Circuswereld Forum

Welkom op dit forum. Lezen is leuk maar zelf een bericht plaatsen maakt het voor de anderen nog leuker.
Het is momenteel do mar 28, 2024 1:41 pm

Alle tijden zijn UTC+01:00




Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 1 bericht ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: vr jan 10, 2020 3:51 pm 
Offline

Lid geworden op: do jul 21, 2011 3:38 pm
Berichten: 9579
En Stichting AAP liegt er weer vrolijk op los! Dat valt te concluderen wanneer je onderstaand artikel uit de Stentor alsmede de toelichting van genoemde stichting leest.
Want volgens Peter de Haan, persvoorlichter van de stichting, bestaat er momenteel alleen een lijst voor (van) dieren die je echt niet mag houden (zoals leeuwen, tijgers, apen).

Onzin natuurlijk, want zo'n lijst bestaat helemaal niet.
Juist het tegenovergestelde zou waar zijn -maar kennelijk weet hij niet al te veel of verdraaid zaken bewust-: er bestaat een lijst van wèl toegestane dieren.
Waaronder kamelen en dromedarissen.

Het artikel vindt u hier, met video:
https://www.destentor.nl/salland/kamele ... oogle.com/

Kamelen kieken in de regio? Het kan in Raalte!

VIDEO - Er is geen circus neergestreken en toch paraderen er kamelen in het weiland op de hoek van de Achterkampweg en Oude Twentseweg in het buitengebied van Raalte.
Volgens buurtbewoners lopen ze hier al een tijdje.
De imposante dieren lijken zich helemaal op hun gemak te voelen.
De grootste kameel komt nieuwsgierig naar de afrastering om de bezoeker goed te kunnen bekijken.


,,Ik kon eerst ook mijn ogen niet helemaal geloven en was verbaasd”, zegt Hein Opdam (65).
Hij en zijn partner Jolanda de Groot wonen pal tegenover het weiland met de voor Nederland uitzonderlijke grazers.
Volgens het stel liepen hier eerst ezels en alpaca’s en stonden er in het voorjaar van 2019 plotseling twee of drie kamelen.
In de loop van de tijd kwamen hier enkele 'schepen van de woestijn’ bij en is het totaal opgelopen tot zeven.

Foto’s voor kleindochter
De eigenaren van de kamelen willen geen toelichting geven in de media en wensen anoniem te blijven.
,,We houden ze voor de hobby”, is het enige wat ze kwijt willen.
De Groot en Opdam zijn enthousiast over hun bultige buren: ,,Onze kleindochter Louise wordt zaterdag drie jaar en we hebben foto’s van haar bij de kamelen gemaakt.
Ze krijgt een mapje met foto’s en een houten kameel voor haar verjaardag”, zegt Opdam.

Bij mooi weer - waar nu geen sprake van is - stoppen volgens Opdam en De Groot heel veel fietsers en automobilisten om de kamelen te fotograferen.
De twee hebben nog niet gezien dat passanten over de omheining klimmen om dichtbij de dieren te komen.
Voor zover zij weten is er ook nooit iemand zo ‘dapper’ geweest om een kameel te bestijgen.

,,Ik heb nog nooit een negatieve opmerking over de kamelen gehoord en heb niet het idee dat het ze aan iets ontbreekt”, zegt Opdam.
,,De eigenaren werken met hart en ziel voor hun dieren en verzorgen ze goed.
De kamelen kunnen bij slecht weer binnen staan in een mooie schuur”, vult zijn partner aan.

‘Niets mis mee’
Even verderop is ‘John uit Goor’ voor BAM samen met een collega bezig met het verleggen van een persleiding.
Dat is noodzakelijk in verband met de aanleg van een tunnel onder de drukke provinciale weg.
,,We werken hier sinds begin deze week en ik vond het wel apart toen ik de kamelen zag.
Er is volgens mij niets mis mee. Elders schieten ze kamelen af heb ik gelezen, misschien kunnen ze ze hier naartoe halen.
Wellicht kunnen ze hier ook kamelenraces gaan houden?”, grapt de BAM-medewerker.


Afbeelding
Vier van de zeven kamelen die gemoedelijk grazen in het buitengebied van Raalte.

En in een apart kader:

Mag je kamelen houden?

Het houden van kamelen is legaal, maar de kameel is niet een alledaags huisdier.
Handelaren zijn schaars, degenen die kamelen verkopen, slijten de dieren alleen aan parken en dierentuinen.
Zo ook Henk Claessens, van Parkdieren.nl. ,,Als particulier ben je vrij in het houden van deze dieren.
In 2015 is een positieflijst opgesteld waarin je kan lezen welke dieren je wel en niet mag houden.
Deze lijst heeft echter nooit officieel bestaan, waardoor er geen richtlijnen zijn voor het houden van kamelen.”

Hoewel Claessens kamelen verkoopt, zal hij ze nooit aan particulieren slijten.
,,Je weet maar nooit waar ze dan terechtkomen. Straks koopt iemand die in een rijtjeshuis woont een kameel bij mij.
Dat is never nooit goed voor het beest en dat wil ik niet op mijn geweten hebben.
Zoals ze in Raalte een weiland tot hun beschikking hebben, zo hoort het.”

‘Zelfs optreden mag’
Volgens Stichting Aap (zet zich in voor gezondheid exotische zoogdieren) wordt er op dit moment nog geen positieflijst actief gehandhaafd.
Een positieflijst is een lijst waar dieren op staan die volgens richtlijnen gehouden mogen worden.
Er bestaat momenteel alleen een lijst voor dieren die je echt niet mag houden (zoals leeuwen, tijgers, apen).
Peter de Haan, persvoorlichter van de stichting, zegt dat het kabinet wel bezig is om een positieflijst te introduceren.

,,Alle in Nederland gehouden dieren worden nu opnieuw beoordeeld op geschiktheid om te houden.
De kameel staat op de lijst en kan momenteel gehouden worden, mits de eigenaar zich houdt aan de algemene eisen die de wet stelt.”
Daarmee doelt de voorlichter op de zorgplicht, waarbij het dier niet verwaarloosd wordt.

,,Wat opvalt is dat de kameel niet onder de wet valt die wilde dieren in circussen verbiedt.
Samen met onder andere honden, katten en konijnen is er een uitzondering voor gemaakt.
Je mag ze dus niet alleen houden, maar er zelfs mee optreden”, vertelt De Haan.


Omhoog
   
Berichten van vorige weergeven:  Sorteer op  
Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 1 bericht ] 

Alle tijden zijn UTC+01:00


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 10 gasten


Je kunt niet nieuwe berichten plaatsen in dit forum
Je kunt niet reageren op onderwerpen in dit forum
Je kunt niet je eigen berichten wijzigen in dit forum
Je kunt niet je eigen berichten verwijderen in dit forum
Je kunt geen bijlagen plaatsen in dit forum

Zoek op:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Nederlandse vertaling door phpBBservice.nl & phpBB.nl.