Circuswereld Forum

Welkom op dit forum. Lezen is leuk maar zelf een bericht plaatsen maakt het voor de anderen nog leuker.
Het is momenteel vr apr 19, 2024 11:13 am

Alle tijden zijn UTC+02:00




Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 167 berichten ]  Ga naar pagina Vorige 17 8 9 10 11 12 Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: do jan 27, 2011 11:48 am 
Offline

Lid geworden op: vr mar 07, 2008 1:57 pm
Berichten: 194
Locatie: Schiedam
sylvio schreef:
Nuance ontbreekt! Ik vind dat er te snel en te fel richting Belly Wien geoordeeld is. Gevolg van de media, die maandag meldden'tijgers ontsnapt'. Geluiden van de politie horende hadden ze vermoedelijk moeten melden 'onverlaten zetten tijgerkooi open'. Dat er bij een open kooi tijgers, eigenlijk slechts 1 (met 2 ongevaarlijke jongkies), 'ontsnappen' lijkt mij daarvan een logisch gevolg.

Daarnaast hebben veel mensen de neiging er meteen een optelsom van te maken; er ontsnapten eerder OOK al een lama en OOK al kamelen. Aangezien het daarbij ging om ongevaarlijke gedomesticeerde dieren die niet bijten vind ik dat men daaraan niet te zwaar moet tillen.

Volgens mij geeft een incidentele ontsnapping van een ongevaarlijk dier het klassieke circus een bepaalde charme en spontaniteit. Onder het publiek op een circusterrein is een eventuele ontsnapping het gesprek van de dag. Als mensen niet van sensatie hielden zouden er geen circussen meer bestaan hebben! Mensen zien liever een intelligente olifant onder een stroomlint doorglippen dan vastgeketend staan. Bij Belly Wien op het terrein waan je je in eeen complete dierentuin. Genieten is dat! (Herman Renz had vorig jaar bij uitzondering ook een heel mooi dierenbestand. Helaas is dat komend seizoen weer veel beperkter. Geen kamelen, geen lama's, geen olifanten.....) Daarom ben ik zeer blij met het dierenrijke Belly Wien in Nederland!

Sinds Belly in 2004 in Nederland kwam vind ik dit met veel paarden en kamelen een erg mooi circus. Er kwamen steeds meer andere dieren bij. Toen er ook tijgers bij kwamen vroeg ik mij af of het circus dit wel nodig had. Kamelen en paarden liggen in deze tijd veel minder gevoelig bij de publieke opinie. Het circus leek mij al mooi genoeg.

Maandag is zo'n beetje het erste gebeurd wat in een circus kan gebeuren. Uiteraard mag een tijger nooit ontsnappen!! Dat weet zelfs een klein kind. Maar er gebeuren de hele dag in de hele wereld dingen die niet zouden moeten gebeuren. Het belangrijkste van fouten is dat je ervan leert! Bokito sprong over een gracht (klom niet over een hek zoals ik hier ergens las). Hierdoor zijn alle dierentuinen veiliger geworden! Zo zullen dankzij dit incident ook alle circussen hier weer van leren dat controle veel scherper moet. Scherpere zelfrefectie en/ of meer oog op wat bezoekers op het terrein uitvoeren.

Lof voor de rustige, maar vastberaden manier van het weer terugdrijven van tijgerin Ambra.

Het lijkt wel of Belly Wien meer problemen heeft sinds echtpaar Van Heybeek zich er terugtrok(wat ik betreur), maar dit zal wel toeval zijn. Zonder Belly Wien zou het dek ik een dooie boel zijn. Willen we dan een emotieloze strak georganiseerde fabriek als Krone? Is dat circus? Ik ben nu al weer benieuwd naar het volgende nieuwsbericht wat er van Belly Wien zal komen. Zei ik niet dat veel mensen die van circus houden sensatiebelust zijn?

Een aandoenlijke poging om het geschonden blazoen van Belly Wien op te poetsen meer is jouw verhaal niet. Enige kennis van dieren ontbeer je ook. Als jij denk dat een loslopende kameel niet gevaarlijk is mis je een stuk kennis over kamelen Ook tijgers in deze leeftijd kunnen je zwaar verwonden. Zowel volwassenen als kinderen. Zonder Belly Wien een dooie boel wat een onzin. Er zijn voldoende goede, kleurrijke en kwalitatief mooie circussen in Nederland. En niet de kwantiteit van de dieren is van belang de kwaliteit daar gaat hem om. Het is een teken aan de wand voor dit circus dat er een optelsom van ontsnapte dieren te maken is. Dit circus heeft laten zien niet van hun fouten geleerd te hebben.


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: do jan 27, 2011 1:50 pm 
Offline

Lid geworden op: vr sep 10, 2010 12:48 am
Berichten: 108
Locatie: Ergens
Het is waar dat dit een erge situatie was en dit een hele lading slechte publiciteit voor circussen is.
Het is ook waar dat er bij Belly Wien meerdere keren dieren ontsnapt zijn..
toch kan ik niet helpen het gevoel te hebben dat sommige mensen zo intensief op deze situatie reageren niet omdat het ze iets uitmaakt dat er dieren ontsnapt zijn etc. maar alleen maar omdat ze nu iets hebben om het circus waar ze zo wie zo al een hekel aan hadden de grond in te trappen.

Een beetje zoals dieren activisten doen maar dan ''circussen onder elkaar''.


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: do jan 27, 2011 2:09 pm 
Offline

Lid geworden op: di jan 05, 2010 8:47 pm
Berichten: 388
Klopt, Maeve. Het is niet alleen jouw gevoel, maar een feit. En dan niet alleen Belly Wien, maar ook elkaar zwart maken.
Het wordt tijd dat het circusseizoen weer aanbreekt, dan kunnen ze niet meer de hele dag voor hun PC hangen :mrgreen:

_________________
Echt circus ruikt naar paarden en houtkrullen


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: do jan 27, 2011 3:22 pm 
Offline

Lid geworden op: di dec 06, 2005 2:16 am
Berichten: 442
Locatie: Groningen
Ron_Mikkenie schreef:
Tijgers die een half jaar jong zijn wil ik niet tegenkomen hoor. Deze dieren hebben intussen de maat van een grote hond en springen zeker anderhalve meter hoog. Bijten zullen ze niet. Met hun klauwen die ze onbewust in hun speelsheid uitzetten heb je gegarandeerd kleerscheuren en schaafwonden. Daar kunnen dan smerige bacteriën in komen te zitten. Je gaat er niet dood van. Een half jaar ziek zijn of binnen enkele jaren tot de rolstoel veroordeeld zijn omdat de bacteriën toch je spieren aantasten is zeker geen prettig vooruitzicht!

We kunnen nog van geluk spreken dat er op het moment van de ontsnapping geen kijkers op het terrein waren. Stel je voor dat kinderen op weg naar school even van hun fiets waren gestapt om naar de dieren te gaan kijken...

Naast professor nu ook al arts!


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: do jan 27, 2011 6:54 pm 
Offline
Gebruikersavatar

Lid geworden op: vr aug 15, 2008 9:55 pm
Berichten: 2773
Locatie: thuis
Ja Jan,

daar zul je van opkijken. Wil je de naam van de bacterie ook nog weten?

_________________
Ron Mikkenie (CircusVreugd )
http://www.klassiekcircus.nl
Wie de jeugd heeft, heeft de toekomst!


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: do jan 27, 2011 8:17 pm 
Offline
Gebruikersavatar

Lid geworden op: vr aug 15, 2008 9:55 pm
Berichten: 2773
Locatie: thuis
E Coli , maar hiervan raak je hooguit aan "de dunne"
bron: http://www.nwhc.usgs.gov/publications/d ... apter4.pdf

For tigers gram negative pasteurella multocida (common to cats), salmonella (stool), septic arthritis, osteomyelitis, staphlococci, streptococci, capnocytophaga (common in mouths of cats, but mostly dogs) are of more probable danger for infection [than hepatitis] Most of these are curable and not life threatening unless in the cases of osteomyelitis (infection of bone muscle sheath), staph & strep they go untreated.
bron: http://www.webanswers.com/health/can-we ... ite-451a55

Martin Lacey had enkele maanden nodig om te genezen van een uithaal van een leeuwenklauw en in mijn eigen woonomgeving zijn enkele mensen invalide geraakt nadat ze door een simpel (maar helaas loslopend) hondje waren gebeten.

Kortom: onderschat het risico niet!
Advies: Zorg in ieder geval voor een tetanus injectie (die niet langer dan 5 jaar geleden is toegediend) en ga zo snel mogelijk naar een arts.

_________________
Ron Mikkenie (CircusVreugd )
http://www.klassiekcircus.nl
Wie de jeugd heeft, heeft de toekomst!


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: do jan 27, 2011 9:06 pm 
Offline

Lid geworden op: ma nov 21, 2005 8:56 pm
Berichten: 324
Frenk schreef:
Een aandoenlijke poging om het geschonden blazoen van Belly Wien op te poetsen meer is jouw verhaal niet. Enige kennis van dieren ontbeer je ook. Als jij denk dat een loslopende kameel niet gevaarlijk is mis je een stuk kennis over kamelen Ook tijgers in deze leeftijd kunnen je zwaar verwonden. Zowel volwassenen als kinderen. Zonder Belly Wien een dooie boel wat een onzin. Er zijn voldoende goede, kleurrijke en kwalitatief mooie circussen in Nederland. En niet de kwantiteit van de dieren is van belang de kwaliteit daar gaat hem om. Het is een teken aan de wand voor dit circus dat er een optelsom van ontsnapte dieren te maken is. Dit circus heeft laten zien niet van hun fouten geleerd te hebben.


Dat een kameel zeker groot genoeg is om een mens omver te lopen begrijpt iedereen. Dus ik ook. Ook een paard kan gevaarlijk zijn. Ga maar eens met een ruiter praten. Maar wat hebben we in Nederland meer; mensen die door kamelen/ lama's van Belly Wien gewond zijn geraakt (zijn die er?) of slachtoffers van mensen die OP ZEBRAPADEN zijn aangereden?

Natuurlijk is er dan risico. Maar hoe groot is het? Ik zeg niet dat het goed is als kamelen of lama's los rondlopen. Feit is wel dat ik op een circusterrein een loslopende kameel of lama als iets volstrekt anders zie dan een loslopende tijger. Een kameel is immers geen roofdier. En lama's verschillen qua grootte niet veel met de alpaca's van kinderboerderijen.

Dat we voldoende hebben aan onze Nederlandse circussen daar ben ik het niet mee eens. Deze zijn tegenwoordig letterlijk (op de winterperiode na) op de vingers van 1 hand te tellen. Feit is dat ik afgelopen jaar zelf naar het buitenland heb moeten rijden om Krone en Americano weer eens te kunnen zien omdat ze helaas niet meer naar Nederland gekomen zijn. (Terwijl het juist aan circussen de taak is om te reizen!) Ik ben dan ook verrast als er ineens een Werona of Humberto ons land bezoekt.

Of het circus niet geleerd heeft van eerdere ontsnappingen van niet-roofdieren kan men pas zeggen wanneer er meer bekend is over de oorzaak. Was het een chaotisch werkende circusmedewerker, een defect of een buitenstaander?

Toen bij Herman Renz in 1996 de Afrikaanse olifanten door gebrek aan controle van Gary Jahn bij Almere de snelweg op gingen werden ze meteen verkocht aan circus Voyage (Spindler). De Corty Althoff olifanten werden nadat ze wegliepen nadat het gezag van Omar er niet meer was (2006) ook verbannen, waardoor er in 2007 geen olifanten waren, er daarna 3 jaar lang slechts een solo olifant was en komend jaar zelfs weer 0 grijshuiden zijn.


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: vr jan 28, 2011 9:33 am 
Offline
Site Admin
Gebruikersavatar

Lid geworden op: zo okt 23, 2005 10:34 pm
Berichten: 7475
Locatie: Maassluis
Optredens circus bijna verboden na incident met tijgers

WIJCHEN - Het heeft donderdagavond weinig gescheeld of loco-burgemeester Marcel Thijsen van Wijchen had de optredens van het Oostenrijkse circus Belly Wien in die plaats verboden. Het circus heeft van 2 tot en met 6 februari optredens gepland staan op een terrein aan de Pauwstraat in Wijchen.

Maandagochtend deed zich een incident voor bij Belly Wien, dat toen in Alphen aan de Rijn stond. Drie tijgers ontsnapten uit hun kooien. De dieren verwondden twee kamelen en een paard. Eén kameel overleed aan haar verwondingen. Het vermoeden bestaat dat de kooien zijn geopend door dierenactivisten.

In de vergadering van de gemeenteraad van donderdagavond vroeg het raadslid Dorien van den Bos, of de veiligheid in Wijchen rond het circus gegarandeerd was. Omdat burgemeester Noordewier overdag afwezig was geweest, beantwoordde Thijsen de vraag in zijn hoedanigheid als loco-burgemeester.

Hij zei dat de politie had laten weten dat het terrein van Belly Wien niet goed genoeg beveiligd was. "Het dierenverblijf moet met een hek zijn afgeschermd om kwaadwillenden buiten te houden en er moet bewaking zijn. Vanavond om zes uur was dat nog niet het geval", aldus Thijsen. "Ik heb het circus toen tot middernacht gegeven om de zaak in orde te maken."

Een ambtenaar van Wijchen heeft het circusterrein in de loop van de avond geïnspecteerd. Rond tien uur stelde hij vast dat de beveiliging in orde was. Thijsen: "Er staat een voldoende hoog hek om het dierenverblijf en er staat zelfs stroom op. Ook is er bewaking."

http://www.gelderlander.nl/voorpagina/m ... ijgers.ece

_________________
Gelukkig zijn niet alle circussen hetzelfde....


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: vr jan 28, 2011 3:14 pm 
Offline

Lid geworden op: vr mar 07, 2008 1:57 pm
Berichten: 194
Locatie: Schiedam
sylvio schreef:
Frenk schreef:
Een aandoenlijke poging om het geschonden blazoen van Belly Wien op te poetsen meer is jouw verhaal niet. Enige kennis van dieren ontbeer je ook. Als jij denk dat een loslopende kameel niet gevaarlijk is mis je een stuk kennis over kamelen Ook tijgers in deze leeftijd kunnen je zwaar verwonden. Zowel volwassenen als kinderen. Zonder Belly Wien een dooie boel wat een onzin. Er zijn voldoende goede, kleurrijke en kwalitatief mooie circussen in Nederland. En niet de kwantiteit van de dieren is van belang de kwaliteit daar gaat hem om. Het is een teken aan de wand voor dit circus dat er een optelsom van ontsnapte dieren te maken is. Dit circus heeft laten zien niet van hun fouten geleerd te hebben.


Dat een kameel zeker groot genoeg is om een mens omver te lopen begrijpt iedereen. Dus ik ook. Ook een paard kan gevaarlijk zijn. Ga maar eens met een ruiter praten. Maar wat hebben we in Nederland meer; mensen die door kamelen/ lama's van Belly Wien gewond zijn geraakt (zijn die er?) of slachtoffers van mensen die OP ZEBRAPADEN zijn aangereden?

Natuurlijk is er dan risico. Maar hoe groot is het? Ik zeg niet dat het goed is als kamelen of lama's los rondlopen. Feit is wel dat ik op een circusterrein een loslopende kameel of lama als iets volstrekt anders zie dan een loslopende tijger. Een kameel is immers geen roofdier. En lama's verschillen qua grootte niet veel met de alpaca's van kinderboerderijen.

Dat we voldoende hebben aan onze Nederlandse circussen daar ben ik het niet mee eens. Deze zijn tegenwoordig letterlijk (op de winterperiode na) op de vingers van 1 hand te tellen. Feit is dat ik afgelopen jaar zelf naar het buitenland heb moeten rijden om Krone en Americano weer eens te kunnen zien omdat ze helaas niet meer naar Nederland gekomen zijn. (Terwijl het juist aan circussen de taak is om te reizen!) Ik ben dan ook verrast als er ineens een Werona of Humberto ons land bezoekt.

Of het circus niet geleerd heeft van eerdere ontsnappingen van niet-roofdieren kan men pas zeggen wanneer er meer bekend is over de oorzaak. Was het een chaotisch werkende circusmedewerker, een defect of een buitenstaander?

Toen bij Herman Renz in 1996 de Afrikaanse olifanten door gebrek aan controle van Gary Jahn bij Almere de snelweg op gingen werden ze meteen verkocht aan circus Voyage (Spindler). De Corty Althoff olifanten werden nadat ze wegliepen nadat het gezag van Omar er niet meer was (2006) ook verbannen, waardoor er in 2007 geen olifanten waren, er daarna 3 jaar lang slechts een solo olifant was en komend jaar zelfs weer 0 grijshuiden zijn.

Dat je geen verstand van kamelen hebt heb ik al eerder gezegd maar je bevestigd het weer. Als je weer in een circus bent of dierentuin moet je eens vragen wat een kameel kan doen behalve tegen je aan lopen. Kennelijk denk jij dat je op de hoogte bent waarom circussen besluiten dieren te verkopen. Ik denk niet dat zij dit met jou besproken hebben. Belly Wien heeft opnieuw bewezen niets maar dan ook niets geleerd te hebben van eerdere ontsnappingen. Zelfs niet van de ontsnapping van de tijgers in Alphen a/d Rijn. Dit kun je afleiden uit het stukje van Sjaak. Ze begrijpen daar niet dat zij nu extra veiligheidsmaatregelen moeten treffen om het vertrouwen terug te verdienen. En nogmaals de oorzaak van de ontsnapping is niet eens belangrijk het gaat er om dat het nooit mag gebeuren. Het circus is altijd verantwoordelijk hiervoor. Het staat garant voor een veilige bedrijfsvoering op het terrein dat door een gemeente gegund wordt. Al heeft een idioot de dieren losgelaten dan nog ontslaat dat het circus niet van hun verantwoordelijkheid. Het circus moet er voor zorgen dat onbevoegden onmogelijk dierenverblijven kunnen openen.


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: vr jan 28, 2011 3:40 pm 
Offline
Gebruikersavatar

Lid geworden op: vr aug 15, 2008 9:55 pm
Berichten: 2773
Locatie: thuis
Frenk,

In plaats van Sylvio te wijzen op een mogelijk gebrek aan kennis kun je natuurlijk ook gewoon je kennis met hem delen. Zodat hij vanaf dat moment kan weten wat een kameel nog meer kan dan "een mens omver lopen". In sommige gevallen moet de mens die kennis heeft gemaakt met iets waar een kameel heel goed in is meteen naar de oogarts.

En daarvoor hoeft de kameel niet eens ontsnapt te zijn...

_________________
Ron Mikkenie (CircusVreugd )
http://www.klassiekcircus.nl
Wie de jeugd heeft, heeft de toekomst!


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: vr jan 28, 2011 11:03 pm 
Offline
Gebruikersavatar

Lid geworden op: za mar 17, 2007 10:38 am
Berichten: 86
Locatie: Nederland
Filmpje van Belly Wien in Wijchen over extra veiligheidsmaatregelen:

www.gelderlander.nl/video/regionieuws/a ... 053148.ece

_________________
www.moskoucircus.nl


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: za jan 29, 2011 1:17 am 
Offline

Lid geworden op: di dec 15, 2009 12:53 am
Berichten: 44
max schreef:
Vanavond had ik nog tel.contact met Ronald Voets, de woordvoerder, spreekstalmeester en hogeschoolrijder van Circus Belly-Wien, hij was net onderweg van Alphen a/d. Rijn naar Wijchen, waar ze volgende week woensdag met de voorstellingen beginnen, men kon vandaag pas weg uit Alphen. In Wijchen zullen op last van de gemeente extra veiligheidsmaatregelen worden getroffen.


Dus men moet van de gemeente extra veiligheidsmaatregelen nemen (doen het niet uit zichzelf), weten dit vooraf, maar regelen het niet (op tijd). Pas na het dreigen van de gemeente, met het intrekken van de vergunning, onderneemt men actie.

Dit is een mooi voorbeeld, van wat ik al eerder aanhaalde. Helaas blijkt maar weer dat men niet in staat is, om zelf in te spelen op de situatie. Leren van fouten; het blijkt toch niet zo vanzelfsprekend te zijn.


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: za jan 29, 2011 1:49 pm 
Offline
Gebruikersavatar

Lid geworden op: zo okt 23, 2005 11:26 pm
Berichten: 1382
Locatie: Katwijk aan Zee
Nee, hardleers blijkbaar. Ik hoor al roddels dat de vaste verzorger naar Polen was vertrokken om zijn auto te laten repareren, en dat de tijgers nu werden verzorgd door een onervaren vervanger die aan zijn lot was overgelaten, waardoor de dieren konden ontsnappen. Als dat zo is, zou het toch van de gekke zijn dat op kosten van de gemeenschap nu controle moest worden geregeld. Gezien de algehele reacties op deze ontsnapping, ook in mijn omgeving, kun je er vanuit gaan dat circussen met wilde dieren het alleen maar moeilijker gaan krijgen nu. Dit soort slechte voorbeelden kun je gewoon niet hebben in de circuswereld.

_________________
Neem ook eens een kijkje op http://www.circusweb.nl (voor het meest actuele circusnieuws)


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: za jan 29, 2011 4:29 pm 
Offline

Lid geworden op: ma okt 06, 2008 10:02 pm
Berichten: 1147
Los van de roddels blijft staan dat Belly Wien blijkbaar niet doorheeft dat men zo zijn eigen graf aan het graven is. Het trieste is alleen niet alleen het eigen graf maar ook het graf van alle andere circussen met wilde dieren.


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: za jan 29, 2011 10:54 pm 
Offline
Gebruikersavatar

Lid geworden op: za mar 17, 2007 10:38 am
Berichten: 86
Locatie: Nederland
Belly Wien kon donderdagavond bijna vertrekken uit Wijchen

Het heeft weinig geschild of Belly Wien kon haar spullen inpakken en uit Wijchen vertrekken.
Het veiligheidsplan waar de Gemeente Wijchen 7 keer om heeft gevraagd werd niet ingevelerd.
Het college heeft besloten dat het circus haar spullen weer kon inpakken. Na dit bericht wist de directie van het Oostenrijke circus dat het menens was. Ze hebben uiteindelijk een plan opgestuurd, maar deze werd afgekeurd. Om 22.00 kwam het circus met een nieuw plan en uiteindelijk is deze goed gekeurd door het college van Wijchen.
De Gemeente Wijchen zorgt er de komende dagen wel voor extra politie en toezichtsmensen bij het circus om in de gaten te houden of het circus wel aan haar voorwaarden voldoet.

(Wijchense Omroep)

_________________
www.moskoucircus.nl


Omhoog
   
Berichten van vorige weergeven:  Sorteer op  
Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 167 berichten ]  Ga naar pagina Vorige 17 8 9 10 11 12 Volgende

Alle tijden zijn UTC+02:00


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten


Je kunt niet nieuwe berichten plaatsen in dit forum
Je kunt niet reageren op onderwerpen in dit forum
Je kunt niet je eigen berichten wijzigen in dit forum
Je kunt niet je eigen berichten verwijderen in dit forum
Je kunt geen bijlagen plaatsen in dit forum

Zoek op:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Nederlandse vertaling door phpBBservice.nl & phpBB.nl.