Circuswereld Forum

Welkom op dit forum. Lezen is leuk maar zelf een bericht plaatsen maakt het voor de anderen nog leuker.
Het is momenteel wo mei 01, 2024 6:04 pm

Alle tijden zijn UTC+02:00




Nieuw onderwerp plaatsen  Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of reacties plaatsen.  [ 2 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichtonderwerp: Dierenartsen in het circus....
BerichtGeplaatst: ma dec 14, 2009 10:50 am 
Offline
Site Admin
Gebruikersavatar

Lid geworden op: zo okt 23, 2005 10:34 pm
Berichten: 7476
Locatie: Maassluis
Peter klaver is dierenarts voor exoten en wildlife en behandelt in het dierenziekenhuis Rotterdam vogels, reptielen en bijzondere dieren. Maar daarnaast wordt hij ook gebeld voor parkdieren, dierentuinbewoners en circusartiesten uit binnen- en buitenland. Zo wordt Peter Klaver tijdens zijn werk in het dierenziekenhuis gebeld om een olifant te behandelen.

Ik sta een uitstulping van de endeldarm van een parkiet te opereren als de telefoon gaat in het Dierenziekenhuis Rotterdam. Het is Circus Belly Wien: 'Onze olifant Bella heeft een dikke poot. Kunt u vandaag nog komen voor behandeling van haar?'. Voor die middag staan nog enkele gebitsbehandelingen bij konijnen gepland, welke ik met een gerust hart kan overgedragen aan mijn collega's in het dierenziekenhuis.

Ik zeg tegen de mensen van het circus dat ik er om 4 uur ben! Net voor de middagfile spoed ik mij naar Tiel (wat te snel bleek uit de bekeuring die ik een week later thuis op de deurmat vond), waar het circus aan de Waalkade in een behoorlijk drassig veld staat.

De olifanten hebben een eigen tent met verwarming en een droge ondergrond. Ik ben zeker niet voor niets gebeld. Bella heeft namelijk een behoorlijk dikke ondervoet, maar staat gelukkig wel lekker hooi te eten. Ze voelt niet warm aan, maar dat zegt ook niet alles.


'Graag een metselkuip met lauw-warm water en een zachte borstel' vraag ik aan de verzorgster. Na wat heen en weer gepraat wordt de gevraagde metselkuip gebracht. Bella zet op commando haar voet erin, beetje poetsen en schrobben met een zachte borstel, een keer nieuw water in de kuip en de poot is schoon. Daarna plaatst Bella de voorpoot op een 'ülifantenkruk'. Na uitgebreide inspectie zie ik een snee waarin in de diepte een glasscherf te zien is. Deze glasscherf peuter ik er voorzichtig uit! De olifant maakt wat rommelgeluiden van lichte pijn en zwaait vrij heftig met de slurf boven mijn hoofd. Ik voel me zoals u zich kunt voorstellen niet heel erg op mijn gemak, maar de verzorger en de directeur staan naast mij en de olifant en blijven maar roepen: 'Ze doet niets, maak je geen zorgen!'

Na telefonisch overleg met de eigenaar van de olifanten in Zwitserland, is er met behulp van zijn ervaringen een behandelplan voor Bella opgesteld. Bella krijgt 4 dagen achter elkaar antibiotica-injecties, ontstekingsremmers tegen de zwelling en twee maal daags baden van de poot in lauwe betadine-oplossing.

Ik heb voor een olifant van 4000 kilo geen medicijnen op voorraad, dus bel ik nog snel de groothandel om daar tegen zes uur in de middag alle medicijnen op te kunnen halen. Na de avondvoorstelling om tien uur ben ik weer terug voor de injecties. Dat zijn hele hoeveelheden, die op verschillende plaatsen in de spier moeten worden ingespoten. Maar Bella is erg vriendelijk en laat alles gelaten toe terwijl de eigenaar haar toespreekt in het Duits.

De komende dagen ben ik in de avonduren op het circusterrein te vinden om Bella te behandelen. Na twee dagen begint de zwelling af te nemen en gaat ze weer meer op haar voorpoot staan. Op zondagmiddag is de laatste behandeling gepland en wordt de olifant door mij weer gezond verklaard. De schoon gewassen voet herinnert alleen nog aan het glasscherf. Dezelfde nacht vertrekt het circus naar de volgende bestemming en ik besluit de patiënt verder per telefoon te volgen!

Peter Klaver, dierenarts exoten en wildlife
[[lik=www.klaver4dieren.nl,*
http://www.whgdierenartsen.nl

http://www.dierennieuws.nl/nw/art/200912/nw81663.htm

_________________
Gelukkig zijn niet alle circussen hetzelfde....


Omhoog
   
 
 Berichtonderwerp: Re: "Olifant met dikke poot"
BerichtGeplaatst: do dec 31, 2009 12:14 am 
Offline
Site Admin
Gebruikersavatar

Lid geworden op: zo okt 23, 2005 10:34 pm
Berichten: 7476
Locatie: Maassluis
Nog een dierenarts relaas over circusdieren......

In november stond Circus Renz in Helmond. En het circus had ook weer een heleboel dieren meegenomen. Naast de meer alledaagse kip, varken, geit en paarden hadden ze ook nog een olifant en tijgers bij zich. En net zoals bij alle dieren, hebben ook de dieren van het circus wel eens een dierenarts nodig. Zo waren nu de tijgerwelpjes aan de beurt voor hun vaccinatie.
Het is natuurlijk wel even vreemd als je telefonisch wordt gevraagd om enkele tijgers te komen onderzoeken. Normaal hebben we wel eens te maken met een “tijger” in de spreekkamer, maar dan gaat dat meestal om de naam of het gedrag van een kat. Nee, de tijgers waarvoor circus Renz onze hulp inriep waren Bengaalse tijgers.
De echte tijgers! Nou had ik wel wat ervaring met tijgers, doordat ik jaren geleden in Artis en Amersfoort stage had gelopen.Maar dat was even geleden.Die middag reed ik samen met een stagiaire richting het circus, dat dit jaar aan de Karel Doormanlaan stond. Met de auto reden we het wat drassige terrein op. Bij de tijgerkooi ontmoetten we de dompteur van de tijgers, de Duitser Hans Suppmeier. Hij vertelde ons dat een van de tijgerinnen vier maanden geleden twee welpjes had gekregen, Shiba en Bengal. De welpjes waren tijdens de tour van het circus geboren. Nu waren ze nog redelijk tam. Maar in een speelse bui vlogen ze geregeld naar de broek van hun verzorgers. En dat is geen pretje als een 20 kilogram zware kat naar je benen vliegt. Daarom stond er ook een stevig hek rond de transportwagen van de tijgers.
Wij mochten in ieder geval langs de hekken het buitenverblijf van de tijgers in. Daar werd eerst Shiba, de vrouwelijke tijgerwelp, uit de wagen gehaald. Moeder keek intussen vanuit haar goed beveiligde kooi toe wat wij aan het doen waren.
Shiba werd vastgehouden door haar verzorgers, zodat ik dicht bij haar in de buurt kon komen. Ook al was Shiba nog maar vier maanden oud, ze had al flinke klauwen en hoektanden. Ik controleerde de chip, luisterde naar haar longen, voelde in haar buik en nam haar temperatuur op. Daarna kreeg ze haar enting. Net zoals andere katachtigen werd ook Shiba gevaccineerd tegen de kattenziekte, niesziekte en hondsdolheid. Na haar prik mocht ze weer terug de kooi in.

Daarna was Bengal aan de beurt, het broertje van Shiba. Hij was nog iets levendiger en speelser dan Shiba. Het onderzoek verliep prima, maar met de prikken reageerde hij toch. Onder een luid gebrom deed ik mijn werk. Maar zodra ik klaar was, was alles weer goed en stond hij weer rustig op om verder te spelen. Shiba mocht nu ook weer het buitenverblijf in. Ik probeerde nog een foto van Bengal te maken toen hij lief in het gras lag, maar zodra hij mij zag dacht hij: “Spelen!”.
Ik was net op tijd uit de buurt van zijn klauwen. De foto werd wel iets onscherp.
Eenmaal buiten het verblijf van de tijgers moesten de dierenpaspoorten nog worden ingevuld. Terwijl ik daar mee bezig was stond er een radioverslaggever van Omroep Brabant achter me. Hij liep de hele dag al rond bij het circus om een reportage te maken.
Daarbij waren de dieren natuurlijk ook een gespreksonderwerp.
Hij wilde natuurlijk weten wat ik met het gegrom van de tijgers te maken had. Dat betekende dus dat ik live op de radio mocht vertellen wat ik gedaan had. Daarbij vroeg hij ook nog even naar het welzijn van de dieren in het circus. Ik legde uit dat het hier wel goed zat met de dieren. De tijgers krijgen namelijk voldoende beweging, meer dan in de gemiddelde dierentuin. Daarnaast zijn tijgers net zo lui als onze huiskat. Ze liggen het grootste deel van de dag te slapen.
En als ze actief zijn, dan is dat omdat ze willen eten. In het circus moeten ze natuurlijk ook de piste in, waar ze hun kunsten mogen vertonen. En voor een goede beloning doen tijgers dat wel.
Na het vaccineren van de tijgers en het interview reden we weer terug naar de praktijk. Weer terug naar de “normale” patiënten.

NB: Voor huisdieren is de jaarwisseling natuurlijk erg spannend.
Om stress ten gevolge van vuurwerk te beperken heeft Dierenkliniek “Brouwhuis” medicatie voor de hond en de kat. Met deze medicatie zal uw huisdier een rustige avond hebben. Daarnaast is er voor honden de D.A.P. Halsband die op een veilige manier hormonen afscheidt die bij de hond een rustgevende werking hebben. Begin hier tijdig mee. U kunt in de kliniek terecht voor meer informatie.

Wij wensen u allemaal prettige feestdagen en een goed (en rustig) uiteinde en een heel Gelukkig en Gezond 2010.
Tot ziens in de kliniek met uw tijgers!

http://hofkompas.nl/hofkompas/?p=2427

_________________
Gelukkig zijn niet alle circussen hetzelfde....


Omhoog
   
 
Berichten van vorige weergeven:  Sorteer op  
Nieuw onderwerp plaatsen  Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of reacties plaatsen.  [ 2 berichten ] 

Alle tijden zijn UTC+02:00


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 17 gasten


Je kunt niet nieuwe berichten plaatsen in dit forum
Je kunt niet reageren op onderwerpen in dit forum
Je kunt niet je eigen berichten wijzigen in dit forum
Je kunt niet je eigen berichten verwijderen in dit forum
Je kunt geen bijlagen plaatsen in dit forum

Zoek op:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Nederlandse vertaling door phpBBservice.nl & phpBB.nl.