Circuswereld Forum

Welkom op dit forum. Lezen is leuk maar zelf een bericht plaatsen maakt het voor de anderen nog leuker.
Het is momenteel do apr 25, 2024 4:12 pm

Alle tijden zijn UTC+02:00




Nieuw onderwerp plaatsen  Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of reacties plaatsen.  [ 131 berichten ]  Ga naar pagina 1 2 3 4 59 Volgende
Auteur Bericht
 Berichtonderwerp: Circusdieren
BerichtGeplaatst: ma okt 24, 2005 1:55 am 
Offline

Lid geworden op: ma okt 24, 2005 12:21 am
Berichten: 661
Locatie: Utrecht/Amsterdam
Om maar de discussie te starten ;)

Even reagerend op jhl, die dit nog op de gastenboek schreef. Ik zal er even op ingaan :) Een forum werkt echt stukken beter met discussies :D

Citeer:
even terug komen op een eerder bericht over dierentuinen
dierentuinen zijn zeker niet alleen voor de vermaak als die dierentuinen er niet waren waren er al veel meer dieren uitgestorven
en dat zou jij moeten weten als jij je zo overal in verdiept zoals je altijd zegt

Vroeger bestonden dierentuinen volledig (100%) voor vermaak. Doordat dierentuinen dieren nodig hadden en ze deze uit het wild haalde waren ze ook 1 van de oorzaken dat dieren uitstierven. Doordat het WNF en andere organisaties bezig gingen ermee om te zorgen dat dieren bleven bestaan (WNF was er voornamelijk omdat ze als jagers zijnde dieren wilde behouden.. om te kunnen schieten) moesten dierentuinen uiteindelijk ook aan regels gebonden worden. Nu nog worden dieren uit het wild gehaald voor dierentuinen. In dierentuinen in europa enzo is het haast niet meer, door strengere regels enzo. Echter is het al vaker gebeurd dat dieren uiteindelijk wel terecht komen in dierentuinen terwijl ze uit het wild komen. Dieren die in gevangenschap geboren zijn mogen overigens vrij verhandeld worden.
Dierentuinen zijn nu verplicht tot informatie borden en educatie functie te hebben. Maar dan nog zijn ze niet voor het behoud van dieren. Daaronder versta ik namelijk dat men dieren in hun eigen leef omgeving terugzet enzo. En zorgt dat die daar blijven bestaan. Zoals het nu gaat is meeste dieren wat geboren word voornamelijk voor andere dierentuinen. Er zijn wel wat fokprogramma's waar dieren idd naar het wild teruggaan, maar dit is minimaal in vergelijking met de dierenhandel tussen dierentuinen.
En sommige dieren die niet met bestaan bedreigd worden daarmee fokken ze erg door... en dan krijgen ze dieren die ze niet kwijt kunnen en die worden afgemaakt of doorverkocht aan handelaren..
Momenteel doen we ook nog onderzoek naar dierentuinen in Nederland enzo. Er is namelijk daar ook veel mis.

Citeer:
en even terug komen over circus dieren zolang er jonge beesten geboren worden in een circus zal het allemaal wel mee vallen als een dier zich niet opzegemak zou voelen gebeuren zulke dingen ook niet

Niet juist. In gevangenschap worden ook gewoon dieren geboren. Waarom? Omdat men veel gebruik maakt van kunstmatige inseminatie. Zeker bij dieren die normaal niet echt goed voortplanten in gevangenschap. Sommige dieren planten zich gewoon makkelijk ook voor in gevangenschap. Wat kan gebeuren door gevangenschap is dat bepaalde diersoorten hun jongen gaan doodbijten. Dat kan gebeuren bij o.a. roofdieren.

Citeer:
en ik weet dat er op nederlandse circussen een grote controlle ligt kwa dier zorg en als een dier niet wilt tijdens de voorstelling wilt een dier ook niet

Een dier word gedwongen. Daarvoor heeft men diverse manieren. Beloningmethode enzo. De controle van circussen is minimaal. En ik vind het vreemd dat er geen minimale eisen zijn vastgelegd voor circusdieren door regering. Wel voor dierentuinen, maar die circussen vallen daar weer niet onder.

Citeer:
en de tijd dat dieren zo getraint worden is ook voorbij met scherpe punten wat jij beweert mischien was dat vroeger maar nu niet meer

Dat was zeker vroeger en nu nog gebruiken ze binnen circussen nog olifanthaken. Wellicht dat bij nederlandse circussen dat niet meer zo is, maar zoals sommige ex-trainers ook al zeiden is het gewoon haast onmogelijk dat olifanten en tijgers je gaan gehoorzamen zonder dat je laat zien wie de baas is. En wat als er tijdens een voorstelling dieren niets willen doen. Vertel mij maar eens dat men dan de dieren maar niet mee laat doen. Als je logisch nadenkt dan zie je / hoor je dat nooit gebeuren. Dat men de olifantenact niet laat doorgaan, omdat de olifant geen zin heeft.. En iemand vertelde ook dat kinderen werden gedwongen bij Renz-Berlin ofzo? Tsja.. die hebben ook weleens geen zin.. dwingen.. dat kan je altijd doen.

Een circusgast zei tegen mij dat ik wel mocht kijken bij de repetitie. Ik zei: "mag ik ook kijken bij de besloten trainingen? " Daar krijg je natuurlijk nee als antwoord.

Citeer:
over dieren training staat ook een heel mooi stuk over op de site van alberto althoff
en er zullen best wel buitenlandse circussen zijn waar de leefomgeving minder is maar in de nederlandse circusse wordt dat echt in de gaten gehouden en zolang dat gebeurt ben ik voor dieren in het circus.


Weet je wat de nederlandse circussen dan moeten doen? Pleit dan bij regering ook voor vastgestelde minimale eisen voor huisvesting en verzorging. En zorg dat buitenlandse circussen die daar niet aan kunnen houden niet nederland binnen komen. Maar ja.. 1 happy family in de circuswereld he?

_________________
Circus met dieren = dierenleed ;)


Omhoog
   
 
 Berichtonderwerp:
BerichtGeplaatst: ma okt 24, 2005 11:19 pm 
hallo Alex, met je eindconclusie kan ik het gedeeltelijk eens zijn. Er zouden normen en waarden moeten zijn waaraan circussen met dieren zich moeten houden, dan hebben controleurs een stok om de hond mee te slaan (AU!) bij eventuele misstanden. Maar kan jij je voorstellen hoe moeilijk het is om werkbare normen vast te stellen? In Belgie en Europa zijn ze daar o.a. mee aan het worstelen. Maar ooit komt er wel iets, en hopelijk werkbaar voor de circussen (en goed voor de dieren natuurlijk).
Wat betreft jouw insteek dat de circuswereld één grote familie is.... vergeet het maar!! Ze kunnen elkaar het licht in de ogen niet, zelfs al zijn ze vaak familie.... Maar over één ding zijn ze het eens: zonder dieren geen circus.


Omhoog
   
 
 Berichtonderwerp:
BerichtGeplaatst: ma okt 24, 2005 11:53 pm 
Offline

Lid geworden op: ma okt 24, 2005 12:21 am
Berichten: 661
Locatie: Utrecht/Amsterdam
Anonymous schreef:
Maar kan jij je voorstellen hoe moeilijk het is om werkbare normen vast te stellen? In Belgie en Europa zijn ze daar o.a. mee aan het worstelen. Maar ooit komt er wel iets, en hopelijk werkbaar voor de circussen (en goed voor de dieren natuurlijk).

Simpel hoor.. er is toch een nationale vereniging voor circusondernemers? Stel die richtlijnen enzo op. Anders is het toch nutteloos dat dat bestaat?
Goed voor dieren zal het niet worden... beter voor dieren wellicht.

Citeer:
Wat betreft jouw insteek dat de circuswereld één grote familie is.... vergeet het maar!! Ze kunnen elkaar het licht in de ogen niet, zelfs al zijn ze vaak familie.... Maar over één ding zijn ze het eens: zonder dieren geen circus.


Ja ok.. i know.. dat geruzie en beschuldigingen die ze soms uiten naar elkaar... :)

Zonder dieren geen circus... tsja... er zijn circussen zonder dieren. Die noemen jullie dan maar geen circus meer? Hoe wil je die dan noemen?

Maar goed... circus met dieren betekent ook dieren(rechten)activisten ;)

_________________
Circus met dieren = dierenleed ;)


Omhoog
   
 
 Berichtonderwerp:
BerichtGeplaatst: di okt 25, 2005 12:07 am 
circus zonder dieren? opgeleukte turndemonstratie, zoiets :wink:
maar zonder gekheid: oerwoud zonder dieren is ook nog steeds oerwoud al ontbreekt er wat aan. Ja toch?
denk maar rustig na over een antwoord, Sjaak gaat slapen....


Omhoog
   
 
 Berichtonderwerp:
BerichtGeplaatst: di okt 25, 2005 12:32 am 
Offline

Lid geworden op: ma okt 24, 2005 12:21 am
Berichten: 661
Locatie: Utrecht/Amsterdam
Sjaak schreef:
circus zonder dieren? opgeleukte turndemonstratie, zoiets :wink:

Nu doe je alsof circussen maar een turnact is en niet meer.. circussen zijn toch echt veel meer. Een verzamelplek voor artiesten van allerlei kaliber. Goochelaars, illusionisten, jongleurs, acrobaten, clowns, etc.
Mensen die acts hebben met dieren zijn maar 1 van die acts. Dat bepaald toch niet het circus?

Citeer:
maar zonder gekheid: oerwoud zonder dieren is ook nog steeds oerwoud al ontbreekt er wat aan. Ja toch?
denk maar rustig na over een antwoord, Sjaak gaat slapen....


Ja zo ken ik er ook nog wel tig... wel een misvatting, omdat je nu iets gaat vergelijken van een natuurlijke situatie, waar dieren een essentieel onderdeel zijn van het geheel, met een circus waarin dieren niet perse een onderdeel hoeven te zijn voor het functioneren van het circus.

Droom maar fijn van circussen zonder dieren Sjaak :)

_________________
Circus met dieren = dierenleed ;)


Omhoog
   
 
 Berichtonderwerp: Voor kale uit het gastenboek
BerichtGeplaatst: wo okt 26, 2005 11:37 pm 
De olifant waarover Alex het heeft gehd en welke staat bij het Groot Russisch Staatscircus is niet de olifant welke afgelopen zomer met het circus MaXimum op tournee was.
De olifant in kwestie is eigendom van de familie Folco. Ik hoop dat onjuist geinformeerde beterweters als Kale voortaan hun kop houden in plaats van dergelijke onjuiste onzin de wereld in te helpen.


Omhoog
   
 
 Berichtonderwerp: Re: Circusdieren
BerichtGeplaatst: do okt 27, 2005 1:47 pm 
CircusLeed.NL schreef:
Dat was zeker vroeger en nu nog gebruiken ze binnen circussen nog olifanthaken. Wellicht dat bij nederlandse circussen dat niet meer zo is, maar zoals sommige ex-trainers ook al zeiden is het gewoon haast onmogelijk dat olifanten en tijgers je gaan gehoorzamen zonder dat je laat zien wie de baas is. En wat als er tijdens een voorstelling dieren niets willen doen. Vertel mij maar eens dat men dan de dieren maar niet mee laat doen. Als je logisch nadenkt dan zie je / hoor je dat nooit gebeuren. Dat men de olifantenact niet laat doorgaan, omdat de olifant geen zin heeft.. En iemand vertelde ook dat kinderen werden gedwongen bij Renz-Berlin ofzo? Tsja.. die hebben ook weleens geen zin.. dwingen.. dat kan je altijd doen.




Op een mooie lente morgen in de maand mei van het jaar 1976. Heb ik iets geleerd.
Die dag was een nergens zin in dag. Het begon al bij de wekker, he nee he weer die wekker die roept je moet naar school. En dan mijn moeder hoe goed ze het ook bedoelde die er achteraan roept kind je ontbijt is klaar. En mijn vader ha fijn weer een nieuwe dag waar je niet te oud bent om te leren. “Ik heb gewoon geen zin” Ik draai me gewoon nog eens om in mijn warme bedje en de meester bekijkt het maar.
Vijf minuten later staat mijn moeder in mijn slaapkamer en zegt kind nu echt opstaan hoor. Moeder zegt o ik zie het al je hebt je nergens zin in dag. Dit is niet erg als je dit hebt maar wat denk je wat er gebeurt als iedereen dit zou zeggen. Ik zou roepen ik heb geen zin meer om voor je te zorgen, geen boterhammen voor je te smeren, of de deur niet te openen als het regent. Of wat zou er gebeuren als jij zegt ik heb geen zin in school want dat is het vandaag he wanneer je niet genoeg leert. leer je niet lezen of rekenen. En betaal je voor die lekkere melk die je net op hebt veel te veel.
En zo is het met alles op de wereld. Ook voor de dieren waar voor wij de zorg hebben kun je dingen leren je gaat hierin op het gedrag van wat het dier van nature leuk vind. Denk heel simpel aan als je een lieve puppy wil, het liefst wil je het hondje zindelijk. En misschien ook dat hij de krant voor je haalt.
Dieren worden door de mens voor allerlei doeleinden gebruikt Niet alleen voor vermaak. En als het dier geen zin heeft mag je dit binnen dierwaardige wijze best afdwingen bij het dier. Net zo als je dit ook bij de mens op een mens waardige wijze doet.

Waarom dit stukje het is natuurlijk nonsens om te zeggen dat kinderen , mensen of dieren tot iets gedwongen in het circus. Wanneer je deze dieren wel zou houden en niet traint en maar laat doen wat ze willen zou het een dolle boel worden. Dit geldt ook voor de mensen en kinderen die meetrainen. Natuurlijk zijn er momenten dat je zegt ik heb vandaag geen zin. Maar ik ben blij dat ik doorgezet op die lentedag anders zou mijn droom niet zijn uitgekomen. Ten tweede heb ik op die dag geleerd dat je best een keer geen zin mag hebben, maar wanneer het te lang duurt dat het dan een chaos wordt.
Wanneer je dat onthoud maakt het mij niet uit waar de mens en het dier zich bevind hetzij in de vrije natuur of in het circus. Als ze maar een mens-dierwaardig bestaan hebben.


Omhoog
   
 
 Berichtonderwerp: Re: Circusdieren
BerichtGeplaatst: vr okt 28, 2005 2:34 am 
A3ana schreef:
Als ze maar een mens-dierwaardig bestaan hebben.

En dat is juist zo jammer, dat hebben die dieren nu juist niet! :!: :cry:

Ik heb olifanten gezien die vele uren per dag vastgeketend staan, leeuwen en tijgers die vaak met meerdere dieren in kooien van twee bij twee meter zitten, altijd, hun hele leven lang. En dat terwijl de grote katachtigen moeten kunnen rennen, ze horen territoria van vele vierkante kilometers tot hun beschikking te hebben. Olifanten lopen in het wild gemiddeld 50 kilometer per dag, die beesten gaan kapot van de stress als ze hun hele leven op 1 plek moeten doorbrengen.
Dieren in gevangenschap die hun natuurlijke gedragingen niet kunnen uiten gaan stereotype gedrag vertonen, en ik heb dit al heel heel vaak geconstateerd bij circusdieren.

En zelfs al zou de huisvesting van circusdieren perfect zijn (wat echter nooit zal gebeuren, daarvoor vinden circusmensen dieren namelijk niet belangrijk genoeg, alles draait tenslotte om geld verdienen) dan nog is er een groot verschil tussen mensen en dieren. Dieren hebben in het circus geen vrije keuze namelijk, die worden gedwongen om kunstjes te leren en deze op commando te vertonen. Terwijl mensen altijd een eigen wil hebben en daarmee ook hun eigen keuzes kunnen maken, dat is het grote verschil.


Omhoog
   
 
 Berichtonderwerp:
BerichtGeplaatst: vr okt 28, 2005 10:25 am 
Offline
Site Admin
Gebruikersavatar

Lid geworden op: zo okt 23, 2005 10:34 pm
Berichten: 7476
Locatie: Maassluis
Citeer:
daarvoor vinden circusmensen dieren namelijk niet belangrijk genoeg, alles draait tenslotte om geld verdienen

dit is absoluut een verkeers uitgangspunt, de gemiddelde circusmens heeft een grote liefde voor zijn/haar dieren en is blij dat hij/zij het hoofd boven water kan houden. het is meer een ingeboren roeping dan een manier om snel/makkelijk rijk te worden.


Omhoog
   
 
 Berichtonderwerp:
BerichtGeplaatst: vr okt 28, 2005 1:24 pm 
Offline

Lid geworden op: ma okt 24, 2005 12:21 am
Berichten: 661
Locatie: Utrecht/Amsterdam
heuvels schreef:
dit is absoluut een verkeers uitgangspunt, de gemiddelde circusmens heeft een grote liefde voor zijn/haar dieren en is blij dat hij/zij het hoofd boven water kan houden. het is meer een ingeboren roeping dan een manier om snel/makkelijk rijk te worden.


Nee, zeker niet. Liefde voor het dier uit zich in offers. Dieren horen gewoon optimale zorg te krijgen. En dat betekent gewoon de nodige zorg te geven aan de dieren en niet gebruiken voor stressvolle situaties. Nu staan die dieren bijvoorbeeld constant op stal. En ze lopen niet eens op stukken terrein als dat in de buurt zit van het circus.

Zoals men van Groot Russisch Circus zei in de krant: "Als er een weiland in de buurt is, dan laten we de paarden daar lopen". Dat zei deze terwijl achter de plek waar ze stonden in Assen een klein weilandje was, waar ze makkelijk even lekker konden rennen.

Het gaat allemaal om geld. En wat is het makkelijkste... gewoon de dieren op een kleine plek houden. Dat is geen liefde voor het dier, maar dat is liefde voor het werk zeg maar. Circusmensen zeggen al snel: "Het is de broodwinning, dan ga je het dier toch niet schaden?". Jawel, want een boer boeit het ook niet of een dier lijd of niet. Als die het doel maar bereikt. Zelfde met circusmensen.

Ben je oprecht in met dierenwelzijn van dieren, dan denk je niet alleen aan jezelf en wat jij moet bereiken, maar denk je aan het dier alleen en wat die echt nodig heeft en ga je niet alleen tot een niveau, waartoe het jou schikt.

_________________
Circus met dieren = dierenleed ;)


Omhoog
   
 
 Berichtonderwerp:
BerichtGeplaatst: vr okt 28, 2005 2:09 pm 
Offline
Site Admin
Gebruikersavatar

Lid geworden op: zo okt 23, 2005 10:34 pm
Berichten: 7476
Locatie: Maassluis
Citeer:
Jawel, want een boer boeit het ook niet of een dier lijd of niet. Als die het doel maar bereikt.


nog zo'n vooroordeel waar de meeste boeren niet blij mee zullen zijn. zo zijn er bijvoorbeeld heel veel boeren die in het voorjaar de nesten van weidevogels markeren om schade door koeien of tractors te voorkomen. en een goede boer ziet zijn beesten er graag goed bijstaan. nu zal jij zeggen dat kistkalveren en legbatterijen niet sympathiek voor dieren zijn, en daar ben ik het mee eens.

mijn mening: scheer circusmensen niet over 1 kam en boeren ook niet.

nog een stelling: dierenactivisten zien alles zwart-wit, terwijl er in het grijze gebied zoveel mooie dingen zijn te zien en te beleven. (misschien is het woord dierenfundamentalisten beter?)


Omhoog
   
 
 Berichtonderwerp:
BerichtGeplaatst: vr okt 28, 2005 2:54 pm 
Offline

Lid geworden op: ma okt 24, 2005 12:21 am
Berichten: 661
Locatie: Utrecht/Amsterdam
heuvels schreef:
nog zo'n vooroordeel waar de meeste boeren niet blij mee zullen zijn. zo zijn er bijvoorbeeld heel veel boeren die in het voorjaar de nesten van weidevogels markeren om schade door koeien of tractors te voorkomen.

Wettelijke regels/richtlijnen.

Citeer:
en een goede boer ziet zijn beesten er graag goed bijstaan. nu zal jij zeggen dat kistkalveren en legbatterijen niet sympathiek voor dieren zijn, en daar ben ik het mee eens.

Een goede boer maakt winst/verdient zijn brood. En dan is een dier ondergeschikt eraan. Tuurlijk houd de ene boer het dier beter dan de andere. Maar hoe kan je zeggen van dieren te houden als je dieren na een aantal jaren naar de slacht brengt? Ik ken boeren. En ik heb er zelfs 1 als familie :( En ik weet hoe ze zijn :(

Citeer:
mijn mening: scheer circusmensen niet over 1 kam en boeren ook niet.

Dat doe ik niet. Ik weet wel dat er verschil is, maar in alles zijn ze hetzelfde. Dieren zijn voor hun een object die ze mogen gebruiken. En de een behandelt dieren beter dan andere, maar dat ligt aan karakter, maar aan de andere kant behandelen ze het dier tot een limiet van hunzelf. Dierenliefde is bij een boer en circusmens, vooral liefde voor het vak. Net als dat een schilder liefde heeft voor zijn kwast en voor zijn schilderijen. Het is liefde voor het werk. De uitingen kan bij mensen anders zijn.
Maar dieren blijven altijd ondergeschikt aan het werk/vak. En zijn niet belangrijker dan geld.

Citeer:
nog een stelling: dierenactivisten zien alles zwart-wit, terwijl er in het grijze gebied zoveel mooie dingen zijn te zien en te beleven. (misschien is het woord dierenfundamentalisten beter?)


Een foute stelling. Dierenactivisten bekijken gewoon niet dieren zoals de meeste mensen doen. Voor dierenactivisten gaat het om dat dieren een individu is en dat deze ook pijn ervaart, lijdt, en stress kan hebben. Voor circusmensen is dat gewoon niet, want anders zou men moeten weten dat dieren niet constant op stal moeten staan of in een kleine ruimte. En zou je dieren in natuurlijkere omgevingen moeten hebben. Dat gebeurd niet.

_________________
Circus met dieren = dierenleed ;)


Omhoog
   
 
 Berichtonderwerp:
BerichtGeplaatst: za okt 29, 2005 12:23 am 
Offline

Lid geworden op: ma okt 24, 2005 12:21 am
Berichten: 661
Locatie: Utrecht/Amsterdam
Quirico schreef:
Als je niks aan circus leuk vind, waarom kom je dan voor onze deur staan met een paar ''voor vuilnisbakken'' bestemde folders.

De literatuur word goedgelezen. Vorige keer namen vele de flyers ook mee naar binnen. :)

Citeer:
Trouwens: Weet je wat er gebeurd om die folders van jullie te maken?...Voor al die folders gaan een paar bomen tegen de vlakte. Is dat dan wat jullie willen?. Kunnen jullie net zo goed in het bos gaan protesteren.

Ja hoor kom daar maar mee.. krijgen we genoeg te horen.. jammer genoeg zijn al die info folders inderdaad nodig om mensen te informeren. :( Ik zou het liever ook anders zien. Maar ja.. we kunnen moeilijk het dierenleed door laten gaan. Overigens gaan binnenkort nieuwe flyers gedrukt worden. Deze komen op FSC-papier/recyclepapier en gedrukt met ecologische inkt. Zullen mooie duidelijke flyers worden :)

Citeer:
Kortom: Allemaal geflauwekul. Ik zag net op tv over apen laten tandenpoetsen. Tjonge jonge, waar gaat de wereld naar toe?... Ga bij die initiatiefnemers klagen. Een aap kan zo een borstel opeten, niet gezond toch, of wel?.


Moet ik herhalen dat we tegen vele dingen protesteren? Niet ALLEEN circussen dus. Maar waarvan was dat dan?
Als je gewoon die info geeft, dan kan ik er wat tegen doen. Ik zie ook niet elke reclame of elk programma op tv.
Als ik weet waarvan dat was, dan ga ik daar zeker achteraan. Ik schrijft per week diverse mails naar programma's of bedrijven.

_________________
Circus met dieren = dierenleed ;)


Omhoog
   
 
 Berichtonderwerp:
BerichtGeplaatst: za okt 29, 2005 12:25 am 
Ik heb het ook gezien, het was een item over tandenpoetsen in het Jeugdjournaal. :roll:


Omhoog
   
 
 Berichtonderwerp: hart van Nederland
BerichtGeplaatst: za okt 29, 2005 12:33 am 
Het was onder andere vanavond ook te zien in Hart van Nederland. Maar ''circusleed'' als je hiermee verder gaat kan je elk huishouden wel langsgaan. Hoeveel huishoudens hebben nou geen huisdier?.... En een huisdier(en) houden is wel goed soms?..


Omhoog
   
 
Berichten van vorige weergeven:  Sorteer op  
Nieuw onderwerp plaatsen  Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of reacties plaatsen.  [ 131 berichten ]  Ga naar pagina 1 2 3 4 59 Volgende

Alle tijden zijn UTC+02:00


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 15 gasten


Je kunt niet nieuwe berichten plaatsen in dit forum
Je kunt niet reageren op onderwerpen in dit forum
Je kunt niet je eigen berichten wijzigen in dit forum
Je kunt niet je eigen berichten verwijderen in dit forum
Je kunt geen bijlagen plaatsen in dit forum

Zoek op:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Nederlandse vertaling door phpBBservice.nl & phpBB.nl.