Circuswereld Forum

Welkom op dit forum. Lezen is leuk maar zelf een bericht plaatsen maakt het voor de anderen nog leuker.
Het is momenteel za apr 27, 2024 11:18 am

Alle tijden zijn UTC+02:00




Nieuw onderwerp plaatsen  Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of reacties plaatsen.  [ 31 berichten ]  Ga naar pagina Vorige 1 2 3 Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: ma okt 20, 2008 10:49 am 
Offline
Gebruikersavatar

Lid geworden op: zo okt 23, 2005 11:26 pm
Berichten: 1382
Locatie: Katwijk aan Zee
Citeer:
Dat ze "boven" hun ouders moeten staan en dit moeten bewijzen door beter als hun te worden, door zelf niet zo'n beulen te worden etc.

Ik heb me afgevraagd wat mensen bezielt om medelijden te hebben met circusdieren die een fijn leven hebben, wat mensen bezielt om allerlei narigheid te verzinnen met argumenten die van geen kant kloppen. Wat mensen bezielt die niet kunnen luisteren en kijken naar de echte waarheid. Nu heb ik het antwoord. Tieske zoekt vermoedelijk iets dat nog zieliger is dan zij zelf, heeft blijkbaar "beulen" als ouders, is geestelijk en lichamelijk mishandeld en denkt dat de hele wereld zo in elkaar zit. Ten strijde tegen het vermeende onrecht (de beulen) van deze wereld, in de hoop zichzelf beter te gaan voelen.
Het enige waar ik medelijden mee heb is haar leerlingen. Wat moeten die tegenwoordig trakteren als ze jarig zijn? Fruit en snoep is slecht voor de tanden, stukjes worst scoort vast niet bij een (bijna) veganistische juf, plastic is slecht voor het milieu... help... hoe slecht moet het gaan met het onderwijs als ze dit soort juffen al aannemen.

_________________
Neem ook eens een kijkje op http://www.circusweb.nl (voor het meest actuele circusnieuws)


Omhoog
   
 
BerichtGeplaatst: ma okt 20, 2008 12:10 pm 
Offline
Gebruikersavatar

Lid geworden op: vr aug 15, 2008 9:55 pm
Berichten: 2773
Locatie: thuis
tieske schreef:
Gelukkig zijn er leerkachten - zoals ik - die hun werk wel nog met hart en ziel uitvoeren.


Je bent net afgestudeerd en staat vanaf het begin van het lopende schooljaar, een paar maanden dus, voor de klas.

Er is een bekend Nederlands spreekwoord: Nieuwe bezems vegen schoon. En nog een: Verandering van spijs doet eten. Ofwel: Je bent pas aan het werk en dus nog superenthousiast. Dat wil ik over 5, 10 of 20 jaar nog wel eens komen verifiëren. Sta je dan nog met hetzelfde enthousiasme voor de klas? Of zeg je dan precies hetzelfde als de "opgebrande collega's" die je in jouw tekst citeert?

Dan nog een gewetensvraag: In een hoofdstuk van het lesboek Frans gaat het over het bezoek aan een circus mét dieren. Dit hoofdstuk beschrijft het bezoek aan het circus, de voorstelling en de verzorging van de dieren zoals die door de bezoekers uit de tekst wordt waargenomen. Behandel je deze stof zoals die in de docentenhandleiding en leerlingboeken is beschreven of ga je nu toch even zeggen dat het geschrevenen over de dieren "bullshit" is?

_________________
Ron Mikkenie (CircusVreugd )
http://www.klassiekcircus.nl
Wie de jeugd heeft, heeft de toekomst!


Omhoog
   
 
BerichtGeplaatst: ma okt 20, 2008 2:39 pm 
Offline

Lid geworden op: do jan 04, 2007 6:54 pm
Berichten: 350
gera schreef:
Citeer:
Dat ze "boven" hun ouders moeten staan en dit moeten bewijzen door beter als hun te worden, door zelf niet zo'n beulen te worden etc.

Ik heb me afgevraagd wat mensen bezielt om medelijden te hebben met circusdieren die een fijn leven hebben, wat mensen bezielt om allerlei narigheid te verzinnen met argumenten die van geen kant kloppen. Wat mensen bezielt die niet kunnen luisteren en kijken naar de echte waarheid. Nu heb ik het antwoord. Tieske zoekt vermoedelijk iets dat nog zieliger is dan zij zelf, heeft blijkbaar "beulen" als ouders, is geestelijk en lichamelijk mishandeld en denkt dat de hele wereld zo in elkaar zit. Ten strijde tegen het vermeende onrecht (de beulen) van deze wereld, in de hoop zichzelf beter te gaan voelen.
Het enige waar ik medelijden mee heb is haar leerlingen. Wat moeten die tegenwoordig trakteren als ze jarig zijn? Fruit en snoep is slecht voor de tanden, stukjes worst scoort vast niet bij een (bijna) veganistische juf, plastic is slecht voor het milieu... help... hoe slecht moet het gaan met het onderwijs als ze dit soort juffen al aannemen.


Punt 1: ik heb het moeilijk gehad ja, en ik weet dat er velen zijn die het moeilijk hebben, voor die wil ik er zijn, omdat ik deels weet wat ze doormaken. Leerkrachten die dit zelf niet meemaakten zullen een lawaaierige leerling die altijd aandacht wil snel bestempelen als een leerling die nergens voor deugt, die uitschot is etc. Terwijl net deze leerlingen het thuis erg moeilijk hebben.

Gera, als je niet weet waar je het over hebt, zoek dan wat op, ga langs bij een school, ... en anders moet je niet zitten meepraten over iets waar je geen weet van hebt.
Per klas zit er minstens één leerling die problemen heeft thuis, hetzij omdat de ouders niet naar hun omkijken, omdat de ouders gescheiden zijn en omdat de leerlingen middenin die "vechtscheiding" zitten, omdat hun ouders het hun erg moeilijk maken, ...
Tijdens mijn uitgroeistage had ik een leerling in de klas waarvan de vader hem regelmatig slaat.
Bij het oudercontact (ik zat erbij) kwam die vader eraan, maar mijn mentor wist niet zeker of hij het was en dus stond ze recht, stak haar hand uit en vroeg: "bent u de vader van ..." die vader zei: "spijtig genoeg wel"...

Zo zijn er vele voorbeelden van kinderen die het thuis erg moeilijk hebben.
Als jij echt denkt dat het overal zo goed is, wel dat is een leuke gedachte voor jou, maar het is alles behalve de waarheid.
In mijn laatste jaar vant middelbaar (tesamen 3 klassen en in totaal 18lln) waren er 3 zware druggebruikers bij, eentje die misbruikt was geweest, 2 die t thuis moeilijk hadden.

Gaat aub dus niet zitten zeggen dat kinderen het niet moeilijk hebben want je kent er geen bal van!

En zoals ik al zei: ik wil er zijn voor die kinderen. Ik heb zelf erg veel gehad aan 2 leerkrachten en zoals zij er geweest zijn voor mij, wil ik er ook zijn voor hun. De lessen waren altijd fijn + je kon op hun rekenen.

_________________
Bescherm de dieren tegen de beesten!


Omhoog
   
 
BerichtGeplaatst: ma okt 20, 2008 2:49 pm 
Offline

Lid geworden op: do jan 04, 2007 6:54 pm
Berichten: 350
Ron_Mikkenie schreef:
tieske schreef:
Gelukkig zijn er leerkachten - zoals ik - die hun werk wel nog met hart en ziel uitvoeren.


Je bent net afgestudeerd en staat vanaf het begin van het lopende schooljaar, een paar maanden dus, voor de klas.

Er is een bekend Nederlands spreekwoord: Nieuwe bezems vegen schoon. En nog een: Verandering van spijs doet eten. Ofwel: Je bent pas aan het werk en dus nog superenthousiast. Dat wil ik over 5, 10 of 20 jaar nog wel eens komen verifiëren. Sta je dan nog met hetzelfde enthousiasme voor de klas? Of zeg je dan precies hetzelfde als de "opgebrande collega's" die je in jouw tekst citeert?


Ik kan alleen maar hopen dat ik dat enthousiasme behoud. Zo niet dan verdienen de leerlingen zo'n leerkracht eigenlijk niet.

Citeer:
Dan nog een gewetensvraag: In een hoofdstuk van het lesboek Frans gaat het over het bezoek aan een circus mét dieren. Dit hoofdstuk beschrijft het bezoek aan het circus, de voorstelling en de verzorging van de dieren zoals die door de bezoekers uit de tekst wordt waargenomen. Behandel je deze stof zoals die in de docentenhandleiding en leerlingboeken is beschreven of ga je nu toch even zeggen dat het geschrevenen over de dieren "bullshit" is?


In principe wordt er niets "beschreven". Ieder hoofdstuk wordt steeds hetzelfde ingedeeld:
1) een lestekst (fictief verhaal)
2) woordenschat uit die tekst
3) woordenschatoefeningen
4) een grammaticaal onderwerp
5) oefeningen op dat onderwerp
6) een uitdiepende tekst
7) vraagjes over die tekst (dus leesvaardigheid, kijken of de leerlingen de inhoud begrijpen)
en tussenin nog luisteroefeningen e.d.

Als er dan toch zo'n tekst tussen zit, dan gaat het niet over het circus (inhoudelijk) maar dan moeten leerlingen de woordenschat van de circuswereld leren. Heeft niets met een mening of whatever te maken dus.
Maar ik weet vanbuiten al dat in het leerplan niets van de "circuswereld" zit. Wel moeten ze in een bepaald hoofdstuk diernamen leren, en afhankelijk van de moeilijkheidsgraad ook diens jongen.

In andere hoofdstukken moeten ze beroepen leren en een jongleur kan daar dan tussen zitten, maar echt specifiek een hoofstuk over het circus is er niet.

Maar goed, zoals ik al zei: in de les Frans moeten ze woordenschat en grammatica leren. Daar handelt men dus niet over ethische onderwerpen (zoals bij godsdienst, zedenleer of economie wel het geval is).
Ik zou dan dus gewoon de leerlingen de woordenschat aanleren, de tekst voorlezen zodat ze de uitspraak horen, ze zelf laten lezen, oefeningen laten maken etc, en dat gebeurt allemaal zonder dat daar een mening bij komt kijken.
ALS ze erover willen discussiëren (int Frans uiteraard ;)) dan kan dat altijd. Ik geef gewoon mijn mening en dat is dat dieren niet thuis horen in het circus.

Een mening geven mag altijd. Als er een supercircusfan (mét dieren) bij zit, dan veroordeel ik die jongen of dat meisje niet.
Het is hun recht om dat te zijn en dat mag en zal geen rol spelen in het punten geven.

Anders zouden alle leerlingen gebuisd zijn omdat ze vlees eten?! :lol:

_________________
Bescherm de dieren tegen de beesten!


Omhoog
   
 
BerichtGeplaatst: ma okt 20, 2008 4:20 pm 
Offline
Gebruikersavatar

Lid geworden op: zo okt 23, 2005 11:26 pm
Berichten: 1382
Locatie: Katwijk aan Zee
Ik weet wel waar ik het over heb, maar ik denk dat jij 1, niet goed kan luisteren, 2. niet goed kan lezen.

_________________
Neem ook eens een kijkje op http://www.circusweb.nl (voor het meest actuele circusnieuws)


Omhoog
   
 
BerichtGeplaatst: ma okt 20, 2008 4:24 pm 
Offline

Lid geworden op: do jan 04, 2007 6:54 pm
Berichten: 350
Hoe kan in naar je luisteren als ik je nog nooit gehoord heb?! :lol:

Dan zal t wel zijn dat ik niet goed kan lezen.

Maar alez bon, wijs mij dan maar op mijn "fouten", waaruit blijkt dat ik niet kan lezen.

_________________
Bescherm de dieren tegen de beesten!


Omhoog
   
 
BerichtGeplaatst: ma okt 20, 2008 9:49 pm 
Offline
Gebruikersavatar

Lid geworden op: zo okt 23, 2005 11:26 pm
Berichten: 1382
Locatie: Katwijk aan Zee
Beste Tieske,
Je bent duidelijk heel gefrustreerd, haalt allerlei dingen bij de discussie waar ik het helemaal nooit over heb gehad. Ik had het over jouw persoonlijke moeilijkheden, en niet de problemen waar je leerlingen mee worstelen. Jij ziet allerlei dingen door de verkeerde bril, en scheept je leerlingen waarschijnlijk op met frustraties die voor jouw persoonlijk spelen, maar voor die leerlingen helemaal niet. Je kunt ze ook allerlei gekkigheid gaan aanpraten. Je bent zelf nog helemaal in de slachtoffersfeer, hoe kun je dan anderen helpen?

_________________
Neem ook eens een kijkje op http://www.circusweb.nl (voor het meest actuele circusnieuws)


Omhoog
   
 
BerichtGeplaatst: di okt 21, 2008 2:48 am 
ook ik heb op school gezeten. Ik herinner me nu dat ik tijdens het overblijven steevast elke middag een appel moest eten. Er was een leraar op die school die niet van appels hield, en, misshien onbewust, altijd een opmerking hierover moest maken naar mij toe. Dan weer over hoe het met Adam afliep na zijn appel beet, dan weer over gif erop en zo. Geloof het of niet, het heeft vele jaren geduurd voordat ik weer een appel durfde te nemen. Leraren hebben volgens mij wel duidelijk, dan wel onbewust, invloed op leerlingen.


Omhoog
   
 
BerichtGeplaatst: di okt 21, 2008 4:43 pm 
Offline

Lid geworden op: do jan 04, 2007 6:54 pm
Berichten: 350
Lisa schreef:
Leraren hebben volgens mij wel duidelijk, dan wel onbewust, invloed op leerlingen.



Ik zeg toch niet dat die dat niet hebben?
En ik zeg toch net dat ik juist wel een invloed wil hebben op mijn leerlingen.

@ Gera: je hoeft me niet te geloven ivm veel leerlingen die het moeilijk hebben. Je hoeft alleen maar naar een school te bellen en te vragen hoe het zit met hun leerlingen, hoeveel leerlingen gemeld hebben dat ze thuis problemen hebben (of waarvan men het via een andere weg te weten gekomen is) .

_________________
Bescherm de dieren tegen de beesten!


Omhoog
   
 
BerichtGeplaatst: di okt 21, 2008 5:24 pm 
Offline
Site Admin
Gebruikersavatar

Lid geworden op: zo okt 23, 2005 10:34 pm
Berichten: 7476
Locatie: Maassluis
tieske schreef:
Lisa schreef:
Leraren hebben volgens mij wel duidelijk, dan wel onbewust, invloed op leerlingen.



Ik zeg toch niet dat die dat niet hebben?
En ik zeg toch net dat ik juist wel een invloed wil hebben op mijn leerlingen.

@ Gera: je hoeft me niet te geloven ivm veel leerlingen die het moeilijk hebben. Je hoeft alleen maar naar een school te bellen en te vragen hoe het zit met hun leerlingen, hoeveel leerlingen gemeld hebben dat ze thuis problemen hebben (of waarvan men het via een andere weg te weten gekomen is) .


Laat mij jou een goede raad geven..... doe geen pogingen de kinderen thuis hun vlees te laten staan. Meld hooguit terloops dat sommige mensen de voorkeur geven aan een veganistische levenswijze. Ik ken de discussies en oorlogen die thuis kunnen voorkomen als kinderen ineens hun eten niet meer lusten, niet op lederen stoelen willen zitten enz.

_________________
Gelukkig zijn niet alle circussen hetzelfde....


Omhoog
   
 
BerichtGeplaatst: di okt 21, 2008 6:04 pm 
Offline
Gebruikersavatar

Lid geworden op: zo okt 23, 2005 11:26 pm
Berichten: 1382
Locatie: Katwijk aan Zee
Ik twijfel niet aan hoe het is met de leerlingen, wat ze thuis meemaken, misschien ben jij ervan onder de indruk, ik niet. Weet er alles van. Maar daar had ik het dus helemaal niet over. Jij doet me denken aan Don Quichotte. En je leest ook dingen die er niet zijn blijkbaar.

_________________
Neem ook eens een kijkje op http://www.circusweb.nl (voor het meest actuele circusnieuws)


Omhoog
   
 
BerichtGeplaatst: di okt 21, 2008 7:01 pm 
Offline

Lid geworden op: do jan 04, 2007 6:54 pm
Berichten: 350
heuvels schreef:
tieske schreef:
Lisa schreef:
Leraren hebben volgens mij wel duidelijk, dan wel onbewust, invloed op leerlingen.



Ik zeg toch niet dat die dat niet hebben?
En ik zeg toch net dat ik juist wel een invloed wil hebben op mijn leerlingen.

@ Gera: je hoeft me niet te geloven ivm veel leerlingen die het moeilijk hebben. Je hoeft alleen maar naar een school te bellen en te vragen hoe het zit met hun leerlingen, hoeveel leerlingen gemeld hebben dat ze thuis problemen hebben (of waarvan men het via een andere weg te weten gekomen is) .


Laat mij jou een goede raad geven..... doe geen pogingen de kinderen thuis hun vlees te laten staan. Meld hooguit terloops dat sommige mensen de voorkeur geven aan een veganistische levenswijze. Ik ken de discussies en oorlogen die thuis kunnen voorkomen als kinderen ineens hun eten niet meer lusten, niet op lederen stoelen willen zitten enz.


Ik zal dat ook niet doen :)
Het is een onderwerp dat in geen van mijn vakken voorkomt en het kan dus zijn dat ik het er nooit over zal hebben. Komt dat onderwerp toch aan bod, dan komt het vanuit de leerlingen. Ik zal gewoon mijn mening geven en feiten over hoe het eraan toegaat. Ik ben niet van plan om te liegen als iemand me iets vraagt.
Anderzijds wil ik ook geen volledige lesuren spenderen aan zulke onderwerpen, zeker als ze niets te maken hebben met de les. Ik moet alles gezien krijgen en dat is al meer dan genoeg gespreksstof ;)

Zoals ik al zei: gewoon af en toe als ze braaf geweest zijn en goed gewerkt hebben, de laatste 5 min van de les, dan mogen ze wat babbelen.

_________________
Bescherm de dieren tegen de beesten!


Omhoog
   
 
BerichtGeplaatst: di okt 21, 2008 7:05 pm 
Offline

Lid geworden op: do jan 04, 2007 6:54 pm
Berichten: 350
gera schreef:
Ik twijfel niet aan hoe het is met de leerlingen, wat ze thuis meemaken, misschien ben jij ervan onder de indruk, ik niet. Weet er alles van. Maar daar had ik het dus helemaal niet over. Jij doet me denken aan Don Quichotte. En je leest ook dingen die er niet zijn blijkbaar.


Gera, ik snap echt niet wat je bedoelt. Jij zei toch in het begin van deze pagina dat ik denk dat alle ouders beulen zijn etc omdat (je denkt dat) de mijne zo geweest zijn.
Tuurlijk niet ALLE ouders, en niet letterlijk beulen, maar bvb geen of zeer weinig aandacht kan ook al ernstige gevolgen hebben voor leerlingen.

Als je het hier niet over hebt, dan snap ik het echt niet en dan vraag ik (voor de laatste keer) concrete verduidelijking.

_________________
Bescherm de dieren tegen de beesten!


Omhoog
   
 
BerichtGeplaatst: di okt 21, 2008 9:12 pm 
Offline
Gebruikersavatar

Lid geworden op: zo okt 23, 2005 11:26 pm
Berichten: 1382
Locatie: Katwijk aan Zee
Citeer:
Tieske zoekt vermoedelijk iets dat nog zieliger is dan zij zelf, heeft blijkbaar "beulen" als ouders, is geestelijk en lichamelijk mishandeld en denkt dat de hele wereld zo in elkaar zit.
En daarmee bedoelde ik je eigen ouders, niet de ouders van je leerlingen. Als je net aan t begin van je loopbaan staat wil je nog wel eens privé en werk door elkaar laten lopen.

_________________
Neem ook eens een kijkje op http://www.circusweb.nl (voor het meest actuele circusnieuws)


Omhoog
   
 
BerichtGeplaatst: wo okt 22, 2008 1:17 am 
Offline

Lid geworden op: do jan 04, 2007 6:54 pm
Berichten: 350
gera schreef:
Citeer:
Tieske zoekt vermoedelijk iets dat nog zieliger is dan zij zelf, heeft blijkbaar "beulen" als ouders, is geestelijk en lichamelijk mishandeld en denkt dat de hele wereld zo in elkaar zit.
En daarmee bedoelde ik je eigen ouders, niet de ouders van je leerlingen. Als je net aan t begin van je loopbaan staat wil je nog wel eens privé en werk door elkaar laten lopen.


Gera, dit kon ik al constateren toen ik zelf nog middelbareschoolleerling was.
Dat was één van de redenen waarvoor ik voor het leraarschap ging: ik ging met plezier naar de les omdat die mensen de les leuk maakten én omdat ik en anderen die het moeilijk hadden, bij hun terecht konden.

Doorheen mijn stages heen hoor ik van mijn mentoren (bij praktisch iedere klas): "voor die leerling moet je oppassen, hij/zij doet erg lastig. Thuis maakt hij/zij nogal wat mee en vaak komt dat in de klas ook tot uitting."

_________________
Bescherm de dieren tegen de beesten!


Omhoog
   
 
Berichten van vorige weergeven:  Sorteer op  
Nieuw onderwerp plaatsen  Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of reacties plaatsen.  [ 31 berichten ]  Ga naar pagina Vorige 1 2 3 Volgende

Alle tijden zijn UTC+02:00


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 44 gasten


Je kunt niet nieuwe berichten plaatsen in dit forum
Je kunt niet reageren op onderwerpen in dit forum
Je kunt niet je eigen berichten wijzigen in dit forum
Je kunt niet je eigen berichten verwijderen in dit forum
Je kunt geen bijlagen plaatsen in dit forum

Zoek op:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Nederlandse vertaling door phpBBservice.nl & phpBB.nl.