Circuswereld Forum

Welkom op dit forum. Lezen is leuk maar zelf een bericht plaatsen maakt het voor de anderen nog leuker.
Het is momenteel vr mar 29, 2024 6:32 am

Alle tijden zijn UTC+01:00




Nieuw onderwerp plaatsen  Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of reacties plaatsen.  [ 34 berichten ]  Ga naar pagina 1 2 3 Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: wo nov 16, 2005 10:25 pm 
Offline
Site Admin
Gebruikersavatar

Lid geworden op: zo okt 23, 2005 10:34 pm
Berichten: 7474
Locatie: Maassluis
Bij dezen zou ik aan o.a. Circusleed willen vragen welk gebruik (of uitbuiting zoals ze zelf zeggen) van dieren door de mens wel door de beugel kan...

voorzetje: blindengeleidehond?


Omhoog
   
 
 Berichtonderwerp:
BerichtGeplaatst: wo nov 16, 2005 11:06 pm 
Offline

Lid geworden op: ma okt 24, 2005 12:21 am
Berichten: 661
Locatie: Utrecht/Amsterdam
Wij zijn eigenlijk vooral een dierenrechtengroep. Dierenrechten houdt in dat wij het gebruik van dieren door de mens aan kritiek onderwerp. Bij elk onderwerp betekent dat we het op een ethische manier bekijken. Is het juist dat dieren gefokt worden voor het doel? Is het juist dat ze getraind worden voor ons vermaak? etc.

Maar ook bij actiegroepen zijn er verschillende meningen natuurlijk. Zelf keur ik al het gebruik van dieren af, maar sommige andere die vinden het in sommige gevallen dat het wel kan.

Over de blindengeleidenhonden.. zelf vind ik dat ook niet goed. Deze dieren worden ook weer gefokt voor menselijk gebruik. Daarnaast zijn er genoeg blinden die zonder honden leven. Dus onmogelijk is het niet. Dus waarom moeten er dan honden gefokt worden speciaal daarvoor? En daarnaast kunnen ze sommige asieldieren ook wel gebruiken. Of puppies halen via marktplaats. Dat scheelt al heel wat gefok.

_________________
Circus met dieren = dierenleed ;)


Omhoog
   
 
 Berichtonderwerp:
BerichtGeplaatst: do nov 17, 2005 3:59 pm 
Erg mooi de mening van circusleed om zo voor de dieren te blijven op komen. Maar of deze hiermee geholpen zijn of baat bij hebben durf ik hardop te betwijfelen. Circusleed ,de mens op dit moment waarschijnlijk kern gezond en is lichamelijk en geestelijk helemaal toppie joppie. Maar dit is niet voor iedereen weggelegd. Evenmin het vermogen om iemand die wel het een en ander mankeert goed te verzorgen. En dit gedeeltelijk of geheel op zich te nemen. Natuurlijk zijn er doven en blinden en andere zieken die zonder hulp van dieren kunnen. Maar een veel grotere groep kan dit dus niet. Veel dieren vinden het leuk om met en voor de mens iets te doen. Je moet en mag niet vergeten dat de mens ook immers een onderdeel is van de natuur waar ook dat dier een onderdeel van is. Soms heb ik het idee dat een dierenactivist doet of dieren en mensen twee aparte onderdelen van de natuur zijn. Terwijl ik denk dat dit niet zo is. En al zou dit zo zijn kunnen deze best samen gaan, en de een van de ander leren. De mens van het dier, en de dier van de mens.


Omhoog
   
 
 Berichtonderwerp:
BerichtGeplaatst: do nov 17, 2005 11:10 pm 
Offline

Lid geworden op: ma okt 24, 2005 12:21 am
Berichten: 661
Locatie: Utrecht/Amsterdam
A3ana schreef:
Circusleed ,de mens op dit moment waarschijnlijk kern gezond en is lichamelijk en geestelijk helemaal toppie joppie. Maar dit is niet voor iedereen weggelegd.

Met mij mankeert heel wat hoor ;) Ik heb eczeem in mijn gezicht en dat kan erg eng uitzien als het enorm toeneemt. Hangen er vellen aan mijn gezicht en is mijn rood erg rood. Daarnaast heb ik last van mijn benen, wat denk een beetje komt door mijn overgewicht. Ja... veganisten zijn dus niet per definitie mager, zoals het beeld vaak is...
Ook heb ik weleens last van mijn rug. Zoals laatst. Nadat ik een tijd had gestaan bij circus :) Toen moest ik ook nog een hoop materiaal meeslepen en kreeg ik last van mijn rug. Ik weet niet of 1 van jullie dat heeft meegemaakt, maar zoiets als een zenuw knel tussen een wervel ofzo. Nou dan zak je echt door je benen. Op het station ben ik even gaan liggen.. staan kon niet meer van de pijn. Maar goed.. ik neem geen pijnstillers.

Citeer:
Evenmin het vermogen om iemand die wel het een en ander mankeert goed te verzorgen. En dit gedeeltelijk of geheel op zich te nemen. Natuurlijk zijn er doven en blinden en andere zieken die zonder hulp van dieren kunnen. Maar een veel grotere groep kan dit dus niet.


Kwestie van leren. Een hond is ook niet alles. En je moet ook leren zonder hond. Die hond komt pas later. Dat is alleen voor gemak. Ik kan begrijpen dat het niet leuk is om blind te zijn of doof, maar geeft dat ons meteen een volmacht om dieren te fokken en te gebruiken ter service van ons? Alsof de dieren meteen roepen 'at your service'. Nee, die worden gefokt en vanaf jongs af aan word geleerd wat ze moeten doen.
Ik snap dat die mensen zorg nodig hebben, maar moet dat over de rug van dieren gaan? Moeten dieren daarom geboren worden met als enig doel ter diening van de mens? Dat zijn de vragen waar het over moet gaan.

Citeer:
Veel dieren vinden het leuk om met en voor de mens iets te doen.

Ja inderdaad... ik stapte vanmiddag de tuin in en de egeltjes en vogeltjes kwamen meteen naar mij toe en we hebben de hele middag spelletjes gedaan. :roll: Dieren worden gemaakt om iets met mensen te doen. Zolang de binding er is tussen mens en dier in deze maatschappij zoals die nu is, kan je niet zeggen dat het gedrag 'echt' is van de dieren. De mens zorgt dat dieren zich aanpassen aan de mens en dat ze dingen doen voor de mens.

Citeer:
Je moet en mag niet vergeten dat de mens ook immers een onderdeel is van de natuur waar ook dat dier een onderdeel van is. Soms heb ik het idee dat een dierenactivist doet of dieren en mensen twee aparte onderdelen van de natuur zijn. Terwijl ik denk dat dit niet zo is. En al zou dit zo zijn kunnen deze best samen gaan, en de een van de ander leren. De mens van het dier, en de dier van de mens.


Nee juist niet. Dan moet je wel beter luisteren naar dierenrechtenactivisten. Ik vind dat de mens niet het recht heeft om zich zelf zo overal boven te stellen. Alleen maar omdat apen geen auto's hebben of een stereoinstallatie hebben gemaakt zijn ze meteen mindere wezens op deze planeet? Nee, al het leven is 1. En niet meer of minder.
Als je dieren fokt en gebruikt met als doel geld oid.. dan is dat gewoon fout. Zolang dieren niet zelf naar de mens toe komen om ze te helpen ofzo is het gewoon niet goed te praten, omdat in al die gevallen de mens een dwingende factor is.

_________________
Circus met dieren = dierenleed ;)


Omhoog
   
 
 Berichtonderwerp:
BerichtGeplaatst: vr nov 18, 2005 11:14 am 
Sorry, hoor maar mijn hond kan echt niet meer zonder mij en ik niet zonder haar! Het dier doet wat in haar vermogen ligt wanneer ik mij niet goed voel, zij voelt dit immers aan. Nee, en mijn hond is inderdaad nog niet zo afgericht dat ze dan de boodschappen voor mij haalt. Maar dat hoeft ook niet. Het zou soms wel makkelijk zijn :lol: (Maar ze kan amper haar zak brokken tillen, dus laat ik dat zelf maar doen.) Maar ik kan mij heel goed voorstellen dat er wel hulphonden nodig zijn die mensen hier een steun bij kunnen zijn. Domweg omdat er geen mensen zijn die die taken opzich kunnen of willen nemen de hele dag. Zou jij die tijd vrij maken voor je buurman, of broer, of tante? 24 uur per dag.
Dan moet je vaak ook nog een combi maken met je werk, of met je andere activiteiten die je te doen hebt. Mensen hebben dit lang niet altijd meer voor elkaar over.
Uiteraard is het zo wanneer mijn hond zich niet ok voelt is het zo dat ik het dier de juiste verzorging geef. Het blijft een wissel werking.
Natuurlijk is het een recht van de dierenactivist om te zeggen dat een dier niet ten dienste staat van de mens. En de dierenactivist zo in zijn stelling opgaat dat hij niet eens meer ziet dat het tegendeel ook wel eens waar zou kunnen zijn. Ik vind het werkelijk jammer dat de liefde voor het dier van een dierenactivist meer lijkt smetvrees. En wel die voor het dier want terwijl zij denken het dier te beschermen keren zij zich van hen af. En ik vraag mij af of dit het dier en de natuur waar ook de mens deel uitmaakt ten goede komt!


Omhoog
   
 
 Berichtonderwerp:
BerichtGeplaatst: vr nov 18, 2005 11:53 am 
A3ana schreef:
Sorry, hoor maar mijn hond kan echt niet meer zonder mij en ik niet zonder haar!

Dit neem ik ook zonder enige twijfel van je aan. Alex bedoelt ook niet dat nu alle huisdieren die nu bij mensen thuis zitten meteen maar afgeschaft moeten worden, maar hij zou wel graag zien dat er vanaf nu geen nieuwe huisdieren meer bij zouden komen. En hoewel ik het daar niet altijd in alle gevallen met hem over eens ben vind ik wel dat de meeste mensen veel te makkelijk denken over het houden van een huisdier. Dieren worden zo makkelijk aangeschaft ('zo leuk voor de kinderen'), terwijl mensen er niet bij nadenken wat de natuurlijk behoeftes van zo'n dier nu eigenlijk zijn, waardoor ze hun huisdier vaak tekort doen.
Neem nu het voorbeeld van dat konijn waar we het van de week hier op het forum over hadden, wat alleen in z'n hokje zit; dat vind ik gewoon zielig. Konijnen zijn groepsdieren bij uitstek, die kun je het niet aandoen om z'n hele leven alleen in een klein hokje te leven, zo'n beest heeft soortgenoten nodig! Vaak zijn die hokken waar konijnen in gehouden worden ook nog eens veel te klein, dus dat is dubbel zielig. Kanaries in een kooitje; zielig! Vogels moeten kunnen vliegen, en niet gedwongen zijn hun hele leven alleen maar van het ene stokje naar het andere te huppen.
Mensen 'nemen' te vaak een dier voor hun eigen plezier, zonder er daarbij rekening mee te houden of wat zij willen wel in het belang van het dier is. Dieren zijn afhankelijk van mensen, en dus zullen mensen altijd eerst en vooral naar de belangen en de behoeftes van het dier moeten kijken, omdat dieren hun eigen belangen niet kunnen verdedigen.
En als je er dan net als Alex van uit gaat dat je de belangen van dieren nooit zo zou kunnen behartigen dat het dier volledig vrij en onafhankelijk van mensen is dan is inderdaad de enige conclusie die mogelijk is dat je dan maar helemaal geen dieren moet houden, voor geen enkel doel.


Omhoog
   
 
 Berichtonderwerp:
BerichtGeplaatst: vr nov 18, 2005 6:18 pm 
Hihi, wie gaat al de dieren op het aarde dan verzorgen!
Geloof jij in kaboutertjes of zo!?
Dieren, planten en mensen kunnen nu eenmaal niet zonder elkaar.
Als je een dier aanschaft wordt je er van je verwacht er goed voor te zijn.
Vogels die je aanschaft kun je toch laten rond vliegen, en mijn konijn heeft geen hok ja heeft tie wel maar kijk tie niet naar om deze loopt gewoon los in de tuin. En nee, hij loopt niet weg of is nog niet opgevreten door een vos want die lopen hier genoeg! Misschien nu jullie dit weten komen jullie dan met een spandoek in mijn tuin want gut het is zo zielig. Loslopend konijn met gevaar opgevreten te worden door vosjes. Of is dit wel toegestaan? Het is immers natuurlijk gedrag van de vos konijnen op vreten niet waar. Maar het gaat al 8 jaar goed, ik maak me er niet druk om. En gaat het mis of gaat tie dood schaf ik echt wel weer een nieuwe aan.
Dit geldt ook voor de hond, kat, goudvissen, ratten,hamsters,parkiet en de egel! Maar tot heden doet de hele dierenboel het nog! :P
Ik kan nu eenmaal niet zonder dieren.

Een dierenactivist wat is dit eigenlijk een dierenliefhebber? Of iemand die dieren ver van zich af probeert te houden? Nogmaals mijn beeld van een dierenactivist wordt steeds meer bevestigd in de reacties die ik lees.
En dat beeld komt niet overeen hoe ik graag met de mens en dier en natuur wil omgaan.


Omhoog
   
 
 Berichtonderwerp:
BerichtGeplaatst: vr nov 18, 2005 7:01 pm 
A3ana schreef:
Hihi, wie gaat al de dieren op het aarde dan verzorgen!
Geloof jij in kaboutertjes of zo!?

Als je nu eerst eens even goed leest wat ik heb geschreven en dan nog eens reageert! Ik zei dus: "Alex bedoelt ook niet dat nu alle huisdieren die nu bij mensen thuis zitten meteen maar afgeschaft moeten worden...". :roll:


Omhoog
   
 
 Berichtonderwerp:
BerichtGeplaatst: vr nov 18, 2005 7:33 pm 
Kiwi schreef:
A3ana schreef:
Hihi, wie gaat al de dieren op het aarde dan verzorgen!
Geloof jij in kaboutertjes of zo!?

Als je nu eerst eens even goed leest wat ik heb geschreven en dan nog eens reageert! Ik zei dus: "Alex bedoelt ook niet dat nu alle huisdieren die nu bij mensen thuis zitten meteen maar afgeschaft moeten worden...". :roll:


:shock: :?: Nu ook al zeggen dat ik niet goed kan lezen :cry:
Gelukkig heb ik mijn veterstrikdiploma nog! :D


Omhoog
   
 
 Berichtonderwerp:
BerichtGeplaatst: vr nov 18, 2005 9:17 pm 
A3ana schreef:
En gaat het mis of gaat tie dood schaf ik echt wel weer een nieuwe aan.

En om toch nog even op 1 dingetje te reageren: je ziet een dier dus als gebruiksartikel, ook al zeg je dat je veel om je dieren geeft, als ze doodgaan maakt het je niet uit want je kunt wel weer een nieuwe aanschaffen. :shock: Triest! :cry:

En over een konijn los in de tuin: lees dit maar eens... :cry:


Omhoog
   
 
 Berichtonderwerp:
BerichtGeplaatst: vr nov 18, 2005 10:09 pm 
Kiwi schreef:
A3ana schreef:
En gaat het mis of gaat tie dood schaf ik echt wel weer een nieuwe aan.

En om toch nog even op 1 dingetje te reageren: je ziet een dier dus als gebruiksartikel, ook al zeg je dat je veel om je dieren geeft, als ze doodgaan maakt het je niet uit want je kunt wel weer een nieuwe aanschaffen. :shock: Triest! :cry:

En over een konijn los in de tuin: lees dit maar eens... :cry:


Dus wordt toch een spandoek :?: :P
Gezellig,.. zal Plom (het konijn) leuk vinden al dat volk op d'r veldje. :?
Als je even zegt met hoeveel jullie komen zorg ik voor het eerste bakkie koffie. Zorg wel zelf voor je eigen lunchpakketje.


Omhoog
   
 
 Berichtonderwerp:
BerichtGeplaatst: vr nov 18, 2005 10:18 pm 
Nee hoor, je kunt Plom geruststellen, we komen niet op haar veldje staan met een spandoek. Ik geef alleen maar informatie, in de hoop dat je er zelf over gaat nadenken en inziet dat ik dit echt alleen maar in het belang van je konijn zeg, en echt niet om je dwars te zitten ofzo.


Omhoog
   
 
 Berichtonderwerp:
BerichtGeplaatst: vr nov 18, 2005 10:24 pm 
Wanneer ik Plom nu in een hokkie zet gaat ze dood!
Ze leeft al 8 jaar niet meer in een hokkie.

Wanneer ik jou opsluit in de meterkast en er niet meer uitlaat behalve om te eten en te drinken ga je ook dood.

Dit gebeurt ook met Plom als ik haar nu zou opsluiten in een hok. Wat is dan beter? Een tuin waar ze in rond kan hupsen, en af en toe een vos in rond loopt. Of een kat, die katten worden wel weer weggejaagd door de mijne. Ik sluit helemaal niemand op en zeker Plom niet.


Omhoog
   
 
 Berichtonderwerp:
BerichtGeplaatst: za nov 19, 2005 9:20 am 
Je hoort mij niet zeggen dat ze in een hokje moet hoor, zeker niet! Een grote overdekte ren (met een soortgenootje voor de gezelligheid!!!) zou het beste zijn. Maar goed, je geeft nu dus zelf toe dat het niet goed is om dieren op te sluiten? Dan zijn we het eens toch? :D


Omhoog
   
 
 Berichtonderwerp:
BerichtGeplaatst: za nov 19, 2005 9:26 am 
A3ana schreef:
Wanneer ik Plom nu in een hokkie zet gaat ze dood!
Ze leeft al 8 jaar niet meer in een hokkie.

Wanneer ik jou opsluit in de meterkast en er niet meer uitlaat behalve om te eten en te drinken ga je ook dood.

Dit gebeurt ook met Plom als ik haar nu zou opsluiten in een hok. Wat is dan beter? Een tuin waar ze in rond kan hupsen, en af en toe een vos in rond loopt. Of een kat, die katten worden wel weer weggejaagd door de mijne. Ik sluit helemaal niemand op en zeker Plom niet.


Waarom gebeurt dat nou wel met alle andere circusdieren?
Waarom hebben we zoveel discussie, als je nu aangeeft dat je konijn niet in een hok kan zitten?
Waarom zou dat dan wel met andere dieren mogen en kunnen? Ze zien er misschien anders uit, maar de behoefte blijft hetzelfde.
Dit is nou typisch menselijk gedrag. Als het maar niet ten koste van mij, mijn gezin, of mijn huiselijke dingen gaat. maar alles buiten de voordeur is mijn probleem niet meer.

Doe je ogen eindelijk eens open en zet die hersenpan eens in werkende stand (dat is stand "aan" voor degene die niet weten waar die letters voor dienen) en denk eens na hoe hypocriet de mensheid eigenlijk wel niet is.

Ik vraag me af.
Hoeveel van jullie hier staan er wel eens bij stil dat we de wereld naar de knoppen helpen, en dat we dieren (die naast ons leven) nog slechter behandelen dan je schoonmoeder die al jaren je bloed drinkt...

Zet die oogkleppen eens af en leer eens kijken, maar dan met een andere blik in den ogen..


Omhoog
   
 
Berichten van vorige weergeven:  Sorteer op  
Nieuw onderwerp plaatsen  Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of reacties plaatsen.  [ 34 berichten ]  Ga naar pagina 1 2 3 Volgende

Alle tijden zijn UTC+01:00


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten


Je kunt niet nieuwe berichten plaatsen in dit forum
Je kunt niet reageren op onderwerpen in dit forum
Je kunt niet je eigen berichten wijzigen in dit forum
Je kunt niet je eigen berichten verwijderen in dit forum
Je kunt geen bijlagen plaatsen in dit forum

Zoek op:
Ga naar:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Nederlandse vertaling door phpBBservice.nl & phpBB.nl.