Circuswereld Forum

Welkom op dit forum. Lezen is leuk maar zelf een bericht plaatsen maakt het voor de anderen nog leuker.
Het is momenteel za apr 27, 2024 11:49 am

Alle tijden zijn UTC+02:00




Nieuw onderwerp plaatsen  Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of reacties plaatsen.  [ 56 berichten ]  Ga naar pagina Vorige 1 2 3 4 Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: zo aug 03, 2008 10:38 am 
Offline

Lid geworden op: do jan 04, 2007 6:54 pm
Berichten: 350
Nee Lisa, roken is geen stereotype gedrag.
Heb je de filmpjes bekeken die ik gepost heb? Dan zie je toch meteen het verschil?

Over dat gedrag op stal: je kunt erin zien wat je wil en als jij dat als symbool ziet dat de dieren graag weer willen optreden... daar ben je vrij in hé.

Als een moederloos kind naar de sterrenhemel kijkt, dan kan één van die sterren voor hem/haar ook symbool staan voor zijn/haar moeder die dan bij God is...
Ik bedoel maar: je mag denken wat je wil. Als jij wil denken dat gras rood is, ... niemand houdt je tegen.

Meningen en feiten zijn echter 2 zeer verschillende dingen.

_________________
Bescherm de dieren tegen de beesten!


Omhoog
   
 
BerichtGeplaatst: zo aug 03, 2008 11:49 am 
Offline

Lid geworden op: di dec 27, 2005 10:42 pm
Berichten: 338
Locatie: leeuwarden
Gelukkig ik begin het steeds meer te begrijpen wat dierenactivisten aandragen zijn feiten en wat circus en dierenliefhebbers aandragen is lulkoek.

Joop

_________________
maak van iedere dag een circusdag


Omhoog
   
 
BerichtGeplaatst: zo aug 03, 2008 12:43 pm 
Offline
Site Admin
Gebruikersavatar

Lid geworden op: zo okt 23, 2005 10:34 pm
Berichten: 7476
Locatie: Maassluis
Ik vraag me af wie de term "stereotiep gedrag" heeft geintroduceerd. Het activisme (in verband met dieren) of de psychiatrie (in verband met autisme). In ieder geval heeft het activisme er een sterk negatieve lading aan gegeven. Gezien de excessen bij de bio-industrie niet zo gek. Maar om deze negatieve lading door te trekken naar circusdieren die niets te kort komen is veel te kort door de bocht.

Het stereotiepe gedrag van bio-dieren en dat van circusdieren is dus eigenlijk niet te vergelijken. En over circussen in het grijze verleden of in het verre buitenland wil ik het eigenlijk nu niet hebben.

_________________
Gelukkig zijn niet alle circussen hetzelfde....


Omhoog
   
 
BerichtGeplaatst: zo aug 03, 2008 8:18 pm 
Offline
Gebruikersavatar

Lid geworden op: zo okt 07, 2007 5:50 pm
Berichten: 76
tieske schreef:
Als een moederloos kind naar de sterrenhemel kijkt, dan kan één van die sterren voor hem/haar ook symbool staan voor zijn/haar moeder die dan bij God is...
Ik bedoel maar: je mag denken wat je wil. Als jij wil denken dat gras rood is, ... niemand houdt je tegen.

Meningen en feiten zijn echter 2 zeer verschillende dingen.


Ik zal je adviezen opvolgen, doe je dat dan zelf ook?

Want ik denk (ja ik denk wat ik wil) dat jij hier op dit fora het minste verstand heb over diergedrag. Al het vertoonde gedrag is circussen is volgens jou negatief. Maar trek je niks van mij aan hoor, ik denk ook dat het gras rood is.


Omhoog
   
 
BerichtGeplaatst: ma aug 04, 2008 12:49 am 
tieske schreef:
Nee Lisa, roken is geen stereotype gedrag.
Heb je de filmpjes bekeken die ik gepost heb? Dan zie je toch meteen het verschil?

Over dat gedrag op stal: je kunt erin zien wat je wil en als jij dat als symbool ziet dat de dieren graag weer willen optreden... daar ben je vrij in hé.

Als een moederloos kind naar de sterrenhemel kijkt, dan kan één van die sterren voor hem/haar ook symbool staan voor zijn/haar moeder die dan bij God is...
Ik bedoel maar: je mag denken wat je wil. Als jij wil denken dat gras rood is, ... niemand houdt je tegen.

Meningen en feiten zijn echter 2 zeer verschillende dingen.


Nee Tieske, ik heb jouw filmpjes niet gezien, omdat ik zonder het te zien wel weet hoe die eruit zien. Jij zal iets anders laten zien als dat ik zal laten zien. Dat is nou net waar de schoen wringt...standvastigheid. misschien wel willen zien wat je wil zien.??
Gelukkig laat je mij vrij in mijn denkpatronen en zal ik dat bij jouw ook doen. ik zal wel blijven opletten of ik bij de circussen die ik bezoek de dieren goed behandeldt worden, maar tot nu toe geen problemen aangetroffen.

Ik kijk overigens ook regelmatig naar de sterrenhemel als ouderloos 'kind' en denk dan aan mijn ouders. Om dit nu bij deze discussie te gebruiken vindt ik een zwakte van je, of je moet het gedaan hebben om duidelijk te maken dat ieder mens het recht heeft op zijn eigen gedachten en overdenkingen.

Even iets anders: Weet jij toevallig ook wat er aan de hand is met onze 'vriend' Alex Romijn. Ik zie de laatste tijd maar weinig/ danwel geen posts van hem om de dieren te beschermen.

Tijdens het typen van dit betoog rookte ik 4 sigaretten/shaghies. :oops:


Omhoog
   
 
BerichtGeplaatst: ma aug 04, 2008 11:10 am 
Offline

Lid geworden op: do jan 04, 2007 6:54 pm
Berichten: 350
Lisa schreef:
Nee Tieske, ik heb jouw filmpjes niet gezien, omdat ik zonder het te zien wel weet hoe die eruit zien. Jij zal iets anders laten zien als dat ik zal laten zien. Dat is nou net waar de schoen wringt...standvastigheid.


Je weet niet goed wat stereotype gedrag is, dus daarom post ik filmpjes (overigens van dieren in de zoo) en je wil ze niet kijken. Ja sorry dan, maar waarom vraag je dan wat het is. Als je gewoon ff kijkt dan zou je het meteen begrijpen.

Lisa schreef:
Ik kijk overigens ook regelmatig naar de sterrenhemel als ouderloos 'kind' en denk dan aan mijn ouders. Om dit nu bij deze discussie te gebruiken vindt ik een zwakte van je, of je moet het gedaan hebben om duidelijk te maken dat ieder mens het recht heeft op zijn eigen gedachten en overdenkingen.


Tuurlijk heb ik het daarom gedaan. Ik denk dat iedereen wel eens naar de sterrenhemel kijkt en dan denkt aan een gestorven geliefde/familielid/huisdier...
Doe ik ook. Dat moet niet perse naar de hemel zijn, dat kan ook naar andere dingen zijn die mensen als symbool zien voor iemand die gestorven is.

Lisa schreef:
Even iets anders: Weet jij toevallig ook wat er aan de hand is met onze 'vriend' Alex Romijn. Ik zie de laatste tijd maar weinig/ danwel geen posts van hem om de dieren te beschermen.


Denk dat ie geen zin meer had in deze (zinloze) discussies.

Lisa schreef:
Tijdens het typen van dit betoog rookte ik 4 sigaretten/shaghies. :oops:


Dat moet je helemaal zelf weten, al is 4 wel heel veel.
Alleen niet komen klagen als je achteraf longkanker hebt! ;)

_________________
Bescherm de dieren tegen de beesten!


Omhoog
   
 
BerichtGeplaatst: ma aug 04, 2008 11:52 am 
Offline
Gebruikersavatar

Lid geworden op: vr aug 15, 2008 9:55 pm
Berichten: 2773
Locatie: thuis
tieske schreef:
Denk dat ie geen zin meer had in deze (zinloze) discussies.


Discussie? Schijndiscussie zul je bedoelen.

Je haalt er zaken bij die totaal niets met de discussie te maken hebben. Tot aan afgoderij aan toe. Je speelt het te vaak op de persoon. Dát is waar de meeste dieractivisten de grens overschrijden van de vrijheid van meningsuiting. Het gaat niet meer om argumenten betreffende de dieren.

Waarom was de Belgische Inlichtingendienst op 9 juli aanwezig toen dieractivisten hun steun kwamen betuigen aan Martin Bullach en de andere activistenleiders die in Oostenrijk in verlengd voorarrest zitten? Om de medewerkers van de Oostenrijkse ambassade te bespeiden en betrappen op buitenwettig gedrag zeker he?

En waarom Alex niet meer op deze website komt? We zien Alex ook nooit meer bij de circussen demonstreren. Zelfs zijn eigen website is al een paar maanden niet meer bijgewerkt. Zijn Hyves wordt ook alleen nog gevuld door anderen. Waarschijnlijk omdat hij na het afronden van zijn studie werk heeft gevonden en daar nu alle energie in moet worden gestopt. Omdat hij anders (net als al die andere starters op de arbeidsmarkt) na een jaar wordt geconfronteerd met het aflopen van het eerste jaarcontract zonder dat er een vast arbeidscontract voor hem klaar ligt. En dat alles náást zijn vrijwilligerswerk op het partijbureau van de Partij voor de Dieren en het eigen bedrijf waarmee hij websites bouwt en "host" voor dieractivisten.

_________________
Ron Mikkenie (CircusVreugd )
http://www.klassiekcircus.nl
Wie de jeugd heeft, heeft de toekomst!


Omhoog
   
 
BerichtGeplaatst: ma aug 04, 2008 12:47 pm 
Offline
Gebruikersavatar

Lid geworden op: zo okt 07, 2007 5:50 pm
Berichten: 76
Ron Mikkenie schreef:
Waarschijnlijk omdat hij na het afronden van zijn studie werk heeft gevonden en daar nu alle energie in moet worden gestopt. Omdat hij anders (net als al die andere starters op de arbeidsmarkt) na een jaar wordt geconfronteerd met het aflopen van het eerste jaarcontract zonder dat er een vast arbeidscontract voor hem klaar ligt. En dat alles náást zijn vrijwilligerswerk op het partijbureau van de Partij voor de Dieren en het eigen bedrijf waarmee hij websites bouwt en "host" voor dieractivisten.


Ik vind het jammer dat dierenactivisten altijd als werkloos worden betiteld. Alle circusliefhebber die het druk hebben met het bezoeken van circussen en andere circusactiviteiten zijn vanwege hun tijdhebberige hobby toch ook niet allemaal werkloos?

De opmerking is een beetje over één kam geschoren. Laten we dat overlaten aan de leuse van WDDTU en Circusleed.nl. Zij denken het immers altijd beter te weten.


Omhoog
   
 
BerichtGeplaatst: ma aug 04, 2008 12:54 pm 
Offline
Gebruikersavatar

Lid geworden op: vr aug 15, 2008 9:55 pm
Berichten: 2773
Locatie: thuis
Arie,

Ik betitel dieractivisten niet "altijd als werkloos". De informatie over Alex Romijn is correct. Zijn CV staat gewoon op internet. Over andere activisten doe ik hier geen uitspraak. Daarover kun je genoeg op internet vinden.

_________________
Ron Mikkenie (CircusVreugd )
http://www.klassiekcircus.nl
Wie de jeugd heeft, heeft de toekomst!


Omhoog
   
 
BerichtGeplaatst: ma aug 04, 2008 2:28 pm 
Offline

Lid geworden op: do jan 04, 2007 6:54 pm
Berichten: 350
Of hij nog bij circussen staat, weet ik niet, maar ik weet wel dat hij onlangs een dierenrechtenbeweging heeft opgestart en dat hij daar veel energie in stopt.

Ik vind het overingens een beetje laf/flauw om achter iemands rug te praten!

_________________
Bescherm de dieren tegen de beesten!


Omhoog
   
 
BerichtGeplaatst: ma aug 04, 2008 3:21 pm 
Ron Mikkenie schreef:
Arie heeft gelijk.

IJsberen is een vorm van stereotype gedrag. Maar niet alle stereotype gedrag is ijsberen.

Om het eens met een beroemd automodel uit de historie te vergelijken (De T-Ford die in elke kleur leverbaar was zolang het maar zwart was...) Elke T-Ford is zwart. Maar niet elke zwarte auto is een T-Ford.

Om weer terug te komen op stereotype gedrag: Het stereotype gedrag zelf is NIET schadelijk voor het dier (uitzonderingen daarop zijn er wel zoals het kaalplukken bij papegaaien). Het stereotype gedrag kan wijzen op een "welzijnsprobleem" in het heden (op het moment dat het gedrag optreedt) of op een "welzijnsprobleem" in het verleden waarbij dat gedrag aan het gedragspatroon van het dier is toegevoegd.

Dit laatste (iets uit het verleden) wordt door dieractivisten nooit verkondigd. Dieractivisten zijn het op dit punt duidelijk niet eens met diergedragskundigen en dierartsen. Terwijl deze laatsten , in tegenstelling tot de gemiddelde dieractivist, door studie hun kennis van dieren hebben opgebouwd.

Dit klopt wel inderdaad, het stereotype gedrag kan een overblijfsel zijn van verveling of stress in het verleden. Mij zie je dat dus niet ontkennen hoor! Bij circusdieren zie je echter dat ze over het algemeen nog steeds veel te lijden hebben van verveling (door het dagenlange opgesloten zijn in dezelfde kleine kooi of tent) en/of stress (door het vervoer, het gedwongen optreden en de herrie/harde muziek/mensen), en dus is de kans groot dat het stereotype gedrag wat ze vertonen niet alleen vanuit het verleden stamt.

Het stereotype gedrag zelf is inderdaad zoals Ron zegt meestal niet schadelijk voor het dier (uitzonderingen zoals het kaalplukken, bijten (door paarden) op te harde materialen e.d. daargelaten). Wel zijn dieren die stereotype gedrag vertonen geestelijk meestal al zo beschadigd dat ze daardoor dat stereotype gedrag vertonen. Een dier wat nooit of slechts in geringe mate te lijden heeft gehad onder verveling of stress zal geen stereotype gedragspatronen ontwikkelen. Stereotype gedrag is moeilijk weer af te leren, die dieren zijn nu eenmaal geestelijk beschadigd. Wel is het makkelijk te voorkomen, door het dier voldoende afleiding te geven en ervoor te zorgen dat het met soortgenoten in een zo natuurlijk mogelijke habitat kan leven.

tieske schreef:
Ik vind het overingens een beetje laf/flauw om achter iemands rug te praten!

Hoezo achter zijn rug? Hij kan het toch gewoon allemaal lezen als hij wil? Maar blijkbaar zijn andere dingen (nieuw huis, baan, seksvriendinnetje) belangrijker dan de strijd voor dierenrechten waar hij altijd zo actief in was. Tsja, blijkbaar hebben dieren geen prioriteit meer voor Alex...


Omhoog
   
 
BerichtGeplaatst: ma aug 04, 2008 3:38 pm 
Lisa schreef:
en ik al die tijd maar denken dat met stereotypegedrag van dieren bedoeldt werd dat zij dansten op de maat van geluid wat uit een stereo radio kwam.!!!!!!!! :oops:

:shock: :lol:
En als ze dansen op muziek uit een radio met slechts 1 speaker is het zeker monotype gedrag? :lol:


Omhoog
   
 
BerichtGeplaatst: ma aug 04, 2008 4:26 pm 
Offline
Site Admin
Gebruikersavatar

Lid geworden op: zo okt 23, 2005 10:34 pm
Berichten: 7476
Locatie: Maassluis
op één van de afleveringen over Herman Renz op AT5 van vorige week zag je een olifant duidelijk wiegende bewegingen maken. En dat op een moment dat hij afleiding had van een aantal mensen om hem heen. De olifant zag er heel relaxed uit en scheen plezier te hebben in zijn gewiebel.
Als ik zo'n fimpje zie dan heb ik zo mijn bedenkingen over het blindstaren op het stereotiep gedrag waar de activisten zo op hameren.

_________________
Gelukkig zijn niet alle circussen hetzelfde....


Omhoog
   
 
BerichtGeplaatst: ma aug 04, 2008 4:37 pm 
Offline
Gebruikersavatar

Lid geworden op: zo okt 07, 2007 5:50 pm
Berichten: 76
Ron Mikkenie schreef:
Arie,

Ik betitel dieractivisten niet "altijd als werkloos". De informatie over Alex Romijn is correct. Zijn CV staat gewoon op internet. Over andere activisten doe ik hier geen uitspraak. Daarover kun je genoeg op internet vinden.


Sorry Ron, dan heb ik niets gezegd!

kiwi schreef:
En als ze dansen op muziek uit een radio met slechts 1 speaker is het zeker monotype gedrag?


Goede Kiwi, haha!

heuvels schreef:
op één van de afleveringen over Herman Renz op AT5 van vorige week zag je een olifant duidelijk wiegende bewegingen maken. En dat op een moment dat hij afleiding had van een aantal mensen om hem heen. De olifant zag er heel relaxed uit en scheen plezier te hebben in zijn gewiebel.
Als ik zo'n fimpje zie dan heb ik zo mijn bedenkingen over het blindstaren op het stereotiep gedrag waar de activisten zo op hameren.


Ach, ik heb Baby ook wel een paar keer in het echt gezien maar ik moet eerlijk bekennen dat ik er weinig voor haar aanvind in haar verblijf. Het is klein, en ze kan haar kond niet keren of ze zit in de stroomdraden. Het enige speeltje was haar plafond (waar ze een paar flinke klappen op uitdeelde met haar slurf) en haar slurf waar ze allerlei rotzooi mee rondspuwd.

Ik zou zeggen, leg eens een tak in haar verblijf, de volgende keer een bal, die keer erop een touw. Zo ziet het dier eens iets nieuws, gaat het ontdekken en ermee spelen.


Omhoog
   
 
BerichtGeplaatst: ma aug 04, 2008 4:42 pm 
Offline

Lid geworden op: do jan 04, 2007 6:54 pm
Berichten: 350
Kiwi schreef:

Het stereotype gedrag zelf is inderdaad zoals Ron zegt meestal niet schadelijk voor het dier (uitzonderingen zoals het kaalplukken, bijten (door paarden) op te harde materialen e.d. daargelaten). Wel zijn dieren die stereotype gedrag vertonen geestelijk meestal al zo beschadigd dat ze daardoor dat stereotype gedrag vertonen. Een dier wat nooit of slechts in geringe mate te lijden heeft gehad onder verveling of stress zal geen stereotype gedragspatronen ontwikkelen.


Ik heb ook nooit gezegd dat het stereotype gedrag zelf schadelijk is (zie de post waar in het een "symptoom" noem). Alleen kan jij het beter uitleggen :roll:

@ Heuvels: post hier dan eens zo'n filmpje!

_________________
Bescherm de dieren tegen de beesten!


Omhoog
   
 
Berichten van vorige weergeven:  Sorteer op  
Nieuw onderwerp plaatsen  Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of reacties plaatsen.  [ 56 berichten ]  Ga naar pagina Vorige 1 2 3 4 Volgende

Alle tijden zijn UTC+02:00


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 43 gasten


Je kunt niet nieuwe berichten plaatsen in dit forum
Je kunt niet reageren op onderwerpen in dit forum
Je kunt niet je eigen berichten wijzigen in dit forum
Je kunt niet je eigen berichten verwijderen in dit forum
Je kunt geen bijlagen plaatsen in dit forum

Zoek op:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Nederlandse vertaling door phpBBservice.nl & phpBB.nl.