Circuswereld Forum

Welkom op dit forum. Lezen is leuk maar zelf een bericht plaatsen maakt het voor de anderen nog leuker.
Het is momenteel vr mar 29, 2024 2:01 pm

Alle tijden zijn UTC+01:00




Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 10 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: vr jan 28, 2011 10:46 pm 
Offline
Gebruikersavatar

Lid geworden op: za mar 17, 2007 10:38 am
Berichten: 86
Locatie: Nederland
Toch zijn sommige circussen erg slecht voor hun dieren zie onderstaand filmpje die met een verborgen camera is opgenomen. Je ziet dat de verzorger de olifanten ontzettend vaak en hard slaat!

http://www.youtube.com/watch?v=OSn_5nZI ... re=related

_________________
www.moskoucircus.nl


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: za jan 29, 2011 12:25 am 
Offline

Lid geworden op: di dec 15, 2009 12:53 am
Berichten: 44
Wel goed om hierbij te melden, dat de betreffende persoon, niet trainer Lars Holscher betreft. Het gaat hier om een stalmedewerker, die direct na het uitkomen van dit filmpje, ontslagen is.

Overigens wordt in dit filmpje gezegd, dat de stalmedewerker de olifanten met een olifantenhaak slaat. Terwijl duidelijk te zien is, dat het met een bezem gebeurt. Hierbij wordt onterecht de suggestie gewekt, dat een olifantenhaak een wapen is, dat puur gebruikt wordt om een olifant te pijnigen.


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: za jan 29, 2011 10:15 am 
Offline
Gebruikersavatar

Lid geworden op: vr aug 15, 2008 9:55 pm
Berichten: 2773
Locatie: thuis
Wil je weten hoe de dieren normaal (lees: in de vrije natuur) met elkaar omgaan?

Kijk dan maar eens naar de volgende video's:
http://www.youtube.com/watch?v=m7zfNZ_y53g
http://www.youtube.com/watch?v=ODy3CiS7H4o (ga naar 1:40)
http://www.arkive.org/african-elephant/ ... o-12a.html (let ook op afgebroken en missende slagtand)
http://www.livevideo.com/video/numanuma ... hting.aspx
de rest kun je via Google "elephants fighting" zelf wel vinden.
Daar kan geen enkel mens of olifantenhaak tegenop!

Al is in deze ADi/PeTA video wel duidelijk sprake van onmacht. Zou het iemand zijn die normaal nooit de olifanten verzorgt? Zelf je olifanten verzorgen of een vaste verzorger voorkomt dit soort onmachtsitiaties.

_________________
Ron Mikkenie (CircusVreugd )
http://www.klassiekcircus.nl
Wie de jeugd heeft, heeft de toekomst!


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: za jan 29, 2011 10:46 am 
Offline

Lid geworden op: wo jan 10, 2007 9:19 pm
Berichten: 3492
Circus-Zirkus schreef:
Wel goed om hierbij te melden, dat de betreffende persoon, niet trainer Lars Holscher betreft. Het gaat hier om een stalmedewerker, die direct na het uitkomen van dit filmpje, ontslagen is.


bij het zien van het filmpje dacht ik inderdaad al dat het niet om dezelfde persoon ging, de persoon die de olifant pijnigt is veel dikker namelijk.


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: ma jan 31, 2011 10:11 am 
Offline

Lid geworden op: zo jan 09, 2011 7:22 pm
Berichten: 6
als ik dit filmpje zie dan moet ik denken aan ons bezoek aan kerstcirkus denhaag waar een kameel erg hardhandig werd aangepakt rijdens de show. hoe zou het zijn achter de schermen vraag ik me dan gelijk af.

ik ga altijd naar het cirkus voor akrobatiek en jongleren en krijg dan soms dieren kadoo, heeft mij nooit echt kunnen boeien, maar nu ik deze wintr denhaag ben geweest en ander cirkus olifanten aan de ketting heb zien staan, egin ik te twijfelen of we de dieren wel een plezier mee doen,


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: ma jan 31, 2011 10:49 am 
Offline

Lid geworden op: do nov 18, 2010 7:59 pm
Berichten: 45
Locatie: Bodegraven
erg vreemd, de familie smitt meldde:

Roofdieren zult u niet meer in Groot Kerstcircus Den Haag te zien krijgen, omdat hun habitat, ondanks ruime buitenkooien, te beperkt is. Wel handhaven wij het samenspel van mens en dier, omdat dit immers bij de formule van het klassieke circus hoort. Dit jaar presenteren wij, naast hogeschool en een vermakelijke hondenrevue, een charmant nummer met Siberische kamelen en een Indische olifant van de Duitse Andreas Quaiser-familie. Hun dieren zijn gehuisvest in een verwarmde, royale staltent en hebben bij redelijk weer uitloop op het Malieveld.

raar , je wilt geen roofdieren maar wel 2 kamelen en een olifant waarbij de omstandigheden misschien niet helemaal kloppen?


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: ma jan 31, 2011 11:15 am 
Offline
Site Admin
Gebruikersavatar

Lid geworden op: zo okt 23, 2005 10:34 pm
Berichten: 7474
Locatie: Maassluis
joshua slappendel schreef:
raar , je wilt geen roofdieren maar wel 2 kamelen en een olifant waarbij de omstandigheden misschien niet helemaal kloppen?

hier is al uitgebreid over gediscussieerd in de rubriek over de kerstcircussen

_________________
Gelukkig zijn niet alle circussen hetzelfde....


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: ma jan 31, 2011 5:04 pm 
Offline

Lid geworden op: di dec 15, 2009 12:53 am
Berichten: 44
De omgang met dieren, dient altijd in het juiste perspectief te worden gezien.
Hier zit nou juist ook de “truc” van alle dierenactivisten; men scheert alle dieren over 1 kam en vergelijkt de omgangsnormen, met die van mensen. Oftewel; makkelijk scoren op de onwetendheid en onderbuikgevoelens van het grootste gedeelte van de bevolking.

Dieren kennen toch andere omgangsnormen, dan mensen. En vergis je niet, in de dierenwereld gaat het er ruig aan toe!
Natuurlijk dient er respectvol met dieren te worden omgegaan. Maar een olifant corrigeer je niet, met alleen een pedagogisch gesprekje (veel kinderen trouwens ook niet). Dat begrijpt het dier simpelweg niet. Maar met een olifantenhaak (die eigenlijk als een soort surrogaatslurf gezien moet worden) doe je dat wel. En nee, niet door op het dier in te hakken. Maar wel door met de punt, op de dunnere plaatsen van de dikke olifantenhuid, een duwtje te geven. De olifant weet dan: “he, ik moet dit doen” of “ik moet even opletten”. Dat hoeft helemaal niet met geweld te gaan. Trainers die dat doen, hebben of te weinig ervaring/kennis, geen band met de dieren, of gewoon een slecht karakter. Ook kun je vaak aan het nummer zien, of dieren van de trainer zelf zijn, of dat de dieren zijn gehuurd. De eerstgenoemde lopen vaak heel soepel, zonder veel (non-verbale) correcties.

Wat ik nou juist mis, vanaf de kant van de circuswereld, dat men dit soort uitleggen niet geeft. Hiermee kun je veel van de “activistensprookjes” naar het rijk der fabelen verwijzen. Ga ook vooral niet mee, in dit soort verhaaltjes! Herman Renz heeft dit in het verleden wel eens gedaan, tot grote vreugde van activisten, die meteen met videobeelden op de proppen kwamen. Ja, ga dan maar eens de boel weer recht breien.


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: ma jan 31, 2011 6:53 pm 
Offline
Site Admin
Gebruikersavatar

Lid geworden op: zo okt 23, 2005 10:34 pm
Berichten: 7474
Locatie: Maassluis
Met andere woorden: de haak is dus voor de olifantenman hetzelfde als de zweep voor de paardenman met de vrijheidsdressuur. Daar wordt niet mee geslagen maar mee gestuurd.
Maar dat rossen met de bezem zoals op het filmpje ziet er wel erg onmachtig uit. Niet zo zeer lichamelijke mishandeling, vergelijk het met de opgerolde krant van een hondenbaasje, maar het moet niet nodig zijn.

_________________
Gelukkig zijn niet alle circussen hetzelfde....


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: ma jan 31, 2011 7:04 pm 
Offline

Lid geworden op: vr mar 07, 2008 1:57 pm
Berichten: 194
Locatie: Schiedam
Circus-Zirkus schreef:
De omgang met dieren, dient altijd in het juiste perspectief te worden gezien.
Hier zit nou juist ook de “truc” van alle dierenactivisten; men scheert alle dieren over 1 kam en vergelijkt de omgangsnormen, met die van mensen. Oftewel; makkelijk scoren op de onwetendheid en onderbuikgevoelens van het grootste gedeelte van de bevolking.

Dieren kennen toch andere omgangsnormen, dan mensen. En vergis je niet, in de dierenwereld gaat het er ruig aan toe!
Natuurlijk dient er respectvol met dieren te worden omgegaan. Maar een olifant corrigeer je niet, met alleen een pedagogisch gesprekje (veel kinderen trouwens ook niet). Dat begrijpt het dier simpelweg niet. Maar met een olifantenhaak (die eigenlijk als een soort surrogaatslurf gezien moet worden) doe je dat wel. En nee, niet door op het dier in te hakken. Maar wel door met de punt, op de dunnere plaatsen van de dikke olifantenhuid, een duwtje te geven. De olifant weet dan: “he, ik moet dit doen” of “ik moet even opletten”. Dat hoeft helemaal niet met geweld te gaan. Trainers die dat doen, hebben of te weinig ervaring/kennis, geen band met de dieren, of gewoon een slecht karakter. Ook kun je vaak aan het nummer zien, of dieren van de trainer zelf zijn, of dat de dieren zijn gehuurd. De eerstgenoemde lopen vaak heel soepel, zonder veel (non-verbale) correcties.

Wat ik nou juist mis, vanaf de kant van de circuswereld, dat men dit soort uitleggen niet geeft. Hiermee kun je veel van de “activistensprookjes” naar het rijk der fabelen verwijzen. Ga ook vooral niet mee, in dit soort verhaaltjes! Herman Renz heeft dit in het verleden wel eens gedaan, tot grote vreugde van activisten, die meteen met videobeelden op de proppen kwamen. Ja, ga dan maar eens de boel weer recht breien.

Vorig seizoen in Rotterdam heeft Tom Dieck sr. aan alle aanwezige kinderen (1200) voor het optreden van zijn zoon uitleg gegeven over de leeuwen en de omgang met deze dieren. Ook Karah Khavak heeft dit gedaan. Ik heb na de voorstelling veel van deze kinderen op de scholen bezocht. Zij waren zeer onder de indruk van de manier waarop men bij Herman Renz met dieren omgaat.
Volgens mij ligt hier een mogelijkheid om de activisten de wind uit de zeilen te nemen. Zorg goed voor je dieren en laat dit zien aan de jeugd nog voordat zij besmet zijn met de mening van de activisten. Zorg ervoor dat de kinderen, doordat zij kennis maken met het circus en met circus dieren, zelf een mening kunnen vormen. Ook de leerkrachten waren in het algemeen zeer positief gestemd.
Bij Herman Renz heeft men begrepen hoe je als circus op een positieve manier kunt bijdragen aan goede PR rondom het thema circusdieren.


Omhoog
   
Berichten van vorige weergeven:  Sorteer op  
Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 10 berichten ] 

Alle tijden zijn UTC+01:00


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 14 gasten


Je kunt niet nieuwe berichten plaatsen in dit forum
Je kunt niet reageren op onderwerpen in dit forum
Je kunt niet je eigen berichten wijzigen in dit forum
Je kunt niet je eigen berichten verwijderen in dit forum
Je kunt geen bijlagen plaatsen in dit forum

Zoek op:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Nederlandse vertaling door phpBBservice.nl & phpBB.nl.