Circuswereld Forum

Welkom op dit forum. Lezen is leuk maar zelf een bericht plaatsen maakt het voor de anderen nog leuker.
Het is momenteel za apr 27, 2024 9:15 am

Alle tijden zijn UTC+02:00




Nieuw onderwerp plaatsen  Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of reacties plaatsen.  [ 26 berichten ]  Ga naar pagina 1 2 Volgende
Auteur Bericht
 Berichtonderwerp: activisten worden terroristen
BerichtGeplaatst: ma jun 30, 2008 10:02 pm 
Offline
Gebruikersavatar

Lid geworden op: zo okt 23, 2005 11:26 pm
Berichten: 1382
Locatie: Katwijk aan Zee
Het zal niet lang meer duren, of alle dierenactivisten worden aangemerkt als terroristen. En dan de volgende stap, de Stichting Aap, die dierenactivisten ondersteunt met het geld van de Nederlandse burgers die met de postcodeloterij meedoen zou eens aangemerkt moeten worden als volkomen foute organisatie. Ze steunen aanstaande terroristen, ze beschikken over miljoenen en hebben veel ongecontroleerde inkomsten met allerlei inzamelacties, en ik kan me niet voorstellen dat al die verzonnen circusapen die nu nog gered moeten worden 20 miljoen nodig hebben voor een onderkomen in Spanje. Volgens mij krijgen foute mensen een hele vette bek van al die centen. Een anti circusdierenmaffia eigenlijk. Ben benieuwd wanneer de overheid daar eens in gaat duiken. Dat CBF keurmerk is toch ook maar een wassen neus.

_________________
Neem ook eens een kijkje op http://www.circusweb.nl (voor het meest actuele circusnieuws)


Omhoog
   
 
BerichtGeplaatst: di jul 01, 2008 6:51 am 
Pfff, lekker ongenuanceerd zeg! En totaal niet op feiten gebaseerd! als je je een beetje in de feiten verdiept zou hebben namelijk in plaats van je ongefundeerde mening hier weer te spuien dan zou je weten dat de apen die naar Spanje gaan afkomstig zijn uit dierproefcentra en dat de meeste van hen te ziek zijn in een dierentuin herplaatst te worden.
Maar ja, waarom zou je je ergens in verdiepen als je zonder enige reden even lekker wilt afgeven op een hele groep mensen? Dat riekt ook weer naar een soort van agressie waar veel circuslui welbekend mee zijn (en nee, dit is geen vooroordeel, maar diverse malen door die circuslui zelf aangetoond!).


Omhoog
   
 
BerichtGeplaatst: di jul 01, 2008 10:04 am 
Offline

Lid geworden op: di dec 27, 2005 10:42 pm
Berichten: 338
Locatie: leeuwarden
Over ungenuanceerde gesproken van jou dit is daar een duidelijk voorbeeld van wat moet een organisatie als stichting AAP met zoveel geld er zijn zoveel vormen van echt dierenleed in de wereld het zou hen sieren dat ze daar eens hun geld aan zouden besteden in plaats van het finiancieren van duistere groepjes dierenactivisten.
Over agressie gesproken laatste tijd nog nog televisie gekeken of een krant ingezien dat noem ik pas agressie en wat circussen betreft als je al jaren gestalkt word en gepest word door activisten die ook herhaaldelijk op het circusterrein lopen zoals o.a.in Appelscha en je dan ook nog fysiek en verbaal bedreigd word dan wil je wel eens wat terugdoen.
Gelukkig hebben de autoriteiten dat in Oosterijk goed begrepen en de activisten gearresteerd hoog tijd dat dat in Nederland ook gebeurd.

Joop

_________________
maak van iedere dag een circusdag


Omhoog
   
 
BerichtGeplaatst: di jul 01, 2008 12:10 pm 
Offline
Site Admin
Gebruikersavatar

Lid geworden op: zo okt 23, 2005 10:34 pm
Berichten: 7476
Locatie: Maassluis
Gera heeft een punt.

Stichting AAP gedraagt zich als zou Amnesty International hun campagnes opsieren met beelden uit de film "Roots" met Kunta Kinte.

Afbeelding

_________________
Gelukkig zijn niet alle circussen hetzelfde....


Omhoog
   
 
 Berichtonderwerp: broodje aap
BerichtGeplaatst: di jul 01, 2008 3:19 pm 
Offline
Gebruikersavatar

Lid geworden op: zo okt 23, 2005 11:26 pm
Berichten: 1382
Locatie: Katwijk aan Zee
De stichting Aap is al eerder door de rechter veroordeeld voor het onjuist naar buiten brengen van informatie over "circusdieren". Je kunt hier op het forum van alles over lezen. Echter, over een circusaap die uit een heel donker hok is gered door de stichting Aap, zijn geen uitspraken gedaan, omdat wij nog niet hebben kunnen achterhalen wie deze aap in werkelijkheid is. In ieder geval geen circusaap, maar het is wel weer een nieuwe manier om de circuswereld onderuit te halen met grove leugens, en met circusjes pesten kun je echt klappen geld verdienen. Je kunt dan wel zeggen dat er in Spanje een centrum wordt gebouwd voor proefapen, maar ik word bijna iedere dag in mijn dagblad geconfronteerd met een leugenachtige advertentie, die wordt gefinancierd door alle deelnemers van de postcodeloterij, en dat geld zou wel aan betere zaken besteed kunnen worden. Zou er werkelijk een circusaap uit het circus zijn gered, dan had de Aapsite daar echt wel bol van gestaan. Kijk maar eens naar dat zeer gekleurde filmpje over het "redden" van een Franse circusaap, waar eerst wordt gesproken met de circusdirecteur over medicamenten, terwijl even later wordt beweerd dat deze aap in geen 50 jaar een dokter heeft gezien. Het gemanipuleer en de leugens zijn al begonnen voordat de aap in Almere terecht kwam. Die Stichting Aap heeft al die miljoenen niet nodig om apen te redden, dus gaan ze allerlei ongein verzinnen om al die miljoenen maar te mogen blijven ontvangen. Weet je dat er dierenactivisten zijn die zelf films hebben gemaakt waarin ze met stokken dieren slaan, om die zo te presenteren als circusdieren die het slecht hebben, alleen al om hun gelijk te halen? Dat zijn films die tientallen jaren rouleren tot grote ontzetting van de onschuldige kijkers. Inmiddels zijn de daders allang achterhaald, en veroordeeld, maar de filmpjes rouleren nog steeds. Dus ik blijf bij mijn ongenuanceerde uitdrukking Maffia... en weet hoe onze Nederlandse circusdieren het werkelijk hebben. Heel goed!!! Respect voor Dieren zijn een zootje werklozen die te weinig hersens hebben iets daadwerkelijks voor de maatschappij te kunnen betekenen. Ze weten totaal niet hoe het echt met die circusdieren gaat en laten zich maar wat wijsmaken. Ondertussen hebben ze wel zelf honden aan de lijn, eten ze vlees en dragen ze leren schoenen, foei... stelletje hypocrieten zijn het.
En ik hoor niet bij de circuslui, ben van origine journalist, en in de evenementenbranche gerold... woon in een gewoon huis en weet door daadwerkelijk bij alle circussen te gaan kijken hoe het met circusdieren is gesteld. Ik laat me niet zomaar van alles wijs maken maar ga zelf op onderzoek uit, dat zouden al die dierenactivisten en circusleedfiguren ook eens moeten doen.

_________________
Neem ook eens een kijkje op http://www.circusweb.nl (voor het meest actuele circusnieuws)


Omhoog
   
 
BerichtGeplaatst: di jul 01, 2008 11:07 pm 
Offline
Gebruikersavatar

Lid geworden op: vr aug 15, 2008 9:55 pm
Berichten: 2773
Locatie: thuis
De proefdier-apen die in Villa Domus (Spanje) gaan worden opgevangen komen helemaal uit Rijswijk (Nederland) uit het BPRC. De Overheid heeft de subsidie voor Villa Domus intussen stopgezet. Na vele jaren van geld inzamelen en "starten met bouwen" (een belangrijke voorwaarde voor het krijgen van rijkssubsidie) is er nog steeds niets dat op "opvang" lijkt.

Waarom moeten Nederlandse apen helemaal naar Spanje?

In de reclamespotjes voor Villa Domus deelde Stichting AAP het volgende mede "een opvang voor verwaarloosde apen in Spanje". Een misleidende zin want het lijkt alsof er spaanse apen worden opgevangen. Het gaat dus om 20 BPRC apen...

Intussen heeft Stichting AAP geen circusapen meer "gered". Waarschijnlijk uit een chronisch gebrek aan circusapen.

_________________
Ron Mikkenie (CircusVreugd )
http://www.klassiekcircus.nl
Wie de jeugd heeft, heeft de toekomst!


Omhoog
   
 
BerichtGeplaatst: di jul 08, 2008 8:23 pm 
Offline
Gebruikersavatar

Lid geworden op: zo okt 07, 2007 5:50 pm
Berichten: 76
gera schreef:
Het zal niet lang meer duren, of alle dierenactivisten worden aangemerkt als terroristen. En dan de volgende stap, de Stichting Aap, die dierenactivisten ondersteunt met het geld van de Nederlandse burgers die met de postcodeloterij meedoen zou eens aangemerkt moeten worden als volkomen foute organisatie. Ze steunen aanstaande terroristen, ze beschikken over miljoenen en hebben veel ongecontroleerde inkomsten met allerlei inzamelacties, en ik kan me niet voorstellen dat al die verzonnen circusapen die nu nog gered moeten worden 20 miljoen nodig hebben voor een onderkomen in Spanje. Volgens mij krijgen foute mensen een hele vette bek van al die centen. Een anti circusdierenmaffia eigenlijk. Ben benieuwd wanneer de overheid daar eens in gaat duiken. Dat CBF keurmerk is toch ook maar een wassen neus.


Pardon?! U doet alsof deze mensen u bestolen hebben van uw geld. Als zij het zo vinden dat dieren en elke vorm van dierenentertainment niet thuishoren in een circus, dan mogen zij dat toch vinden beste Gera? Als er mensen zijn die het daar mee eens zijn en hen geld willen schenken, wie zijn wij dan? Ik hou van dieren en ik hou van dieren in het circus. Twee verhalen, en daar tussenin ligt de waarheid.

Het is onmoggelijk om te zeggen dat alle dieren het in circussen naar hun zin hebben, ook in Nederland. Maar als beide belanghebbende, de dierenactivisten en de circusliefhebbers blijven bestaan zal dit alleen maar ten goede komen aan de dieren. De activisten hebben er voor gezorgd dat mensen zijn gaan nadenken over de behandeling van de dieren en zodoende zijn de circusliefhebbers tegemoet gekomen aan de wensen van deze activisten. De dieren hebben grotere hokken, worden niet meer gedresseerd met behulp van hete platen en leven zodoende al een beter bestaan dan vroeger.

We moeten deze mensen eerder dankbaar zijn omdat zij zorgen dat er meer en meer aandacht komt voor het wel en wee van circusdieren is. Ik zie hen dan ook niet als terroristen maar als idealisten.

Ik hoop dat dit niet resulteert in dat dieren uit het circus verdwijnen. Het is een prachtig stukje klassiek circus. En dierenactivisten die denken leugens te moeten verspreiden of geweld te moeten toepassen zijn uit den boze. Maar zolang beide groepen er zijn zal het gestel van de dieren er beter op worden.


Omhoog
   
 
BerichtGeplaatst: di jul 08, 2008 8:44 pm 
Offline
Gebruikersavatar

Lid geworden op: zo okt 23, 2005 11:26 pm
Berichten: 1382
Locatie: Katwijk aan Zee
Citeer:
We moeten deze mensen eerder dankbaar zijn omdat zij zorgen dat er meer en meer aandacht komt voor het wel en wee van circusdieren is. Ik zie hen dan ook niet als terroristen maar als idealisten.

Nou dat is wel heel erg naief gesteld van iemand die zijn profiel opsiert met een Renz plaatje, je zou bijna denken dat jij uit de Renz kringen komt, maar als dat zo is moeten ze je maar gauw even corrigerend gaan optreden richting jou.
Dachten de mensen echt maar goed na over circusdieren, dan zouden ze nu niet zo dom doen. De meeste mensen zien de filmpjes van de '60er of 80er jaren vorige eeuw uit het buitenland, toen het soms normaal leek dat je je stoute kind een ram gaf, en een onwillig dier een trap. Tegenwoordig, en dan heb ik het over zo'n 50 jaar later, denkt men wel anders over dressuur en over opvoeden van mensen. Of dat gekomen is door actiegroepen, of gewoon doordat de maatschappij anders is. Ik zie ook geen gillende actiegroepen bij bijvoorbeeld kraamafdelingen van ziekenhuizen om te protesteren tegen ouders die hun kinderen eventueel in de toekomst mishandelen. Die filmpjes circuleren nog steeds rond, en nav 1 filmpje wil men soms circusdieren verbieden. Maar nav tientallen uitzendingen over Blik op de weg, is er nog geen een actiegroep tot stand gekomen om al het autoverkeer dan maar te verbieden.
Nee, die activistjes van tegenwoordig zijn er eigenlijk niet voor dierenwelzijn, die vervelen zich rot en ik heb gehoord dat ze gewoon een aanwezigheidspremie krijgen om bij een circus te schreeuwen. Ze worden betaald. En de actiegroep Wilde Dieren de Tent uit, wordt betaald door de Stichting Aap. Zouden ze actie voeren op basis van werkelijke situaties in Nederland, dan zouden ze mijn zegen hebben, maar ze doen het op basis van leugens en bedrog, puur om de stichting Aap nog betekenis te laten geven aan het bestaan, en puur om al die miljoenen binnen te halen die nu binnenkomen. 20 miljoen op de reservelijst, miljoenen dankzij cartridges, miljoenen dankzij de air miles, alle medewerkers van de Stichting Aap hebben weer flink loonsverhoging, en de advertenties in de kranten over die zg. nooi achterhaalde circusaap Peggy, die kosten ook miljoenen. Betaald door ons. Daar zou eens een eind aan moeten komen. Laten ze daar maar eens een onderzoeksteam op zetten, waar al dat geld blijft wat van de gemeenschap is.
Nee, dieren worden er niet beter op dankzij actiegroepen, dat komt van binnenuit, van de trainers en dierendresseurs zelf... Die dierenactivisten dreigen, gebruiken geweld, gedragen zich als pure criminelen, zij willen bepalen hoe het zou moeten gaan in Nederland, en dat soort zaken zou zeer streng moeten worden aangepakt. Want iets bepalen in Nederland, dat doe je door middel van gebruikmaking van de democratie. Stem dan maar massaal op de Partij voor de Dieren. En zoek gewoon een baantje, er zijn er zat!

_________________
Neem ook eens een kijkje op http://www.circusweb.nl (voor het meest actuele circusnieuws)


Omhoog
   
 
BerichtGeplaatst: di jul 08, 2008 8:56 pm 
Offline
Gebruikersavatar

Lid geworden op: zo okt 07, 2007 5:50 pm
Berichten: 76
gera schreef:
Citeer:
Nee, dieren worden er niet beter op dankzij actiegroepen, dat komt van binnenuit, van de trainers en dierendresseurs zelf... Die dierenactivisten dreigen, gebruiken geweld, gedragen zich als pure criminelen, zij willen bepalen hoe het zou moeten gaan in Nederland, en dat soort zaken zou zeer streng moeten worden aangepakt. Want iets bepalen in Nederland, dat doe je door middel van gebruikmaking van de democratie. Stem dan maar massaal op de Partij voor de Dieren.


gera schreef:
Citeer:
maar als dat zo is moeten ze je maar gauw even corrigerend gaan optreden richting jou. .



Het lijkt me tijd dat u een eigen beweging start. Ik vind u nogal dictaturisch overkomen, daar ik het gevoel heb dat u er van uitgaat: "mijn zicht op de zaken is correct, en zij die anders denken hebben per definitie ongelijk" (maar zal het voordeel van de twijfel geven)

Ik kom overigens niet uit de Renz-kringen (ik zou met liefde een groep roofdieren willen presenteren in dit circus, maar helaas). Overigens heb ik de perschef van circus Herman Renz Mike Leegwater iets soortgelijks een keer op tv horen zeggen. Ik zal maar naar uw wille dus ook het plaatje even aanpassen. Maar dat terzijde.

Mevrouw, er wordt zoveel van mijn belastinggeld betaald waar ik het niet mee eens ben! En als deze mensen een aanwezigheidspremie krijgen om te protesteren: so what?! Wat kan u dat toch schelen, u bent fan van het circus en laat zich niet uit de weg ruimen door deze mensen. Al staan ze met honderden voor de ingang van het terrein: u gaat naar binnen. Ik ook. Dast deze mensen een baan moeten zoeken is onzin. Wij als circusvrienden zijn toch ook niet allemaal werkloos? Laat iedereen toch lekker in z'n waarde. Hun hebben een mening als activisten, en wij als circusvrienden. Daar tussenin ligt de waarheid.

Ik wil best meegaan in uw redenatie hoor. Maar ik heb het meer gedacht vanuit het perspectief zoals gebeurd in de bio-industrie. Sinds er mensen opgestaan zijn om tegen de bio-industrie te protesteren zijn mensen in de winkel bewuster hun producten gaan uitzoeken. Zij zijn hogere eisen gaan stellen aan het vlees. De bio-industrie is zich gaan toespelen op deze beweging en komt mondjesmaat met betere aanpassingen aan de dierhouderij.

Ik denk dat iets soortgelijks ook in het circus van toepassing is.

Ik ben het wel met u eens dat er zeer kortzichtig te werk wordt gegaan door de activisten. Zij zijn onvoldoende geinformeerd en denken elke discussie te winnen. Maar als hun ideaal opgepakt wordt door mensen die relatief 'gezond' verstand hebben, kan dit uitpakken in iets beters voor het dierenwelzijn. Daarom denk ik dat de betere toestand van de circusdieren ten opzichte van jaren geleden niet alleen aan de circussen en dompteuren zelf te danken is, zij willen laten zien wat hun en hun dieren waard zijn en willen dus eigenlijk het tegendeel bewijzen naar de activisten die stellen dat de dieren slecht verzorgd worden. Zo komen zij tegemoet aan het dierenwee, aan het publiek en doen water bij de wijn van de activisten. Proost.


Omhoog
   
 
BerichtGeplaatst: di jul 08, 2008 9:46 pm 
Offline
Gebruikersavatar

Lid geworden op: zo okt 23, 2005 11:26 pm
Berichten: 1382
Locatie: Katwijk aan Zee
Citeer:
Ik ben het wel met u eens dat er zeer kortzichtig te werk wordt gegaan door de activisten. Zij zijn onvoldoende geinformeerd en denken elke discussie te winnen.

Nee, ze zijn niet onvoldoende geinformeerd en verdraaien bewust de waarheid om oproer te kraaien. Natuurlijk zijn zij precies op de hoogte van de argumenten van de circuswereld. Ik vind het nogal een onderschatting.
Ik zie niet in dat wat activisten doen goed uit kan pakken voor dierenwelzijn. Ook zijn dierentemmers helemaal niet bezig met zich te bewijzen aan dierenactivisten. Misschien is het wel eens handig als jij bij circussen gaat vragen hoe het werkelijk is, of als je een abonnement neemt op de piste, of als je eens alles leest in dit forum over dierenactiegroepen enz. Dierentemmers zijn hoogst verontwaardigd over al het wantrouwen dat wordt gezaaid met argumenten die 50 jaar geleden terecht waren, maar nu echt nergens op slaan.
En wat de bio industrie betreft is het nog slechter gesteld. Er is geen mens die zich wat aantrekt van hoe dieren aan hun eind komen, of hoe dieren hun leven leiden en lijden voor consumptie. Je zou het zo makkelijk kunnen bepalen door je koopgedrag. Het is werkelijk schandalig als je dat ziet. Heb je onlangs gezien hoe een kuiken aan zijn leven komt door electrocutie? Nee, dat mag niet op tv. Dat is onhandig! Circusdieren worden gezien en hebben een goed leven, al die dieren die onzichtbaar zijn, waarvan mensen niet weten hoe ze leven of sterven, en waar mensen gewoon nog blijven kopen wat dierenleed oplevert, daar zouden ze wat aan moeten doen. Let er op wat voor nummer er op jouw "scharrelei" staat, dan zie je dat ze rond moeten scharrelen zonder snaveltje. Dat varkens geen bewegingsruimte hebben en afschuwelijk aan hun eind komen, zodra het voor consumptie is, dan houdt iedereen zijn kop, want dat zou economisch teveel gevolgen hebben. In de circuswereld is er maar 1 organisatie die over de ellende van circusdieren miljoenen verdient, en dat is de Stichting Aap, zijn we weer on topic.

_________________
Neem ook eens een kijkje op http://www.circusweb.nl (voor het meest actuele circusnieuws)


Omhoog
   
 
BerichtGeplaatst: di jul 08, 2008 10:05 pm 
Offline
Gebruikersavatar

Lid geworden op: zo okt 07, 2007 5:50 pm
Berichten: 76
gera schreef:
Citeer:
er maar 1 organisatie die over de ellende van circusdieren miljoenen verdient, en dat is de Stichting Aap, zijn we weer on topic.


Stichting AAP is een stichting mevrouw, geen multinational als Shell, PHILIPS etc. en dus denk ik dat het met de miljoenen wel meevalt. Natuurlijk zijn er de kranten die dit graag naar lust en wee aanpakken. Een ook circusvrienden pakken zo'n scoop met beide handen aan om de dierenactivisten van repliek te dienen maar uiteindelijk schieten we er niks mee op.

Ik ga volledig met uw mee in het schandalige gedrag van activisten maar ik blijf erbij dat ze een belangrijke rol spelen in het wel een wee van circusdieren. De dierenactivist is niet alleen de rebel, maar ook dokter, de advovaat, de politicus, de bakker en fietsenhandelaar. Zij denken relativerend over de situatie. Zij zien de mogelijkheden en dragen die aan.

Ik als circusvriend bezoek geen Great Belgium Circus als ik zie dat de tijgers in versleten hokken worden vervoerd, op taai strooi en zonder uitloot. Ik stel daar hele andere eisen aan. Dat komt omdat ik ook de activist in mijn achterhoofd hoor praten over kleine behuizing etc. Circus Herman Renz en Circus Belly Wien hebben dat gezien, en komen mij/ons tegemoet door een ander beleid toe te passen. Een circus is een bedrijf en moet uiteindelijke geld opbrengen. Ik kan u zeggen dat een grotere behuizing etc meer geld kost. Maar het kost hen nog meer geld als wij de show niet bezoeken als hun stalling er net zo uitziet als bij het Great Belgium Circus. Wat ik probeer te zeggen is dat zonder een rem in het leven, en tegenkracht, een antipool wij nergens komen. Dan schieten we als een ongeprojecteerd object weg. En daarom vind ik het dierenactivisme niet onnodig maar nuttig.

En dan de bio-industrie: het is nog steeds schandalig, maar 15 jaar geleden had nog niemand van de scharrelei gehoord en van verantwoord vlees. We gaan uiteindelijk wel de goeden kant op. Maar morgen zijn we er nog niet. Wij Nederlanders eisen een hoop, maar zodra het geld kost incasseren we niets. Het is een kwestie van tijd denk ik.

gera schreef:
Citeer:
Misschien is het wel eens handig als jij bij circussen gaat vragen hoe het werkelijk is, of als je een abonnement neemt op de piste, of als je eens alles leest in dit forum over dierenactiegroepen enz.


Ik lees dit forum altijd graag (reageerde alleen niet zovaak), ben lid van de piste en praatte vorig jaar graag even bij met Pedersen en Diek sr. Die ergeren zich inderdaad, net als ik: aan de rebellende activist.


Omhoog
   
 
BerichtGeplaatst: di jul 08, 2008 10:28 pm 
Offline
Gebruikersavatar

Lid geworden op: zo okt 23, 2005 11:26 pm
Berichten: 1382
Locatie: Katwijk aan Zee
Ik wens je alvast sterkte met het bekijken van het jaarverslag van Stichting Aap, de boekhouder in mijn achterhoofd ziet de dollartekens al schitteren, het valt dus niet mee als je goed kijkt, niet denken maar controleren in deze wereld, daar kom je verder mee.
http://www.stichtingaap.nl/overaap2003/jaarverslagen/Jaarverslag_2007.pdf
Circus Renz komt niet echt het publiek tegemoet, maar heeft actief de regels samengesteld die nu op http://www.vnco.info te zien zijn, samengesteld door het Breed Overleg Circusdieren, een regelmatig terugkerend overleg, waar ik bij heb mogen zitten, vandaar dat ik nogal wat weet over dieren enz. In die regels staat omschreven aan welk dierenwelzijn alle circussen moeten voldoen. En sommige circussen zouden eigenlijk nooit mogen spelen, gek genoeg laten Nederlandse gemeenten dit circus wel toe binnen hun grenzen als ze in Belgie geweerd worden, wat al helemaal fout is.
En mensen die van circusdieren houden, die hebben geen dierenactivisten nodig, zoals ik geen dolle mina's meer nodig heb om mij als vrouw in stand te houden binnen de circuswereld. Ik vind dat een superkromme redenering. Wordt tijd dat ik eens wat bijval krijg van deze of gene.

_________________
Neem ook eens een kijkje op http://www.circusweb.nl (voor het meest actuele circusnieuws)


Omhoog
   
 
BerichtGeplaatst: wo jul 09, 2008 12:48 pm 
Offline
Gebruikersavatar

Lid geworden op: zo okt 07, 2007 5:50 pm
Berichten: 76
Gera, ik probeer het nog één keer uit te leggen wat ik wil zeggen. Dan houden we er maar over op ok? Want ik probeer het niet op te nemen voor de dierenactivisten hoor. Maar hen uitmaken voor terroristen etc. vind ik een beetje kort door de bocht. Ze zijn er nu eenmaal en ze zullen er blijven.

De VNCO heeft richtlijnen opgesteld met betrekking tot het houden van dieren in circussen. Deze richtlijnen werden door sommige circussen al toegepast, andere moesten nog aanpassingen doen. De richtlijnen kosten hoe dan ook meer geld: grotere ruimte, betere behuizing, minimale afzetting etc. De VNCO heeft die richtlijnen niet opgesteld omdat zij teveel geld in kas had en dit graag duurzaam wilde investeren in dierenwelzijn. Nee, zij hebben dit opgesteld omdat het '5 voor 12' was. De politiek, maar ook de bezoeker van het cicus, werden beinvloed door de dierenactivist. Niet alleen in Nederland, maar internationaal is er een trend ontstaan op het gebied van dierenwelzijn ontstaan in circussen. De VNCO heeft hier uitstekend op gereageerd met de richtlijnen. Zo konden zij naar de politiek, de bezoeker van het circus laten zien dat zij wel degelijk geven om hun dieren en daar hoge wat betreft verzorging aan stellen. Hiermee diende zij gelijk ook de dierenactivist die deze internationale discussie heeft aangewakkerd. De uitkomst zijn de richtlijnen, misschien niet wat de activisten voor ogen hebben (als zij al niet liever rellen dan hadden zij liever alle dieren zien verdwijnen uit circussen), maar zij waren wel de aangever van de boodschap. Zo hebben indirect activisten voor de richtlijnen gezorgd en dus zijn zij mede verantwoordelijk voor de betere omstandigheden voor dieren in een circus.

Ik vind dit geen kromme redenatie maar een logische gevolgtrekking.

En om nog even het Great Belgium Circus aan te halen: ik zou graag hebben dat daar activisten heen gaan, dat die zorgen voor een boicot van het circus. Dat het circus zich even aan het hoofd gaat krabben en zegt: nou we maken grotere hokken, vers stro, een mooie uitloop etc. zodat het publiek weer komt. Dan hebben de activisten meegeholpen aan betere huisvesting.

Ik hoop dat u nu wel snapt wat ik bedoel. Ik heb volledig begrip voor uw mening.
Als u niet begrijpt wat ik bedoel of het nog steeds een zeer kromme redenatie vind dan moeten we er maar over ophouden.
Ik blijf namelijk graag uw verslagen en commentaren lezen dus ik maak over ons meningsverschil liever niet een te grote heisa.

met vriendelijke groet,

Arie


Omhoog
   
 
BerichtGeplaatst: wo jul 09, 2008 12:53 pm 
Offline
Gebruikersavatar

Lid geworden op: vr aug 15, 2008 9:55 pm
Berichten: 2773
Locatie: thuis
Voor Arie:

STICHTING AAP
Stichting AAP is een door vrijwilligers - leken - opgerichte organisatie die tot doel had "de opvang van apen die door hun eigenaren werden afgedankt". Een verschijnsel dat stamt uit de 70-er jaren van de vorige eeuw. Mensen namen een aapje (jonge chimpansee!) in huis. Zodra dat dier geslachtsrijp werd bleek het een "onhoudbaar monster" en dus een probleemdier. In die tijd ontstonden er ook opvangcentra voor andere exotische dieren zoals papegaaien.

Met betrekking tot circusdieren extrapoleert Stichting AAP de ervaringen met aapachtigen naar ALLE circusdieren. Bij die extrapolatie gaat het dus fout. Wat voor een chimpansee geldt hoeft niet te gelden voor een leeuw, tijger, kameel of olifant. Je moet het niet alleen per diersoort beoordelen maar ook per situatie. De paarden bij circus X hebben het beter dan de paarden bij circus Y bijvoorbeeld.

Er is nog een verschil: circusdieren bevinden zich bij mensen die beroepsmatig met dieren omgaan. Daar bevindt zich kennis over deze dieren. De door AAP opgevangen dieren kwamen voor het merendeel van particulieren die werkelijk geen snars verstand van "hun" dier hadden.

Met het opdrogen van de bron "apen uit particulier bezit" heeft de inmiddels naar Almere verhuisde stichting nieuwe doelen gezocht waar ze haar pijlen op kan richten. De Campagne "Wilde Dieren De Tent Uit" is daar een voorbeeld van.

DIERACTIVISTEN
Dieractivisten hebben slechts een kleine bijdrage aan het welzijn van (circus)dieren. Bij de opkomst van het activisme werd een duidelijk signaal afgegeven dat door veel bedrijven daadwerkelijk is opgepikt. Zoals door de circussen. Maar toen het activisme rond 1970 opkwam waren apennummers al lang op z'n retour. Dat is geen verdienste van de activisten. Die kwamen pas rond 1990 bij het circus in beeld. Veel ontwikkelingen in trainingsmethoden hebben plaatsgevonden tussen 1890 (Hagenbecks) en 1950 (Court). Wederom geen verdienste van dieractivisten, maar het gevolg van het beschikbaar komen van kennis over de (individuele) dieren.

De activisten die NU demonstreren vallen niet alleen in herhalingen, ze blijven ook steken in de geschiedenis. Ze willen het algemene publiek doen geloven dat de wantoestanden van vóór 1900 nog steeds gemeengoed zijn in de circussen.

Ook hier geldt dat je niet kunt extrapoleren. Er zullen ongetwijfeld circussen zijn die slecht zijn voor hun dieren. Er zijn slechte onderwijzers, bakkers, tandartsen en piloten. Dus waarom ook geen slechte dierbezitters in de circusbranche? Maar maak het dan specifiek. Met de huidige wetgeving kun je gericht optreden tegen bedrijven die slecht met hun dieren omgaan. Maar nee hoor: op basis van incidenten wordt de hele circusbranche als dieronwaardig afgeschilderd. Niemand die het in zijn hoofd haalt om de alle tandartsen te willen verbieden omdat hij toevallig bij een slechte tandarts verkeerd is "geholpen".

De huidige activisten zien de wereld zwartwit: Alle dieren moeten worden verbannen uit mensenhanden. Ongeacht welke mensen het zijn. Ongeacht wat die mensen met dieren doen. Een zienswijze die de afstand tussen mensen met een eigen menig over dieren en mensen die iets "doen" met dieren alleen maar groter maakt. Dieractivisten zetten op deze wijze niet alleen zichzelf buiten spel; Ze blokkeren ook de zinvolle discussie tussen dierbezitters en dierdeskundigen die geen activist zijn!

_________________
Ron Mikkenie (CircusVreugd )
http://www.klassiekcircus.nl
Wie de jeugd heeft, heeft de toekomst!


Omhoog
   
 
BerichtGeplaatst: do jul 10, 2008 7:51 am 
gera schreef:
Kijk maar eens naar dat zeer gekleurde filmpje over het "redden" van een Franse circusaap, waar eerst wordt gesproken met de circusdirecteur over medicamenten, terwijl even later wordt beweerd dat deze aap in geen 50 jaar een dokter heeft gezien. Het gemanipuleer en de leugens zijn al begonnen voordat de aap in Almere terecht kwam.

Jouw berichten zijn ook zeer gekleurd Gera, de pot en de ketel enzo. Medicamenten krijgen is namelijk niet hetzelfde als door een arts bezocht worden. Omdat stichting AAP WDDTU financiert trek je nu opeens alle goede bedoelingen van AAP in twijfel. Vind je dat zelf ook niet ontzettend kinderachtig? Of wil je serieus beweren dat AAP geen goed werk verricht met het opvangen van al die apen en andere exotische dieren die door onwetende mensen als huisdier zijn gehouden, alléén maar omdat ze ook stelling nemen tegen wilde dieren in het cicus en dit toevallig niet in jouw straatje past?

gera schreef:
Citeer:
We moeten deze mensen eerder dankbaar zijn omdat zij zorgen dat er meer en meer aandacht komt voor het wel en wee van circusdieren is. Ik zie hen dan ook niet als terroristen maar als idealisten.

Nou dat is wel heel erg naief gesteld van iemand die zijn profiel opsiert met een Renz plaatje, je zou bijna denken dat jij uit de Renz kringen komt, maar als dat zo is moeten ze je maar gauw even corrigerend gaan optreden richting jou.

Dus opmdat iemand aanhanger van Renz is moet hij meteen maar net zo ongenuanceerd gaan denken als jij? Is hij meteen naief? Een beetje respect voor je medemens zou je sieren Gera.

gera schreef:
Ik zie ook geen gillende actiegroepen bij bijvoorbeeld kraamafdelingen van ziekenhuizen om te protesteren tegen ouders die hun kinderen eventueel in de toekomst mishandelen.

Eventueel in de toekomst is wel wat anders dan dingen die nu, op dit moment dus, aan de gang zijn. Dat zijn namelijk feiten, en geen eventuele toekomstige gebeurtenissen die waarschijnlijk niet eens zullen gebeuren. Dat vind ik dan weer naief.
En al dat gezeur over oud materiaal... ik heb zelf diverse keren bij verschillende circussen gefotografeerd (ook om me zelf een objectief beeld te kunnen vormen van hoe slecht het nu werkelijk met die dieren gesteld was, ik neem namelijk echt niet zomaar alles klakkeloos aan van wat me verteld wordt), en de dingen waar WDDTU en CircusLeed demonstreren gebeuren nog steeds. Niks oud materiaal, gewoon recente foto's dus.

Citeer:
Nee, die activistjes van tegenwoordig zijn er eigenlijk niet voor dierenwelzijn, die vervelen zich rot en ik heb gehoord dat ze gewoon een aanwezigheidspremie krijgen om bij een circus te schreeuwen. Ze worden betaald.

Goh, ik ben heel benieuwd hoe je daar nu weer bij komt. "Ik heb gehoord dat", jaja, dat klinkt heel onderbouwd. Stemmingmakerij dus, niets meer of minder. Je bedoelt dat je gewoon ongefundeerd een raar idee de wereld inbrengt om de activisten maar weer in diskrediet te brengen. Activisten die daar uit idealistische motieven staan, en daar geen cent voor hoeven te hebben. En ook niet krijgen, dat slaat namelijk nergens op. Ik ben in ieder geval nooit betaald en ik ken ook niemand anders die is betaald voor zijn of haar aanwezigheid bij een demonstratie. En als jij denkt dat dat wel zo is zou ik daar graag bewijzen van zien (want dan heb ik nog een aardig zakcentje tegoed :P).

gera schreef:
Laten ze daar maar eens een onderzoeksteam op zetten, waar al dat geld blijft wat van de gemeenschap is.

Wat Arie zegt; je reageert alsof dat geld van jou persoonlijk gestolen is. Doe effe normaal zeg, dat geld is van Stichting AAP, dat hebben ze gewoon eerlijk gekregen van mensen die hun doelstellingen onderschrijven. Dat jij het nu niet of neit helemaal met die doelstellingen eens bent wil niet zeggen dat ze dat geld onrechtmatig verkregen hebben of dat dat geld aan 'de gemeenschap' toebehoort.

Citeer:
Nee, dieren worden er niet beter op dankzij actiegroepen, dat komt van binnenuit, van de trainers en dierendresseurs zelf...

Als er geen aandacht op de situatie van circusdieren gevestigd zou zijn door die activisten zou er nog helemaal niets verbeterd zijn.

Citeer:
Die dierenactivisten dreigen, gebruiken geweld, gedragen zich als pure criminelen, zij willen bepalen hoe het zou moeten gaan in Nederland, en dat soort zaken zou zeer streng moeten worden aangepakt. Want iets bepalen in Nederland, dat doe je door middel van gebruikmaking van de democratie. Stem dan maar massaal op de Partij voor de Dieren.

Onderdeel van onze democratische rechtstaat is het recht op demonstreren. Dus de activisten maken gewoon gebruik van dat recht, en dus van de democratie. Circuslui reageren hier gewelddadig op, vallen vreedzaam demonstrerende activisten aan. Hiervan zijn genoeg voorbeelen te vinden in de pers en in de politiedossiers. Je kunt hier nu je wel vooroordelen en allerlei leugens opschrijven in de hoop medestanders te vinden in je hetze tegen activisten, maar de feiten spreken voor zich.

gera schreef:
En zoek gewoon een baantje, er zijn er zat!

Weer zo'n vooroordeel. De meeste activisten werken of volgen een opleiding. Ik snap niet hoe je er bij komt dat ze niet zouden werken, ook dit is weer zo'n ongefundeerde uitspraak. Leugens, leugens, leugens.

gera schreef:
En wat de bio industrie betreft is het nog slechter gesteld. Er is geen mens die zich wat aantrekt van hoe dieren aan hun eind komen, of hoe dieren hun leven leiden en lijden voor consumptie. Je zou het zo makkelijk kunnen bepalen door je koopgedrag.

Dat jij je er nu niets van aantrekt hoe slecht dieren in de bio-industrie het hebben wil niet zeggen dat niemand dat doet. En dat dieren in de bio-industrie het slecht hebben wil niet zeggen dat we onze ogen maar moeten sluiten voor het leed bij circusdieren.

Ron Mikkenie schreef:
De huidige activisten zien de wereld zwartwit: Alle dieren moeten worden verbannen uit mensenhanden.

Je scheert hier alle dierenactivisten over 1 kam. Er staat vandaag een artikel in de Pers, waarin ook het verschil tussen WDDTU en Respect voor Dieren (CircusLeed) nog een keer uitgelegd wordt. WDDTU is niet tegen bijvoorbeeld paarden in een circus, maar tegen 'wilde dieren', de niet van oudsher gedomesticeerde dieren dus (en nee, meneer Bergema van Renz die in dat artikel geciteerd wordt, niet alleen roofdieren; ook tegen lama's, kamelen, giraffen e.d. Dat verschil begrijpt hij blijkbaar niet).

Verder vind ik de reacties van Arie verfrissend op dit forum. Eindelijk een circusliefhebber die behoorlijk wat respectvoller en genuanceerder is dan wat ik hier over het algemeen lees. Hij heeft niet de behoefte om de mensen die zich uit idealistische en onbaatzuchtige motieven druk maken over en in hun vrije tijd inzetten voor een beter leven voor dieren af te schilderen als criminelen, terroristen of werkeloos tuig, maar heeft gewoon zijn eigen standpunt waarbij hij niet te beroerd is om ook objectief naar de standpunten van anderen te kijken. Klasse Arie!


Omhoog
   
 
Berichten van vorige weergeven:  Sorteer op  
Nieuw onderwerp plaatsen  Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of reacties plaatsen.  [ 26 berichten ]  Ga naar pagina 1 2 Volgende

Alle tijden zijn UTC+02:00


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 41 gasten


Je kunt niet nieuwe berichten plaatsen in dit forum
Je kunt niet reageren op onderwerpen in dit forum
Je kunt niet je eigen berichten wijzigen in dit forum
Je kunt niet je eigen berichten verwijderen in dit forum
Je kunt geen bijlagen plaatsen in dit forum

Zoek op:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Nederlandse vertaling door phpBBservice.nl & phpBB.nl.