Circuswereld Forum

Welkom op dit forum. Lezen is leuk maar zelf een bericht plaatsen maakt het voor de anderen nog leuker.
Het is momenteel zo apr 28, 2024 12:16 am

Alle tijden zijn UTC+02:00




Nieuw onderwerp plaatsen  Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of reacties plaatsen.  [ 34 berichten ]  Ga naar pagina Vorige 1 2 3 Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: do jan 31, 2008 9:54 pm 
Offline
Gebruikersavatar

Lid geworden op: vr aug 15, 2008 9:55 pm
Berichten: 2773
Locatie: thuis
jasper bosch schreef:
kunnen ze dat niet na school doen? kan ik er ook nog heen :D


Of gewoon gaan. Maak eens je eigen privé-les Maatschappijleer :D

_________________
Ron Mikkenie (CircusVreugd )
http://www.klassiekcircus.nl
Wie de jeugd heeft, heeft de toekomst!


Omhoog
   
 
BerichtGeplaatst: vr feb 01, 2008 12:36 pm 
Offline

Lid geworden op: ma jan 02, 2006 9:34 pm
Berichten: 46
Als ze wilde dieren het circus uit willen hebben

moeten ze ook de stieren vechten afschaffen
paardrijden afschaffen
rodeo rijden afschaffen
nou ja noem alle sporten met dieren of mensenlijk vermaak met dieren maar op
dat moet dan allemaal afgeschaft worden artis moet dicht blijdorp moet dicht
want daar zijn de hokken veels te klein

Een circus zonder dieren is in mijn ogen geen circus


Omhoog
   
 
BerichtGeplaatst: vr feb 01, 2008 4:24 pm 
Offline
Gebruikersavatar

Lid geworden op: do jan 31, 2008 9:57 pm
Berichten: 258
Beste (circus)relatie,

Op dit moment wordt er in de Tweede Kamer gesproken over circusdieren en een eventueel verbod op (bepaalde of zelfs alle) dieren in circussen. De discussie is aangezwengeld door dieractivisten en tegenstanders uit de hoek van de Partij voor de Dieren.

Vanaf de oprichting van het circus zoals we dat nu kennen, rond 1770 tot 2005 waren er altijd mensen die het vermoeden hadden dat dieren in circussen zouden worden mishandeld. In de beginperiode van het optreden met leeuwen (rond 1870) was er inderdaad soms sprake van dieronwaardige praktijken, maar met het verbeteren van de kennis over de dieren is mishandeling rond 1910 zo goed als uitgebannen. Toch blijven tegenstanders bijvoorbeeld gemeentebesturen vragen om het circus niet in hun stad toe te laten. (Haagsche Post 1926 - 1928) Maar steeds kan er geen mishandeling worden aangetoond.

In 2007 verdwijnt het argument "diermishandeling" naar de achtergrond en zeggen dieractivisten dat het welzijn van dieren in circussen ernstig wordt aangetast. Het argument "dierwelzijn" blijkt minder lang houdbaar dan het argument "diermishandeling: Slechts twee jaar tegen 235 jaren! Want eind 2007 verschijnt het argument dat het om ethische redenen niet verantwoord is om dieren voor vermaak in te zetten. Hoe lang dit argument houdbaar is weet niemand. Een goede onderbouwing is voor dit argument ook niet te geven. Je kunt met dezelfde redenatie ook zeggen dat je geen enkele natuurlijke bron mag toepassen voor amusement. Dus geen enkel apparaat dat gebruik maakt van de schaarse bronnen kolen, olie en gas. Alles wat op elektriciteit functioneert of van aardoliederivaten (plastics), delfstoffen (metaal) of natuurlijke materialen (hout) is gemaakt mag dan niet meer voor vermaak dienen. Uitzetten dus die radio, TV, gameconsole en computer. Maar ook het vrijetijdsritje (familiebezoek) met auto of trein mag dan niet meer. En houten speelgoed is dan ook makkelijk te verbieden. Want hout moet in het bos blijven liggen. Ook als het dood is. Zodat schimmels kunnen gedijen...

Wordt het beleid in Nederland nu opeens door een handjevol tegenstanders bepaald? Elk jaar bezoeken ruim één miljoen mensen een circusvoorstelling van een klassiek circus. Mét dieren dus! Daar staan nog geen 200.000 tegenstanders tegenover. De Partij voor de Dieren heeft bij de laatste verkiezingen voor de Tweede Kamer der Staten-Generaal 179.988 stemmen gekregen. De actievoerders van "Wilde Dieren De Tent Uit" hebben er maar liefst drie jaar over gedaan om 45.302 mensen op hun website een handtekening te laten zetten tégen "wilde" dieren in het circus. Waar de circussen enkele jaren geleden in minder dan één jaar minstens 300.000 handtekeningen wisten te verzamelen...

Daarom is het goed als de gewone mensen ook eens van zich laten horen. Want het kan toch niet waar zijn dat de Tweede Kamer straks beslist over circusdieren omdat een heel kleine groep tegenstanders zo veel van zich laat horen!

Daarom vragen wij u het volgende:

Schrijf een korte persoonlijke brief of e-mail naar de fractievoorzitters in de Tweede Kamer. Zodat ze weten dat er ook mensen zijn die een andere mening hebben. Mensen die willen dat het voor circussen mogelijk blijft om met de bekende circusdieren (bijvoorbeeld paarden, olifanten, leeuwen, tijgers en zeeleeuwen) te blijven werken.

Stuur dit bericht (Bcc) door naar uw famile, vrienden en kennissen; plaats het op uw website of een andere goedbezochte plek op het internet.

Een verbod op (alle of sommige soorten) circusdieren is geen oplossing voor vermeende welzijnsproblemen bij circusdieren. Uiteraard mogen er wel regels worden opgesteld. Want het circus hoeft natuurlijk geen vrijplaats te zijn waar je dieren naar hartelust mag mishandelen of welzijn schaden.

Dit zijn de e-mail adressen van de fractievoorzitters:


De Partij voor de Dieren ontbreekt in dit lijstje. Het adres van hun fractievoorzitter is nergens te vinden. Wel kunt u op http://www.partijvoordedieren.nl op het kopje "contact" klikken en daar uw bericht verzenden.

_________________
Teken de petitie voor het behoud van circus met dieren op http://www.klassiekcircus.nl
Volg ons ook op Facebook, zoek naar klassiek circus en kies de community.


Omhoog
   
 
BerichtGeplaatst: vr feb 01, 2008 7:15 pm 
Offline
Gebruikersavatar

Lid geworden op: do jan 31, 2008 9:57 pm
Berichten: 258
Hier is een voorbeeldbrief die je zou kunnen versturen aan de fractievoorzitters. Je kunt er ook stukken uit overnemen naar een eigen brief die je dan (per e-mail) verstuurt aan de fractievoorzitters.

=====================================================================================
Van: (naam)
(adres)
(woonplaats)

Aan de fractievoorzitters van de Tweede Kamer der Staten-Generaal,

(datum)

Geachte fractievoorzitters,

Op dit moment wordt er een discussie gevoerd over een mogelijk verbod op circusdieren. Dat het circus in het middelpunt van de belangstelling staat is een goede zaak. Maar waar haalt u de informatie over circusdieren vandaan?

Het lijkt er op dat u vooral bent geïnformeerd door tegenstanders. Dat zijn "Wilde Dieren De Tent Uit", "Actiegroep Circusleed" en enkele andere groepen dieractivisten. Want de argumenten die ik in de discussie hoor komen mij bekend voor.

Tegenstanders zijn er altijd geweest. Het circus dat wij nu kennen ontstond rond 1770 in Engeland. Sommige mensen vroegen zich af hoe het toch kan dat iemand een paard iets laat doen op commando. De training van de dieren gebeurde achter gesloten deuren. Toen wisten burgers niet beter dan dat er mogelijk magie of hardhandig trainen bij kwam kijken. De eerste roofdieren die in het circus kwamen werden die NIET getraind. Het optreden lijkt het meeste hierop: De "leeuwentemmer" ging de kooi van de leeuw in. Hij moest maar zien hoe hij er weer levend uit kon komen. Het mishandelen van het dier was daarbij helaas dagelijkse werkelijkheid. Maar er is intussen veel veranderd. Zo'n ouderwets optreden van de "leeuwentemmer" bestaat niet meer. De trainer kijkt wat het jonge dier uit zichzelf doet. Met die kennis van het dier wordt dan verder geoefend. Het duurt zo’n 2 jaar om met veel geduld een circusnummer in elkaar te zetten.

Vanaf 1890 zijn betere, diervriendelijke, trainingsmethoden ontwikkeld. Die ontwikkeling gaat tot de dag van vandaag alleen maar verder. We weten nu veel meer over het dier. Huisvesting, transport, training en optreden in het circus zijn daar op afgestemd.

Er is ook een ontwikkeling te zien in de tegenstand tegen het circusdier. Vanaf 1770 tot 2005 maakten tegenstanders zich vooral ongerust omdat circusdieren zouden worden mishandeld. Men vroeg gemeentebesturen om het circus te weigeren "omdat de dieren worden mishandeld". Rond 2005 werd duidelijk dat er geen sprake is van diermishandeling in circussen. Op een enkele uitzondering na. Controles door de AID van het ministerie van landbouw, maar ook diverse wetenschappelijke rapporten maken dat duidelijk. Op dat moment grijpen de tegenstanders naar een nieuwe reden om een verbod te krijgen: Dierwelzijn! Twee jaar lang horen we dat circussen het welzijn van dieren niet kunnen garanderen. Maar bewijs daarvoor kan weer niet worden geleverd. De Britse collega's van ons Ministerie van LNV, het DEFRA, deden onderzoek naar het welzijn van “wilde” circusdieren. Daarbij werd vooral gelet op huisvesting en transport. Aan dat onderzoek werkten deskundigen mee van tegenstanders en van de circuswereld. Het onderzoek is in 2007 afgerond en het rapport verscheen. De belangrijkste conclusie: "Er is geen reden voor een verbod op circusdieren vanwege (gebrek aan) dierwelzijn in circussen. Het is hooguit een keuze die je maakt vanwege een levensovertuiging of politieke overtuiging". De tegenstanders van circusdieren zijn niet blij met de uitslag van het onderzoek. Ze verzwijgen het bestaan van het DEFRA rapport! Het tegenargument "dierwelzijn" maakt nu plaats voor "ethiek": Dieren die in de natuur thuishoren laat je toch niet optreden voor vermaak? Met dezelfde redenering kun je ook het gebruik van radio, TV of de (spel)computer verbieden. Want we halen toch aardolie, kolen, gas en delfstoffen uit de grond om die apparaten te maken (plastics!) en te laten werken (elektriciteit!). Die schaarse stoffen moet je dan ook gewoon in de aarde laten zitten! Zo kan ik nog wel meer dingen bedenken die eigenlijk verboden moeten worden.

Het argument : diermishandeling”heeft 235 jaar bestaan. Het argument “dierwelzijn” ging maar 2 jaar mee. De ontwikkeling van de tegenstand gaat niet alleen sneller. Dankzij internet kunnen tegenstanders altijd en overal hun mening laten horen. Zonder dat iemand controleert of het wel waar is. Een kleine groep mensen laat heel veel van zich horen. Waardoor het lijkt alsof iedereen graag een verbod op circusdieren wil hebben. De tegenstanders zijn een kleine groep. De Partij voor de Dieren heeft nog geen 200.000 stemmen gehad bij de verkiezingen in 2006. “Wilde Dieren De Tent Uit” heeft er 3 jaar over gedaan om 45.000 handtekeningen te verzamelen. Enkele jaren geleden wist het circus meer dan 300.000 handtekeningen op te halen binnen één jaar. En elk jaar gaan meer dan 1 miljoen mensen naar het circus waar ook dieren optreden. Die horen er bij.

Een verbod betekent het einde van het circus. En wat doe ja dan met de dieren? Het is beter om goede regels te maken. Waar het circus zich aan kan houden. De circussen willen dat ook. Daarom hebben ze in 2007 richtlijnen voor het welzijn van circusdieren aangenomen. Doe daar iets mee.

Met vriendelijke groet,

_________________
Teken de petitie voor het behoud van circus met dieren op http://www.klassiekcircus.nl
Volg ons ook op Facebook, zoek naar klassiek circus en kies de community.


Omhoog
   
 
BerichtGeplaatst: za feb 02, 2008 1:53 am 
Ron Mikkenie schreef:
Circus staat pas a.s. maandag op de agenda.


ik las bij wddtu dat de stemming over een motie pas op 12-2 plaatsvind.????

overigens vond ik op de site van de tweedekamer-vergaderingen dat de eerst volgende vergadering pas op dinsdag 5 februari plaatsvind.

Is dit dan een tussendoortje van het kabinet??


Omhoog
   
 
BerichtGeplaatst: za feb 02, 2008 2:14 am 
ik ontdekte dit mailtje van WDDTU:

Laat de SP de circusleeuw in zijn hemdje staan? Help nu!

Geachte dierenvriend,

Een doorbraak voor het welzijn van wilde dieren in circussen is dichtbij. In de Tweede Kamer tekent zich een meerderheid af voor een verbod op het gebruik van wilde dieren in circussen. Dinsdag 12 februari zal in de Vaste Kamercommissie van Landbouw gestemd worden over een motie hiertoe. Tot onze grote teleurstelling blijkt de SP een plotselinge ommezwaai te maken. Tot gisteren stond in hun Standpunten 'Circussen met wilde dieren moeten worden verboden.' Een nieuwsbericht op hun website maakt nu duidelijk dat de SP ineens niet meer voor een verbod is. Onbegrijpelijk! Eén ding is duidelijk: zonder de SP zal het verbod er niet komen!
Help mee en breng de SP op andere gedachten. Stuur zo spoedig mogelijk een e-mail (voorbeeldtekst vindt u hieronder) naar:


spmailactie@wildedierendetentuit.nl




<Geachte heer Marijnissen,

Hierbij wil ik u laten weten dat ik uitermate teleurgesteld ben in de dramatische ommezwaai die de SP gemaakt heeft in haar standpunt over het gebruik van wilde dieren in circussen.
Zoals u weet is de stem van de SP cruciaal om tot een verbod te komen.
Het gebruik van wilde dieren in circussen is onethisch. Wachten op meer onderzoek zal deze ernstige misstand verder voort laten duren. De SP zal daarvoor verantwoordelijk worden gehouden.
Het is daarom onbegrijpelijk en diep teleurstellend dat de SP haar standpunt op dit belangrijke moment wijzigt en daarmee bewust dierenleed laat voortbestaan.
Een gemiste kans.

Met vriendelijke (doch teleurgestelde) groet,>


Misschien een ID om dhr.Marijnissen (SP) Jan@janmarijnissen.nl ook een mail te zenden met onze welgemeende dank voor zijn bijval en wijze besluit??


Omhoog
   
 
BerichtGeplaatst: za feb 02, 2008 9:08 am 
Offline
Gebruikersavatar

Lid geworden op: vr aug 15, 2008 9:55 pm
Berichten: 2773
Locatie: thuis
Vorige maandag en komende maandag is het de vergadering van de "vaste commissie LNV". De vergadering is "in tweeën geknipt" om de commissieleden de tijd te geven om de indrukken van de eerste vergadering (politiek eerste termijn genoemd) te verwerken en dan in de tweede termijn verder te vergaderen.

Kijk maar op http://www.tweedekamer.nl in de agenda. Dan zie je dat komende maandag de vergadering is van de LNV commissie en dat vooraf eerst WDDTU een petitie aanbiedt en daarna de VNCO.

http://www.tweedekamer.nl/vergaderingen ... tkwv06.xml

De volledige kamer vergadert elke week. Wanneer ze over dierwelzijn vergaderen is nog niet ingevuld in de agenda. Kijk op http://www.tweedekamer.nl/vergaderingen ... TitleLink2 voor het vergaderschema van de volledige Tweede Kamer.

_________________
Ron Mikkenie (CircusVreugd )
http://www.klassiekcircus.nl
Wie de jeugd heeft, heeft de toekomst!


Omhoog
   
 
BerichtGeplaatst: za feb 02, 2008 1:18 pm 
Offline
Site Admin
Gebruikersavatar

Lid geworden op: zo okt 23, 2005 10:34 pm
Berichten: 7476
Locatie: Maassluis
Ik twijfel of ik mijn afspraak met de fysio moet afzeggen voor een zo korte gebeurtenis. In de commissie zal denk ik ook niet langer dan een kwartier gesproken worden over circusdieren. Bovendien is de hele vergadering op internet te volgen.

_________________
Gelukkig zijn niet alle circussen hetzelfde....


Omhoog
   
 
BerichtGeplaatst: za feb 02, 2008 2:32 pm 
Offline
Gebruikersavatar

Lid geworden op: vr nov 02, 2007 4:55 pm
Berichten: 96
zwak hoor sjaak :wink:


Omhoog
   
 
BerichtGeplaatst: ma feb 04, 2008 1:41 am 
Ik blijf als je het niet erg vind gewoon lekker thuis ,ipv herrie te schoppen bij of in de tweede kamer er komt sowieso een dag dat het Nederlandse volk de bemoeizucht van de politiek kotsbeu wordt, geldt niet alleen voor dit verbod met circusdieren, maar voor alles waar ze zich op dit moment tegen aan bemoeien van het glaasje wijn dat niet meer mag tot het portie fruit wat om 12.00 moet op je werk eten en die levenslange leerplicht die eraan dreigt te komen,hoofddoek verbod (lees kleding voorschrift) Volgens mij kunnen ze hier niet al te lang mee doorgaan, de dingen die het leven aangenaam maken te gaan of blijven verbieden.Maar ja tot die tijd,....blijf ik in elk geval leven zo ik leef! :P
Dus circus met dieren met een goed glas wijn! :D

Misschien zou het een optie zijn sommige dingen nu eens niet aan de heren van de politiek over te laten, maar gewoon de stem van het volk wel te laten gelden. Maar ja democratie heeft al eeuwen geleden zijn betekenis verloren! :(


Omhoog
   
 
BerichtGeplaatst: ma feb 04, 2008 8:00 pm 
Offline
Gebruikersavatar

Lid geworden op: do jan 31, 2008 9:57 pm
Berichten: 258
De gezamenlijke acties van de circusbranche (VNCO) en circusvrienden heeft ertoe geleid dat er voorlopig geen verbod komt op ("wilde") circusdieren. De Tweede Kamer gaat de resultaten van het onderzoek afwachten dat nu wordt uitgevoerd in opdracht van LNV.

Er is niets gestemd. Zou er wel een stemming worden uitgevoerd dan werd de uitslag 106 tegen 44. Dit betekent dat een ruime kamermeerderheid tegen een ongenuanceerd verbod op "wilde" dieren in het circus is.

Namens de CKC spreek ik onze dank uit aan iedereen die de afgelopen dagen zich heeft ingespannen om politici aan te schrijven, stukken te schrijven op websites van kranten en circusweb of naar Den Haag is gegaan om de circusdirecteuren en artiesten aan te moedigen.

De tegenstanders hebben een half uur eerder dan de VNCO een petitie aangeboden aan de leden van de vaste kamercommissie LNV. Spijtig voor hun dat ze niet worden verhoord. Zelfs niet door de SP; De partij waar dieractivisten zo veel van hadden verwacht. Maar die intussen heeft ontdekt dat een ongenuanceerd verbod zinloos is en men beter het onderzoek van LNV kan afwachten. WDDTU en Circusleed zullen op 12 februari de resultaten van hun protestmail-actie tegen de SP aanbieden in Den Haag.

_________________
Teken de petitie voor het behoud van circus met dieren op http://www.klassiekcircus.nl
Volg ons ook op Facebook, zoek naar klassiek circus en kies de community.


Omhoog
   
 
BerichtGeplaatst: ma feb 04, 2008 8:02 pm 
Offline
Site Admin
Gebruikersavatar

Lid geworden op: zo okt 23, 2005 10:34 pm
Berichten: 7476
Locatie: Maassluis
zie het verslag van onze parlementaire medewerker op de homepage van Circusweb...

Afbeelding

_________________
Gelukkig zijn niet alle circussen hetzelfde....


Omhoog
   
 
BerichtGeplaatst: di feb 05, 2008 1:41 am 
mooi verslag. Helaas kon ik niet in den haag aanwezig zijn, maar mijn gedachten waren bij het traditionele circus. Een ondezoek en studie, hmm, houd ons nog even in spanning, maar tegelijkertijd geloof ik dat dit goed afloopt.
Fijn om te zien dat er vandaag zoveel circusminnende mensen aanwezig waren in den haag om de petitie kracht bij te zetten. Circusmensen zijn een raar volk..maar als zij worden bedreigdt in hun 'levensvorm' is het een grote familie en zullen zij dat naar de buitenwereld uitdragen.
vond ook nog volgende link: http://helmond.nieuws.nl/612048/Petitie ... lde_dieren


Omhoog
   
 
BerichtGeplaatst: di feb 05, 2008 9:54 am 
Offline

Lid geworden op: do jan 04, 2007 6:54 pm
Berichten: 350
HAHAHA lachwekkend hoeveel topics en post er over dit verbod handelen hier op dit forum. Toch een teken dat jullie je wel zorgen maken :lol: * proest*

Als het verbod er nou niet komt, dan komt het een andere dag wel. Landen uit het oosten, zoals hongarije, bulgarije en kroatie hebben al een verbod op "wilde" dieren.
Denken jullie nou echt dat NL vroeg of laat niet zal volgen?

Hahahaha lig nou maar lekker wakker in het zweet terwijl ik het hier lekker uitproest!
(hier geniet ik van!)
:twisted:

_________________
Bescherm de dieren tegen de beesten!


Omhoog
   
 
BerichtGeplaatst: di feb 05, 2008 10:32 am 
Offline
Site Admin
Gebruikersavatar

Lid geworden op: zo okt 23, 2005 10:34 pm
Berichten: 7476
Locatie: Maassluis
tieske schreef:
HAHAHA lachwekkend hoeveel topics en post er over dit verbod handelen hier op dit forum. Toch een teken dat jullie je wel zorgen maken :lol: * proest*

Als het verbod er nou niet komt, dan komt het een andere dag wel. Landen uit het oosten, zoals hongarije, bulgarije en kroatie hebben al een verbod op "wilde" dieren.
Denken jullie nou echt dat NL vroeg of laat niet zal volgen?

Hahahaha lig nou maar lekker wakker in het zweet terwijl ik het hier lekker uitproest!
(hier geniet ik van!)
:twisted:


o.a. de circussen uit het oosten hebben het verpest voor de bonafide circussen elders. geen wonder dat ze daar de politiek tegen hebben. de laatste dansende beer is net de dans ontsprongen en komt nu bij in Ouwehand.

en onthou: Nederland is Belgie niet!

en ik heb heerlijk geslapen vannacht. en de nachten daarvoor ook trouwens.

_________________
Gelukkig zijn niet alle circussen hetzelfde....


Omhoog
   
 
Berichten van vorige weergeven:  Sorteer op  
Nieuw onderwerp plaatsen  Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of reacties plaatsen.  [ 34 berichten ]  Ga naar pagina Vorige 1 2 3 Volgende

Alle tijden zijn UTC+02:00


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 49 gasten


Je kunt niet nieuwe berichten plaatsen in dit forum
Je kunt niet reageren op onderwerpen in dit forum
Je kunt niet je eigen berichten wijzigen in dit forum
Je kunt niet je eigen berichten verwijderen in dit forum
Je kunt geen bijlagen plaatsen in dit forum

Zoek op:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Nederlandse vertaling door phpBBservice.nl & phpBB.nl.