Circuswereld Forum

Welkom op dit forum. Lezen is leuk maar zelf een bericht plaatsen maakt het voor de anderen nog leuker.
Het is momenteel vr mar 29, 2024 3:24 am

Alle tijden zijn UTC+01:00




Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 1 bericht ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: do jun 09, 2011 12:34 pm 
Offline
Site Admin
Gebruikersavatar

Lid geworden op: zo okt 23, 2005 10:34 pm
Berichten: 7474
Locatie: Maassluis
Vlaming leert goudvis door hoepel zwemmen

Afbeelding

De kans dat uw goudvis spontaan door een hoepel springt als u er thuis eentje in de bokaal duwt, is erg klein. Houthalenaar Jo De Rijck heeft er dan ook een half jaar over gedaan om zijn vis Pluppy zo ver te krijgen. Elke dag werd er met hem getraind. De ‘techniek’ leerde Jo van een Amerikaanse wetenschapper.

Jo De Rijck is cabaretier en ook intensief bezig met kindertheater. “Toen ik een heel klein kind was, wou ik dolgraag in het circus werken”, vertelt Jo. “En eigenlijk heb ik die droom nooit laten varen. In mijn shows werk ik vandaag steeds vaker met dieren. Een papegaai, een poes of een konijn kun je nog redelijk eenvoudig kunstjes aanleren.

Maar een goudvis? Tja, dat was een grote uitdaging. Op het internet vond ik een Amerikaan die intensief bezig was met ‘goudvistrainingen’. Voor zover ik kon vinden was er in Europa nog niemand die een dergelijke discipline onder de knie had. Zoiets unieks wou ik graag lanceren.”

“En zo ben ik met zijn hulp en zijn ervaring aan de slag gegaan. Nee, alle trucjes ga ik niet verklappen. Maanden ben ik er mee bezig geweest. Om de haverklap hing ik daar met een hoepeltje boven zijn bokaal. Ik leerde dat er goudvissen waren mét talent en -uhm- andere.

Deze Pluppy bleek mijn ideale metgezel. Na zes maanden trainen had hij precies door wat ik van hem wilde. Nu zwemt hij op commando vlotjes door een hoepel. Pluppy is klaar om Vlaanderen en Nederland te veroveren!”
Subsidies

Een stunt? “Ja, maar geen trucage,” zo belooft Jo. “Pluppy kan dit écht.”

Om dat bewijzen geeft de cabaretier graag een demonstratie voor onze lens. En inderdaad: we zien de goudvis vlotjes de hoepel doorspartelen.

Op internet circuleren dan wel filmpjes van goudvissen die kunstjes uithalen. Maar daar wordt wél steeds een voerderpotje bijgesleurd.

Dat heeft Pluppy allemaal niet nodig. Hij zwemt op eenvoudig commando waar zijn baasje hem hebben wil. Pluppy krijgt binnenkort dan ook een hoofdrol in de nieuwste kindervoorstelling van Jo. Voor zijn vistrainingen heeft de Houthalenaar zelfs Limburgse cultuursubsidies in de wacht gesleept. Gedeputeerde van cultuur kent hem 2.400 euro toe om de kindertheatertour te lanceren.

Naast het spektakel heeft Jo De Rijck echter ook een diepere boodschap. “Vooral kinderen in steden hebben nog veel te weinig voeling met onze natuur,” vindt hij. “Hoe kun je dierenliefde beter opwekken dan met leuke voorstellingen? Ik vind die recente heisa over dieren in het circus dan ook doodzonde. Natuurlijk moeten ze een goede huisvesting en verzorging krijgen. Maar een absoluut verbod is toch nergens voor nodig.”

En Jo is al bezig aan een volgende project: vissen laten slalommen. “Daarvoor gebruik ik kois.” De repetities zijn al begonnen.

http://www.gva.be/nieuws/in-de-rand/aid ... emmen.aspx

_________________
Gelukkig zijn niet alle circussen hetzelfde....


Omhoog
   
Berichten van vorige weergeven:  Sorteer op  
Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 1 bericht ] 

Alle tijden zijn UTC+01:00


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 gasten


Je kunt niet nieuwe berichten plaatsen in dit forum
Je kunt niet reageren op onderwerpen in dit forum
Je kunt niet je eigen berichten wijzigen in dit forum
Je kunt niet je eigen berichten verwijderen in dit forum
Je kunt geen bijlagen plaatsen in dit forum

Zoek op:
Ga naar:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Nederlandse vertaling door phpBBservice.nl & phpBB.nl.