Circuswereld Forum

Welkom op dit forum. Lezen is leuk maar zelf een bericht plaatsen maakt het voor de anderen nog leuker.
Het is momenteel za apr 27, 2024 9:48 am

Alle tijden zijn UTC+02:00




Nieuw onderwerp plaatsen  Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of reacties plaatsen.  [ 22 berichten ]  Ga naar pagina 1 2 Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: za feb 14, 2009 10:17 pm 
Offline
Site Admin
Gebruikersavatar

Lid geworden op: zo okt 23, 2005 10:34 pm
Berichten: 7476
Locatie: Maassluis
Andere mensen die beroeps- of hobbymatig met dieren werken voelen de bui al hangen...

Column van zomaar een Schriever: Circus

13-02-2009 - Circus
Thuis wordt het Journaal van acht uur iedere avond gekeken en Netwerk op de andere zender pakken we er achteraan. We lezen geen ‘gewone’ krant thuis maar wel een heel scala vakbladen en het agrarisch dagblad. Daarin wordt breed beschreven wat er speelt en de raakvlakken met ons bedrijf zijn groot, waarin kippen, kalveren, akkerbouw en wat loonwerk de inkomstenbron zijn. Zo keek ik vanavond naar Netwerk met het item van het circus Moscow wat in Alphen aan de Rijn haar olifanten en tijgers niet mag laten optreden van de wethouder. Het gemeentebestuur heeft namelijk een beleid vastgesteld waarin dierenleed uitgebannen dient te worden, een uiterst goede zaak zo op het eerste oog. Maar het grote discussiepunt is of het trainen en dresseren van olifanten en tijgers onder de noemer dierenleed kan worden geschaard. Ik denk dat heel Nederland niet half door heeft wat voor gevolgen dit verbod kan hebben op sommige hobby’s en sporten waarbij dieren ‘gebruikt’ worden. De paardensport om als voorbeeld te nemen: Mag Anky haar gouden Salinero en nu haar nieuwe troef Painted Black niet meer trainen en dresseren om een dressuurproef neer te zetten waar de hele wereld kippenvel van krijgt? Of moet IJsbrand Chardon die titel na titel verovert met zijn vierspan een verbod opgelegd krijgen? De amateur paardensport heeft een enorme impuls gekregen door deze successen. Onze minister zal er de komende tijd haar handen aan vol krijgen, want deze groeiende economische tak kun je toch ook niet zo maar verbieden nog langer hun dieren te dresseren? Uiteindelijk is een paard van oorsprong toch ook een wild dier? En zo zit het toch ook met honden, duiven, noem ze maar op. Als een circus niet meer mag optreden met haar dieren dan moeten soortgelijke zaken ook verboden worden. Het wordt hoog tijd dat het politieke circus op trainingskamp gaat, waarin het klappen van de zweep hen weer opnieuw wordt bijgebracht.

Zomaar een Schriever…

http://www.nvpluimveehouders.nl/index.p ... artikeltop

_________________
Gelukkig zijn niet alle circussen hetzelfde....


Omhoog
   
 
BerichtGeplaatst: zo feb 15, 2009 1:19 am 
Waarmee weer eens wordt aangetoond dat het eventuele "probleem" groter en breder is. De regelgevers dienen verder te kijken dan dat de horizon reikt. Diverse beroeps organisaties zouden door foute regelgeving benadeeld kunnen worden in het uitvoeren van hun bedrijfsvoering. Met als gevolg dat deze zich dan weer gaan beroepen op de wet "gelijkheid van behandeling en/of discriminatie" binnen deze groep.


Omhoog
   
 
BerichtGeplaatst: ma feb 16, 2009 11:07 am 
Offline

Lid geworden op: do jan 04, 2007 6:54 pm
Berichten: 350
Mag Anky haar gouden Salinero en nu haar nieuwe troef Painted Black niet meer trainen en dresseren om een dressuurproef neer te zetten waar de hele wereld kippenvel van krijgt?

Wie hier al mee akkoord gaat en vind dat Anky ook nog maar één keer een paard mag "bezitten", bewijst toch hoe ziek hij/zij is hoor.
Sorry, maar je gaat me toch niet zeggen dat die niet wist dat wat ze deed, veel leed aan het paard veroorzaakte?! Maar neen, winnen winnen winnen en geld geld geld / eer eer eer, dat is alles waar het om draait. Dat dieren daardoor klappen krijgen, interesseert haar geen zak.

Ziekelijk als je dit ok vind en vind dat dit zo mag en zelfs moet doorgaan!

_________________
Bescherm de dieren tegen de beesten!


Omhoog
   
 
BerichtGeplaatst: ma feb 16, 2009 12:35 pm 
Offline
Site Admin
Gebruikersavatar

Lid geworden op: zo okt 23, 2005 10:34 pm
Berichten: 7476
Locatie: Maassluis
tieske schreef:
Mag Anky haar gouden Salinero en nu haar nieuwe troef Painted Black niet meer trainen en dresseren om een dressuurproef neer te zetten waar de hele wereld kippenvel van krijgt?

Wie hier al mee akkoord gaat en vind dat Anky ook nog maar één keer een paard mag "bezitten", bewijst toch hoe ziek hij/zij is hoor.
Sorry, maar je gaat me toch niet zeggen dat die niet wist dat wat ze deed, veel leed aan het paard veroorzaakte?! Maar neen, winnen winnen winnen en geld geld geld / eer eer eer, dat is alles waar het om draait. Dat dieren daardoor klappen krijgen, interesseert haar geen zak.

Ziekelijk als je dit ok vind en vind dat dit zo mag en zelfs moet doorgaan!


:shock: O?
Ik wist niet dat de dressuursport zo slecht bekend staat? En al helemaal niet dat Anky uitblinkt in mishandeling. Verder is Anky zo gelukkig geweest van haar hobby haar beroep te kunnen maken. En daar succesvol in te kunnen zijn. Ook geloof ik dat het niet mogelijk is om een zo hoog niveau te kunnen bereiken als je niet een speciale, op vertrouwen en respect gebaseerde relatie met je paarden hebt.

Wat niet wegneemt dat er in de dressuursport best misstanden kunnen zijn. En dan vooral bij privé maneges.

_________________
Gelukkig zijn niet alle circussen hetzelfde....


Omhoog
   
 
BerichtGeplaatst: ma feb 16, 2009 12:57 pm 
Offline

Lid geworden op: ma nov 21, 2005 1:03 pm
Berichten: 96
[quote][/quote] wie volgen

een paar voorbeelden: politiehonden
drugshonden
blinden geleidenhonden
hulphonden voor gehandicapten
paardrijden voor gehandicapten
enz. enz.

Nu maar hopen dat iemand als Tieske dit aan al die mensen voor wie een dier in het dagelijks leven van onschatbare waarde is en een onmisbare steun is kan uitleggen.


Omhoog
   
 
BerichtGeplaatst: ma feb 16, 2009 2:31 pm 
Offline

Lid geworden op: do jan 04, 2007 6:54 pm
Berichten: 350
Dat kan goed zijn dat die dieren van groote waarde zijn voor die mensen, maar hoe zit het met die dieren zelf?

Ik zie een dier nou eenmaal niet als "product" of "hulpmiddel/hulpstuk". Zij horen niet te dienen als "slaafjes" voor de mens, zijn horen er voor zichzelf te zijn.
Bovendien is er nog een groot verschil tussen de door jou opgenoemde dieren (horzel) en dieren waarmee men echt (grof) geld probeert te verdienen zoals in/bij:

- de vlees-, melk- en eiereindustrie
- de visindustrie
- de bontindustrie
- de "amusementssector" zoals bvb rodeo, stierenvechten, visserij voor "fun", hanenvechten, paardrennen, dressuur, cultuurgebonden tradities zoals bvb eenden de kop afrukken, etc etc etc waarbij men dus echt plezier haalt uit het pijnigen van dieren, of gewoon veel geld probeert te verdienen.

Ik ben tegen ALLE vormen van diergebruik ja, maar ik kan wel een onderscheid maken. De wereld zou al volledig veganistisch moeten zijn en al de bovenstaande vormen zouden al "uitgeroeid" moeten zijn, voordat een activist zich gaat richten op de voorbeelden die jij opsomt.

_________________
Bescherm de dieren tegen de beesten!


Omhoog
   
 
BerichtGeplaatst: ma feb 16, 2009 2:34 pm 
Offline

Lid geworden op: do jan 04, 2007 6:54 pm
Berichten: 350
heuvels schreef:
:shock: O?
Ik wist niet dat de dressuursport zo slecht bekend staat? En al helemaal niet dat Anky uitblinkt in mishandeling. Verder is Anky zo gelukkig geweest van haar hobby haar beroep te kunnen maken. En daar succesvol in te kunnen zijn. Ook geloof ik dat het niet mogelijk is om een zo hoog niveau te kunnen bereiken als je niet een speciale, op vertrouwen en respect gebaseerde relatie met je paarden hebt.

Wat niet wegneemt dat er in de dressuursport best misstanden kunnen zijn. En dan vooral bij privé maneges.


Vind je dit dan niet mishandeling? http://www.rtl.de/rtlaktuell/rtl_aktuel ... 2414&pos=5

_________________
Bescherm de dieren tegen de beesten!


Omhoog
   
 
BerichtGeplaatst: ma feb 16, 2009 5:38 pm 
Offline
Site Admin
Gebruikersavatar

Lid geworden op: zo okt 23, 2005 10:34 pm
Berichten: 7476
Locatie: Maassluis
Is dat Anky met die zweep? Of scheer je alle paardrijders nu over 1 kam? Net als bij de circussen? Wil je dat alle activisten ook over 1 kam geschoren worden?

_________________
Gelukkig zijn niet alle circussen hetzelfde....


Omhoog
   
 
BerichtGeplaatst: ma feb 16, 2009 11:36 pm 
Offline
Site Admin
Gebruikersavatar

Lid geworden op: zo okt 23, 2005 10:34 pm
Berichten: 7476
Locatie: Maassluis
tieske schreef:
Dat kan goed zijn dat die dieren van groote waarde zijn voor die mensen, maar hoe zit het met die dieren zelf?

Ik zie een dier nou eenmaal niet als "product" of "hulpmiddel/hulpstuk". Zij horen niet te dienen als "slaafjes" voor de mens, zijn horen er voor zichzelf te zijn.
Bovendien is er nog een groot verschil tussen de door jou opgenoemde dieren (horzel) en dieren waarmee men echt (grof) geld probeert te verdienen zoals in/bij:

- de vlees-, melk- en eiereindustrie
- de visindustrie
- de bontindustrie
- de "amusementssector" zoals bvb rodeo, stierenvechten, visserij voor "fun", hanenvechten, paardrennen, dressuur, cultuurgebonden tradities zoals bvb eenden de kop afrukken, etc etc etc waarbij men dus echt plezier haalt uit het pijnigen van dieren, of gewoon veel geld probeert te verdienen.

Ik ben tegen ALLE vormen van diergebruik ja, maar ik kan wel een onderscheid maken. De wereld zou al volledig veganistisch moeten zijn en al de bovenstaande vormen zouden al "uitgeroeid" moeten zijn, voordat een activist zich gaat richten op de voorbeelden die jij opsomt.


Tieske, hier op dit forum zul je denkelijk niemand tegenkomen die voor stierengevechten hanengevechten of eendslingeren is. Dus laten we dat soort excessen alsjeblieft buiten beschouwing laten.

Ik begrijp dat je per definitie ook tegen bijv. blindengeleidehonden bent. Dan heb je hier ook al niets te zoeken, dan komen we nooit dichter bij elkaar.

Je weet dat er in de natuur veelvuldig sprake is van symbiose (dwz soorten die van elkaar afhankelijk zijn). Vind je niet dat de mens ook niet in symbiose kan leven met bepaalde diersoorten? Of predik je strikte apartheid?

_________________
Gelukkig zijn niet alle circussen hetzelfde....


Omhoog
   
 
BerichtGeplaatst: di feb 17, 2009 12:31 pm 
Offline

Lid geworden op: do jan 04, 2007 6:54 pm
Berichten: 350
De hond kiest er niet voor om samen te werken. Hij heeft geen keuze en kan nergens zomaar weg als ie niet meer wil.
Trouwens, wij staan ver van de natuur, ik begrijp niet waarom mensen zo graag zichzelf vergelijken met de natuur (en dan alleen wanneer het hun uitkomt).

Zo zeggen ook velen dat in de natuur ook dieren worden gegeten, en dat wij daarom ook het "recht" hebben dieren te eten, maar als je dan even dichter bij die "natuur" kijkt, laten we zeggen leeuwen, dan zijn wij daar totaal niet mee te vergelijken want wie vangt zijn prooi zelf met tanden en klauwen? En wie eet die prooi dan vervolgens ook nog eens rauw (dus zonder smaakmiddeltjes en zonder bakken, braden en specerijen) op?! Wie doet dan?

Nou, ja in DAT geval staan we niet zo dicht bij de natuur he...
De mens kun je zo goed als niet (meer) met de dieren in de natuur vergelijken.

@ Heuvels: ik reageerde op iemand die boven mij zich afvroeg of Anky wel echt zo slecht bezig was... En ja dat is dus een filmpje van Anky.
Ik snap niet dat iemand (zogezegd een dierenliefhebber) daar lovende woorden voor kan hebben.

_________________
Bescherm de dieren tegen de beesten!


Omhoog
   
 
BerichtGeplaatst: di feb 17, 2009 1:13 pm 
Offline
Site Admin
Gebruikersavatar

Lid geworden op: zo okt 23, 2005 10:34 pm
Berichten: 7476
Locatie: Maassluis
Citeer:
De hond kiest er niet voor om samen te werken. Hij heeft geen keuze en kan nergens zomaar weg als ie niet meer wil.
Trouwens, wij staan ver van de natuur, ik begrijp niet waarom mensen zo graag zichzelf vergelijken met de natuur (en dan alleen wanneer het hun uitkomt)..


Alle soorten die in symbiose leven zijn tot elkaar veroordeeld. En nu de wereld alsmaar kleiner wordt gaat dit steeds meer op. Dit is helaas de schuld van de mens die steeds meer natuur in beslag neemt.

Citeer:
Zo zeggen ook velen dat in de natuur ook dieren worden gegeten, en dat wij daarom ook het "recht" hebben dieren te eten, maar als je dan even dichter bij die "natuur" kijkt, laten we zeggen leeuwen, dan zijn wij daar totaal niet mee te vergelijken want wie vangt zijn prooi zelf met tanden en klauwen? En wie eet die prooi dan vervolgens ook nog eens rauw (dus zonder smaakmiddeltjes en zonder bakken, braden en specerijen) op?! Wie doet dan? .


De mens is nog steeds omnivoor en zal geleidelijk steeds meer herbivoor worden. Ons lichaam zal zich daar aan aanpassen. Dat heet evolutie. Dit gaat sommige mensen te langzaam, maar dat vind ik hun probleem.


Citeer:
Nou, ja in DAT geval staan we niet zo dicht bij de natuur he...
De mens kun je zo goed als niet (meer) met de dieren in de natuur vergelijken..

Maar andersom vergelijk je wel de dieren met de mensen?


Citeer:
@ Heuvels: ik reageerde op iemand die boven mij zich afvroeg of Anky wel echt zo slecht bezig was... En ja dat is dus een filmpje van Anky.
Ik snap niet dat iemand (zogezegd een dierenliefhebber) daar lovende woorden voor kan hebben.

Nou ja.. dan vind ik Anky niet lief meer dus.

_________________
Gelukkig zijn niet alle circussen hetzelfde....


Omhoog
   
 
BerichtGeplaatst: di feb 17, 2009 1:48 pm 
Offline

Lid geworden op: do jan 04, 2007 6:54 pm
Berichten: 350
Ik ken dieren geen menselijke eigenschappen aan nee, in tegenstelling tot sommige fanatieke "dierenliefhebbers" die hun dieren opkleden als barbiepoppen of anderen (sommigen hier) die denken dat een dier het leuk vind om geklap te krijgen van een publiek e.d., of die denken dat een dier het besef heeft dat het "werkt" voor zijn/haar eten.

_________________
Bescherm de dieren tegen de beesten!


Omhoog
   
 
BerichtGeplaatst: di feb 17, 2009 4:11 pm 
Offline
Site Admin
Gebruikersavatar

Lid geworden op: zo okt 23, 2005 10:34 pm
Berichten: 7476
Locatie: Maassluis
tieske schreef:
Ik ken dieren geen menselijke eigenschappen aan nee, in tegenstelling tot sommige fanatieke "dierenliefhebbers" die hun dieren opkleden als barbiepoppen of anderen (sommigen hier) die denken dat een dier het leuk vind om geklap te krijgen van een publiek e.d., of die denken dat een dier het besef heeft dat het "werkt" voor zijn/haar eten.


even uitleggen dan:
het applaus is voor de trainer m/v, omdat die zo mooi samenwerkt met de dieren. en de dieren krijgen weer een beloning van de trainer. en daar doen ze het echt om, als ze die een keer niet krijgen dan snappen ze echt niet meer waarom ze zo mooi meewerkten.

_________________
Gelukkig zijn niet alle circussen hetzelfde....


Omhoog
   
 
BerichtGeplaatst: di feb 17, 2009 9:05 pm 
Offline

Lid geworden op: do jan 04, 2007 6:54 pm
Berichten: 350
Ja zo gaat het wellicht in zen werk ja, maar er zijn personen die beweren dat die dieren dat dus echt leuk vinden, die aandacht e.d.

Er wordt hier ook volop vermenselijkt door de circusdierenfanaten.

_________________
Bescherm de dieren tegen de beesten!


Omhoog
   
 
BerichtGeplaatst: wo feb 18, 2009 2:22 am 
tieske schreef:
De hond kiest er niet voor om samen te werken. Hij heeft geen keuze en kan nergens zomaar weg als ie niet meer wil.
Trouwens, wij staan ver van de natuur, ik begrijp niet waarom mensen zo graag zichzelf vergelijken met de natuur (en dan alleen wanneer het hun uitkomt).

Zo zeggen ook velen dat in de natuur ook dieren worden gegeten, en dat wij daarom ook het "recht" hebben dieren te eten, maar als je dan even dichter bij die "natuur" kijkt, laten we zeggen leeuwen, dan zijn wij daar totaal niet mee te vergelijken want wie vangt zijn prooi zelf met tanden en klauwen? En wie eet die prooi dan vervolgens ook nog eens rauw (dus zonder smaakmiddeltjes en zonder bakken, braden en specerijen) op?! Wie doet dan?

Nou, ja in DAT geval staan we niet zo dicht bij de natuur he...
De mens kun je zo goed als niet (meer) met de dieren in de natuur vergelijken.

@ Heuvels: ik reageerde op iemand die boven mij zich afvroeg of Anky wel echt zo slecht bezig was... En ja dat is dus een filmpje van Anky.
Ik snap niet dat iemand (zogezegd een dierenliefhebber) daar lovende woorden voor kan hebben.


Ik kan er alleen maar om lachen als ik dit zo lees :lol: omdat het een feit blijft dat er tot op heden nog steeds geen echte discussie hebben plaatsgevonden, ondanks alle ophef die er gemaakt wordt. De meningen van de zogenaamde dieren liefhebbers en de circusmensen liggen zo ver uiteen dat het tot nu toe alleen maar bij over en weer modder gooien lijkt te blijven.

Waar ik dan weer triestig om word, :( vooral als ik dan denk aan al die onschuldige kinderen die misbruikt, verwaarloost en mishandelt worden vraag ik me af wanneer zet iemand zich daar daadwerkelijk voor in.De dieren in een circus hebben het vaak 100 procent beter als veel kinderen in de maatschappij. Bovendien wat versta je onder africhten en kunstjes vertonen Worden wij als mensen dan niet afgericht om datgene te doen wat men van ons verwacht. Uiteindelijk stammen we af van de apen en hebben we geleerd rechtop te lopen en leren we dat onze kinderen ook weer anders zouden we kruipend door het leven gaan

Leer je een kind dan niet op het potje gaan en geef je hem een beloning terwijl het van nature liever gewoon laat gaan.Leer je een kind dan niet fietsen en prijs je het uitbundig.EnZ Enz Enz Hoe zit het met een kind een corigerende tik geven als het niet doe wat de volwassenen van hem haar verwacht.Sorrie hoor snap al die comotie om dieren uit het circus te houden niet.


Omhoog
   
 
Berichten van vorige weergeven:  Sorteer op  
Nieuw onderwerp plaatsen  Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of reacties plaatsen.  [ 22 berichten ]  Ga naar pagina 1 2 Volgende

Alle tijden zijn UTC+02:00


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 48 gasten


Je kunt niet nieuwe berichten plaatsen in dit forum
Je kunt niet reageren op onderwerpen in dit forum
Je kunt niet je eigen berichten wijzigen in dit forum
Je kunt niet je eigen berichten verwijderen in dit forum
Je kunt geen bijlagen plaatsen in dit forum

Zoek op:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Nederlandse vertaling door phpBBservice.nl & phpBB.nl.