Circuswereld Forum

Welkom op dit forum. Lezen is leuk maar zelf een bericht plaatsen maakt het voor de anderen nog leuker.
Het is momenteel za apr 27, 2024 7:42 am

Alle tijden zijn UTC+02:00




Nieuw onderwerp plaatsen  Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of reacties plaatsen.  [ 31 berichten ]  Ga naar pagina 1 2 3 Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: ma jan 19, 2009 7:37 pm 
Offline

Lid geworden op: di dec 09, 2008 8:34 pm
Berichten: 688
Locatie: Winterswijk
Er zijn de laatste tijd veel discussies rond de dierenwetgeving in het circus. Nu is de VNCO bezig om regels op te stellen die landelijk moeten worden. Dit is natuurlijk een goede zet om het landelijk te krijgen en zo van het gezeur af te komen wat en hoe het moet in elke plaats. Maar hoe denken wij als circusvrienden hierover wanneer zijn de dieren goed gehuisvestigd. Ik zou hier graag een open discussie over maken en benieuwd naar ieders idee hierover.

_________________
circus@achterhoek is >>> Niek Oonk


Omhoog
   
 
BerichtGeplaatst: ma jan 19, 2009 7:38 pm 
Offline

Lid geworden op: do sep 07, 2006 9:43 pm
Berichten: 635
Locatie: Hapert
goed idee circus@achterhoek!
laat iedereen hierover discussieren en wellicht tot een gezamelijke eindconclusie komen!

_________________
Circus met dieren


Omhoog
   
 
BerichtGeplaatst: ma jan 19, 2009 7:42 pm 
Offline
Site Admin
Gebruikersavatar

Lid geworden op: zo okt 23, 2005 10:34 pm
Berichten: 7476
Locatie: Maassluis
circus@achterhoek schreef:
Er zijn de laatste tijd veel discussies rond de dierenwetgeving in het circus. Nu is de VNCO bezig om regels op te stellen die landelijk moeten worden. Dit is natuurlijk een goede zet om het landelijk te krijgen en zo van het gezeur af te komen wat en hoe het moet in elke plaats. Maar hoe denken wij als circusvrienden hierover wanneer zijn de dieren goed gehuisvestigd. Ik zou hier graag een open discussie over maken en benieuwd naar ieders idee hierover.


In dat geval gaan we alle discussies van afgelopen jaren overdoen.....
Ik wilde liever wachten tot het langverwachte rapport van de kamercommisie klaar is, en dan daarover gaan discussieren.

_________________
Gelukkig zijn niet alle circussen hetzelfde....


Omhoog
   
 
BerichtGeplaatst: ma jan 19, 2009 7:49 pm 
Offline

Lid geworden op: di dec 09, 2008 8:34 pm
Berichten: 688
Locatie: Winterswijk
ook over de grote van de verblijven voor de diersoorten??

_________________
circus@achterhoek is >>> Niek Oonk


Omhoog
   
 
BerichtGeplaatst: ma jan 19, 2009 7:50 pm 
Offline
Site Admin
Gebruikersavatar

Lid geworden op: zo okt 23, 2005 10:34 pm
Berichten: 7476
Locatie: Maassluis
Ook daar zullen best wel eens aanbevelingen over in kunnen staan. Ik heb persoonlijk het idee dat het activisme hier ook een beetje op wacht, want het is zo rustig op dat front. Als het rapport er is dan barsten de discussies weer in alle hevigheig los, dat geef ik jullie nu vast op een briefje :!:

_________________
Gelukkig zijn niet alle circussen hetzelfde....


Omhoog
   
 
BerichtGeplaatst: ma jan 19, 2009 8:29 pm 
Offline

Lid geworden op: do jan 04, 2007 6:54 pm
Berichten: 350
Eigenlijk een interessante vraag ja!

In plaats van slaafs de regeltjes (ivm de kooigrootte, de nodige "speeltjes", ...) te volgen die anderen opstellen: wat vinden jullie nu zelf een kooi die groot genoeg is?
Waaraan moet een huisvestiging (van een bepaalde diersoort) PRECIES aan voldoen?

Ben benieuwd eigenlijk.

_________________
Bescherm de dieren tegen de beesten!


Omhoog
   
 
BerichtGeplaatst: ma jan 19, 2009 8:38 pm 
Offline

Lid geworden op: di dec 09, 2008 8:34 pm
Berichten: 688
Locatie: Winterswijk
dit is precies de discussie die ik wil houden en volgens mij willen wel meer mensen het hier over hebben

_________________
circus@achterhoek is >>> Niek Oonk


Omhoog
   
 
BerichtGeplaatst: ma jan 19, 2009 8:50 pm 
Offline
Site Admin
Gebruikersavatar

Lid geworden op: zo okt 23, 2005 10:34 pm
Berichten: 7476
Locatie: Maassluis
Moeilijk verhaal. Je hebt een minimum grootte, een aanbevolen grootte en een ideale grootte. Over welke grootte hebben we het? En ik wil even voorop stellen dat het in de vrije natuur lang niet altijd ideaal is voor de dieren!!!!!

Ik wacht toch maar liever eerst op het Nederlandse rapport.

_________________
Gelukkig zijn niet alle circussen hetzelfde....


Omhoog
   
 
BerichtGeplaatst: ma jan 19, 2009 9:01 pm 
Offline

Lid geworden op: do jan 04, 2007 6:54 pm
Berichten: 350
Moet je dat nou nog vragen Heuvels?! ;)

Minimum = geen denken aan!
Aanbevolen: is die dan zoveel groter dan de minimum grootte?
Ideale grootte: now we're talking ;)

Schrijf gewoon op hoe JIJ PERSOONLIJK het graag zou zien voor circusdieren. Ongeacht of het voor de huidige circuseigenaren haalbaar is, want je moet kijken naar wat de dieren nodig hebben hé! Kunnen de "eigenaren" hun dat niet bieden, dan moeten ze ze niet in huis halen!

_________________
Bescherm de dieren tegen de beesten!


Omhoog
   
 
BerichtGeplaatst: di jan 20, 2009 8:09 am 
Offline
Gebruikersavatar

Lid geworden op: vr aug 15, 2008 9:55 pm
Berichten: 2773
Locatie: thuis
Grappig dat de discussie slechts over TWEE aspecten gaat:

1) een totaalverbod op (bepaalde) circusdieren
2) de afmetingen van een "aanvaardbare" kooi

terwijl het dierwelzijn door zoveel meer factoren wordt bepaald. Een dier in een (volgens dieractivsten) te kleine kooi kan toch een goed welzijnsniveau hebben omdat dit dier een groot deel van de dag slaapt of op een of andere wijze wordt gestimuleerd.

Zoals Sjaak al schrijft: Zo'n discussie openen is gewoon het heropenen van de reeds lang lopende discussie. Een discussie waarvan gesuggereerd wordt dat het een "brede maatschappelijke discussie" zou zijn. In de praktijk zijn het ongeveer 100 dieractivisten en evenzoweinig circusfans die de discussie voeren. Waarbij de dieractivsten ook nog eens over een ruim financieel budget beschikken voor reclamecampagnes (radiopotjes WDDTU, flyers van Circusleed, BiteBack, Respect voor Dieren, Anti Dierproeven Coalitie, enkele afdelingen van de DierenBescherming).

De vraag hoe regelgeving uit zou moeten zien kan niet worden beantwoord door mensen die niet zelf werkzaam zijn met dieren. Daarmee vallen de meeste circusfans, dieractivisten en politici bij voorbaat al af...

_________________
Ron Mikkenie (CircusVreugd )
http://www.klassiekcircus.nl
Wie de jeugd heeft, heeft de toekomst!


Omhoog
   
 
BerichtGeplaatst: di jan 20, 2009 7:00 pm 
Offline

Lid geworden op: vr jan 27, 2006 12:14 pm
Berichten: 899
Locatie: Assen
Laten we nog even geduld uitoefenen tot het onderzoek van de minister is afgerond en naar de media gaat om het publiek en natuurlijk de circussen, welke het aangaat te informeren. Dan kan de discussie losbarsten. Laten we hopen dat het positief uitpakt voor het circus.
Maar 1 ding wil ik wel even kwijt, waarom wordt er door sommige gemeenten ( b.v.Winschoten, Alphen a/d. Rijn), onderscheid gemaakt v.w.b. het houden van dieren in het circus, wilde dieren, wat zijn wilde dieren, zijn dan niet toegestaan, zoals exoten, olifanten en roofdieren, maar b.v. paarden weer wel. Volgens mij is een dier een dier, dan zou men alle dieren over 1 kam moeten scheren.
Maar nogmaals in Nederland worden de regels die gezamenlijk zijn opgesteld door de Ned. circussen prima nageleefd v.w.b. het dierenwelzijn.

_________________
ik hou van het CIRCUS, zowel zonder, maar vooral ook met DIEREN.


Omhoog
   
 
BerichtGeplaatst: di jan 20, 2009 7:23 pm 
Offline
Gebruikersavatar

Lid geworden op: vr aug 15, 2008 9:55 pm
Berichten: 2773
Locatie: thuis
De enige reden waarom het begrip "wilde dieren" in de discussie is geslopen heeft te maken met het gebrek aan draagvlak voor een totaalverbod. WDDTU probeert daarom eerst een selectief verbod te krijgen. Als zo'n verbod er dan is dan gaan ze daarna verder om ook andere diersoorten te verbieden. Jeroen van Kernebeek heeft deze uitspraken gedaan in het Jaar van het Circus.

Het begrip "wilde dieren" komt NIET voor in de Nederlandse wetgeving. Het komt wel voor in het Dierentuinbesluit. Maar dat geldt, zoals de naam al zegt, niet voor circussen, veeteeltbedrijven of eigenaren van huisdieren. Het begrip "wilde dieren" is onder druk van bepaalde groeperingen in de discussie gebracht. Niet alleen nu - bij de kruistocht tegen circusdieren - maar al veel eerder. Daardoor komt dit begrip wel voor in het Dierentuinbesluit.

De emotionele bijwerking van het begrip "wilde dieren" komt de tegenstanders van dierentuinen en dierencircussen maar al te goed van pas. Want iedereen - inclusief mijzelf - is tegen het uit het wild halen van dieren t.b.v. circus, dierentuin of wat dan ook. Alleen weet ik zelf dat zulks niet gebeurt. Maar de argeloze lezer van een communiqué van circusdierenverbanners zal het wel foutief interpreteren en omwille van het verbieden van wildvang meteen tegen circusdieren zijn...

_________________
Ron Mikkenie (CircusVreugd )
http://www.klassiekcircus.nl
Wie de jeugd heeft, heeft de toekomst!


Omhoog
   
 
BerichtGeplaatst: do jan 22, 2009 10:36 pm 
Offline

Lid geworden op: do jan 04, 2007 6:54 pm
Berichten: 350
Mja je kunt toch niet ontkennen dat er een verschil is he?!

De "wilde" dieren, zoals olifanten, tijgers, leeuwen, etc, die komen niet rechtstreeks van de natuur nee, maar hun voorouders wel.
En hoeveel generaties zijn er hier geboren? Hoe lang geleden hebben ze die voorouders uit het wild gehaald? Dat zal bijlange niet zo lang geleden zijn als bvb een hond en een kat.
Die voorouders zijn misschien pas 100 jaar geleden uit de natuur gehaald. Hoeveel generaties heb je op 100 jaar? Een 10 à 20-tal ? Op 20 jaar tijd zijn die dieren lang niet zo geëvolueerd/gedomesticeerd/aangepast aan een leven in het circus als een hond of kat die al meer dan 2000 jaar geleden in het leven van de mensheid kwam.

Het duurt echt enorm veel jaren opdat een dier - neem nou de olifant - zicht fysiek en/of mentaal aan kan passen (evolutie).
Het kan goed nog zo'n 1000 jaar duren (en dus vele generaties later) opdat olifanten aangepast zullen zijn aan een leven in het circus. Die olifanten zullen dan mss geen last meer hebben van ontstekingen in de poten (van te lang stil te staan); omdat menige voorouders dat ook al deden, maar de huidige circusolifant heeft daar nog heel veel last van, wat dus betekent dat er niet genoeg generaties in het circus waren om zich aan te passen.

En wat geldt voor hun fysieke toestand, geldt dan ook voor hun intuitie en instinct. Ok, een circusdier zal mss niet kunnen overleven in het wild, maar toch kun je ze bijlange niet vergelijken de huidige huisdieren.

_________________
Bescherm de dieren tegen de beesten!


Omhoog
   
 
BerichtGeplaatst: do jan 22, 2009 11:46 pm 
Offline
Site Admin
Gebruikersavatar

Lid geworden op: zo okt 23, 2005 10:34 pm
Berichten: 7476
Locatie: Maassluis
Ik vraag me af hoe de natuur er over een paar 100 jaar uitziet. Of er dan nog wildreservaten nodig zijn als die uberhaupt nog bestaan dan.

Als ik nu leeuw of olifant was en wist wat er allemaal gaande is op de wereld, zou ik er misschien wel voor kiezen om bij het circus te gaan, of verhuizen naar een dierentuin.
Afrika gaat een klap krijgen door de opwarming en honger. In Zimbabwe worden de olifanten nu al bij bosjes gedood om op te eten, en de roofdieren krijgen te maken met voedselgebrek.

_________________
Gelukkig zijn niet alle circussen hetzelfde....


Omhoog
   
 
BerichtGeplaatst: vr jan 23, 2009 8:25 am 
Offline
Gebruikersavatar

Lid geworden op: vr aug 15, 2008 9:55 pm
Berichten: 2773
Locatie: thuis
Als Tieske en haar companen enkele duizenden jaren geleden hadden geleefd dan hadden we nu dus geen honden en katten als huisdier. De eerste generaties die rechtstreeks afstamden van de wolf en de wilde kat zullen ongetwijfeld ook hebben `geleden` onder hun leven onder de hoede van de mensch.

Nee er is geen verschil tussen `wilde` dieren en gedomesticeerde dieren. Het zijn allen levende organismen die - afhankelijk van hun ontwikkelingsniveau - pijn kunnen voelen , ziek kunnen worden en hun natuurlijke behoeften hebben. Dezelfde argumenten die je tegen circusdieren kunt inbrengen kun je ook inzetten om het bezit en het fokken van honden en katten te verbieden.

_________________
Ron Mikkenie (CircusVreugd )
http://www.klassiekcircus.nl
Wie de jeugd heeft, heeft de toekomst!


Omhoog
   
 
Berichten van vorige weergeven:  Sorteer op  
Nieuw onderwerp plaatsen  Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of reacties plaatsen.  [ 31 berichten ]  Ga naar pagina 1 2 3 Volgende

Alle tijden zijn UTC+02:00


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 46 gasten


Je kunt niet nieuwe berichten plaatsen in dit forum
Je kunt niet reageren op onderwerpen in dit forum
Je kunt niet je eigen berichten wijzigen in dit forum
Je kunt niet je eigen berichten verwijderen in dit forum
Je kunt geen bijlagen plaatsen in dit forum

Zoek op:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Nederlandse vertaling door phpBBservice.nl & phpBB.nl.