Circuswereld Forum

Welkom op dit forum. Lezen is leuk maar zelf een bericht plaatsen maakt het voor de anderen nog leuker.
Het is momenteel zo apr 28, 2024 6:57 am

Alle tijden zijn UTC+02:00




Nieuw onderwerp plaatsen  Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of reacties plaatsen.  [ 1 bericht ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: za feb 02, 2008 6:28 pm 
Offline
Site Admin
Gebruikersavatar

Lid geworden op: zo okt 23, 2005 10:34 pm
Berichten: 7476
Locatie: Maassluis
Ze zijn er gelukkig ook, misschien kwam het verstand met de jaren, maar als je gewoon even je verstand gebruikt en je verdiept in de werkelijkheid kun je tot andere inzichten komen. Zo ook B. de Jonge.

Weg circusdieren ... weg dierenleed?

Er komt mogelijk een einde aan wilde dieren in het circus omdat een merendeel van de Tweede Kamer het niet meer van deze tijd vindt als leeuwen door een hoepel springen. Krappe huisvesting, kunstjes en het voortdurende gereis gaat volgens de Kamer niet samen met een goed dierenwelzijn. Ze weten alleen nog niet wat onder de ¨wilde dieren¨ valt. Of ze op de uitslag wachten van het onderzoek naar het welzijn van de circusdieren, ingesteld door minister Verburg, valt nog te bezien. Ongetwijfeld zullen de actiegroepen dit als een eerste overwinning zien, maar hoe zit het met het echte dierenleed?

Wilde dieren in circussen, lange tijd ben ik er zelf geen voorstander van geweest. Gedeeltelijk beïnvloed door de mening van actiegroepen dat je hier wel tegen moet zijn om je een dierenliefhebber te kunnen noemen. Zelf kon ik het me ook niet voorstellen dat mijn favoriete (wilde) katten het leuk zouden vinden om kunstjes te doen. Katachtigen die het liefst alleen dingen doen wat ze zelf willen.

In het kader van een nieuw artikel voor mijn website besloot ik zelf eens naar Circus Renz te gaan om met eigen ogen ¨al dit leed¨ te aanschouwen. Ik maakte een afspraak met Tom Dieck Jr. omdat ik graag zijn kant van het verhaal wilde horen en ik wilde graag zien hoe zijn tijgers en leeuwen gehuisvest waren en getraind werden. Sindsdien ben ik wat milder gestemd over wilde dieren in circussen en ben ik kwaad op mezelf dat ik me even mee heb laten sleuren in de ¨algemene opinie¨. Een advies dus aan iedereen om vooral zelf eens te gaan kijken. Leeuwen die door hoepels springen heb ik niet gezien. En ook was er geen dierenleed te bespeuren. Zie het Interview met Tom Dieck voor Wild Cats Magazine.
Het is nu niet zo dat ik ineens een voorstander ben, want er zullen ongetwijfeld voorbeelden zijn van dierenleed. Vooral de aanwezigheid van olifanten en giraffes vind ik niet echt gepast in een circus, maar ook in veel dierentuinen niet.

Maar laten we van het scenario uitgaan dat de politiek, daarmee ongetwijfeld beïnvloed door de mening van actiegroepen als ¨wilde dieren de tent uit¨, hun zin krijgt en de wilde dieren mogen in Nederland niet meer in het circus gehouden worden. Voor de betrokken mensen is het een nachtmerrie dat de politiek beslist dat hun baan - het houden (van) en werken met hun geliefde dieren - niet meer van deze tijd is. We gaan dan even uit van het plaatje wat je in Nederland mag verwachten (we leven tenslotte niet in China) dat de mensen die deze beslissing treft een schadevergoeding krijgen voor inkomsten derving, vergoeding voor de verdere verzorging of in de ¨worst case¨ het aanbod van een passende leefruimte voor deze ¨nu overbodige¨ dieren en een vergoeding voor gemaakte onkosten. Tevens wordt er een omscholingstraject geregeld en vergoed. Overbodig te vermelden dat wij hier allemaal aan mee betalen als het zover is.

Maar dan? Dieren zijn vaak nog grotere ¨gewoontedieren¨ dan wij mensen. Ineens houdt hun vertrouwde leventje op met bestaan. Ze worden weggerukt van de mensen die ze kennen en waar ze een band mee opgebouwd hebben. Deze verandering gaat allereerst voor een hoop leed en stress zorgen. Dierentuinen hebben geen plaats voor circusleeuwen en -tijgers. Bovendien zijn deze ook niet direct te plaatsen in een bestaande groep. Opvangcentra zitten overvol, dus daar zullen ze ook niet met open armen verwelkomd worden. Dus wat dan? Het onvermijdelijke spuitje om deze dieren van het leed (aandacht, liefde, verzorging, eten, tijdverdrijf, een schoon verblijf) te verlossen? Misschien een zinnige vraag aan de Tweede Kamer of ze hier al over nagedacht hebben en wat er voor een diervriendelijke oplossing bedacht is.

Dieren in kleine hokken zijn niet meer van deze tijd wordt er gezegd. Maar op Schiphol worden onderschepte dieren, zoals nu de beruchte Asherakat, onnodig lang in een klein hok gehouden omdat er ¨onderzoeken¨ gedaan moeten worden.

Asiels zitten elk jaar voller met afgedankte honden en katten. Veel asiels kampen met geldproblemen omdat de gemeenten (gesteund door de politiek) niet echt scheutig zijn met subsidies. Deze dieren zitten ook niet echt in riante verblijven. Voor solitaire dieren als katten moet dit dus vreselijk zijn, zo op elkaar gepakt.

Als de wilde dieren het circus uit zijn, gaat de politiek zich dan vervolgens richten op ¨wilde dieren de dierentuin uit¨ en ¨huisdieren het huis uit¨? Of worden er nu eindelijk passende maatregelen genomen tegen het echte dierenleed?

Tekst: B. de Jonge
Website: http://www.wildcatsmagazine.nl


http://www.dierennieuws.nl/nw/art/200801/nw62231.htm

_________________
Gelukkig zijn niet alle circussen hetzelfde....


Omhoog
   
 
Berichten van vorige weergeven:  Sorteer op  
Nieuw onderwerp plaatsen  Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of reacties plaatsen.  [ 1 bericht ] 

Alle tijden zijn UTC+02:00


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 44 gasten


Je kunt niet nieuwe berichten plaatsen in dit forum
Je kunt niet reageren op onderwerpen in dit forum
Je kunt niet je eigen berichten wijzigen in dit forum
Je kunt niet je eigen berichten verwijderen in dit forum
Je kunt geen bijlagen plaatsen in dit forum

Zoek op:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Nederlandse vertaling door phpBBservice.nl & phpBB.nl.