Circuswereld Forum

Welkom op dit forum. Lezen is leuk maar zelf een bericht plaatsen maakt het voor de anderen nog leuker.
Het is momenteel vr mar 29, 2024 11:40 am

Alle tijden zijn UTC+01:00




Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 7 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: di nov 08, 2011 8:53 pm 
Offline

Lid geworden op: wo jan 10, 2007 9:19 pm
Berichten: 3492
UDENHOUT - Bewoners van de wijk de Mortel in Udenhout wisten niet wat ze zagen toen afgelopen weekend opeens een compleet circus midden in de woonwijk werd opgebouwd. De enorme circustent biedt plek aan 800 bezoekers en verder zijn er tijgers, olifanten, kamelen en een giraffe. Sommige dieren zijn al ontsnapt en hebben het voorzien op de buxus van de bewoners.

Circus Belly Wien uit Wenen zou aanvankelijk een andere plek in Udenhout aandoen, maar die locatie aan de Wilgenlaan bleek te klein. Even zag het er naar uit dat alle voorstellingen zouden worden geschrapt, maar toen werd op het laatste moment gekozen voor de wijk de Mortel, aan de rand van het dorp. Het Oostenrijkse circus kreeg een vergunning van de gemeente Tilburg om in de woonwijk te gaan staan, maar in het dorp wisten ze van niks. De meningen zijn verdeeld.

Grazende kamelen
De tijgers, olifanten en Friese paarden staan in kooien, maar de kamelen grazen samen met een wit watusi-rund met enorme hoorns op een stuk grasland, op enkele meters van de huizen. Een van de kamelen en de buffel zijn al een keer uitgebroken om zich te goed te doen aan de buxus in een tuin.

Niet alle bewoners zijn dan ook gecharmeerd van het circus. "Ik begrijp niet dat de gemeente ons niet op de hoogte heeft gebracht", zegt een van de buurtbewoners. "Zoiets beslis je toch niet zonder overleg? Bovendien maak ik me zorgen over de verkeersveiligheid. Waar moeten al die honderden mensen hun auto kwijt als ze naar het circus gaan? Hier is er absoluut geen plek voor."

De kinderen in de buurt vinden het circus geweldig. Zij zijn ieder vrij moment van de dag tussen de kooien te vinden om de dieren te bekijken. Ook anderen kunnen zich er niet druk om maken. "Ach, zo gebeurt er hier tenminste nog eens wat."

Tijger ontsnapt
In januari kwam het circus in het nieuws toen een tijger samen met haar drie welpen tijdens voorstellingen in Alphen aan de Rijn uit haar hok ontsnapte en twee kamelen en een paard van het circus aanviel. Een van de kamelen overleefde de aanval van het roofdier niet. De Partij voor de Dieren stelde na het incident Kamervragen over circussen met wilde dieren in het kader van openbare orde en veiligheid.

Volgens de Volkskrant is het niet voor het eerst dat dieren bij circus Belly Wien ontsnappen. Eerder gingen een giraffe, lama's, hangbuikzwijnen en zebra's al eens aan aan de wandel. Ook stalde het circus eerder in Friesland kamelen op bouwgrond van een industrieterrein. Daardoor konden bouwvakkers 's morgens vroeg niet aan het werk omdat de dieren in de weg liepen.

Circus Belly Wien treedt woensdagavond voor het eerst op. Het staat tot en met zondag in Udenhout. De bewoners hebben inmiddels kortingskaartjes in de brievenbus gekregen

Omroep brabant


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: di nov 08, 2011 9:41 pm 
Offline
Site Admin
Gebruikersavatar

Lid geworden op: zo okt 23, 2005 10:34 pm
Berichten: 7474
Locatie: Maassluis
Die buxus ziet er dan ook wel erg lekker uit natuurlijk :lol:

Afbeelding

:clown

_________________
Gelukkig zijn niet alle circussen hetzelfde....


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: di nov 08, 2011 9:49 pm 
Offline

Lid geworden op: wo jan 10, 2007 9:19 pm
Berichten: 3492
De woordvoerder geeft naar mijn mening wel een fout antwoord:

Normaal hoort een stroom op te staan maar dat is niet gecontroleerd en dus zijn ze ontsnapt.


Gelukkig wordt alle schade vergoedt.


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: wo nov 09, 2011 8:25 am 
Offline
Gebruikersavatar

Lid geworden op: do jan 31, 2008 9:57 pm
Berichten: 258
Communicatie is voor de meeste circussen een vak dat ze niet echt beheersen. Dat bleek ook tijdens het symposium in Monte Carlo (2009) rond het thema "Communicatie over circusdieren". Het is ook niet makkelijk. Niet in de laatste plaats omdat het algemene publiek via de reguliere media eerder kennis zal maken met de misleidende boodschappen vanuit het dierenrechtenactivisme.

Welk circus heeft er nog een goede persvoorlichter? En dan bedoel ik niet iemand die perfect de mail/post-adressen van alle media beheert en geen enkele uitgever vergeet het persbericht toe te sturen over de komst van het circus. Die zijn er genoeg te vinden in ons land. Nee, ik bedoel op de persman die ter plekke op de juiste manier kan reageren op diverse uitlatingen en gebeurtenissen. Die ook nog eens (tot op zekere hoogte) verstand heeft van dieren, milieuregels, procedures rondom vergunningverlening en marketing. Die ook tijdens de voorstellingen beschikbaar is om iedereen te ontvangen en informeren. En die weet wat er buiten de hekken van het circus over hun circus wordt geschreven.

Ik sprak eens met een bekende persman die werkelijk geen enkel medium oversloeg bij het verzenden van de persberichten. Maar hij wist niet dat een foto van "zijn" circus prominent aanwezig was op de homepage van een internationale dierenrechtenbeweging. Zijn mond viel open van verbazing toen ik hem de URL toestuurde en hij in ons gesprek naar die website ging en vol verbazing uitriep "dat is ons circus!"...

Een ander slecht voorbeeld is nog steeds te zien op de website van Omroep Flevoland. De persman van een circus trad de cameraploeg met verheven stem tegemoet om hun het filmen te verbieden. Ja dan roep je vragen op en laat je kansen liggen om de uitspraken van dieractivisten te weerleggen...

En oh ja, ga maar niet op die buxus liggen. Dat prikt van alle kanten :clown

Voor Circus Belly-Wien in het bijzonder: Hou de dieren op het circusterrein. Is dat nou echt zo moeilijk?

_________________
Teken de petitie voor het behoud van circus met dieren op http://www.klassiekcircus.nl
Volg ons ook op Facebook, zoek naar klassiek circus en kies de community.


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: wo nov 09, 2011 4:07 pm 
Offline

Lid geworden op: do jul 21, 2011 3:38 pm
Berichten: 9579
Goedemiddag!
Krijgen we ook ergens een link naar het originele bericht? Nu lijkt het net of Martijn H. dit geschreven heeft, en dat lijkt me doorgaans toch niet zo'n circus- of dierenhater! Want er wordt gereageerd op een woordvoerder, die in het verhaal helemaal niet voor komt.
En, voor alle zekerheid, nog maar even de waarheid over Alphen a/d Rijn. Daar is geen moeder met drie welpen ontsnapt, zoals ze (de dierenbestrijders) ons graag willen laten geloven. Sanny was op dat moment al een half jaar overleden. De tijgers konden ontsnappen doordat onverlaten de sloten hadden vernield en de schuifhekken geopend, iets wat een tijger, hoeveel kunstjes hij ook heeft geleerd, zelf nooit voor elkaar kan krijgen. Met grof geweld, geconstateerd door de politie en vermeldt in het proces-verbaal. Niet tijdens een voorstelling, maar godzijdank in de zeer vroege ochtenduren van de dag nà de laatste voorstelling. De kameel is niet overleden door de directe aanval van een tijger, maar door een val waarbij een tentpin een slagader doorboorde. Erg genoeg allemaal. De politie concludeerde dat het circuspersoneel niets te verwijten viel, bij constatering zaten de tijgers weer snel in hun wagen, waarvan zelfs vanuit een aanpalende flat een filmpje is gemaakt. De gedachte heeft postgevat dat de daders gezocht moeten worden in kringen van extremistische dierenactivisten, die het kennelijk niet konden verkroppen dat, na een onderbreking van enkele jaren, er weer een circus met van verre oorsprong uitheemse maar gedomesticeerde diersoorten in Alphen werd toegelaten.
Jaja, bij Belly Wien kunnen ze er wat van. Maar ik schreef het al eens eerder: nog nooit hebben loslopende dieren voor lichamelijke schade gezorgd. Dus ook hier weer een (publicitaire) storm in een klein glaasje water!
En buxus, in wat voor lekkere vormen dan ook, is op zich niet goed voor de dieren.



Ik houd van dieren, los of aan de lijn!


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: wo nov 09, 2011 4:17 pm 
Offline
Gebruikersavatar

Lid geworden op: do jan 31, 2008 9:57 pm
Berichten: 258
Het bericht over Udenhout is te vinden op: http://www.omroepbrabant.nl/?news/16439 ... nhout.aspx

Uiteraard met de kanttekening dat de pvdd, wddtu en andere dieractivisten de waarheid verhullen door uitspraken met een hoog laster-en-leugen gehalte. Zo ook een aantal reageerders die dieractivisten blijken te zijn.

Over de tijgerontsnapping in Alphen: http://www.klassiekcircus.nl/nieuws/arc ... _slot.html (gebaseerd op het politierapport)

_________________
Teken de petitie voor het behoud van circus met dieren op http://www.klassiekcircus.nl
Volg ons ook op Facebook, zoek naar klassiek circus en kies de community.


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: wo nov 09, 2011 4:54 pm 
Offline

Lid geworden op: do jul 21, 2011 3:38 pm
Berichten: 9579
Dank! Mooi filmpje, fraaie beelden. Promotie geslaagd! En wat zien ze er prachtig uit, met name de kamelen! Doordat ze net weer hun wintervacht hebben aangetrokken zijn ze werkelijk op hun mooist. Nog even iets ter leeringh ende vermaeck: een buffel is heel iets anders dan een watusi, zoals hier op excursie. Kindertjes (en ouders) in Udenhout (en elders) opgepast: meneer Julius (zo heet tie, die bruine makke hooglander heet Ceasar...) is niet van de allermakkelijkste soort. De kamelen hebben het niet echt begrepen op die indrukwekkende hoorns, en terecht. Hij is wel eens wat humeurig of afgunstig, ook tegenover mensen. Ja, ik heb al eens kennisgemaakt met zo'n hoorn, ondanks dat hij mijn wortel wel erg lekker vond. Of juist daardoor, natuurlijk!


Ik houd ook van buffels, maar meer nog van mozzarella!


Omhoog
   
Berichten van vorige weergeven:  Sorteer op  
Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 7 berichten ] 

Alle tijden zijn UTC+01:00


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 11 gasten


Je kunt niet nieuwe berichten plaatsen in dit forum
Je kunt niet reageren op onderwerpen in dit forum
Je kunt niet je eigen berichten wijzigen in dit forum
Je kunt niet je eigen berichten verwijderen in dit forum
Je kunt geen bijlagen plaatsen in dit forum

Zoek op:
Ga naar:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Nederlandse vertaling door phpBBservice.nl & phpBB.nl.