Circuswereld Forum

Welkom op dit forum. Lezen is leuk maar zelf een bericht plaatsen maakt het voor de anderen nog leuker.
Het is momenteel vr mar 29, 2024 6:37 am

Alle tijden zijn UTC+01:00




Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 5 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: vr feb 04, 2011 9:23 pm 
Offline

Lid geworden op: ma nov 21, 2005 8:56 pm
Berichten: 324
Een van de dingen waar circussen altijd onvoorstelbaar goed in zijn is het aanwijzen van de 'zwarte schapen' binnen de branche. Opvallend daarbij is dat die 'zwarte schapen' altijd de anderen zijn. Het filmpje 'Dierenmishandeling opgenomen achter de schermen!' , wat ik onder dit forumgedeelte aantrof toont maar weer eens duidelijk aan dat ook de 'goed' bekend staande circussen er veel verstandiger aan zouden doen door heel kritisch naar zichzelf te (blijven) kijken.

Na ruim 10 jaar afwezigheid van olifanten nummers in door activisten scherp gecontroleerde Engelse circussen durfde het Great British Circus (Martin L. sr.) het aan om in 2009 met het dikhuiden nummer van Lars H. op tournee te gaan. Onmiddellijk ontstond er grote weerstand en laaide de discussie om een verbod op wilde dieren weer op.

Slechts een maand nadat beelden verschenen van hoe enige olifanten bij Ringling vlak voor de show 'gemotiveerd' werden waren er deze Engelse beelden.

Zou deze Roemeense verzorger, die al meerdere jaren voor Lars werkte (ook in de tijd bij circus Probst-West) en de dag na uitkomen van deze beelden meteen naar huis kon, ook ontslagen zijn wanneer hij niet gefimd was?

Lars won al diverse prijzen. O.a. bij het circusfestival van Massy. Maar hoe vaak kijken juryleden (liefst tijdens een voorstelling!) in een olifantenstal?

Wist Lars, die ook deelnemer is in enige beelden, werkelijk niet welke taferelen zich pal voor de deur van zijn woonwagen afspeelden?

Terwijl in Azie al een eeuwigheid geleden niet voor niets de olifantenhaak werd uitgevonden gaat de 'vakman' op deze film met een bezem staan hakken! Zou het toeval zijn dat bij 1 van deze olifanten verlammingsverschijnselen aan de slurf zijn geconstateerd?

Wat we nooit mogen vergeten is dat het ook totaal anders kan! Als liefhebber heb ik veel olifanten gezien. Nooit eerder zag ik een olifantenverzorger in het circus als Omar! Deze vakkundige verzorger die ik nooit zal vergeten heb ik vanaf 2002 enkele jaren bij circus Herman Renz bewonderd. Naast het feit dat hij bij alles wat hij deed enorme liefde uitstraalde voor de 3 Corty Althoff slurfdieren waar hij al 10 jaar mee werkte ging hij ook zeer vriendelijk met alle bezoekers om. Dit multi talent fungeerde het gehele eerste jaar tevens zelfs als trainer in de piste! NOOIT kon iemand hem op enige hardheid betrappen. En dat terwijl met hem het nummer ook nog eens altijd prima verliep! Grote klasse.

Ook Alberto en Marco Althoff sterken mij in de veronderstelling dat je ook op een positieve manier iets van een olifant gedaan kunt krijgen. Tijdens het nummer (Herman Renz 2000 en 2001) werd er telkens met brood beloond.

Bij circus Krone wordt eventueel 'geklungel' van verzorgers voorkomen doordat trainer James Puydebois tijdens het verrichten van handelingen continu in de stal aanwezig is. (Tevens noodzaak gezien het risico met een dier als de bul Colonel Jo.)

Bovenal heeft ook een circusdirecteur absoluut een niet te verwaarlozen rol in dit geheel! Niemand anders dan de circusdirecteur is immers de 'burgemeester' van een circus'dorp'. Een voorbeeld van een directeur die mijn grote goedkeuring krijgt is Louis Knie sr. Telkens weer zag je hem als een koning over zijn terrein lopen en de boel in het oog houden. Zo kun je 'gerommel' ondervangen.

'De grootste vijand van het circus is het circus zelf!' (Welke circusbekendheid zei dat ook al weer eens?)

Kritische zelfreflectie bij elk circus lijkt mij voor dit probleem de enig juiste oplossing. Wanneer dat er komt ontstaat er een circuswereld met louter witte schapen!


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: vr feb 04, 2011 10:52 pm 
Offline
Site Admin
Gebruikersavatar

Lid geworden op: zo okt 23, 2005 10:34 pm
Berichten: 7474
Locatie: Maassluis
sylvio schreef:
Kritische zelfreflectie bij elk circus lijkt mij voor dit probleem de enig juiste oplossing.

Dat vraagt wel om een cultuuromslag bij sommige circussen. Men doet het zoals ze altijd al deden. En dat werkte altijd goed vindt men. Die zelfreflectie zal op gang moeten worden gebracht door een externe reflectie. De kritiek eindelijk eens serieus nemen dus.

_________________
Gelukkig zijn niet alle circussen hetzelfde....


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: vr feb 04, 2011 11:47 pm 
Offline

Lid geworden op: zo mei 09, 2010 6:41 pm
Berichten: 107
de beste stuurlui staan altijd aan wal. en omar was super met de olifanten maar toen der een vrouw in spel kwam was omar gevlogen. en van de een op andere dag geen omar voor de olifanten meer :clown


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: za feb 05, 2011 10:22 am 
Offline

Lid geworden op: di dec 27, 2005 10:42 pm
Berichten: 338
Locatie: leeuwarden
En gelijk heeft hij.Een romantisch avondje met een olifant lijkt mij niks. :lol:

Joop

_________________
maak van iedere dag een circusdag


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: za feb 05, 2011 7:41 pm 
Offline

Lid geworden op: ma nov 21, 2005 8:56 pm
Berichten: 324
Commanderjeep schreef:
omar was super met de olifanten maar toen der een vrouw in spel kwam was omar gevlogen. en van de een op andere dag geen omar voor de olifanten meer :clown


Ik heb ten aanzien van het vertrek van Omar begrepen dat het meer te maken had met het feit dat uitbetalen niet echt de sterkste kant van Corty Althoff was.

Uiteraard kan het ook een combinatie zijn.


Omhoog
   
Berichten van vorige weergeven:  Sorteer op  
Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 5 berichten ] 

Alle tijden zijn UTC+01:00


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 17 gasten


Je kunt niet nieuwe berichten plaatsen in dit forum
Je kunt niet reageren op onderwerpen in dit forum
Je kunt niet je eigen berichten wijzigen in dit forum
Je kunt niet je eigen berichten verwijderen in dit forum
Je kunt geen bijlagen plaatsen in dit forum

Zoek op:
Ga naar:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Nederlandse vertaling door phpBBservice.nl & phpBB.nl.