Circuswereld Forum

Welkom op dit forum. Lezen is leuk maar zelf een bericht plaatsen maakt het voor de anderen nog leuker.
Het is momenteel zo apr 28, 2024 9:14 am

Alle tijden zijn UTC+02:00




Nieuw onderwerp plaatsen  Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of reacties plaatsen.  [ 5 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: do apr 03, 2008 8:29 pm 
Offline
Site Admin
Gebruikersavatar

Lid geworden op: zo okt 23, 2005 10:34 pm
Berichten: 7476
Locatie: Maassluis
Respect voor Dieren slaat planken flink mis met acties tegen circusdieren
Zolang dieren zichtbaar zijn hebben ze een goed leven.
(column van Gera de Leeuw)

"Respect voor Dieren is een dierenbevrijdingsorganisatie. We vinden dat dieren in vrijheid moeten leven, zodat ze kunnen beantwoorden aan hun behoeftes. We willen dus geen grotere kooien, maar lege kooien. Daarom voeren we actie en geven we informatie. Zo geven we dieren een stem", aldus de website van Respect voor Dieren.

Waren het eerst de mensen van WDDTU, Stichting Aap, Circusleed, die zich wekelijks in de strijd wierpen voor een beter lot van circusdieren, dat estafettestokje is even overgenomen door Respect voor Dieren, want o jongens, vergis je niet, er valt zoveel geld te verdienen met dit soort van publiciteit. Stichting Aap hield er al miljoenen aan over, WDDTU eet er lekker van mee, en ook die vetpot die lonkt voor Respect voor Dieren. Want als je tegen circussen actie voert, dan staan de kranten er flink vol van. Tegen beter weten in denkt Respect voor Dieren ook Respect voor activisten te kunnen oogsten. Maar eigenlijk slaan ze volkomen de plank mis met hun acties. Het zal de dieren in geen opzicht goed doen. En bovendien, ze weten echt niet waar ze t over hebben, die activisten.

Je hebt in Nederland twee soorten dieren, zichtbare dieren en onzichtbare. Zichtbare dieren zie je in de weilanden lopen, in de circussen, in de dierentuinen, op straat en in je eigen huis. Ze oogsten bewonderende blikken, krijgen waardering van iedereen die ze ziet, er wordt van gehouden.

En dan zijn er ook nog heel veel dieren die je niet ziet. En dat zijn dieren die je ook niet wilt zien, en waar je eigenlijk maar niet van moet gaan houden. Dat zijn de dieren die we met z'n allen opeten. De kippen zonder snavel in de legbatterijen, de varkens in kisten, de koeien in veel te kleine stallen. De meeste Nederlanders eten dagelijks hun portie vlees, en hoe je aan dit vlees komt, hoe een kuikentje binnen no time tot een volwassen kipje is uitgegroeid met genoeg vlees op de botten om op te eten, dat moet je je maar niet afvragen. Miljoenen dieren lijden om ons eten te kunnen geven. Maar in Nederland blijken we er gewoon geen moer om te geven. Onbekend maakt onbemind. Zolang je al die dieren niet ziet, er niet mee opgroeit, dan kun je er ook niet van gaan houden.

Iedereen kent wel het liedje van Flappie, van Joep van 't Hek, en heel veel mensen hebben misschien een Flappie-ervaring, hun eigen dier, wat respectloos door pa door de midden gesneden wordt om te consumeren. Mensen met een Flappie ervaring, worden soms spontaan vegetarisch.

Waren al die kippen, koeien, varkens en andere dieren die we dagelijks aten maar eerst onze huisdieren geweest, of dieren die met ons opgroeiden, dan zouden we tenminste niet zo gedachtenloos dagelijks vlees consumeren. Vergis je overigens niet, ik ben geen vegetarier, en zal het niet worden ook. Daar zeg ik het niet voor.

Kinderen die in de spaarzame dierentuinen van Nederland of in de circussen nog geconfronteerd worden met echte dieren, die gaan die dieren waarderen, ervan houden. Ze zien zo'n olifant van dichtbij en zien wat die kan. Die zullen later echt geen jachtreisje naar Zuid Afrika gaan maken om daar mee te helpen die 15.000 teveel olifanten af te slachten. Ze gaan houden van dieren, en krijgen op die manier respect. Want zichtbare dieren, aanraakbare dieren, voelbare dieren, daar zijn we reuze voorzichtig mee. Die kennen we, daar houden we van, die willen we niet opeten of pijn doen.

Respect voor Dieren lijkt aan dit soort dingen volkomen voorbij te gaan. Die wil het liefst ieder circusdier, hoe goed deze het ook heeft, verbieden, onzichtbaar maken. Als ze dat lukt, dan zijn daarna de huisdieren aan de beurt, eerst de grotere honden op de flats, paarden in de maneges, dieren op de boerderij, poezen in je huiskamer en later worden die criteria ook verruimd. Inmiddels zal heel Nederland aan de vleesvervangers moeten, want er wordt straks geen dier meer geconsumeerd. Willen we dat? Dan moeten we die Respect voor Dieren maar gaan steunen. Willen we dat niet, dan moeten we ze tegenhouden! Met z'n allen!

Toegegeven, er moet echt veranderen in deze wereld. De manier waarop we nu met alle onzichtbare dieren omgaan, die moet veranderen. Alle onzichtbare dieren moeten weer zichtbaar worden. Er moet over nagedacht worden hoe we alle dieren in Nederland een prettig leven kunnen geven, of een prettiger leven. En op de manier waarop die rellerige activisten van Respect voor Dieren dit doen, door circussen te bedreigen in hun kostwinning daar verdienen ze absoluut geen respect mee. Het enige wat je kunt doen, is afzeiken die handel!

_________________
Gelukkig zijn niet alle circussen hetzelfde....


Omhoog
   
 
BerichtGeplaatst: vr apr 04, 2008 12:45 pm 
Offline

Lid geworden op: do jan 04, 2007 6:54 pm
Berichten: 350
Nou nou, als je er echt wat aan wilt doen, dan moet je bij jezelf beginnen en niet met je vinger naar boeren of de staat wijzen (ik zeg niet dat dat hier gebeurd, maar velen doen het wel).

Als iedereen zen vleesconsumptie nou eens terug zou schroeven tot 1/3 van wat het nu is, dan worden er misschien al wat dieren terug "zichtbaar".
Hier in België worden er jaarlijks 4,5 miljoen varkens geslacht. Varkens alléén al, dus koeien, schapen, kippen, kalkoenen, ... buiten beschouwing gelaten.
Waar ga je deze laten om ze terug "zichtbaar" te maken?

Misschien moeten we allemaal ondergronds gaan wonen en onze huizen afbreken, gras op onze daken strooien en daar dan weides van maken. Jaaa dat is het! DAN pas kunnen al die dieren weer "zichtbaar" worden.

Beetje gek idee he, denk niet dat je daar veel kandidaten voor vind. Het alternatief? Minder (lees: véél minder) vlees eten of vegetariër / veganist worden.
Dagelijks verorberen de meeste mensen een biefstuk oid van wel 200gr, terwijl diëtisten aanbevelen (aan wie persé vlees wil eten!) om MAXIMUM 75 gr per dag te consumeren. Dan spreek ik nog niet over al die charcuterie die tussen de boterhammen ligt, die dus ook nog eens dat getal van 200gr omhoog doet gaan.

En dus 75 gr is ongeveer 1/3de van 200 gr (maar daar is dus de charcuterie nog niet bijgeteld).

Telkens bij een actie (ivm de vleesindustrie) zeggen mensen me : "o maar ik eet niet veel vlees"... nou als iedereen zo weinig vlees eet dan zouden we niet aan 4,5 miljoen varkens komen!

Sterker nog! Tegen 2012 of 2020 (weet het niet meer precies) wil men hier in BE het aantal van 4,5 miljoen opschroeven naar 9 miljoen!!! Voor wie? Wel die andere 4,5 miljoen varkens gaat nu naar China gaan, daar "ontdekken" ze, bij wijze van spreken, het vleeseten en het melkdrinken nu pas echt.

Dus wat kies je? Iedereen ondergronds gaan wonen, of mss moeten we maar van die toooooooooooren hoge flats maken (10 km de lucht in ofzo) en de mensen opstappelen ipv dat er "varkensflats" komen? Mja dan kunnen vliegtuigen weer niet meer vliegen...
Of dan toch maar sterk minderen met vlees of veggie of vegan worden?!

_________________
Bescherm de dieren tegen de beesten!


Omhoog
   
 
BerichtGeplaatst: vr apr 04, 2008 1:34 pm 
Offline
Site Admin
Gebruikersavatar

Lid geworden op: zo okt 23, 2005 10:34 pm
Berichten: 7476
Locatie: Maassluis
De kern van het verhaal over (on)zichtbare dieren is juist dat er aktie wordt gevoerd voor de zielige dieren (de onzichtbare) over de ruggen van de niet-zielige dieren (de zichtbare in o.a. het circus).

En dat de vleesproductie best wel minder kan ben ik het helemaal mee eens. Ik weet niet of ik wil weten hoeveel vlees er wordt weggegooid door supermarkten, en vee wordt vernietigd omdat er misschien wel een onschuldige ziekte kan uitbreken enz.
Maar dat weggooien en vernietigen gebeurt net zo goed met "vegetarische" producten.

En charcuterie neem ik aan is gewoon worst?

_________________
Gelukkig zijn niet alle circussen hetzelfde....


Omhoog
   
 
BerichtGeplaatst: vr apr 04, 2008 2:41 pm 
Offline

Lid geworden op: do jan 04, 2007 6:54 pm
Berichten: 350
Ik heb het niet over weggooien, maar gewoon wat je echt consumeert.

Charcuterie is alles wat je "koud" eet en dus eigenlijk tussen je boterham, salami, hesp, ...

Ik vind ook dat er best wel gezegd mag worden dat RvD ook acties voort voor de "onzichtbare" dieren. Zo was er eens een actie in Tongeren (promotie vegetarisme / veganisme) en daar was ik bij. Ze doen eerder onaangekondigde acties, maar ze houden het wel legaal. Ze staan vaak bij de slager en dergelijke. Ze zijn wel wekelijks met iets bezig, en tja als er eens een circus staat dan doen ze hier een actie voor.

In de winter zullen ze wat meer acties doen ivm bont.

Maar in ieder geval zetten ze zich zeker ook in voor de "onzichtbare" dieren! Niet dat dat hier mis wordt opgevat!

_________________
Bescherm de dieren tegen de beesten!


Omhoog
   
 
BerichtGeplaatst: vr apr 04, 2008 7:56 pm 
Er zitten wat tegenstrijdigheden in deze column

De "Flappie" ervaring en de "Legbatterijkip" de "Kistkalveren" enzovoort

Want hoezo is "Flappie"een wrede ervaring in deze column wordt dit afgeschetst om direct minder vlees te gaan eten.
Terwijl ik denk wanneer "Flappie" op een normale manier geslacht wordt,dus het dier zonder al te veel stress de dood in jaagt.Maar ook dat wanneer er mensen en of kinderen getuigen van zijn dat je uitlegt wat er gebeurt, en niet zoals in het liedje achteraf.Want dat is wreed."Flappie" kan weleens de oplossing zijn om dieren die nu op de wijze als een legbatterijkip of kistkalf geconsumeerd minder te consumeren.

Wanneer we de spreekwoordelijke "flappie" het dier zo als we destijds bij en om ons huis hadden lopen gewoon weer op die manier gaan houden met respect voor al wat leeft maar zonder al teveel van die onnodige regeltjes, die we de laatste jaren bedacht hebben.
Denk ik dat het met mens en dier in de toekomst er weer een stuk leuker uit zal gaan zien.


Omhoog
   
 
Berichten van vorige weergeven:  Sorteer op  
Nieuw onderwerp plaatsen  Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of reacties plaatsen.  [ 5 berichten ] 

Alle tijden zijn UTC+02:00


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 46 gasten


Je kunt niet nieuwe berichten plaatsen in dit forum
Je kunt niet reageren op onderwerpen in dit forum
Je kunt niet je eigen berichten wijzigen in dit forum
Je kunt niet je eigen berichten verwijderen in dit forum
Je kunt geen bijlagen plaatsen in dit forum

Zoek op:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Nederlandse vertaling door phpBBservice.nl & phpBB.nl.