Circuswereld Forum

Welkom op dit forum. Lezen is leuk maar zelf een bericht plaatsen maakt het voor de anderen nog leuker.
Het is momenteel za apr 27, 2024 9:43 pm

Alle tijden zijn UTC+02:00




Nieuw onderwerp plaatsen  Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of reacties plaatsen.  [ 14 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichtonderwerp: Alle dieren het wild uit ??
BerichtGeplaatst: wo feb 13, 2008 11:27 pm 
Het lijkt erop dat mevrouw Thieme van de PVDD het licht heeft gezien !!
Eén van haar (on)zinnige moties van afgelopen week in de tweede kamer betrof het verbod op de vissenkom vanwege het feit dat de goudvis daarin slechts de leeftijd van een half jaar bereikt terwijl dat onder natuurlijke omstandigheid wel heel wat meer zou kunnen/moeten zijn. Nou, dat is dan voor de circusliefhebber mooi meegenomen, want als de behaalde leeftijd van een dier de maatstaf is voor mishandeling/welzijn/ethiek (om het rijtje van uitgemolken argumenten maar even te hanteren) dan gaat ze voortaan pleiten voor ALLE WILDE DIEREN HET WILD UIT. Want het is inmiddels onomstotelijk bewezen dat dieren in de dierentuin/het circus x-malen de leeftijd halen van hun soortgenoten in de welke omgeving dan ook daarbuiten....... :P


Omhoog
   
 
BerichtGeplaatst: do feb 14, 2008 4:16 pm 
Offline

Lid geworden op: do jan 04, 2007 6:54 pm
Berichten: 350
Heel flauw Paul N!

Je weet best dat het de mensen zelf zijn (doe zo'n goudvis aanschaffen en hem in een kom stoppen) die de levensduurte van die vis verkorten.
Ik vind het echt jammer dat er zoveel mensen zijn (niet perse hier bedoeld) die gewoon niet nadenken over wat ze zeggen.

Zo ook als ik zeg dat ik veg ben: "eet je dan alleen maar sla"?!
Djeeses, bijna of dat het enige is dat er te bikken valt. "ja hoor want aardappelen dat zijn kleine diertjes, neefjes van de muizen"

of: "als iedereen vegetariër zou worden dan zouden er veel te veel varkens en koeien zijn" :lol:

hahaha ik kan er zo een komische show mee beginnen! Jammer dat er niet veel mensen zouden zijn die het zouden begrijpen :?

_________________
Bescherm de dieren tegen de beesten!


Omhoog
   
 
BerichtGeplaatst: do feb 14, 2008 6:00 pm 
Offline
Site Admin
Gebruikersavatar

Lid geworden op: zo okt 23, 2005 10:34 pm
Berichten: 7476
Locatie: Maassluis
Paul N schreef:
Het lijkt erop dat mevrouw Thieme van de PVDD het licht heeft gezien !!
Eén van haar (on)zinnige moties van afgelopen week in de tweede kamer betrof het verbod op de vissenkom vanwege het feit dat de goudvis daarin slechts de leeftijd van een half jaar bereikt terwijl dat onder natuurlijke omstandigheid wel heel wat meer zou kunnen/moeten zijn. Nou, dat is dan voor de circusliefhebber mooi meegenomen, want als de behaalde leeftijd van een dier de maatstaf is voor mishandeling/welzijn/ethiek (om het rijtje van uitgemolken argumenten maar even te hanteren) dan gaat ze voortaan pleiten voor ALLE WILDE DIEREN HET WILD UIT. Want het is inmiddels onomstotelijk bewezen dat dieren in de dierentuin/het circus x-malen de leeftijd halen van hun soortgenoten in de welke omgeving dan ook daarbuiten....... :P


Ik kan hier wel de humor van inzien hoor. Ik zou het niet in mijn hoofd halen een goudvis in een rond kommetje te stoppen, daar zijn ze veel te goed voor. Nog even een oud filmpje uit de kast halen:

http://www.circusweb.nl/siteimages/video/goudvissen.wmv

_________________
Gelukkig zijn niet alle circussen hetzelfde....


Omhoog
   
 
BerichtGeplaatst: vr feb 15, 2008 10:31 pm 
Offline
Gebruikersavatar

Lid geworden op: vr aug 15, 2008 9:55 pm
Berichten: 2773
Locatie: thuis
Nederlanders zijn in zo'n geval best wel creatief. Als je geen vissenkom meer mag kopen dan koop je toch gewoon een waterdicht terrarium of ga je naar de glasboer en koop je enkele op maat gemaakte stukken (plexi)glas, een tube lijm bij de bouwmarkt en hoppeta: je vissen kunnen toch lekker zwemmen :D

Je kunt natuurlijk ook gewoon een vissenkom vragen bij de winkelier en zeggen dat je dat ding nodig hebt voor een "oneigenlijke toepassing" als plantenbak of gewoon ter decoratie. Vissen worden nog steeds meegegeven in een plastic zakje. Geen enkele winkelier die kan controleren dat je thuis die beestjes alsnog in een vissenkom doet. Waar moet je ze anders in laten als je in een flat woont zonder tuin en dus zonder vijver...

En een laatste mogelijkheid: http://www.ebay.nl en dan zo'n ding gewoon uit België laten overkomen. Wel goed laten verpakken!

_________________
Ron Mikkenie (CircusVreugd )
http://www.klassiekcircus.nl
Wie de jeugd heeft, heeft de toekomst!


Omhoog
   
 
BerichtGeplaatst: vr feb 15, 2008 10:43 pm 
Offline
Site Admin
Gebruikersavatar

Lid geworden op: zo okt 23, 2005 10:34 pm
Berichten: 7476
Locatie: Maassluis
Ron Mikkenie schreef:
Nederlanders zijn in zo'n geval best wel creatief. Als je geen vissenkom meer mag kopen dan koop je toch gewoon een waterdicht terrarium of ga je naar de glasboer en koop je enkele op maat gemaakte stukken (plexi)glas, een tube lijm bij de bouwmarkt en hoppeta: je vissen kunnen toch lekker zwemmen :D

Je kunt natuurlijk ook gewoon een vissenkom vragen bij de winkelier en zeggen dat je dat ding nodig hebt voor een "oneigenlijke toepassing" als plantenbak of gewoon ter decoratie. Vissen worden nog steeds meegegeven in een plastic zakje. Geen enkele winkelier die kan controleren dat je thuis die beestjes alsnog in een vissenkom doet. Waar moet je ze anders in laten als je in een flat woont zonder tuin en dus zonder vijver...

En een laatste mogelijkheid: http://www.ebay.nl en dan zo'n ding gewoon uit België laten overkomen. Wel goed laten verpakken!


Volgens mij dwalen we af. Ik heb trouwens begrepen dat de discussie gaat over RONDE kommen. Ik weet niet precies waarom, misschien groeien de vissen krom van het rondjes zwemmen? Maar rechthoekige bakken mag geen probleem zijn, mits groot genoeg natuurlijk.

En het allerbelangrijkste: goede zorg, regelmatig verversen en zo. Daar kan beter voorlichting over gegeven worden dan hameren over kommen.

_________________
Gelukkig zijn niet alle circussen hetzelfde....


Omhoog
   
 
BerichtGeplaatst: vr feb 15, 2008 11:01 pm 
Offline
Gebruikersavatar

Lid geworden op: vr aug 15, 2008 9:55 pm
Berichten: 2773
Locatie: thuis
Alles valt of staat met goede voorlichting.

Net zoals politici het circus (gedeeltelijk?) van dieren willen ontdoen omdat ze tot voor kort toch behoorlijk eenzijdig werden voorgelicht door tegenstanders en dieractivisten.

Elke (huidige en toekomstige) dierbezitter zou eigenlijk verplicht een soort cursus (is dus ook een vorm van voorlichting) en examen moeten afleggen voordat een dier mag worden aangeschaft. Dan zouden de asiels wellicht een heel stuk minder vol zitten met dieren die worden afgedankt omdat men zich vaak toch flink heeft verkeken op wat er allemaal bij komt kijken om een dier te onderhouden.

Dierwelzijn is overigens het resultaat van een heel groot samenstel van factoren. Vorm en afmeting van het dierverblijf (kooi of vissenkom) is een van die factoren. Maar er komt nog zoveel meer bij kijken.

_________________
Ron Mikkenie (CircusVreugd )
http://www.klassiekcircus.nl
Wie de jeugd heeft, heeft de toekomst!


Omhoog
   
 
BerichtGeplaatst: za feb 16, 2008 1:29 pm 
Offline

Lid geworden op: do jan 04, 2007 6:54 pm
Berichten: 350
de kom mag rond zijn maar moet groter zijn. op deze manier is het wateroppervlak te klein en zou de vis niet genoeg zuurstof binnen krijgen. (het is iets in die aard, maar dan simpel uitgelegd).

_________________
Bescherm de dieren tegen de beesten!


Omhoog
   
 
BerichtGeplaatst: za feb 16, 2008 5:34 pm 
Offline

Lid geworden op: vr mar 23, 2007 8:03 am
Berichten: 198
Locatie: Lier België
Wij hebben al meer dan 2 jaar een goudvis in een ronde kom rondzwemmen, het beestje is supergezond!!


Omhoog
   
 
BerichtGeplaatst: za feb 16, 2008 10:36 pm 
Offline
Gebruikersavatar

Lid geworden op: vr aug 15, 2008 9:55 pm
Berichten: 2773
Locatie: thuis
tieske schreef:
de kom mag rond zijn maar moet groter zijn. op deze manier is het wateroppervlak te klein en zou de vis niet genoeg zuurstof binnen krijgen. (het is iets in die aard, maar dan simpel uitgelegd).


Geen grotere kooien maar lege kommen.
Maar nu opeens wél grotere kommen in plaats van lege kommen!

Wat wil je nou Tieske?

_________________
Ron Mikkenie (CircusVreugd )
http://www.klassiekcircus.nl
Wie de jeugd heeft, heeft de toekomst!


Omhoog
   
 
BerichtGeplaatst: zo feb 17, 2008 11:24 am 
Offline

Lid geworden op: do jan 04, 2007 6:54 pm
Berichten: 350
Zaag niet Ron, je weet BEST wat ik bedoel.
Ik legde gewoon uit waarom THIEME de ronde kommen wil verbieden.

Ik heb niet gezegd dat ik voor ronde noch voor vierkante (of whatever) kommen ben.

@ Gert: Supergezond, waar lijdt je dat uit af? Er zijn zoveel aandoeningen die zich binnenin kunnen afspelen waarvan je niets merkt.
Bovendien heb je niet gezegd hoe groot je kom is. Als je kom (bij wijze van spreken) een diameter van 5 meter heeft, dan heeft de vis uiteraard wel genoeg zuurstof.
Vaak is het gewoon de ronde kom die in het midden erg bol is, maar waarvan de bovenkant erg nauw is (en die dus maar een klein oppervlak aan de bovenkant heeft) die zorgt voor zuurstoftekort.

Als de bovenkant van jouw kom groot genoeg is, dan vormt dat voor de vis geen probleem.

_________________
Bescherm de dieren tegen de beesten!


Omhoog
   
 
BerichtGeplaatst: zo feb 17, 2008 1:52 pm 
Offline

Lid geworden op: vr mar 23, 2007 8:03 am
Berichten: 198
Locatie: Lier België
tieske, hij lacht elke dag naar mij...


Omhoog
   
 
BerichtGeplaatst: zo feb 17, 2008 2:09 pm 
Offline

Lid geworden op: do jan 04, 2007 6:54 pm
Berichten: 350
Oh waarom neem je dan geen foto en stuur je hem niet op naar Guinnes World Records? Want jouw vis is dan vast de eerste en enigste die dat kan! Kun je er lekker veel geld mee verdienen!

_________________
Bescherm de dieren tegen de beesten!


Omhoog
   
 
BerichtGeplaatst: zo feb 17, 2008 6:45 pm 
Offline
Gebruikersavatar

Lid geworden op: vr aug 15, 2008 9:55 pm
Berichten: 2773
Locatie: thuis
zodat jij er dan meteen tegen in actie kunt komen omdat Gert dan geld verdient met een dier.

_________________
Ron Mikkenie (CircusVreugd )
http://www.klassiekcircus.nl
Wie de jeugd heeft, heeft de toekomst!


Omhoog
   
 
BerichtGeplaatst: ma feb 18, 2008 9:11 am 
Offline

Lid geworden op: do jan 04, 2007 6:54 pm
Berichten: 350
Nee hoor, ik wilde gewoon ook eens zo'n flauwe opmerking maken. Om te weten hoe dat voelt.

_________________
Bescherm de dieren tegen de beesten!


Omhoog
   
 
Berichten van vorige weergeven:  Sorteer op  
Nieuw onderwerp plaatsen  Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of reacties plaatsen.  [ 14 berichten ] 

Alle tijden zijn UTC+02:00


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 59 gasten


Je kunt niet nieuwe berichten plaatsen in dit forum
Je kunt niet reageren op onderwerpen in dit forum
Je kunt niet je eigen berichten wijzigen in dit forum
Je kunt niet je eigen berichten verwijderen in dit forum
Je kunt geen bijlagen plaatsen in dit forum

Zoek op:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Nederlandse vertaling door phpBBservice.nl & phpBB.nl.