Circuswereld Forum

Welkom op dit forum. Lezen is leuk maar zelf een bericht plaatsen maakt het voor de anderen nog leuker.
Het is momenteel za apr 27, 2024 8:56 am

Alle tijden zijn UTC+02:00




Nieuw onderwerp plaatsen  Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of reacties plaatsen.  [ 56 berichten ]  Ga naar pagina Vorige 1 2 3 4 Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: do jul 31, 2008 8:24 am 
Offline
Gebruikersavatar

Lid geworden op: vr aug 15, 2008 9:55 pm
Berichten: 2773
Locatie: thuis
Het gedrag komt ook (of beter: juist) voor bij dieractivisten. Daarnaast is er bij die groep mensen ook nog eens sprake van een dwangstoornis. Want ze zullen en moeten persé met flyers, spandoek en megafoon voor het circus heen en weer lopen. Een weekje geen circus en ze zijn totaal ontredderd... :wink:

_________________
Ron Mikkenie (CircusVreugd )
http://www.klassiekcircus.nl
Wie de jeugd heeft, heeft de toekomst!


Omhoog
   
 
BerichtGeplaatst: do jul 31, 2008 5:14 pm 
Offline

Lid geworden op: do jan 04, 2007 6:54 pm
Berichten: 350
Sorry hoor, maar stereotype gedrag maakt een dier zeker niet gelukkiger.
Het is een gedragsstoornis.

En over dat autisme: ik vergeleek het soort beweging, niet de reden.
Een autistisch kind voelt zich inderdaad veiliger en beter bij die bewegingen omdat het dat helemaal zelf controleert.
Bij een dier is dit niet hetzelfde. Een dier gaat dit net doen uit verveling.

Je kunt stereotype gedrag niet vergelijken met ijsberen, mits mensen bij ijsberen niet telkens dezelfde bewegingen herhaaldelijk maken. Ze lopen op en af ja, maar dan stappen ze eens langzaam, dan eens sneller, dan kruisen ze hun armen, dan laten ze ze weer los, dan kijken ze eens naar die persoon, dan weer naar die, ...
Stereotype gedrag is het herhaaldelijk uitvoeren van één of meerdere bewegingen: op en neer wiegen voor olifanten, in dierenwinkels zag ik eekhoorns wel eens constant saltos maken in steeds hetzelfde hoekje en steeds dezelfde richting uit.

Ik zal eens filmpjes proberen te zoeken, dan wordt het verschil in bewegingen tussen gewoon ongeduldig gedrag of iemand die zich gewoon verveelt, en stereotype gedrag.

_________________
Bescherm de dieren tegen de beesten!


Omhoog
   
 
BerichtGeplaatst: do jul 31, 2008 5:28 pm 
Offline
Gebruikersavatar

Lid geworden op: zo okt 07, 2007 5:50 pm
Berichten: 76
Ik ga wel met je mee dat de lange termijn effecten van stereotype gedrag niet goed is voor een dier. Gedragstherapie is een goed remedie. In praktijk betekend dit een olifant eens een bal geven en een oude doek met rotte eieren insmeren voor de leeuwen. Zo worden de dieren gestimuleerd en krijgen zij prikkels opdat zij minder stereotype gedrag vertonen.


Omhoog
   
 
BerichtGeplaatst: do jul 31, 2008 5:54 pm 
Offline

Lid geworden op: do jan 04, 2007 6:54 pm
Berichten: 350
Nou eerlijk gezegd vind ik zelfs geen beelden van mensen die op en af lopen uit verveling.

Wel vind ik filmpjes van dieren (in dierentuinen) die stereotype gedrag vertonen.
Het volgende filmpje is niet van een activist of eender wat, gewoon van mensen die naar de zoo gingen.
Alleen is de titel fout: "ijsberen", dat is niet ijsberen wat die leeuw doet.

Bij ijsberen maak je niet telkens weer precies dezelfde bewegingen (zie vorige post), maar bij stereotype gedrag wel.
Kijk maar eens naar hem: hij maakt telkens dezelfde bewegingen, niet eens een andere kant op, zelfs als ie draait doet ie dat altijd in dezelfde richting. Altijd maar weer, stereotyp, dezelfde bewegingen.

http://nl.youtube.com/watch?v=iqRb1nzUp_c

Bij deze grizzly hetzelfde. http://nl.youtube.com/watch?v=rZfnwU3XCxI
Als hij aan de linkerkant komt, heft ie ook weer telkens zijn pootje op, telkens hetzelfde gedrag, dezelfde bewegingen (repetitive), ... Hij gaat ook niet eens verder. Pas na 2 minuten gaat ie ff wat verder, maar dan hervalt hij weeral.
Na 3 minuten wiegt ie heen en weer, gaat weer wat lopen, wiegt weer.
Dit is typisch stereotype gedrag: het herhaaldelijk uitvoeren van één of meerdere bewegingen, steeds weer op dezelfde manier.

_________________
Bescherm de dieren tegen de beesten!


Omhoog
   
 
BerichtGeplaatst: do jul 31, 2008 10:28 pm 
Offline
Gebruikersavatar

Lid geworden op: zo okt 07, 2007 5:50 pm
Berichten: 76
tieske schreef:
Bij ijsberen maak je niet telkens weer precies dezelfde bewegingen (zie vorige post), maar bij stereotype gedrag wel.


Hoewel je je niet direct zorgen hoeft te maken over dit gedrag zijn de lange termijneffecten schadelijk voor het dier. Dierentuinen passen daarom zoals eerder gezegd gedragstherapie toe. Hierbij worden de dieren nieuwe prikkels aangeboden.

Om nog één keer je bovenstaande citaat aan te halen: ijsberen en stereotype gedrag zijn geen twee verschillende dingen, sterker nog, wanneer je ijsbeert (dan maak je precies dezelfde beweging) noem je dat stereotype gedrag. Ijsberen is het meest klassieke voorbeeld van stereotype gedrag, nu weet je dat he ;-) !


Omhoog
   
 
BerichtGeplaatst: do jul 31, 2008 11:04 pm 
Offline
Gebruikersavatar

Lid geworden op: vr aug 15, 2008 9:55 pm
Berichten: 2773
Locatie: thuis
Arie heeft gelijk.

IJsberen is een vorm van stereotype gedrag. Maar niet alle stereotype gedrag is ijsberen.

Om het eens met een beroemd automodel uit de historie te vergelijken (De T-Ford die in elke kleur leverbaar was zolang het maar zwart was...) Elke T-Ford is zwart. Maar niet elke zwarte auto is een T-Ford.

Om weer terug te komen op stereotype gedrag: Het stereotype gedrag zelf is NIET schadelijk voor het dier (uitzonderingen daarop zijn er wel zoals het kaalplukken bij papegaaien). Het stereotype gedrag kan wijzen op een "welzijnsprobleem" in het heden (op het moment dat het gedrag optreedt) of op een "welzijnsprobleem" in het verleden waarbij dat gedrag aan het gedragspatroon van het dier is toegevoegd.

Dit laatste (iets uit het verleden) wordt door dieractivisten nooit verkondigd. Dieractivisten zijn het op dit punt duidelijk niet eens met diergedragskundigen en dierartsen. Terwijl deze laatsten , in tegenstelling tot de gemiddelde dieractivist, door studie hun kennis van dieren hebben opgebouwd.

_________________
Ron Mikkenie (CircusVreugd )
http://www.klassiekcircus.nl
Wie de jeugd heeft, heeft de toekomst!


Omhoog
   
 
BerichtGeplaatst: vr aug 01, 2008 9:53 am 
Offline

Lid geworden op: do jan 04, 2007 6:54 pm
Berichten: 350
Ik zeg ook nergens dat stereotype gedrag vertonen ongezond of slecht is (en als dat zo over komt, sorry dan, dat was niet de bedoeling).
Stereotype gedrag dat is een symptoom, net zoals je bvb hoest als je verkouden bent of als je vol met rode bultjes staat als je de waterpokken hebt.

Het duidt op een welzijnsprobleem idd: tekort aan ruimte, tekort aan verrijking, verveling,... het dier wordt gewoon niet in zijn/haar behoeften voorzien

_________________
Bescherm de dieren tegen de beesten!


Omhoog
   
 
BerichtGeplaatst: vr aug 01, 2008 10:16 am 
Offline

Lid geworden op: di dec 27, 2005 10:42 pm
Berichten: 338
Locatie: leeuwarden
Ach dus toch het zelfde gedrag wat mensen vertonen.

joop

_________________
maak van iedere dag een circusdag


Omhoog
   
 
BerichtGeplaatst: vr aug 01, 2008 5:42 pm 
Offline

Lid geworden op: do jan 04, 2007 6:54 pm
Berichten: 350
Kga maar doen of ik die post van Joop niet zie want ik kan nergens uit afleiden waar je dat vandaan haalt.

_________________
Bescherm de dieren tegen de beesten!


Omhoog
   
 
BerichtGeplaatst: vr aug 01, 2008 11:18 pm 
Offline

Lid geworden op: di dec 27, 2005 10:42 pm
Berichten: 338
Locatie: leeuwarden
Nu het is heel simpel zowel mens en dier vertonen stereotiep gedrag kjik maar om je heen .

_________________
maak van iedere dag een circusdag


Omhoog
   
 
BerichtGeplaatst: za aug 02, 2008 10:50 am 
Offline

Lid geworden op: do jan 04, 2007 6:54 pm
Berichten: 350
als jij normale mensen in je omgeving ziet die zulk gedrag (steeds keer op keer dezelfde bewing(en) maken), zet die dan maar eens op youtube. Wil ik wel eens zien dan.

Of zoek gewoon een filmpje van mensen die stereotype gedrag vertonen (normale mensen, zonder gedragsstoornis) en post de link.

_________________
Bescherm de dieren tegen de beesten!


Omhoog
   
 
BerichtGeplaatst: za aug 02, 2008 1:59 pm 
Offline
Site Admin
Gebruikersavatar

Lid geworden op: zo okt 23, 2005 10:34 pm
Berichten: 7476
Locatie: Maassluis
hier heb ik al iets
http://nl.youtube.com/watch?v=eXDZ0bQBD8s

Tieske zal het wel een gedragsstoornis noemen. Zou het eigenlijk vegetarisch verantwoord zijn? :D Ben niet benieuwd wat er verder allemaal in die snor zit... :?

op een regenachtige zondagmiddag zal ik eens verder zoeken...

_________________
Gelukkig zijn niet alle circussen hetzelfde....


Omhoog
   
 
BerichtGeplaatst: za aug 02, 2008 4:14 pm 
Offline

Lid geworden op: di dec 27, 2005 10:42 pm
Berichten: 338
Locatie: leeuwarden
Aha gelukkig ben ik er eindelijk achter bij mensen is het gedragstoornis en bij dieren stereotiep gedrag

_________________
maak van iedere dag een circusdag


Omhoog
   
 
BerichtGeplaatst: za aug 02, 2008 4:30 pm 
Offline

Lid geworden op: do jan 04, 2007 6:54 pm
Berichten: 350
heuvels schreef:

op een regenachtige zondagmiddag zal ik eens verder zoeken...


Doe dat maar ja heuvels, want jouw filmpje heeft niets met stereotype gedrag te maken.

_________________
Bescherm de dieren tegen de beesten!


Omhoog
   
 
BerichtGeplaatst: zo aug 03, 2008 1:32 am 
is roken stereotype gedrag??. Ik doe dit omdat ik het lekker vind, en om tijd te doden.
Dieren roken niet. circusdieren mogen een of twee keer per dag de piste in om hun kunstje te vertonen. Het gedrag op stal symboliseert voor mij....."ik wil weer mijn nummertje doen" .."ik kan niet wachten"...


Omhoog
   
 
Berichten van vorige weergeven:  Sorteer op  
Nieuw onderwerp plaatsen  Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of reacties plaatsen.  [ 56 berichten ]  Ga naar pagina Vorige 1 2 3 4 Volgende

Alle tijden zijn UTC+02:00


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 41 gasten


Je kunt niet nieuwe berichten plaatsen in dit forum
Je kunt niet reageren op onderwerpen in dit forum
Je kunt niet je eigen berichten wijzigen in dit forum
Je kunt niet je eigen berichten verwijderen in dit forum
Je kunt geen bijlagen plaatsen in dit forum

Zoek op:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Nederlandse vertaling door phpBBservice.nl & phpBB.nl.