Circuswereld Forum

Welkom op dit forum. Lezen is leuk maar zelf een bericht plaatsen maakt het voor de anderen nog leuker.
Het is momenteel zo apr 28, 2024 5:45 am

Alle tijden zijn UTC+02:00




Nieuw onderwerp plaatsen  Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of reacties plaatsen.  [ 17 berichten ]  Ga naar pagina 1 2 Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: di jun 03, 2008 2:40 pm 
Offline
Gebruikersavatar

Lid geworden op: zo okt 23, 2005 11:26 pm
Berichten: 1382
Locatie: Katwijk aan Zee
Unieke circusbijeenkomst verbroedert circusdirecteuren

Concullega's met dezelfde passie, en allemaal met de neuzen dezelfde kant op. Dat was wat men op maandag 2 juni kon waarnemen tijdens een vergadering met circusdirecteuren die in Nederland hun brood moeten verdienen. De ECA en VNCO hadden samen een voorlichtingsbijeenkomst georganiseerd over de regelgeving voor dieren in t circus.

Ze kwamen zonder uitzondering, terwijl het zo'n moeilijke dag was, maandag is verhuis- en opbouwdag voor de meeste circussen en dan kan normaal gesproken geen mens gemist worden. Roman Zinnecker van Belly Wien was speciaal al een dag eerder gaan opbouwen om deze belangrijke vergadering bij te wonen. Vertegenwoordigers van Rigolo, Etoile, Sijm, Russisch Staatscircus, Staatscircus van Moskou, Renz, Solero, Werona, Althoff, hadden vervanging moeten zoeken om op te bouwen, om naar de vergadering te kunnen komen. De eerste spreker was Jan de Haan van de Voedsel en Waren Autoriteit. Nu kan gezegd worden van circusdieren wat je wilt, maar voor voedsel dienen, daar zijn de circusdieren niet voor bestemd. Deze dieren krijgen een echt leven, oké, ze moeten ervoor werken, maar daar tegenover staat een afwisselend leven, met veel beweging, goede voeding, veel liefdevolle aandacht en verzorging, heel anders dan de varkens en koeien die voor voeding bestemd zijn, die nooit van hun leven in een modderpoeltje mogen baden of met hun tong een graspolletje naar binnen mogen trekken. De onzichtbare dieren waar geen vleesetend mens iets over te weten wil komen. Nee, dan die actievoerders die nu dagelijks het leven van circusdirecteuren moeilijk lopen te maken, ongehinderd door enige echte kennis van dierenwelzijn, die antikraakbeweging veganisten die het liefst hun dictatuur zouden doorvoeren qua vegetarische maatschappij. De frustraties van de circusdirecties waren duidelijk en werden in de wandelgangen geventileerd. Heel nuttig was het voor de VWA om nu eens geluiden uit de praktijk te horen, want hoe zit het nu precies met het echte dierenwelzijn van circusdieren, en wie kan daar eigenlijk een oordeel over vellen. En wordt van iedere speelvergunning aan circussen verleend wel gebruik gemaakt? Want de VWA gaat het niet on het welzijn van dieren maar
om het voorkomen van de verspreiding van dierziekten. Het liefst zouden ze elke verplaatsing van een circusdier willen weten. Niet alleen van buiten de EU naar een EU-land maar ook gedurende de tournee in ons eigen land en zelfs de sprong van het ene naar het andere postament, ongeacht of daar nou wel of geen hoepel tussen staat. En of die artiest met zijn tijgers vanuit de Oekraïne maar eventjes de Nederlandstalige papieren op hun website (die er overigens nog niet is) wil invullen om het diertransport aan te kondigen zodat hij daarna gewoon de grens over mag. Voor de verplaatsingen binnen Nederland wil de VWA de circussen niet belasten met administratie. Ze denken dat wel te kunnen bepalen uit de door de gemeenten verstrekte speelvergunningen. Dan zullen de ontdekken dat sommige circussen in 3 gemeenten tegelijk staan. Weer zo'n achter een bureautje bedachte regel! De uitwisseling was succesvol en nuttig.
En zo zat het ook met een tweede regelgever in deze branche, CITES, met wel verstand van regeltjes, maar niet van de uitvoering. Hans Hopster besloot het rijtje sprekers met informatie over het onderzoek Welzijn circusdieren. Een interview met iemand die 30 jaar geleden getrouwd was met een dierentrainer, werd als onderdeel van het onderzoek unaniem afgekeurd door de aanwezigen. En de lijst met "Wilde dieren" die men opgesteld had over 2007 in de Nederlandse circussen werd ook even onder de loep genomen. Het meest opvallende:
>> De telling van de onderzoekers valt lager uit dan die van WDDTU. Alom werd na afloop erkend dat deze uitwisseling van kennis enorm waardevol was.
Daarnaast werd links en rechts flink genetwerkt door de diverse circusondernemers. Met de verse kennis over richtlijnen, bezemrichtlijnen, locatieregisters en de bijbehorende tarieven voor controles vertrokken alle Dikke Deuren weer richting hun eigen circus.
En nu maar afwachten wat er van al die mooie plannen en uitwisselingen terecht zal komen.

_________________
Neem ook eens een kijkje op http://www.circusweb.nl (voor het meest actuele circusnieuws)


Omhoog
   
 
BerichtGeplaatst: wo jun 04, 2008 2:45 am 
Geweldig dan concullegas het belang inzien van een gezamelijk probleem. Uiteindelijk gaat het erom dat naarmate de jaren verstrijken er ook een nieuwe wereld onstaat. Een met nieuwe normen en waarden en regelgeving. Als je dat gegeven als directie niet onder ogen kan zien, en er niets mee doet, zal het voor jouw circus snel afgelopen kunnen zijn.
Verander de wereld....maar begin bij jezelf!!!!!!!!


Omhoog
   
 
BerichtGeplaatst: do jun 19, 2008 6:44 pm 
Offline

Lid geworden op: ma nov 21, 2005 1:03 pm
Berichten: 96
wat een gelul die zogenaamde eensgezindheid bij wat ik gehoord heb lagen de heren directeuren achteraf behoorlijk te matten op het parkeerterrein helaas wordt dat niet vermeld.


Omhoog
   
 
BerichtGeplaatst: do jun 19, 2008 7:51 pm 
Offline
Site Admin
Gebruikersavatar

Lid geworden op: zo okt 23, 2005 10:34 pm
Berichten: 7476
Locatie: Maassluis
horzel schreef:
wat een gelul die zogenaamde eensgezindheid bij wat ik gehoord heb lagen de heren directeuren achteraf behoorlijk te matten op het parkeerterrein helaas wordt dat niet vermeld.


ondanks dat men op de vergadering eensgezind was, moesten er naderhand op de parkeerplaats nog wat zaken uitgesproken worden....
8)

_________________
Gelukkig zijn niet alle circussen hetzelfde....


Omhoog
   
 
BerichtGeplaatst: do jun 19, 2008 9:04 pm 
Offline

Lid geworden op: ma nov 21, 2005 8:56 pm
Berichten: 324
Welke 2 (of meer) directeuren hadden ruzie?


Omhoog
   
 
BerichtGeplaatst: do jun 19, 2008 11:00 pm 
horzel schreef:
wat een gelul die zogenaamde eensgezindheid bij wat ik gehoord heb lagen de heren directeuren achteraf behoorlijk te matten op het parkeerterrein helaas wordt dat niet vermeld.

:lol: Als er geen dieren of activisten zijn om af te tuigen gaan ze blijkbaar maar met elkaar op de vuist. Agressief volk. :roll:


Omhoog
   
 
BerichtGeplaatst: vr jun 20, 2008 8:32 am 
Offline
Gebruikersavatar

Lid geworden op: vr aug 15, 2008 9:55 pm
Berichten: 2773
Locatie: thuis
Kiwi schreef:
Als er geen dieren of activisten zijn om af te tuigen gaan ze blijkbaar maar met elkaar op de vuist. Agressief volk.


= voorbeeld van typisch, ongenuanceerd, taalgebruik door dieractivisten. Dit overschrijdt de grenzen van wat we in ons land verstaan onder vrijheid van meningsuiting.

Als iemand er in Utrecht NIET bij was (in de zaal of op de parkeerplaats) dan kun je er dus ook GEEN zinnige uitspraken over doen. Dit geldt ook voor de circusliefhebber die onder het pseudoniem "horzel" op dit forum zijn/haar stekeligheden plaatst.

_________________
Ron Mikkenie (CircusVreugd )
http://www.klassiekcircus.nl
Wie de jeugd heeft, heeft de toekomst!


Omhoog
   
 
BerichtGeplaatst: vr jun 20, 2008 11:06 am 
Offline

Lid geworden op: di dec 27, 2005 10:42 pm
Berichten: 338
Locatie: leeuwarden
Ja het is wel duidelijk dierenactivisten reageren niet op feiten maar op iets dat ze hebben van horen en zeggen.
Kiwi haar verkering is duidelijk weer aan ze is weer helemaal terug bij de activisten.

Joop

_________________
maak van iedere dag een circusdag


Omhoog
   
 
BerichtGeplaatst: vr jun 20, 2008 9:02 pm 
Ron Mikkenie schreef:
Dit overschrijdt de grenzen van wat we in ons land verstaan onder vrijheid van meningsuiting.

Ne hoor, dit mag ik gewoon zeggen, ik overschrijd hier geen enkele grens mee. :D

joop schreef:
Kiwi haar verkering is duidelijk weer aan ze is weer helemaal terug bij de activisten.

:lol: Nee hoor, ik zal dat wat M. en A. me hebben aangedaan NOOIT vergeten (of vergeven) en ik wil dan ook helemaal NIETS meer met die leugenaars en vreemdgangers te maken hebben. Maar dat wil dan nog niet meteen zeggen dat ik mijn eigen mening v.w.b. circusdieren heb gewijzigd, dat zou wel een beetje raar zijn toch?
(overigens heb ik nu een véél liever en leuker vriendje dat wèl trouw is, dus ik ben echt blij dat ik niks meer met hen te maken heb!)


Omhoog
   
 
BerichtGeplaatst: za jun 21, 2008 7:51 pm 
Offline

Lid geworden op: ma nov 21, 2005 8:56 pm
Berichten: 324
Maar wie vocht er nou met wie?

En heeft iemand een idee waarom?


Omhoog
   
 
BerichtGeplaatst: zo jun 22, 2008 12:15 am 
Offline
Site Admin
Gebruikersavatar

Lid geworden op: zo okt 23, 2005 10:34 pm
Berichten: 7476
Locatie: Maassluis
sylvio schreef:
Maar wie vocht er nou met wie?

En heeft iemand een idee waarom?


horzel heeft het gezien van iemand die het gehoord heeft.....

_________________
Gelukkig zijn niet alle circussen hetzelfde....


Omhoog
   
 
BerichtGeplaatst: zo jun 22, 2008 1:19 am 
Offline

Lid geworden op: vr feb 15, 2008 10:46 pm
Berichten: 83
Locatie: oss
heuvels schreef:
sylvio schreef:
Maar wie vocht er nou met wie?

En heeft iemand een idee waarom?


horzel heeft het gezien van iemand die het gehoord heeft.....

ja ja gezien gehoord wat wil die horzel nou eigenlijk , sappige praatjes de wereld in helpen ?????
als je er zelf niet bij bent geweest ,help dan ook aub dit soort rare praatjes niet de wereld in .

_________________
circus makes me smile


Omhoog
   
 
BerichtGeplaatst: zo jun 22, 2008 2:13 am 
Soms kan het nuttig (nodig) zijn om harde bewoordingen en/of vuisten te laten zien om tot elkander te komen. Zolang ik daar niet bij ben wil ik ook niet weten wie wat gedaan of gezegd heeft. Als het uiteindelijk maar leidt naar een saamhorigheid en alle neuzen dezelfde kant op.


Omhoog
   
 
BerichtGeplaatst: ma jun 23, 2008 7:36 pm 
Offline

Lid geworden op: ma nov 21, 2005 8:56 pm
Berichten: 324
Mijn conclusie is dat het dus wel mee zal hebben gevallen. Misschien een duwtje of zo.


Omhoog
   
 
Berichten van vorige weergeven:  Sorteer op  
Nieuw onderwerp plaatsen  Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of reacties plaatsen.  [ 17 berichten ]  Ga naar pagina 1 2 Volgende

Alle tijden zijn UTC+02:00


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 50 gasten


Je kunt niet nieuwe berichten plaatsen in dit forum
Je kunt niet reageren op onderwerpen in dit forum
Je kunt niet je eigen berichten wijzigen in dit forum
Je kunt niet je eigen berichten verwijderen in dit forum
Je kunt geen bijlagen plaatsen in dit forum

Zoek op:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Nederlandse vertaling door phpBBservice.nl & phpBB.nl.