Wervelende show Wintercircus
APELDOORN - De zestiende editie van het Wintercircus Apeldoorn is gisteren wervelend van start gegaan. In een uitverkochte circustent op het Vision Parc genoten duizend mensen van de première. Humor en romantiek zijn de sleutelwoorden.
Met name voor de pauze heeft het publiek in verschillende nummers een kans om zelf in de piste te belanden.
Geweldig vond hij het. De 8-jarige Corné Mulder uit Assen logeert deze dagen bij zijn opa en oma in Apeldoorn. Zondag kreeg hij te horen dat hij voor het eerst in zijn leven mee naar het circus mocht. ,,We hebben het er de afgelopen dagen veel over gehad'', zegt opa Wim Mulder. ,,Hij vond het erg spannend om een keer mee te maken.''
Eenmaal op de circusbanken werd Corné snel gegrepen door de magie. ,,Het was echt heel mooi'', vindt Corné. ,,Vooral die mevrouw met de poezen vond ik heel leuk. We hebben thuis twee poezen gehad, maar die konden geen kunstjes. Volgens mij is het heel moeilijk om ze dit te leren.''
Vond Corné het nummer van Darja het mooist, de 16-jarige Rebecca de Vries was na afloop ook het meest onder de indruk van Darja, maar dan in een heel andere rol. Samen met Pavel zette de 'poezenvrouw' een duizelingwekkend rolschaatsnummer neer. ,,Onvoorstelbaar zo snel als ze rondtolden'', vertelt De Vries. ,,Ik vind het leuk om zelf te skaten, maar ik ben ver van dit niveau verwijderd. Ze moeten ook wel heel veel vertrouwen in elkaar hebben. Anders kun je zo'n act nooit uitvoeren.''
Ook Ekaterina vervulde een unieke dubbelrol. Ze verscheen eerst met haar partner als het Duo Rubtsov in de piste. Ze zetten een jongleer-act met hoeden neer, die volgens circus-directeur Wim Zomer ongeëvenaard is. ,,We hebben ze vijf jaar geleden voor het eerst benaderd'', zegt Zomer. ,,Toen hadden ze steeds langdurige contracten in december. Nu konden ze dan eindelijk komen. Ze zijn wat mij betreft het wachten meer dan waard geweest.''
Na de pauze kwam Ekaterina terug. Nu danste ze aan de strapaten tot in de nok van de circustent. Het publiek hield herhaaldelijk de adem in, maar de artieste uit Rusland kwam weer veilig aan de grond.
De clowns Gin & Tonic kwamen vaker dan twee keer uit de coulissen. Ze schuwden de onderbroek-grappen niet, maar blonken vooral uit in hun act met de draaiende borden. Een aantal aanwezigen vond dat de clowns wel heel vaak het publiek moesten vermaken. ,,Die kritiek is begrijpelijk'', stak Zomer de hand in eigen boezem. ,,Dit is de eerste voorstelling. Dan lopen de wisselingen nog niet vlekkeloos en stuur je veiligheidshalve de clowns de tent in. Ik heb tussen de nummers door ook meer gepraat dan de bedoeling is, de hele voorstelling liep wat uit. Vanavond zou dat nog een keer kunnen gebeuren, maar vanaf morgen (vandaag, red.) loopt de voorstelling ook op die punten op rolletjes.''
http://www.destentor.nl/regio/apeldoorn ... circus.ece