, 2011 3:38 pm
Berichten: 9579
Rome wordt alvast massaal gewaarschuwd:

Afbeelding


Omhoog
   
Berichten van vorige weergeven:  Sorteer op  
Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 6 berichten ] 

Alle tijden zijn UTC+02:00


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 12 gasten


Je kunt niet nieuwe berichten plaatsen in dit forum
Je kunt niet reageren op onderwerpen in dit forum
Je kunt niet je eigen berichten wijzigen in dit forum
Je kunt niet je eigen berichten verwijderen in dit forum
Je kunt geen bijlagen plaatsen in dit forum

Zoek op:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Nederlandse vertaling door phpBBservice.nl & phpBB.nl.