Circuswereld Forum

Welkom op dit forum. Lezen is leuk maar zelf een bericht plaatsen maakt het voor de anderen nog leuker.
Het is momenteel zo apr 28, 2024 12:46 pm

Alle tijden zijn UTC+02:00




Nieuw onderwerp plaatsen  Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of reacties plaatsen.  [ 6 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: di dec 25, 2007 4:08 pm 
Job Lijfering, tijgerdompteur Staatscircus van Moskou-Holiday (Nederland)
in een interview in tijdschrift Grasduinen, december 2003
"Het is mijn ervaring dat je met groepsdieren wel geweld móet toepassen. Ik heb ooit met olifanten en leeuwen gewerkt, daarbij moest ik fysiek geweld gebruiken. Dat kon ik niet en na drie maanden ben ik gestopt."
<interviewer>”Veel dompteurs gebruiken wel geweld.”
"Daar komt u op een rot onderwerp. Als ik dat aan de grote klok hang, wordt de dressuur verboden, zoals in Engeland. Natuurlijk praat je erover met andere dompteurs, maar het is net als met de paardensport: wat erachter de schermen gebeurt, wil het grote publiek niet horen."
<interviewer>"In een volgend leven weer dompteur?"
"Nee, pertinent niet. Ik vind dat een dier in de vrije natuur hoort. Maar ik ben nu eenmaal in deze wereld opgegroeid."

Dit bovenstaande bericht kunt je terug vinden op:
http://www.wildedierendetentuit.nl
Onder dat bericht staat nog een bericht van ene Elke de Vries-Becker
( is dat soms familie van de overleden exdompteur Aad de Vries???)
die beweert een ex tijgertrainster voor circus te zijn, en ziet het liefst
een verbod komen voor wilde dieren in het circus.

Ik ken die de vries niet, maar job is zeker geen onbekende in de
circuswereld, en durf ik voor 500 euro te wedden dat dat "interview"
van voor naar achter gelogen is, en Job dus nooit die uitspraken
heeft gedaan, dus imo tijd voor een rechtszaak tegen dat blad
"Grasduinen". Het is dan wel een oud verhaal uit 2003,
maar ik kan me voorstellen dat niemand in de circuswereld
dat flutblad kent of leest, en het daarom aan de aandacht is
ontsnapt, vandaar ik het de moeite vond om het toch maar
even te vermelden.
Ik zal er een paar printscreens van maken zodat het
bewijs niet verloren gaat, dus mocht het nodig zijn, kan men
die altijd bij mij even opvragen.


Omhoog
   
 
 Berichtonderwerp:
BerichtGeplaatst: di dec 25, 2007 4:32 pm 
Offline

Lid geworden op: do jan 04, 2007 6:54 pm
Berichten: 350
Nou nou als dompteurs het zelf al zeggen...

Iets wat wij activisten al altijd roepen.
Jullie geloven het nog niet maar goed, stel... dat het wel zijn woorden zijn en dat het dus waar is: dat circusdieren met geweld getraind worden.

Wat zouden jullie dan doen? Terug komen van jullie mening dat dieren er niet horen? Dan zeggen jullie : geweld nee, maar als het kan zonder geweld, dan ja. Maar tja hier wordt het dus gezegd: het is NIET mogelijk zonder geweld.

Als dit eenmaal is aangetoond en als de bewijzen onweerlegbaar zijn, wat doen jullie dan? Nog steeds naar circussen met dieren gaan en je ogen blijven sluiten voor het leed of kom je dan eindelijk terug op je naïve mening?!

_________________
Bescherm de dieren tegen de beesten!


Omhoog
   
 
 Berichtonderwerp:
BerichtGeplaatst: di dec 25, 2007 5:04 pm 
tieske schreef:
Nou nou als dompteurs het zelf al zeggen...

Iets wat wij activisten al altijd roepen.
Jullie geloven het nog niet maar goed, stel... dat het wel zijn woorden zijn en dat het dus waar is: dat circusdieren met geweld getraind worden.

Wat zouden jullie dan doen? Terug komen van jullie mening dat dieren er niet horen? Dan zeggen jullie : geweld nee, maar als het kan zonder geweld, dan ja. Maar tja hier wordt het dus gezegd: het is NIET mogelijk zonder geweld.

Als dit eenmaal is aangetoond en als de bewijzen onweerlegbaar zijn, wat doen jullie dan? Nog steeds naar circussen met dieren gaan en je ogen blijven sluiten voor het leed of kom je dan eindelijk terug op je naïve mening?!


Je moet eens leren lezen want ik zeg dat het van voor naar
achter gelogen is, want Job is een circusman in hart en nieren,
en die zou zulke onzin nooit uitkramen, en anders moet je mij
eens verklaren waarom hij nu bijna 5 jaar later nog steeds met roofdieren werkt!
Leugens dus, en hoogstwaarschijnlijk aan de aandacht ontsnapt
van de circuswereld, want het gaat hier om een een of ander
flutblaadje dat geen hond kent of van gehoort heeft, vandaar
dat het nu pas hier terrecht komt.


Omhoog
   
 
 Berichtonderwerp:
BerichtGeplaatst: di dec 25, 2007 11:25 pm 
Offline
Gebruikersavatar

Lid geworden op: vr aug 15, 2008 9:55 pm
Berichten: 2773
Locatie: thuis
Grasduinen is geen "onbeduidend blaadje".
Wat er gebeurd is? Job Lijfering is geïnterviewd en delen van zijn uitspraken zijn tot een artikel in het blad geworden.

Job heeft ooit een aantal dieren overgenomen van een dompteur om het nummer door te laten gaan. Dan worden dieren van de ene op de andere dag geconfronteerd met een andere trainer. Als je dat proces te snel wilt laten verlopen dan kan dat alleen maar met "geweld". Als de dieren al van jongs af aan bij je zijn dan kan de hele training zonder geweld. Bij het overnemen van andermans dieren kost het ook minstens een jaar om de dieren zonder geweld "over te nemen". Het maakt daarbij nauwelijks verschil of het groepsdieren (leeuwen, olifanten) of solitaire dieren (tijgers) zijn.

Helaas heeft de schrijver van het artikel in Grasduinen een ongelukkige selectie gemaakt uit de uitspraken van Job Lijfering. Was het verhaal volledig gepubliceerd (waar in een blad geen ruimte voor is) dan was er een heel ander beeld geschetst.

De laatste keer dat het overnemen van een groep dieren is mislukt was in 2003. Rita Labahn nam toen een groep getrainde tijgers over van Marcel Peters. In augustus had Rita intussen zoveel controle over haar dieren, en zichzelf, verloren dat ze in Amsterdam een tijger met een zweep te lijf ging. Daarover is toen door meerdere mensen geklaagd bij de directie van Circus Herman Renz, waar Rita op dat moment in engagement was. Het nummer werd daarna weer overgenomen (of beter gezegd: teruggenomen) door Marcel Peters. De tijgers werkten in zijn aanwezigheid weer zoals het de bedoeling was. Rita Labahn had in 2003 nog maar nauwelijks ervaring met het optreden met (roof)dieren. Daarnaast koos ze voor het moederschap. De tijgers hebben mogelijk al vanaf het begin van haar zwangerschap de hormonale veranderingen in het lijf van Rita Labahn waargenomen (geroken). Dat kan een factor zijn die een belangrijke rol speelt bij de acceptatie van de trainer als "alfadier".

Zie ook http://www.circus-web.nl/nieuws/portret/lijfering.htm

_________________
Ron Mikkenie (CircusVreugd )
http://www.klassiekcircus.nl
Wie de jeugd heeft, heeft de toekomst!


Omhoog
   
 
 Berichtonderwerp:
BerichtGeplaatst: do dec 27, 2007 10:49 am 
Ron Mikkenie schreef:

"Omdat Lijfering niet echt vertrouwd is met het internet..." De kans is dus groot dat hij dit artikel (op internet!) ook niet gezien heeft, dus wie garandeert me dat deze tekst wel zijn mening correct weergeeft? Het is overigens geschreven door Gera de Leeuw, dus zeker niet objectief. Grasduinen is dat wel voor zover ik weet.
Het lijkt me overigens dat die Lijfering dat artikel in Grasduinen (een alom gerespecteerd en al heel lang bestaand tijdschrift!) wel degelijk gezien zal hebben; als het niet voor publicatie was dan toch zeker nadat het blad uitgegeven was. Uit het feit dat er destijds geen rectificatie is gevraagd mag toch wel afgeleid worden dat hij volledig achter de tekst in het blad staat, en dat de teksten zoals door WDDTU geciteerd worden de mening van Lijfering prima weergeven.


Omhoog
   
 
 Berichtonderwerp:
BerichtGeplaatst: do dec 27, 2007 6:35 pm 
Offline
Gebruikersavatar

Lid geworden op: vr aug 15, 2008 9:55 pm
Berichten: 2773
Locatie: thuis
Kiwi,

Uit gesprekken met Job Lijfering is gebleken dat hij het stukje in Grasduinen niet heeft laten rectificeren. Zoals je zelf ook wel weet zijn circusmensen meestal veel drukker met het doen van hun werk en niet met het zichzelf profileren zoals dat in andere bedrijfstakken tegenwoordig gemeengoed geworden is.

Dat is ook het grote "probleem" van circussen in het algemeen. Had men maar meer tijd gestoken in dat profileren en de daaraan verbonden openheid. Dan waren er veel minder indianenverhalen de wereld in geholpen door buitenstaanders. Maar ja, bij Philips was ook niemand welkom in de ruimten waar men bezig was om samen met Douwe Egberts de Senseo te ontwikkelen...

Waar Job Lijfering op doelde in het interview is dat hem door een circus is gevraagd om "eventjes een uitgevallen trainer te vervangen"; "Je hebt toch ervaring met roofdieren? Dus u kunt dat best wel!". Job heeft daarop "ja" gezegd en de diergroep overgenomen. Maar toen bleek dat het niet ging heeft hij bedankt voor het verder optreden met de dieren van die andere trainer.

Het "eventjes overnemen van andermans roofdieren" gaat niet zomaar. Dat kost tijd. Meer dan de paar dagen die dat (in het interview niet genoemde) circus voor ogen had. Dat is wat Job Lijfering bedoelt met "het kon niet zonder geweld". Als je er WEL tijd voor neemt, bijvoorbeeld door een jaar lang alleen te trainen zonder optredens, dan kan het weldegelijk zonder geweld...

Maar daar schrijven de activisten van WDDTU niet over. Dat past niet in hun straatje. Als Job geweten had dat activisten zo selectief (lees: eenzijdig) zouden citeren uit het artikel in Grasduinen dan had hij ongetwijfeld verzocht om een andere weergave van zijn eigen woorden.

Verder is het zo dat goede roofdiernummers als kenmerk hebben dat de dieren een vaste (eigen) trainer/verzorger hebben en een vaste assistent trainer. Zodat bij uitval van de trainer de assistent meteen kan bijspringen zonder de door Job Lijfering (en andere trainers) erkende moeilijkheden die mogelijk kunnen ontstaan als je "eventjes met andermans dieren mag optreden".

De hond die aan jou gehoorzaamt zal dat meestal niet doen voor je buurvrouw.

_________________
Ron Mikkenie (CircusVreugd )
http://www.klassiekcircus.nl
Wie de jeugd heeft, heeft de toekomst!


Omhoog
   
 
Berichten van vorige weergeven:  Sorteer op  
Nieuw onderwerp plaatsen  Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of reacties plaatsen.  [ 6 berichten ] 

Alle tijden zijn UTC+02:00


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 35 gasten


Je kunt niet nieuwe berichten plaatsen in dit forum
Je kunt niet reageren op onderwerpen in dit forum
Je kunt niet je eigen berichten wijzigen in dit forum
Je kunt niet je eigen berichten verwijderen in dit forum
Je kunt geen bijlagen plaatsen in dit forum

Zoek op:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Nederlandse vertaling door phpBBservice.nl & phpBB.nl.