Circuswereld Forum

Welkom op dit forum. Lezen is leuk maar zelf een bericht plaatsen maakt het voor de anderen nog leuker.
Het is momenteel za apr 27, 2024 10:21 am

Alle tijden zijn UTC+02:00




Nieuw onderwerp plaatsen  Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of reacties plaatsen.  [ 25 berichten ]  Ga naar pagina 1 2 Volgende
Auteur Bericht
 Berichtonderwerp: stress door transport
BerichtGeplaatst: vr apr 04, 2008 8:03 pm 
Offline

Lid geworden op: ma nov 21, 2005 8:56 pm
Berichten: 324
Activisten gebruiken in hun anti circus propaganda vaak het argument dat circusdieren lijden onder het transport en er gestresst door raken!

Dit is een onjuist argument!

Uit Engels onderzoek is gebleken dat dieren tijdens het transport geen extra stresshormonen in hun bloed hebben!

Dit is bij roofdieren verklaarbaar door het feit dat de dieren vervoerd worden terwijl ze liggen te slapen in hun nachtverblijven (waaraan ze gewend zijn en vaak zelfs in geboren zijn). Dit is hetzelfde als dat wij reizen terwijl we in ons bed liggen of in onze luie stoel zitten!

De dieren reizen dus business class. Dat kun je van veetransporten, die dieren vaak niet eens overleven, niet zeggen!


Omhoog
   
 
 Berichtonderwerp: Re: stress door transport
BerichtGeplaatst: vr apr 04, 2008 8:37 pm 
Offline
Gebruikersavatar

Lid geworden op: vr aug 15, 2008 9:55 pm
Berichten: 2773
Locatie: thuis
De activisten hebben het ook altijd over "slepen over grote afstanden". Circussen streven naar een tournee met zo kort mogelijke reisafstanden. Niet alleen vanwege de dieren maar ook vanwege de steeds duurder wordende dieselolie. En het circus zal ook streven naar een minimaal aantal uitvaldagen. Vandaag in de ene stad spelen en morgen in de volgende stad speklen levert toch minder kosten op. Met lange reisafstanden wordt dat behoorlijk moeilijk.

Alleen rond de programmawisselingen (december-janari) zullen sommige dieren van het ene naar het andere circus reizen. Dan kan de afstand groter zijn. Maar zelfs dan nog zorgen de eigenaren er voor dat ze de route in kleine stukjes afleggen om de dieren niet onnodig lang in de wagens te houden. Maar ja, op dat moment zie je de activisten niet. Ze weten het niet eens...

Als er ergens "gesleept over lange afstanden" wordt dan is dat wel in de vleessector. Nederlandse varkens die in een ruk naar Italië worden vervoerd om als parmaham terug te keren. Waar de dieren tijdens de wintermaanden reeds ingevroren bij het slachthuis aankomen. Het circustransport is daarmee helemaal niet te vergelijken. En wie het vergelijk wle maakt kan alleen tot de conclusie komen die Sylvio reeds noemt.

_________________
Ron Mikkenie (CircusVreugd )
http://www.klassiekcircus.nl
Wie de jeugd heeft, heeft de toekomst!


Omhoog
   
 
 Berichtonderwerp: Re: stress door transport
BerichtGeplaatst: za apr 05, 2008 11:49 am 
Offline

Lid geworden op: do jan 04, 2007 6:54 pm
Berichten: 350
Sylvio: bij hoeveel dieren werd dat onderzoek gedaan?

Niet ieder dier is hetzelfde en reageert hetzelfde he!

Een hele boel mensen kan gewoon rustig op kermisspeeltjes gaan, lang op een schommel zitten, perfect lezen in een auto of bus, ... ik kan dat allemaal niet omdat ik meteen misselijk wordt.
Wie zegt dat die dieren van het transport niet misselijk worden?

Wie zegt dat ze op hun gemak zijn?
Ze zullen wel iets of wat rustiger zijn omdat het wellicht pikkedonker is, dan houden de meeste dieren zich rustiger, vooral planteneters, maar roofdieren daarentegen zijn net 's nachts actiever...
En wat weten die dieren nou of het echt nacht is of niet, als ze in zo'n donkere trailer zitten?
Legbatterijkippen zijn ook gedwongen meer te leggen omdat men met licht (kunstmatig licht) de kippen manipuleert: men laat het licht ook aan als het donkerder wordt opdat de kippen niet zo vroeg gaan slapen en maar eieren blijven produceren.

_________________
Bescherm de dieren tegen de beesten!


Omhoog
   
 
 Berichtonderwerp: Re: stress door transport
BerichtGeplaatst: za apr 05, 2008 7:41 pm 
Offline
Gebruikersavatar

Lid geworden op: vr aug 15, 2008 9:55 pm
Berichten: 2773
Locatie: thuis
donkere trailer?

Zo'n polyesterdakkie laat toch heus wel licht door.
Paardentrailers hebben meestal zelfs ramen. Niet geblindeerd. Laat dus ook licht door.

Eerst kijken dan pas ......

_________________
Ron Mikkenie (CircusVreugd )
http://www.klassiekcircus.nl
Wie de jeugd heeft, heeft de toekomst!


Omhoog
   
 
 Berichtonderwerp: Re: stress door transport
BerichtGeplaatst: zo apr 06, 2008 9:59 am 
Offline

Lid geworden op: do jan 04, 2007 6:54 pm
Berichten: 350
nou het eerste circus dat ik zag sinds ik voor dierenrechten ben (en het enigste), is circus barones en daar hadden de tijgers geen licht in hun dak. En ze zaten gewoon in hun vervoersstrailers.
En voor de rest stonden er nog een hele boel kooien van kleine knaagdieren gewoon in een camionette. Die deur stond open zodat de dieren lucht hadden, maar ik veronderstel dat tijdens het vervoer die deur wel dicht wordt gedaan.

De enige dieren die niet in hun vervoerstrailer zaten waren de geiten en de drommedaris.
Die hun trailer zag ik niet.

_________________
Bescherm de dieren tegen de beesten!


Omhoog
   
 
 Berichtonderwerp: Re: stress door transport
BerichtGeplaatst: zo apr 06, 2008 11:32 am 
Offline
Site Admin
Gebruikersavatar

Lid geworden op: zo okt 23, 2005 10:34 pm
Berichten: 7476
Locatie: Maassluis
Ik ken Barones alleen van horen zeggen en heb er eigenlijk nog nooit iets goeds van gehoord. Misschien moet Tieske toch ook eens bij een ander circus gaan kijken?

_________________
Gelukkig zijn niet alle circussen hetzelfde....


Omhoog
   
 
 Berichtonderwerp: Re: stress door transport
BerichtGeplaatst: ma apr 07, 2008 7:29 pm 
Offline

Lid geworden op: ma nov 21, 2005 8:56 pm
Berichten: 324
tieske schreef:
Sylvio: bij hoeveel dieren werd dat onderzoek gedaan?

Niet ieder dier is hetzelfde en reageert hetzelfde he!

Een hele boel mensen kan gewoon rustig op kermisspeeltjes gaan, lang op een schommel zitten, perfect lezen in een auto of bus, ... ik kan dat allemaal niet omdat ik meteen misselijk wordt.
Wie zegt dat die dieren van het transport niet misselijk worden?

Wie zegt dat ze op hun gemak zijn?
Ze zullen wel iets of wat rustiger zijn omdat het wellicht pikkedonker is, dan houden de meeste dieren zich rustiger, vooral planteneters, maar roofdieren daarentegen zijn net 's nachts actiever...
En wat weten die dieren nou of het echt nacht is of niet, als ze in zo'n donkere trailer zitten?
Legbatterijkippen zijn ook gedwongen meer te leggen omdat men met licht (kunstmatig licht) de kippen manipuleert: men laat het licht ook aan als het donkerder wordt opdat de kippen niet zo vroeg gaan slapen en maar eieren blijven produceren.


Klopt Tieske! Inderdaad is niet ieder dier is hetzelfde! Dit betekent dat ook niet ieder dier geschikt is voor het circus. Net zoals niet ieder mens geschikt is als acrobaat.

2 voorbeelden uit de praktijk:
.Het goed bekend staande (maar helaas door activisten vaak zwart gemaakte)circus Belly Wien heeft 3 jaar geleden 6 roofdieren gekocht uit een Franse dierentuin, waar ze geboren zijn. 4 tijgers en 2 leeuwen. De tijgers pasten zich goed
aan aan het circusleven. De 2 leeuwen waren echter zeer gestresst. Na veel training (lees: belonen met vlees en rustgevende woorden, dus geen geweld!!) bleek dat ze niet geschikt waren voor het circus doordat ze zich niet konden aanpassen en daardoor zijn ze terug naar de dierentuin gegaan.
.In sommige dierentuinen staan olifanten die geen aanleg voor of zin hadden in het circus.

Samengevat: wanneer een dier er niet tegen kan dan houdt het op en zijn er genoeg dierentuinen.


Omhoog
   
 
 Berichtonderwerp: Re: stress door transport
BerichtGeplaatst: ma apr 07, 2008 9:43 pm 
Offline

Lid geworden op: vr mar 23, 2007 8:03 am
Berichten: 198
Locatie: Lier België
Ik ben twee weken geleden naar Barones gaan kijken. Er zijn geen wilde dieren meer, enkel een dromedaris, pony, ezel en geitjes en eenden. Deze stonden allemaal in een ruime staltent en op een nabijgelegen grasveld werd een ruime omheining geplaatst. Ze hebben een nieuwe tent en ik heb gemerkt dat deze mensen er echt iets van proberen te maken. Het geheel oogde heel mooi en de directeur is een gedreven man. Ik geloof in een mooie toekomst voor dit kleine familiecircus.


Omhoog
   
 
 Berichtonderwerp: Re: stress door transport
BerichtGeplaatst: ma apr 07, 2008 9:52 pm 
Offline
Site Admin
Gebruikersavatar

Lid geworden op: zo okt 23, 2005 10:34 pm
Berichten: 7476
Locatie: Maassluis
goed nieuws, dan krijgen ze van mij het voordeel van de twijfel!

_________________
Gelukkig zijn niet alle circussen hetzelfde....


Omhoog
   
 
 Berichtonderwerp: Re: stress door transport
BerichtGeplaatst: di apr 08, 2008 6:53 pm 
Offline

Lid geworden op: ma nov 21, 2005 8:56 pm
Berichten: 324
tieske schreef:
nou het eerste circus dat ik zag sinds ik voor dierenrechten ben (en het enigste), is circus barones en daar hadden de tijgers geen licht in hun dak. En ze zaten gewoon in hun vervoersstrailers.
En voor de rest stonden er nog een hele boel kooien van kleine knaagdieren gewoon in een camionette. Die deur stond open zodat de dieren lucht hadden, maar ik veronderstel dat tijdens het vervoer die deur wel dicht wordt gedaan.

De enige dieren die niet in hun vervoerstrailer zaten waren de geiten en de drommedaris.
Die hun trailer zag ik niet.


Ik schrik ervan dat iemand slechts 1 circus bezoekt en dan oordeelt. Ik snap niet hoe iemand met zo'n summiere achtergrond informatie de discussie met cicusvrienden (die tientallen circussen per jaar bezoeken) kan aan gaan.

Je zou alvorerns te oordelen het Zwitserse circus Knie eens moeten bezoeken. Kamelen, zebra's, runderen en olifanten hebben daar de hele dag de beschikking over ruime buitenverblijven. Een lust voor het oog......


Omhoog
   
 
 Berichtonderwerp: Re: stress door transport
BerichtGeplaatst: di apr 08, 2008 11:44 pm 
Offline
Gebruikersavatar

Lid geworden op: vr aug 15, 2008 9:55 pm
Berichten: 2773
Locatie: thuis
Ach,

Sommige mensen lezen het slechts op websites van GAIA, PeTA, RSPCA, ADI, WDDTU en noem ze maar op, en nemen vervolgens aan dat de gefilmde wantoestanden op alle circussen van toepassing zijn. Je kent toch wel het begrip "ALF-Syndroom"? Dat is net zoiets als aan iedereen vertellen dat mensen met rode auto's altijd en overal te hard rijden omdat Ferrari's meestal rood zijn en behoorlijk snel kunnen rijden... Als je met een snelheidscontroleur eens aan de straat zou gaan staan dan zul je ontdekken dat andere kleuren auto's wellicht ook te snel kunnen rijden en dat het met die rode auto's best wel meevalt. Maar ja, dan moet je wel de moeite nemen om ZELF te gaan kijken en niet iemand anders (die ook nog eens bevooroordeeld is) voor je te laten kijken.

Dan zul je ontdekken dat het bij sommige circussen misschien foute boel is maar dat de meeste circussen hun zaken behoorlijk voor elkaar hebben. Om je oordeel te baseren op slechts één enkel bezoek aan één enkel circus is gewaagd. Je zult maar net dat ene circus aantreffen dat het niet goed voor elkaar heeft. Als buitenstaander heb je dat wellicht niet meteen in de gaten.

Er zijn meerdere onderzoeken die aantonen dat circusdieren geen stressverschijnselen vertonen voor, tijdens en na het transport. Circusdieren zijn vaak geboren bij of in de transportwagen. Die wagen maakt gewoon deel uit van hun leefomgeving. Dat de dieren geen angst hebben voor de wagen blijkt ook uit het gedrag van de dieren als het circus ergens opgesteld staat. Als de wagen met geopende laadklep/loopplank in of bij de paddock staat dan gaan de dieren uit eigen beweging meermalen per dag in de wagen. De wagen maakt gewoon deel uit van het totale dierverblijf. Zelf heb ik dit gedrag waargenomen bij veel diersoorten. Niet alleen bij paarden en andere "gedomesticeerde" dieren, maar ook bij neushoorns, giraffen, lama's, zebra's en grote katachtigen.

_________________
Ron Mikkenie (CircusVreugd )
http://www.klassiekcircus.nl
Wie de jeugd heeft, heeft de toekomst!


Omhoog
   
 
 Berichtonderwerp: Re: stress door transport
BerichtGeplaatst: wo apr 09, 2008 1:29 pm 
Offline

Lid geworden op: do jan 04, 2007 6:54 pm
Berichten: 350
sylvio schreef:

Ik schrik ervan dat iemand slechts 1 circus bezoekt en dan oordeelt. Ik snap niet hoe iemand met zo'n summiere achtergrond informatie de discussie met cicusvrienden (die tientallen circussen per jaar bezoeken) kan aan gaan.

Je zou alvorerns te oordelen het Zwitserse circus Knie eens moeten bezoeken. Kamelen, zebra's, runderen en olifanten hebben daar de hele dag de beschikking over ruime buitenverblijven. Een lust voor het oog......


Nou die "circusvrienden" liegen me voor... zo had ik eens een foto gepost van een hond die opgesloten licht en die er echt niet gelukkig uitzag. Het was een jack russel, toen had Ron een andere foto geplaatst, zogezegd van dezelfde hond, hij zat op het bed. Ron wilde me de leugen wijsmaken dat die hond "natuurlijk" ook bij zen baasjes op bed mag slapen, terwijl zelfs een kind van 2 heel duidelijk kon zien dat het niet om dezelfde hond ging. Ze hadden duidelijk een andere tekening en andere vlekken.

Bovendien beschouw ikzelf mensen die het leuk vinden dat dieren in gevangenschap leven en die kuntsjes moeten doen (omdat ze uitgehongerd worden) écht geen dierenvrienden. Circusvrienden misschien wel, maar dat betekent nog niet dat ze het beste voor het dier willen.

_________________
Bescherm de dieren tegen de beesten!


Omhoog
   
 
 Berichtonderwerp: Re: stress door transport
BerichtGeplaatst: wo apr 09, 2008 2:26 pm 
Offline
Site Admin
Gebruikersavatar

Lid geworden op: zo okt 23, 2005 10:34 pm
Berichten: 7476
Locatie: Maassluis
Statuten van circusdieren activisme:

Artikel 1:Alle dieren uit het circus.

Artikel 2: Indien blijkt dat de dieren het goed hebben in het circus, treedt automatisch artikel 1 in werking.


zo kunnen we nog wel even doorgaan.

_________________
Gelukkig zijn niet alle circussen hetzelfde....


Omhoog
   
 
 Berichtonderwerp: Re: stress door transport
BerichtGeplaatst: wo apr 09, 2008 3:41 pm 
Offline
Gebruikersavatar

Lid geworden op: vr aug 15, 2008 9:55 pm
Berichten: 2773
Locatie: thuis
tieske schreef:
Nou die "circusvrienden" liegen me voor... zo had ik eens een foto gepost van een hond die opgesloten licht en die er echt niet gelukkig uitzag. Het was een jack russel, toen had Ron een andere foto geplaatst, zogezegd van dezelfde hond, hij zat op het bed. Ron wilde me de leugen wijsmaken dat die hond "natuurlijk" ook bij zen baasjes op bed mag slapen, terwijl zelfs een kind van 2 heel duidelijk kon zien dat het niet om dezelfde hond ging. Ze hadden duidelijk een andere tekening en andere vlekken.


Tieske, ik denk dat je je nu toch wel heel erg grof aan het vergissen bent. De enige foto van een hondje waar ik ooit iets mee heb gedaan is die van het hondje bij Belly-Wien zoals die door een CircusLeed aanhanger op de CircusLeed flyer was geplaatst. Ik heb die toen tezamen met een eigen foto van dezelfde hond naast elkaar gemonteerd zodat je kunt zien dat het kiezen van het standpunt en lens van het fototoestel bij hetzelfde dier in dezelfde kooi een totaal andere foto oplevert. Zie: www.circuswereld.nl/phpBB3/viewtopic.ph ... a&start=30

Ik weet dat Sjaak ooit een foto van een, inderdaad andere, hond op het forum heeft geplaatst. Maar ik weet zeker dat die niet bij mij vandaan kwam. Zie www.circuswereld.nl/phpBB3/viewtopic.ph ... a&start=30 en scroll even naar beneden voor bericht en foto.

Het wordt dus hoog tijd dat je nu je excuus aanbiedt. Ik ben EN circusvriend EN diervriend. In tegenstelling tot wat jij nogal leugenachtig verkondigt.

_________________
Ron Mikkenie (CircusVreugd )
http://www.klassiekcircus.nl
Wie de jeugd heeft, heeft de toekomst!


Omhoog
   
 
 Berichtonderwerp: Re: stress door transport
BerichtGeplaatst: wo apr 09, 2008 4:00 pm 
Offline
Site Admin
Gebruikersavatar

Lid geworden op: zo okt 23, 2005 10:34 pm
Berichten: 7476
Locatie: Maassluis
Juist, ik weet het weer. Tieske vond dat hondje in de kooiwagen zo zielig, dus liet ik een foto van een andere hond zien (nooit beweerd dat het over hetzelfde hondje zou gaan) die duidelijk te veel verwend is, en zeker zou willen ruilen met het zielige hondje in de kooiwagen.

_________________
Gelukkig zijn niet alle circussen hetzelfde....


Omhoog
   
 
Berichten van vorige weergeven:  Sorteer op  
Nieuw onderwerp plaatsen  Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of reacties plaatsen.  [ 25 berichten ]  Ga naar pagina 1 2 Volgende

Alle tijden zijn UTC+02:00


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 31 gasten


Je kunt niet nieuwe berichten plaatsen in dit forum
Je kunt niet reageren op onderwerpen in dit forum
Je kunt niet je eigen berichten wijzigen in dit forum
Je kunt niet je eigen berichten verwijderen in dit forum
Je kunt geen bijlagen plaatsen in dit forum

Zoek op:
Ga naar:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Nederlandse vertaling door phpBBservice.nl & phpBB.nl.