Circuswereld Forum

Welkom op dit forum. Lezen is leuk maar zelf een bericht plaatsen maakt het voor de anderen nog leuker.
Het is momenteel do apr 25, 2024 3:19 am

Alle tijden zijn UTC+02:00




Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 16 berichten ]  Ga naar pagina 1 2 Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: vr jan 06, 2012 10:03 pm 
Offline

Lid geworden op: vr okt 05, 2007 10:00 pm
Berichten: 52
Locatie: BELGIUM
Deze namiddag is de politie binnengevallen bij het European Circus Festival in Luik, en heeft er 40 dieren van Karah Khavak Jr in beslag genomen.

http://www.rtl.be/videos/video/378095.aspx

Voor wie het Frans niet verstaat; het komt erop neer dat de documenten en veiligheid niet voldeden aan Belgische wetgeving.
Kocka zou zijn dieren later wel kunnen recupereren.

zie ook:
http://www.gaia.be/nl/nieuws/slangen-en ... ean-circus


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: vr jan 06, 2012 10:15 pm 
Offline

Lid geworden op: wo jan 10, 2007 9:19 pm
Berichten: 3492
Het was wachten op de eerste berichten na de nieuwe wetgeving in 2012 in België.
Het kapot maken van het traditionele en klassieke circus met dieren.
Een wetgeving waar volgens mij geen enkel circus aan kan voldoen omdat er vaak de plaats gewoon niet is op een veld/plein of andere speelplek.


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: vr jan 06, 2012 10:21 pm 
Offline
Gebruikersavatar

Lid geworden op: di dec 29, 2009 1:37 pm
Berichten: 69
Locatie: Tiel
Ik ben nog nooit in de trailer geweest. Maar hoe zitten de reptielen erbij? toch niet standaart in die "tupperware" dozen?

Wie kan mij meer vertellen over de verblijven en omstandigheden waaronder de dieren gehouden worden?

_________________
www.circushondjes.nl


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: vr jan 06, 2012 10:25 pm 
Offline

Lid geworden op: wo jan 10, 2007 9:19 pm
Berichten: 3492
PeppitoClowns schreef:
Ik ben nog nooit in de trailer geweest. Maar hoe zitten de reptielen erbij? toch niet standaart in die "tupperware" dozen?

Wie kan mij meer vertellen over de verblijven en omstandigheden waaronder de dieren gehouden worden?


Heb ooit foto's gezien dat er van die grote glazen bakken (die hebben een naam maar die ben ik kwijt) aan de wanden zaten waar alle slangen in zaten. De Krokodillen hebben in de wagen een zwembad tot hun beschiking.

Maar als je ziet wat voor een eisen er voor 1/2 tijgers gesteld wordt, ik dacht dat bormann er 7 bij had dan heb je het hele park alleen voor de roofdieren nodig.


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: vr jan 06, 2012 10:31 pm 
Offline
Gebruikersavatar

Lid geworden op: di dec 29, 2009 1:37 pm
Berichten: 69
Locatie: Tiel
ik hoorde de vrouwelijke helft van het Duo Melenzias een paar jaar geleden vertellen dat de eis voor alligator-zwembaden 25m2 per dier werdt dit is niet te realiseren en ik betwijfel of het ook nodig is.

Hoewel ik vindt dat de tijgers wel een uitloop moeten hebben vraag ik me af bij het horen van deze eisen of Frankrijk de legbatterij ook al compleet heeft weten af te schaffen?

_________________
www.circushondjes.nl


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: vr jan 06, 2012 10:44 pm 
Offline
Gebruikersavatar

Lid geworden op: do jan 31, 2008 9:57 pm
Berichten: 258
[Reactie op het persbericht van GAiA]

In het geval van het European Circus Festival (GAiA spreekt foutief over het European Circus) doet zich de situatie voor dat dit festival plaats vindt van 14 december 2011 tot en met 8 januari 2012. Dit betekent dat dit circus alle dierverblijven en tenten heeft opgebouwd op of voor 14 december 2011. Alle dierverblijven voldoen aan de wetgeving zoals die op 14 december 2011 van toepassing is. Op 14 december 2011 worden er geen wettelijke eisen gesteld aan de opbouw van een circus om te voldoen aan wetgeving die pas twee weken later in zal gaan.

Het eenzijdig opgestelde persbericht is afkomstig van GAiA. Berichtgeving welke wordt uitgegeven door het Belgiesche GAiA kunnen wij helaas niet als betrouwbaar betitelen want In het persbericht van GAiA staan meerdere onwaarheden. Zo kent Groot Brittannië geen verbod op ("wilde") dieren in circussen. Wel is het zo dar in ruim 200 gemeenten de ambtenaren geen vergunningen durven af te geven uit angst voor het dierenrechtenactivisme dat in GB geen enkele vorm van actievoeren en geweld schuwt. Bij de veelvuldige controles in circussen door de FOD Dierenwelzijn worden nauwelijks aantastingen van dierenwelzijn geconstateerd. Dat GAiA wel aantastingen waarneemt komt alleen en uitsluitend omdat GAiA een andere invulling geeft aan het begrip "dierenwelzijn". Daarom dient GAiA in elke gemeente standaard een klacht in als er een circus in die gemeente is. En als een dierverblijf dat 100 vierkante meter groot moet zijn bij opmeting 10,00 bij 9,99 meter groot blijkt te zijn - omdat een hekwerk niet helemaal rechtop staat - dan stuurt GAiA al een bericht de wereld in dat bij het circus het dierverblijf te klein is en daardoor het welzijn van de dieren ernstig aangetast is.

GAiA laat wel vaker politie invallen plegen. Waarbij ze "toevallig" altijd aanwezig zijn. Telkens weer blijkt achteraf dat er toch geen sprake was van overtredingen van de wet of, nog erger, daadwerkelijke aantasting van het welzijn van de dieren. Die berichten komen na de GAiA persberichten nooit in de media.

In België is de vreemde situatie ontstaan dat, onder druk van de dierenrechtenbeweging GAiA, oppervlakte-eisen zijn opgenomen in de wet, zonder dat daadwerkelijk is aangetoond dat die oppervlakte-eisen noodzakelijk zijn voor het welzijn van dieren (in circussen). Het is wel zo dat de oppervlakte-eisen dermate hoog zijn dat geen enkel circus daar ooit aan zal kunnen voldoen. Tenzij een circus kiest voor een standplaats in een boerendorp waar nog wel weilanden van vele duizenden vierkante meters beschikbaar zijn.

De circussen hebben in België verzuimd om zich te organiseren. Daardoor hebben organisaties als GAiA in België vrij spel. De situatie in Nederland is daarmee totaal niet vergelijkbaar. De circussen werken in Nederland samen. Daardoor wordt hier gewerkt aan wetgeving die voor circussen wèl werkbaar is. Verder zorgen alle circussen in Nederland dat de dieren beschikken over geschikte binnen- en buitenverblijven. In Nederland is het "wilde dieren de tent uit" dat pleit voor een verbod op dieren in circussen. Daarbij wordt zelfs een andere "positieflijst" gehanteerd dan door GAiA. Daaruit blijkt de volstrekte willekeur in de werkwijze van dit soort organisaties. Verder ontbreekt in Nederland elk draagvlak voor een verbod op dieren in circussen. Het is de wens van een minderheid. De politiek is daarvan intussen goed doordrongen.

_________________
Teken de petitie voor het behoud van circus met dieren op http://www.klassiekcircus.nl
Volg ons ook op Facebook, zoek naar klassiek circus en kies de community.


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: vr jan 06, 2012 10:50 pm 
Offline
Gebruikersavatar

Lid geworden op: vr aug 15, 2008 9:55 pm
Berichten: 2773
Locatie: thuis
Martijn, die bakken heten terrarium. Ze zijn over de hele wereld in gebruik (en geaccepteerd) als huisvesting voor reptielen. Alleen GAiA accepteert ze niet. Maar ja, die accepteren geen enkel dier in een circus...

_________________
Ron Mikkenie (CircusVreugd )
http://www.klassiekcircus.nl
Wie de jeugd heeft, heeft de toekomst!


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: vr jan 06, 2012 10:55 pm 
Offline

Lid geworden op: wo jan 10, 2007 9:19 pm
Berichten: 3492
Ron_Mikkenie schreef:
Martijn, die bakken heten terrarium. Ze zijn over de hele wereld in gebruik (en geaccepteerd) als huisvesting voor reptielen. Alleen GAiA accepteert ze niet. Maar ja, die accepteren geen enkel dier in een circus...

`
Bedankt ik kwam er even niet op :)

Ben benieuwd of Khavak zijn dieren snel terug krijgt, hij moet volgend weekend alweer op Massy's Circusfestival zijn reptielen showen.


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: vr jan 06, 2012 10:55 pm 
Offline
Gebruikersavatar

Lid geworden op: vr aug 15, 2008 9:55 pm
Berichten: 2773
Locatie: thuis
Alexander schreef:
Kocka zou zijn dieren later wel kunnen recupereren.

zie ook:
http://www.gaia.be/nl/nieuws/slangen-en ... ean-circus


Dat zegt eigenlijk al genoeg. Er is eigenlijk geen sprake van aantasting van dierwelzijn. Er ontbreekt hooguit een of ander papiertje en daar weet de rolmaatpolitie zoals GAiA ook wel wordt genoemd wel raad mee. Als er echt iets met deze dieren aan de hand zou zijn dan zou Kocka ze nooit terug kunnen krijgen (recupereren) De bron van het bericht zegt ook genoeg: Dierenrechtenactivisten!

_________________
Ron Mikkenie (CircusVreugd )
http://www.klassiekcircus.nl
Wie de jeugd heeft, heeft de toekomst!


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: za jan 07, 2012 11:56 am 
Offline

Lid geworden op: di jan 05, 2010 8:47 pm
Berichten: 388
Ik was in Luik, en heb gezien hoe de reptielen 'optraden' . Daar kun je je inderdaad vragen bij stellen, of de linguaan en de kroko's het leuk vinden om aan hun staart opgepakt verplaatst te worden, maar over die huisvesting: de bioloog die in 'De Wereld Draait Door' zo enthousiast over reptielen kon vertellen, huisvest zijn levende have in ladenkasten en plastic bakken die je normaal onder je bed kunt schuiven.

Ik kan mij niet verplaatsen in de belevingswereld van een reptiel (behalve dan dat ik het ook lekker vindt om op een koude dag in de zon op te warmen), en voor mij hoeft het niet in het circus. Maar anderen zullen daar misschien wel plezier aan beleven.
Ik denk niet dat de reptielen daar slechte huisvesting hebben.
Gaia was in ieder geval op de hoogte van de nieuwe wetgeving, en het circus niet, het zal wel met een sisser aflopen.

Wat de tijgers, en vooral de paarden betreft heeft Gaia een punt, daar kon aan de huisvesting verbeterd worden.
En ik ben niet zo gelukkig met het gezeul met een leeuwenwelp waar je in de pauze mee op de foto mag.

Blijft inderdaad het feit dat de belgische circussen duidelijke richtlijnen over dierenwelzijn in een overkoepelende organisatie moeten opzetten, en wel heel snel. Dat komt zowel de dieren als de circussen ten goede. En voor die richtlijnen hoeven ze maar over de grens te kijken, ofwel noord, ofwel oost. Kwestie van organiseren en accepteren.

_________________
Echt circus ruikt naar paarden en houtkrullen


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: za jan 07, 2012 1:18 pm 
Offline
Gebruikersavatar

Lid geworden op: vr aug 15, 2008 9:55 pm
Berichten: 2773
Locatie: thuis
Het verbaast mij juist dat de reptielen in beslag zijn genomen. Het ontbreken van een papiertje doet geen afbreuk aan het welzijn van een dier. Op foto's elders op internet zie ik dat juist de tijgers van Bormann geen uitloopkooi hebben. Terwijl dat toch wel het meest eenvoudige is wat iemand kan neerzetten, en het in de "oude" wetgeving al verplicht was. Volgens mij zag ik al voor 1990 een uitloopkooi bij Job Lijfering. Toen nog geen enkele dieractivist in Nederland actief was tegen de circussen. Job had gewoon een tweede "centraalkooi" buiten staan die permanent met de wagen was verbonden. En achter in de wagen zat ook al een waterbak. Is dat nou echt zo moeilijk als het toen ook al bestond? Het dier beleeft daar veel plezier aan!

Over reptielen kun je eeuwenlang discussiëren. Feit is wel dat deze dieren zelf niets doen. Het is meer een soort van "uitpakken - inpakken". Al zag ik recent bij het Cirque d'Hiver in Roermond wel reptielen zelfstandig uit en in de transportkisten lopen. Toch zie ik dan liever een leeuw, tijger, olifant, zeeleeuw, kameel, dromedaris, zebra, ezel, duif, papegaai, of paard. Zo'n dier kan tenminste veel (en heel veel) meer dan alleen maar uit en weer terug in de kist (kooi) gezet worden. Zelfs een giraf kan meer dan een reptiel, hoewel dat toch ook beperkt blijft tot rondjes lopen en voedsel aannemen.

De reptielen zijn overigens dezelfde die vorig seizoen (ja, dat kan ik vandaag en morgen nog zo schrijven) bij Circus Herman Renz waren. De huisvesting is vergelijkbaar met die van andere reptielen bij mensen thuis. Dat geldt ook voor de verzorging. Die was in de periode bij Herman Renz in ieder geval in orde.

_________________
Ron Mikkenie (CircusVreugd )
http://www.klassiekcircus.nl
Wie de jeugd heeft, heeft de toekomst!


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: wo jan 11, 2012 4:46 pm 
Offline

Lid geworden op: do jul 21, 2011 3:38 pm
Berichten: 9579
Misschien dit, misschien dat... Het zal allemaal wel. Ik werd er in ieder geval heel triest van toen ik de beelden zag. Vooral van het gezicht van die eigenaar, die daar z'n levenswerk èn broodwinning afgevoerd zag worden. Jammer dat dat grootste reptiel op dat moment zo rustig bleef! Had hem wel even willen zien duelleren met een paar van die koddebeiers... En GAiA, is dat het enkelvoud van gajes?

Ondertussen is het al weer een dag of wat geleden. Zijn er ook ontwikkelingen? Hebben we geen spion ter plaatse? De taalbarrière zal wel een probleem zijn...
Toch wel benieuwd waar de diertjes zijn gebleven.
En wie anders dan hun verzorger weet wat ze te eten moeten hebben, dat luistert per dier erg secuur!
Of zijn ze allemaal al verhuisd naar de Olmense Zoo (ofzo), dat op deze wijze inmiddels al heel wat dieren gastvrijheid en onderdak biedt....
Maar niet echt de doelstelling van een dierentuin, lijkt me....


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: wo jan 11, 2012 8:06 pm 
Offline

Lid geworden op: wo jan 10, 2007 9:19 pm
Berichten: 3492
Khavak & Sheena zouden dit weekend in Massy moeten spelen, ben benieuwd of ze dat nog halen.


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: wo jan 11, 2012 9:45 pm 
Offline
Gebruikersavatar

Lid geworden op: vr aug 15, 2008 9:55 pm
Berichten: 2773
Locatie: thuis
De leden van de Club van Circusvrienden die naar Massy gaan zullen het weten cq. zien. Diverse organisaties en politici zijn op dit moment internationaal bezig met deze zaak. Het grootste probleem is dat eigenlijk niemand weet waarom de dieren van Karah Khavak in beslag zijn genomen. Alles voldeed aan de verstrekte stapels vergunningen en geen enkele officiële instantie weet van de hoed en de rand.

Het enige dat vast staat is wat er in het GAiA persbericht staat. Maar dat er op het tijdstip van de politie-inval toevallig iemand van GAiA aanwezig was, dat is toch echt niet te geloven. Die persoon zal wel zelf de politie hebben gebeld en met zijn videocamera hebben gewacht op wat er zou gaan gebeuren. Dat hebben ze al zo vaak gedaan dat de verrassing er eigenlijk al vanaf is. Dus Belgische circusdirecteuren, als er iemand van GAiA rond uw tent loopt, bel dan zelf als eerste de politie!

Nee, GAiA is niet het meervoud van gajes. Het is de overtreffende trap ervan...

_________________
Ron Mikkenie (CircusVreugd )
http://www.klassiekcircus.nl
Wie de jeugd heeft, heeft de toekomst!


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: do jan 12, 2012 2:07 pm 
Offline

Lid geworden op: do jul 21, 2011 3:38 pm
Berichten: 9579
Ho ho, Ron! Je schrijft: 'Het enige dat vast staat is wat er in het GAiA persbericht staat'.
Dat is heel iets anders dan: Het enige wat tot op heden bekend is is wat er in het GAiA persbericht staat! (En dat bedoelde je waarschijnlijk).
Het lijkt muggenzifterij, maar we kunnen niet voorzichtig genoeg zijn. Iets dat vaststaat is namelijk waar!
En dat is in het betreffende persbericht (als vanouds, we raken er aan gewend) lang niet met alles het geval!!

Bovendien heeft de politie (zelfs in België) ook een voorlichtingsdienst die vragen van journalisten beantwoordt.
Maar ja, die taalgrens hè? Vandaar mijn zoektocht naar een waarnemer terplaatse!


Omhoog
   
Berichten van vorige weergeven:  Sorteer op  
Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 16 berichten ]  Ga naar pagina 1 2 Volgende

Alle tijden zijn UTC+02:00


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 19 gasten


Je kunt niet nieuwe berichten plaatsen in dit forum
Je kunt niet reageren op onderwerpen in dit forum
Je kunt niet je eigen berichten wijzigen in dit forum
Je kunt niet je eigen berichten verwijderen in dit forum
Je kunt geen bijlagen plaatsen in dit forum

Zoek op:
Ga naar:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Nederlandse vertaling door phpBBservice.nl & phpBB.nl.