Circuswereld Forum

Welkom op dit forum. Lezen is leuk maar zelf een bericht plaatsen maakt het voor de anderen nog leuker.
Het is momenteel vr mar 29, 2024 1:52 pm

Alle tijden zijn UTC+01:00




Nieuw onderwerp plaatsen  Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of reacties plaatsen.  [ 47 berichten ]  Ga naar pagina Vorige 1 2 3 4 Volgende
Auteur Bericht
 Berichtonderwerp:
BerichtGeplaatst: di mei 02, 2006 12:29 pm 
Offline

Lid geworden op: ma okt 24, 2005 12:21 am
Berichten: 661
Locatie: Utrecht/Amsterdam
heuvels schreef:
Wij staan echt aan het eind van de voedselketen, de uitzondering bevestigt de regel. De hele wereld is een kringloop, maar dat is een andere discussie, evenals virussen. Ik probeer deze discussies altijd zo kernachtig mogelijk te houden maar jullie maken ze weer nodeloos ingewikkeld.


Discussies over de plek van de mens is dan ook ingewikkeld.
De kringloop des levens is zo groot en uitgebreid etc. Maar goed.. daar maar niet over discussieren.

Citeer:
De mens ziet de verbanden tussen oorzaak en gevolg.

En hoe weet je dat dieren dat niet zien? Ik zag toevallig laatst een filmpje van een hond die een bal legde op een schuin stuk. De bal rolt er af en de hond vangt het aan het einde op (aflopend stuk). Daarna legt die de bal weer aan het begin en rent naar het einde op de bal op te vangen.
En zo heb je nog zat voorbeelden van dieren die in staat zijn om te bedenken wat er gebeurd na een actie. Dat is dus redeneren. Of ze daarin minder zijn dan wij.. zou kunnen, maar dat betekent niet dat je moet denken dat de dieren daardoor ondergeschikt zijn aan de mens. Of vind je terecht dat alles wat in niveau minder is, dat je die dan direct mag gebruiken voor eigen doelen? Die gedachte is namelijk gevaarlijk. En kom je ook weer uit bij slavernij enzo.

Citeer:
Vergelijk het slimste dier met een schaker die maar één zet vooruit kan denken.

Nou hier ga je al fout, omdat er vele dieren al vooruit kunnen denken. En niet 1 zet, maar doordachte acties.

Citeer:
Daarnaast hebben dieren van de evolutie een prachtig instinct meegekregen. Dat werkt in deze moderne tijd helaas niet meer altijd, denk aan het egeltje dat zich oprolt en aan een plat einde komt.


Dat inderdaad. En wij als mens hebben veelal instinct verloren.

Citeer:
Inderdaad misstanden genoeg. Ik draag WNF en Greenpeace een warm hart toe.

Dan noem je ook twee op, vooral wnf, die nou niet bepaald goed te noemen is... maar dat is een ander verhaal...

Citeer:
Aangeklede apen die met eten zitten te kliederen kon ik als kind wel om lachen, nu niet meer.

En aangeklede olifanten, paarden etc?

Citeer:
Honden en zeehonden die spelenderwijs en met groot plezier hun kunstjes uitvoeren vind ik echt prachtig om te zien.

Met groot plezier of voor de beloning?

Citeer:
Ook aan bijv. olifanten en paarden zie ik heus wel of ze er zin in hebben, hun lichaamstaal spreekt boekdelen. Meestal dus wel.


Dat ligt er net aan hoe je er naar kijkt. Als fan zie je vaak vooral het circusgehalte. Niet of de dieren echt oprecht plezier er in hebben. En de vraag is hoezeer ze onder angst daar staan...

Citeer:
Roofdieren daarentegen zijn van huis uit nogal lui en moeten vaak echt op gang geduwd worden, dit is dus niet mijn favoriete genre.


Kortom zeg je dat ze gewoon geen roofdieren meer moeten gebruiken in het circus.

Citeer:
De dieren zijn niet van suiker, ze kunnen best wel een stootje velen, maar het moet wel op een deskundige manier, zonder te veel stress.

Gewoon handen af van dieren. Als ze niet willen moet je ze niet een tik (ook al is het een zachte) geven om ze te dwingen op te treden.

Citeer:
En ik denk dat de dieren er meer aan hebben als gemeenten worden gevraagd om circussen de ruimte te geven, dan te proberen de gemeenten circusdieren te laten verbieden.


Nee, want de dieren kan nooit een goed terrein geboden worden. Terreinen moeten enorm groot zijn (niet haalbaar) wil je op zijn minst genoeg ruimte geven voor alle dieren. Plus dat je nooit genoeg verrijking kan geven aan de dieren (ook niet makkelijk voor rondreizende circussen). En stress krijg je alleen weg als er geen dieren meer zitten in het circus.

De enige oplossing is een verbod.

_________________
Circus met dieren = dierenleed ;)


Omhoog
   
 
 Berichtonderwerp:
BerichtGeplaatst: di mei 02, 2006 5:45 pm 
jasper bosch schreef:
Haha zeker omdat je er zelf ook een bent!

O zeg, wat een volwassen reactie toch weer. Het is maar goed dat andere mensen hier op het forum er wel blijk van geven over enig niveau en intellect te beschikken, want jij voldoet precies aan het vooroordeel wat mensen over circuslui hebben (en dat is niet als compliment bedoeld!).

En ja, wij zijn ook mensapen. Welliswaar hele kale, zielige exemplaren die niets meer kunnen van waar onze voorouders nog wel toe in staat waren, maar we zijn evolutionair gezien inderdaad niets meer en niets minder dan mensapen. Jij dus ook.


Omhoog
   
 
 Berichtonderwerp:
BerichtGeplaatst: di mei 02, 2006 9:03 pm 
Offline
Site Admin
Gebruikersavatar

Lid geworden op: zo okt 23, 2005 10:34 pm
Berichten: 7474
Locatie: Maassluis
Citeer:
Jammer dat je verder niet ingaat op mijn stellingen en vragen, dat is zeker te lastig voor je.

bedoel je deze?
Citeer:
Ik neem aan dat ook jij nu, achteraf, ook vindt dat het volkomen terecht is dat negers gelijke rechten hebben als blanken en vrouwen dezelfde als mannen hebben tegenwoordig.

geen discussie mogelijk.
Citeer:
Waarom zou dit dan anders zijn voor dieren, waarom zouden zij geen recht hebben op vrijheid en een leuk leven? Betekent het feit dat je macht over een ander hebt ook automatisch dat je die macht moet misbruiken?
Waarom is een dier minderwaardig ten opzichte van een mens???

Het woord "leuk" is misplaatst vind ik. Een dier kan volgens mij wel genieten van bepaalde situaties maar "leuk" vinden is hun onbekend. Het woord "macht" zou ik willen veranderen naar "verantwoording". En verantwoording moet je niet misbruiken. Waardeoordelen over mensen en over dieren zijn niet te vergelijken. Allebei waardevol op hun eigen manier.
Terug naar circusdieren: zij zijn al generaties lang onder de mensen, terugplaatsen naar de natuur zou ze slecht bekomen. En dieren "ontvoeren" uit de vrije natuur ben ik tegen, ik betwijfel ook of dat ergens is toegestaan (voor circusgebruik dan).
Citeer:
in Spanje is zelfs al een voorstel gedaan om mensapen dezelfde rechten te geven als mensen

Goedkope arbeidskrachten, willen uitbetaald krijgen in bananen. In de regering zou je het verschil niet merken... :D


Omhoog
   
 
 Berichtonderwerp: Aan Alex
BerichtGeplaatst: di mei 02, 2006 10:13 pm 
Offline
Site Admin
Gebruikersavatar

Lid geworden op: zo okt 23, 2005 10:34 pm
Berichten: 7474
Locatie: Maassluis
Citeer:
En hoe weet je dat dieren dat niet zien

Het is bewezen dat de mens de enige diersoort is die het verband ziet van de meest elementaire handeling in de natuur: het hebben van sex en het krijgen van nageslacht.
Citeer:
En aangeklede olifanten, paarden etc?

Een pluim op hun kop cq hoofd? Dat vind ik wel mooi. Een dekje? ook wel. Zeker niet belachelijkmakend. Wat ik echt belachelijk vind? van die getrimde poedels met ballen haar aan hun staart en poten.
Citeer:
Met groot plezier of voor de beloning?

Beiden, ik doe mijn werk ook met plezier en strijk aan het eind van de maand graag mijn geld op. Jullie vergelijken dieren toch graag met mensen? Dan spreekt deze vergelijking zeker aan.
Citeer:
Dat ligt er net aan hoe je er naar kijkt. Als fan zie je vaak vooral het circusgehalte. Niet of de dieren echt oprecht plezier er in hebben. En de vraag is hoezeer ze onder angst daar staan...

Ik zie het heus wel, en als een dier bang is voor een zweep zal hij sidderen als de trainer die opheft. En anders spreken de ogen van de dieren boekdelen. Ervaring denk ik, ik loop dan ook al 54 jaar rond.
Ken jij overigens het boek "De naakte aap"? Hier wordt de mens ontleed in zijn gedrag als ware het een dier. Aanrader voor jullie lijkt me.
Citeer:
Kortom zeg je dat ze gewoon geen roofdieren meer moeten gebruiken in het circus.

Ik zou ze niet missen maar dat is een kwestie van persoonlijke smaak. Het blijven wel prachtige dieren, vooral de tijgers. Hetgeen wat ze aan kunstjes doen moet zoveel mogelijk aansluiten bij hun natuurlijke gedrag. Ik zie wel acts waarbij de dompteur uitdagend op een tijger afloopt waarna deze met zijn nekharen overeind en ontbloot gebit achteruit de kooi uittijgert. Niet leuk om te zien, wel stoer voor de trainer. Deze act mag zeker weg.
Citeer:
Nee, want de dieren kan nooit een goed terrein geboden worden

Kan altijd beter dan nu. Elke gemeente heeft wel een park waarvan een gedeelte geschikt gemaakt kan worden voor een circus met dieren. Stukken beter als een groot plein, en het hoeft volgens mij niet veel te kosten.
Citeer:
De enige oplossing is een verbod.

Nog zo één: De enige oplossing om doden in het verkeer te voorkomen is het verkeer afschaffen.


Omhoog
   
 
BerichtGeplaatst: di mei 02, 2006 10:40 pm 
heuvels schreef:
Nog zo één: De enige oplossing om doden in het verkeer te voorkomen is het verkeer afschaffen.

Dat klopt. Alleen is verkeer inmiddels onmisbaar en va economisch zeer groot belang geworden, dus zal dat nooit gebeuren. Circusdieren zijn echter niet onmisbaar, misschien op microniveau, voor die enkele dompteur die niets anders kan dan met behulp van z'n zweep of prikhaak wat olifanten of tijgers onderdrukken en belachelijke kunstjes laten doen, maar voor de maatschappij in het geheel en voor circussen in het algemeen zijn circusdieren zeker niet onmisbaar. Dus deze vergelijking gaat niet op.
Daarnaast zijn doden in het verkeer nog steeds een uitzondering, en mishandelde circusdieren helaas niet.


Omhoog
   
 
 Berichtonderwerp:
BerichtGeplaatst: di mei 02, 2006 10:49 pm 
Offline
Site Admin
Gebruikersavatar

Lid geworden op: zo okt 23, 2005 10:34 pm
Berichten: 7474
Locatie: Maassluis
Citeer:
Dat klopt. Alleen is verkeer inmiddels onmisbaar en va economisch zeer groot belang geworden, dus zal dat nooit gebeuren

Het verkeer is door al de regels en sancties een stuk veiliger geworden. Ook het gebruik van dieren in een circus moet gereguleerd zijn, dan gaat het met hun ook beter. Dus niet domweg de dieren wegsaneren.


Omhoog
   
 
 Berichtonderwerp: Re: Aan Alex
BerichtGeplaatst: wo mei 03, 2006 12:00 am 
Offline

Lid geworden op: ma okt 24, 2005 12:21 am
Berichten: 661
Locatie: Utrecht/Amsterdam
heuvels schreef:
Het is bewezen dat de mens de enige diersoort is die het verband ziet van de meest elementaire handeling in de natuur: het hebben van sex en het krijgen van nageslacht.


En waarom zouden dieren dat niet weten? Het zit gewoon in hun instinct om zich voor te planten.

Citeer:
Een pluim op hun kop cq hoofd? Dat vind ik wel mooi. Een dekje? ook wel. Zeker niet belachelijkmakend. Wat ik echt belachelijk vind? van die getrimde poedels met ballen haar aan hun staart en poten.

Een pluim etc. vind ik net zo belachelijkmakend als een hond in kleding gestoken. Het unieke karakter van een dier wordt daarmee teniet gedaan.
En wordt meer afgeschilderd als een clown.

Citeer:
Beiden, ik doe mijn werk ook met plezier en strijk aan het eind van de maand graag mijn geld op. Jullie vergelijken dieren toch graag met mensen? Dan spreekt deze vergelijking zeker aan.

:)
En weet je dan niet dat een beloning niet altijd goed werkt voor dieren?
Dieren kunnen daardoor obsessief worden.

Citeer:
Ik zie het heus wel, en als een dier bang is voor een zweep zal hij sidderen als de trainer die opheft.


En dat is dus wat we ook zien. Maar als je weet dat dieren allemaal anders kunnen reageren, weet je ook dat dieren naar buiten dus heel anders kunnen ogen (normaal er uit zien). En om te vergelijken met mensen ;) Zie je ook bij mensen. Van binnen kapot, vol met angst, etc.. maar naar buiten toe net doen alsof alles ok is. Hoewel je niet alles met mensen kan vergelijken bestaan dieren ook uit zelfde opbouwen en zal dus ook psychische effecten hebben op dieren die ook te vergelijken zijn met mensen.

Citeer:
Ken jij overigens het boek "De naakte aap"? Hier wordt de mens ontleed in zijn gedrag als ware het een dier. Aanrader voor jullie lijkt me.

De mens is een dier. Een dier is alleen geen mens.

Je kan ook stereotype gedrag vinden bij mensen ;)

Citeer:
Ik zou ze niet missen maar dat is een kwestie van persoonlijke smaak. Het blijven wel prachtige dieren, vooral de tijgers.


Mooier in natuurlijke omgeving :)

Citeer:
Kan altijd beter dan nu. Elke gemeente heeft wel een park waarvan een gedeelte geschikt gemaakt kan worden voor een circus met dieren. Stukken beter als een groot plein, en het hoeft volgens mij niet veel te kosten.


Redelijk wat gemeenten weigeren circussen omdat ze geen geschikt terrein hebben. Wat ons betreft is er nooit een geschikt terrein.

_________________
Circus met dieren = dierenleed ;)


Omhoog
   
 
 Berichtonderwerp:
BerichtGeplaatst: wo mei 03, 2006 9:48 am 
Offline

Lid geworden op: za okt 29, 2005 9:24 pm
Berichten: 159
Kiwi schreef:
jasper bosch schreef:
Haha zeker omdat je er zelf ook een bent!

O zeg, wat een volwassen reactie toch weer. Het is maar goed dat andere mensen hier op het forum er wel blijk van geven over enig niveau en intellect te beschikken, want jij voldoet precies aan het vooroordeel wat mensen over circuslui hebben (en dat is niet als compliment bedoeld!).

En ja, wij zijn ook mensapen. Welliswaar hele kale, zielige exemplaren die niets meer kunnen van waar onze voorouders nog wel toe in staat waren, maar we zijn evolutionair gezien inderdaad niets meer en niets minder dan mensapen. Jij dus ook.


Moet ik er weer neer zetten dat het een soort van grapje is?
en wie geeft er nou een volwassen intiligent dom antwoord :wink:


Omhoog
   
 
 Berichtonderwerp: aan Alex
BerichtGeplaatst: wo mei 03, 2006 11:09 pm 
Offline
Site Admin
Gebruikersavatar

Lid geworden op: zo okt 23, 2005 10:34 pm
Berichten: 7474
Locatie: Maassluis
Citeer:
En waarom zouden dieren dat niet weten? Het zit gewoon in hun instinct om zich voor te planten.

om te paren ja, en als er geen jongen van komen gaan ze zich niet afvragen aan wie van de twee het ligt hoor....
Citeer:
Een pluim etc. vind ik net zo belachelijkmakend als een hond in kleding gestoken.

kwestie van smaak.
Citeer:
En weet je dan niet dat een beloning niet altijd goed werkt voor dieren? Dieren kunnen daardoor obsessief worden.

Kwestie van duidelijk zijn. Als bij een kwijlende en bedelende hond als je aan tafel zit.
Citeer:
Zie je ook bij mensen. Van binnen kapot, vol met angst, etc.. maar naar buiten toe net doen alsof alles ok is.

Ken ik, ook van bij mezelf. De mens heeft neiging om bij emotionele ervaringen zich terug te trekken in een rationele wereld, afsluiten voor emoties. Lukt de één beter als de ander. Zie ik dieren nog niet lukken. Misschien ben jij eigenlijk een ontzettend zielig iemand, die zijn ellende verdrukt door zich met volle overgave op dierenleed te storten? (puur fictieve stelling hoor :wink:)
Citeer:
De mens is een dier. Een dier is alleen geen mens.
Je kan ook stereotype gedrag vinden bij mensen

Kan ik geen speld tussen krijgen. Toch vergelijken jullie om je argumenten kracht bij te zetten vaak de leefomstandigheden van dieren met die van mensen (slavernij en zo).
Citeer:
Mooier in natuurlijke omgeving

Helemaal waar, helaas weinig te zien.


Omhoog
   
 
 Berichtonderwerp: Re: aan Alex
BerichtGeplaatst: do mei 04, 2006 12:21 am 
Offline

Lid geworden op: ma okt 24, 2005 12:21 am
Berichten: 661
Locatie: Utrecht/Amsterdam
heuvels schreef:
Citeer:
En waarom zouden dieren dat niet weten? Het zit gewoon in hun instinct om zich voor te planten.

om te paren ja, en als er geen jongen van komen gaan ze zich niet afvragen aan wie van de twee het ligt hoor....


Geen idee. Ik geef ze het voordeel van de twijfel.
Maar daarnaast.. maakt het uit of ze dat doen?
Bewijs dat dieren lijden, stress ervaren, etc.. is er sowieso. En daar gaat het mijn inziens het meest om of dieren wel zo gebruikt moeten worden.
En of ze wel of niet verder redeneren of niet.. tsja.. sommige dingen vast en sommige wat minder. Of ze op zelfde niveau komen als de mens misschien toch niet, maar dat is geen reden om ze minder waarde te geven. Op sommige punten kunnen dieren meer uitblinken dan de mens.

Citeer:
Kwestie van duidelijk zijn. Als bij een kwijlende en bedelende hond als je aan tafel zit.

Dat is te simpel gezegd/gedacht.

Citeer:
Ken ik, ook van bij mezelf. De mens heeft neiging om bij emotionele ervaringen zich terug te trekken in een rationele wereld, afsluiten voor emoties. Lukt de één beter als de ander. Zie ik dieren nog niet lukken. Misschien ben jij eigenlijk een ontzettend zielig iemand, die zijn ellende verdrukt door zich met volle overgave op dierenleed te storten? (puur fictieve stelling hoor :wink:)

Bij mensen zie je uitingen van anorexia tot zelfverminkingen als onvrede in de binnenkant. En deze mensen kunnen van buiten heel gewoon lijken. Te vergelijken met de extreme stereotype gedragingen bij dieren, die kotsen gaan of zichzelf verminken. De bekendste uitingen zijn toch wel het ijsberen e.d.

Citeer:
Kan ik geen speld tussen krijgen. Toch vergelijken jullie om je argumenten kracht bij te zetten vaak de leefomstandigheden van dieren met die van mensen (slavernij en zo).


Om dat even uit te leggen. Mensen zijn dieren. En dus grotendeels hetzelfde. Ook in psychische kan er dus gelijkwaardigheden in zitten. Nu kan je niet alles van mens op een dier projecteren, omdat er toch wel verschillen zitten, maar toch wel een deel. Feit is in ieder geval dat dieren pijn en stress ervaren. En dat kunnen mensen ook. Of ze even slim zijn en gelijkwaardig kunnen redeneren is natuurlijk nog een gat in al het onderzoek. Olifanten, mensapen, dolfijnen lijken veel te kunnen en kunnen veel onthouden. En zijn in staat om dingen uit omgeving te gebruiken om hun doel te bereiken. Maar bij vissen is dat ook geconstateerd.

Echter moeten de dieren toch de voordeel van de twijfel gegeven worden. Immers zoals we zeiden zijn mensenrassen in het verleden uitgebuit, met dezelfde redenen als waarmen nu ook dieren voor gebruikt. Namelijk dat ze minderwaardig zijn en daardoor gebruikt mogen worden.
Daarom is de slavernij een goede vergelijking, omdat je een wezen opsluit en gebruikt voor eigen, menselijke doelen, en daarmee dus de unieke waarde van het wezen onrespect toebrengt. Je stelt je daarmee hoger op en neemt een superieure plaats in. Daarom is er ook geen reden om dieren daarom een mindere plek toe te geven en daarmee je zelf het recht geeft om de dieren te gebruiken.

De mens is dus een dier, maar een dier is geen mens. Grotendeels vergelijkingsmateriaal dus. Maar niet alle facetten van de menselijkheid zijn toe te passen op het dier. Maar wel de belangrijkste 'pijn, stress en lijden' en unieke waarde, waarmee we kunnen bepalen of het juist is om dieren daarom te gebruiken voor onze doelen. De keuze is dus of je je superieur acht aan alles wat minder is in intelligentie, etc. of dat je gewoon elk wezen met respect gaat behandelen.

_________________
Circus met dieren = dierenleed ;)


Omhoog
   
 
 Berichtonderwerp:
BerichtGeplaatst: do mei 04, 2006 12:22 am 
Offline

Lid geworden op: ma okt 24, 2005 12:21 am
Berichten: 661
Locatie: Utrecht/Amsterdam
Maar goed.. ik ben benieuwd naar de verdere informatie van de topic starter.

_________________
Circus met dieren = dierenleed ;)


Omhoog
   
 
 Berichtonderwerp: reactie Jasper/Kiwi
BerichtGeplaatst: ma mei 08, 2006 9:00 pm 
Offline

Lid geworden op: vr jan 27, 2006 12:14 pm
Berichten: 899
Locatie: Assen
Wel een beetje laat maar toch? Heel goed Jasper, dat van die vergelijking van die aap. Je kunt wel lezen ze zijn daar bij CircusLeed helemaal niet in voor een leuke kwinkslag en kunnen het zeker niet waarderen getuige het weerwoord van Kiwi om daar dan zo serieus op te moeten reageren. Ze hebben totaal geen gevoel voor humor! max.

_________________
ik hou van het CIRCUS, zowel zonder, maar vooral ook met DIEREN.


Omhoog
   
 
 Berichtonderwerp:
BerichtGeplaatst: ma mei 08, 2006 10:25 pm 
Ach ja, als jullie geen zinnige argumenten meer hebben gaan jullie schelden of quasi-grappig doen. Tsja, dat zal wel circushumor zijn dan, ik vind het in ieder geval niet grappig, daar ben ik te intelligent voor denk ik. :roll:


Omhoog
   
 
 Berichtonderwerp:
BerichtGeplaatst: ma mei 08, 2006 10:42 pm 
Offline
Site Admin
Gebruikersavatar

Lid geworden op: zo okt 23, 2005 10:34 pm
Berichten: 7474
Locatie: Maassluis
Citeer:
Ach ja, als jullie geen zinnige argumenten meer hebben gaan jullie schelden of quasi-grappig doen. Tsja, dat zal wel circushumor zijn dan, ik vind het in ieder geval niet grappig, daar ben ik te intelligent voor denk ik

dan hier speciaal voor Kiwi een mop:
Een Belg komt op z'n eerste dag in Nederland een nederlander tegen en vraagt hem waarom nederlanders zoveel moppen over belgen maken. De nederlander verteld hem dat dat te maken heeft met intelligentie. Intelligentie? vraagt de belg, wat is dat? Kijk, dat zal ik je uitleggen, ik leg m'n hand hier op een boom en nou moet jij daar zo hard mogelijk tegenaan slaan. De belg haalt uit, maar vlak voordat zijn hand die van de nederlander raakt trekt deze zijn hand weg waardoor de belg tegen de boom aan slaat. Dat is nou intelligentie. Aha zegt de belg. Thuisgekomen vertelt de belg enthousiast over zijn ervaringen in nederland. Hij legt uit dat de moppen over belgen alles te maken hebben met intellidinges. Ik zal het jullie uitleggen, d'r is hier geen boom in de buurt dus ik gebruik daar mijn voorhoofd wel voor...


Omhoog
   
 
 Berichtonderwerp:
BerichtGeplaatst: ma mei 08, 2006 10:52 pm 
heuvels schreef:
dan hier speciaal voor Kiwi een mop:

:P
(ik heb wel eens leukere gehoord hoor, maar goed) :wink:


Omhoog
   
 
Berichten van vorige weergeven:  Sorteer op  
Nieuw onderwerp plaatsen  Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of reacties plaatsen.  [ 47 berichten ]  Ga naar pagina Vorige 1 2 3 4 Volgende

Alle tijden zijn UTC+01:00


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 14 gasten


Je kunt niet nieuwe berichten plaatsen in dit forum
Je kunt niet reageren op onderwerpen in dit forum
Je kunt niet je eigen berichten wijzigen in dit forum
Je kunt niet je eigen berichten verwijderen in dit forum
Je kunt geen bijlagen plaatsen in dit forum

Zoek op:
Ga naar:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Nederlandse vertaling door phpBBservice.nl & phpBB.nl.