Circuswereld Forum

Welkom op dit forum. Lezen is leuk maar zelf een bericht plaatsen maakt het voor de anderen nog leuker.
Het is momenteel za apr 27, 2024 8:50 am

Alle tijden zijn UTC+02:00




Nieuw onderwerp plaatsen  Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of reacties plaatsen.  [ 50 berichten ]  Ga naar pagina Vorige 1 2 3 4
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: wo nov 05, 2008 2:40 pm 
Offline

Lid geworden op: do jan 04, 2007 6:54 pm
Berichten: 350
@ Alice: wat vind je er zo erg aan als men je de naam "dierenrechtenactivist" opplakt?

Er zijn vele gradaties in activisten hoor en ze zijn zeker niet allemaal geweldadig of whatever.
Dierenactivist zijn houdt (als ik het poepsimpel houd) in dat je je inzet voor de rechten van dieren. Jij zet je in voor de rechten van circusdieren, en dat is heel mooi. Niets mis met dat naamkaartje dus ;)

Je hoeft jezelf zo uiteraard niet te noemen, maar ik vind het jammer dat die naam je afschrikt.
Ikzelf ben ook activist, maar ik voldoe zeker niet aan plaatjes als:
- geweldadig
- bezig zijn met illegale dingen
- in het bos rondlopen op blote voeten met takjes in men haar
- "alternatieve" kledingsstijl
- ...

Ik doe af en toe mee met acties ivm vegetarisme/veganisme (mensen informeren a.d.h.v. een stand, fotopanelen, ...) en dit op een vreedzame manier. Onze acties worden zelfs aangevraagd en goedgekeurd door de gemeente/politie.
In de winter doe ik weer mee aan anti-bontacties waarbij er ook mensen informatie krijgen, geconfronteerd worden met de gruwelen van deze industrie, soms kruip ik in een pak of speel ik een rolletje zodat het ook een ludieke (doch krachtige) actie is. Vorige winter kregen we Scapa en Mc Gregor bontvrij, dus als dat geen pluim verdient ;)
En af en toe zit er een circusactie bij. We staan dan ook met borden voor de ingang van het circus, roepen slogans etc. Op deze manier bereiken we de consument.
Bij het circus, de bio-industrie, de bontindustrie, ... gaan aankloppen en vragen of ze aub willen stoppen met hun "activiteiten" zal niet helpen. Je kan het best de consument informeren en sensibiliseren omdat dat de meest doeltreffende manier is om iets te bereiken.

Maar soit, we gaan gigantisch off topic :wink:
Ik wilde gewoon weten waarom je het zo erg vind dat men je activist noemt.

_________________
Bescherm de dieren tegen de beesten!


Omhoog
   
 
BerichtGeplaatst: wo nov 05, 2008 4:08 pm 
Offline
Site Admin
Gebruikersavatar

Lid geworden op: zo okt 23, 2005 10:34 pm
Berichten: 7476
Locatie: Maassluis
Mmmm, als activist voor veganisme is het gemakkelijk sympathiek over te komen met het aanbieden van lekkere vegetarische hapjes. In dit geval ben je meer propagist, je bent voor een vegetarische levenswijze. Als je je daarentegen ergens tegen afzet, bijvoorbeeld de bio-industrie, maak je minder vriendjes en ben je eerder activist.

Een circusdierenactivist staat demonstratief en luidruchtig goedgehumeurde circusbezoekers te irriteren met achterhaalde informatie (ik heb het over Nederland nu). Soms worden de circusmensen hierbij uitgedaagd of wordt er zelfs schade aangericht. Vandaar dat het woord activist een negatieve uitstraling heeft. Je zou bijvoorbeeld reclame kunnen maken voor theatercircussen, daarbij de circussen met dieren in hun waarde latend, dan ben je weer propagist. En dat klinkt een stuk sympathieker!

Of ben ik nu te filosofisch?

_________________
Gelukkig zijn niet alle circussen hetzelfde....


Omhoog
   
 
BerichtGeplaatst: wo nov 05, 2008 10:00 pm 
Offline

Lid geworden op: do jan 04, 2007 6:54 pm
Berichten: 350
hmmm mja ik snap je vergelijking wel ivm propagist - activist en vegetarisme en de circuswereld, maar toch vind ik dat "activisme" (in jouw betekenis, dus de slechte kant ergens van tonen) toch nodig, met daarop volgend dan propaganda.

Waarom? Wel kijk, als ik een actie doe om mensen van het vegetarisme (of op zijn minst minder vlees te eten) te overtuigen, dan vind ik het nodig dat de mensen weten WAAROM vegetarisme goed is.
Net zoals bvb een kind dat altijd maar aan de kachel wil komen: zeg je van, nouja dat doe je best niet, is niet zo goed, dan weet het kind nog altijd niet waarom. Ga je nou uitleggen dat het zich ernstig kan verbranden, dat het dagenlang pijn zal doen etc, dan is het eerder geneigd om ervanaf te blijven. Het staat dan meer in het geheugen gegrift.

Hetzelfde met die vegetarismecampagne: we tonen gruwelijke beelden (die dagdagelijks dus voorkomen) en mensen zijn daardoor geshockt. Ze trekken hun ogen eens echt open voor een keer en begrijpen 10x beter met één foto wat we bedoelen, dan met 1000 woorden.
Foto's en beeldmateriaal tonen de realiteit en zeggen veel meer dan woorden. Vanuit dat gevoel van verdriet/woede dat ze daarmee krijgen, willen we dat omzetten naar positieve "acties", namelijk: minderen of stoppen met vlees.
En dan komt de propaganda en de reclame, het uitleggen en tips geven over hoe het (makkelijk) kan, want mensen zien bvb wel gruwelijke beelden en willen veg. worden, maar dan weten ze niet hoe, of ze zeggen dat ze dat stukje vlees niet kunnen laten.
Ze denken dan niet verder dan hun neus lang is en besluiten dan maar dat wanneer ze niet veg kunnen worden, dat ze dan niets kunnen doen. Fout, ze kunnen minderen en bvb 5/7 vlees eten ipv 7/7.

Beiden gaan hand in hand en ik denk dat je toch eerst de wantoestanden (van eender welke situatie die je wil verbeteren) moet laten zien opdat het tot de mensen doordringt waarom je daar staat actie te voeren.

_________________
Bescherm de dieren tegen de beesten!


Omhoog
   
 
BerichtGeplaatst: do nov 06, 2008 8:29 am 
Offline
Gebruikersavatar

Lid geworden op: vr aug 15, 2008 9:55 pm
Berichten: 2773
Locatie: thuis
Het aanbevelen van vegetarisch of veganistisch voedsel, daar is niets mis mee. Zelfs de semi-overheidsinstantie "Het Voedingscentrum" (http://www.voedingscentrum.nl) doet daar aan mee door de nadelen van (overmatige) vleesconsumptie te laten zien.

Zoals Sjaak al schrijft: met positieve informatie. Dat je daarnaast ook mensen wilt confronteren met schokkende beelden, dat is meer iets voor de activist. Het kan werken, maar pas op dat je niet alle bedrijven over een kam gaat scheren. Dat is wat ik nu namelijk zie als ik de acties tegen circussen beschouw. Daarnaast zijn de mensen dit soort acties heel gauw "zat". Je krijgt dan wel enthousiaste reacties aan de foldertafel, maar intussen lopen de meeste mensen toch gewoon voorbij aan de stand met lekkere hapjes en folders.

Daarbij zie ik ook grote verdeeldheid bij de dieractivisten. Sommigen willen alleen "wilde" dieren verbannen en anderen willen juist alle dieren de tent uit krijgen. Dat gebrek aan eensgezindheid werkt echt in het nadeel van de dieractivist. Zeker als er ook nog een klein subgroepje is dat in de nacht voor of na een demonstratie nog even de straat op gaat om vernielingen of diefstallen te plegen. (met of zonder YouTube filmpje)

_________________
Ron Mikkenie (CircusVreugd )
http://www.klassiekcircus.nl
Wie de jeugd heeft, heeft de toekomst!


Omhoog
   
 
BerichtGeplaatst: do nov 06, 2008 5:07 pm 
Offline

Lid geworden op: do jan 04, 2007 6:54 pm
Berichten: 350
Mja eensgezindheid zul je nooit in geen enkele grote groep vinden. Het basisidee mag dan wel hetzelfde zijn, maar verder kunnen er veel verschillen zijn.
Zo ook bvb met ex-president Bush, die van dezelfde partij is als McCain, toch houdt McCain er andere ideeën op na dan Bush.

Hetzelfde in onze politieke partijen: het basisgedachtengoed is hetzelfde, maar toch kunnen er veel verschillen zijn, en zoals altijd wel het geval is, herinneren mensen zich vaak de "meest negatieve" uitspraken/acties en daarmee scheren ze vaak de rest van de groep over één kam.

Bij circussen geldt hetzelfde (zowel bij voorstanders van dieren in het circus als bij tegenstanders). Echter blijft wel de basis (zoals ik al 2x zei) hetzelfde en dat is dat dieren opgesloten zitten en kunstjes moeten doen.

_________________
Bescherm de dieren tegen de beesten!


Omhoog
   
 
Berichten van vorige weergeven:  Sorteer op  
Nieuw onderwerp plaatsen  Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of reacties plaatsen.  [ 50 berichten ]  Ga naar pagina Vorige 1 2 3 4

Alle tijden zijn UTC+02:00


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 45 gasten


Je kunt niet nieuwe berichten plaatsen in dit forum
Je kunt niet reageren op onderwerpen in dit forum
Je kunt niet je eigen berichten wijzigen in dit forum
Je kunt niet je eigen berichten verwijderen in dit forum
Je kunt geen bijlagen plaatsen in dit forum

Zoek op:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Nederlandse vertaling door phpBBservice.nl & phpBB.nl.