Circuswereld Forum

Welkom op dit forum. Lezen is leuk maar zelf een bericht plaatsen maakt het voor de anderen nog leuker.
Het is momenteel vr mar 29, 2024 2:23 pm

Alle tijden zijn UTC+01:00




Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 34 berichten ]  Ga naar pagina 1 2 3 Volgende

Wilde dieren de tent uit, geloofwaardig?
Peiling eindigde op za sep 01, 2012 10:02 am
Ja 6%  6%  [ 1 ]
Nee 94%  94%  [ 17 ]
Totaal aantal stemmen: 18
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: za aug 18, 2012 10:02 am 
Offline
Gebruikersavatar

Lid geworden op: do jan 31, 2008 9:57 pm
Berichten: 258
Vijf weken geleden kwam Circus Renaissance naar Amsterdam. Sinds die dag worden alle media in en rond de hoofdstad gedomineerd door berichten van Leonie Vestering van wddtu en de "Dierenbescherming Amsterdam" met wel erg slechte berichten over Circus Renaissance en olifant Betty. Op maandag 13 augustus geeft Circus Herman Renz een spetterend premièrefeest in Amsterdam en op dinsdag puilen de media uit over Herman Renz, de voorstelling, het orkest, de dieren en uiteraard het feest met alle bekende Nederlanders en Amsterdammers. Dat moet wel steken bij de goed betaalde beroeps dierenactiviste Leonie Vestering. En dus komt ze op woensdag in de media met het bericht dat er aangifte is gedaan tegen Circus Renaissance.

Er circuleren echter minstens vier verschillende berichten in de kranten. (1) "Wddtu" zou aangfifte hebben gedaan in Amsterdam. (2) Dierenbescherming Amsterdam zou aangifte hebben gedaan in Amsterdam. (3) "Wddtu" zou aangfifte hebben gedaan in Alkmaar waar het circus statutair is gevestigd. (2) Dierenbescherming Amsterdam zou aangifte hebben gedaan in Alkmaar. In de wandelgangen hoorde ik nog een vijfde variant. Iets van "wilde dieren de tent uit afdeling Amsterdam". Laat ik die laatste maar op een interpretatiefout van een inwoner van Amsterdam houden.

De allergrootste vraag is niet of er aangifte is gedaan. Nee! Waarom wacht Leonie Vestering minstens VIER WEKEN als ze heeft gezien dat olifant Betty ernstig zou worden mishandeld? Als een dier wordt mishandeld dan doe je toch METEEN aangifte?

_________________
Teken de petitie voor het behoud van circus met dieren op http://www.klassiekcircus.nl
Volg ons ook op Facebook, zoek naar klassiek circus en kies de community.


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: zo aug 19, 2012 1:53 am 
Offline

Lid geworden op: za mei 07, 2011 1:21 am
Berichten: 311
toen ik NEE stemde zag ik dat NEE op 100 procent stond. Niet verwonderlijk voor een circusminnend forum. Dit zal dan ook wel een argument zijn voor de tegenpartij om deze poll de kop in te drukken. Toch geloof ik dat een salaris ontvangen om ergens tegen te zijn, niet meehelpt om een objectieve en vrije blik op een kwestie te hebben.

_________________
Het nieuws van vandaag...is morgen weer oud.
Hadeja is Hans (de Jager)


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: zo aug 19, 2012 3:46 pm 
Offline

Lid geworden op: wo aug 15, 2012 4:00 pm
Berichten: 786
Ik zal eerlijk zijn hoe ik over wddtu denk. Ik vind het een ballen organisatie. Die is echt iets moeten gaan doen dan alleen maar zeuren.
Mensen die alleen maar miljoenen verdienen moeten ook maar eens gaan werken. Veder ben ik afgelopen week in Burgers Zoo geweest.
En heb daar verschillende dieren sterotype gedrag zien vertonen. En ben ook bij Herman Renz geweest een paar maanden geleden. En daar vertonen de witte leeuwen, ligers en tijgers GEEN STEROTYPE gedrag zien ver tonen. Laat wddtu maar eens bij een Mega Stal gaan kijken of in Artis. Daar is het veel erge. Ik hoop dat de wereld is de echte kan van wddtu te zien krijgt. En al die dierenactivsiten kunnen ook beter hun tijd anders besteden. Dan alleen maar een beetje voor een circus rond hangen. Het lijken wel een stelletje Hang Jongeren die nog in de pubertijd zitten :D. Ik geniet dan ook elke voorstelling van circus met dieren.


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: zo aug 19, 2012 4:43 pm 
Offline

Lid geworden op: zo feb 05, 2012 9:28 pm
Berichten: 396
Ja natuurlijk is het in eenders welke zoo waar je gaat veel erger met de verveling van de dieren dan in een circus.

In die zoo zitten dieren zelfden ruim genoeg en ze zitten ook steeds in hetzelfde terrein: mag dat nog groot genoeg zijn wat de verveling betreft: al heb je een vijvertje steeds weer in hetzelfde vijvertje rondjes plonsen word oersaai.

In een circus hebben de dieren een uitdaging: vaak merk je ook dat hun intelligentie uitgedaagd word voor hun nummer.
Maar ze veranderen ook van omgeveving. Ok ze moeten eens in een vrachtwagen ja: want je kan ze moeilijk 50 kilometer te voet verplaatsen.
Maar das nooit langer dan een uurtje.

Staat het circus aan een park: de olifanten gaan op wandel door het park. Staan ze aan het strand mogen die olifanten de zee in.
Daar kan een dier uit de Zoo alleen van dromen.
Leeuwen en tijgers hebben ook genoeg uitdaging met die trainingen: trouwens wat ze ook zeggen: als een tijger gaat jagen dan is hij druk om aan eten te komen, maar anders liggen die ook maar in de zon in de vrije natuur. Tijgers hupsen geen hele dagen rond.

Als je al die programmas van achter de schermen in dierentuinen tegenwoordig ziet valt het op hoeveel dingen ze moeten bedenken om die dieren bezig te houden en af te leiden.
Bij een circus niet nodig hoor.

Zelden zie je bij die activisten beelden van een zoo.
Oh ja gisteren hadden ze op één een uitzending over een Zoo: ze moesten de Bavianen verplaatsen:
wat voor Trucs ze uitgehaald hebben om die apen te verdoven! met veel stress tot gevolg.
ze lieten de aap ergens opkruipen , schoten een pijtje af, en wachten tot de aap naar beneden viel!!!!!
Ze wisten zelf te melden dat dit zeer veel stress was voor de aap en dat hij het ook wist wanneer er zo iemand met een geweer kwam: telkens weer een week stress.
Zou je in een circus NOOIT zien. Daar gaan de dieren vanzelf in hun transportmiddel: zonder dwang.

Als die mevrouw vestering dan toch graag die arme diertjes verdedigd dat ze dan eens gaat kijken in de zoos en dierenparken:
zie je veel ergere dingen dan in een circus. Toch zie bij dierenactivisten zelden foto' s en filmpjes va Artis of een andere Zoo

_________________
Mario Rutelli: weissclown, clown blanc, witte clown musical


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: zo aug 19, 2012 7:50 pm 
Offline

Lid geworden op: zo feb 05, 2012 9:28 pm
Berichten: 396
Iets om aan de ingang van elk circus te hangen !!

Afbeelding

_________________
Mario Rutelli: weissclown, clown blanc, witte clown musical


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: zo aug 19, 2012 10:19 pm 
Offline
Gebruikersavatar

Lid geworden op: vr aug 15, 2008 9:55 pm
Berichten: 2773
Locatie: thuis
Best jammer dat het bordje van de foto ligt te verstoffen in de museumruimte van de Hippodrome in Great Yarmouth.

_________________
Ron Mikkenie (CircusVreugd )
http://www.klassiekcircus.nl
Wie de jeugd heeft, heeft de toekomst!


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: zo aug 19, 2012 10:55 pm 
Offline
Site Admin
Gebruikersavatar

Lid geworden op: zo okt 23, 2005 10:34 pm
Berichten: 7474
Locatie: Maassluis
Ik herinner me een actie van een circus in Nederland, dat flyers van activisten accepteerde als kortingskaarten. Ik dacht dat het Renz-Berlin was...

_________________
Gelukkig zijn niet alle circussen hetzelfde....


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: ma aug 20, 2012 9:34 am 
Offline
Gebruikersavatar

Lid geworden op: vr aug 15, 2008 9:55 pm
Berichten: 2773
Locatie: thuis
Van Renz-Berlin, Alberto-Althoff, Moskou-Holiday en Belly-Wien weet ik met zekerheid dat ze zo een actie al eens hebben gehouden. Meer om te voorkomen dat circusbezoekers de foldertjes achteloos op straat zouden werpen en de buurt met de rotzooi zit. Want dat is toch de praktijk: iemand neemt uit beleefdheid de folder aan om deze enkele meters verder toch weg te gooien.

Het levert de circussen niet zo veel schade op. Die hebben zelf vaak ook al kortingbonnen bij winkeliers neergelegd of een bon in de plaatselijke krant of hun website.

Maar dan moeten de activistjes wel komen he? Vorige week en deze week zouden ze bij Herman Renz voor de poort herrie komen schoppen. Een minuut van te voren werd de aanwezige politie gebeld met de mededeling dat ze toch maar niet kwamen. De oproep van Alex Romijn heeft kennelijk te weinig respons opgeleverd. Of ze zaten toch liever op een terrasje met een koel biertje (waarvoor bij de productie dierlijke ingrediënten zijn gebruikt, dat even terzijde voor de beroepsveganisten).

_________________
Ron Mikkenie (CircusVreugd )
http://www.klassiekcircus.nl
Wie de jeugd heeft, heeft de toekomst!


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: ma aug 20, 2012 10:36 am 
Offline

Lid geworden op: zo feb 05, 2012 9:28 pm
Berichten: 396
Dat bordje is iets dat Engelse vrienden op facebook gezet hebben.
Daar is een hele groep in actie van allerlei circusartiesten en vrienden die plannen en acties maken en voor de circusdieren actie voeren.
Het is toch al een hele grote groep met veel steun van werkelijk overal en word het een en ander ondernomen.

commotie in die groep ontstond er toen het meisje dat Britain got talent gewonnen heeft openlijk in een campagne van PETA opdook!!
Ze heeft namelijk gewonnen met een hondenact. En dan ging het er bij de actiegroep niet in dat iemand reclame maakt voor een organisatie die massaal honden die teveel zijn assielen afmaakt.
Daar zie je dan de omgekeerde beweging: sturen de circusmensen flyers en mails naar dat meisje.
Al helemaal erg werd het toen de hondentrain verenigingen die aan Doggydance doen de trend die dat meisje in gang zat met allerlei nieuwe bewegingen die meer uit circushondenacts kwamen
gaan verbieden in hun reglement.

Amanda Sandow die een paardenact met groot en klein heeft had ook folders gemaakt die uitgedeeld werden met feiten en cijfers hoe haar dieren verzorgd werden.
Ze laten de circusbezoekers dus heel bewust de andere kant zien.
Zippo's circus heeft zelfs vaak de paardenstallen voor de circustent gezet: zodat iedereen kon zien dat daar niks mis was.

In Engeland is er al zeer lang commotie rond circusdieren en tot hiertoe mogen ze nog optreden maar het ziet er voor de toekomst daar niet zo goed uit.
Daar is de stand van zaken helaas veel concreter dan aan deze kant van het kanaal :(

_________________
Mario Rutelli: weissclown, clown blanc, witte clown musical


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: ma aug 20, 2012 12:28 pm 
Offline

Lid geworden op: vr jan 20, 2012 5:41 pm
Berichten: 239
Mario Rutelli schreef:
Ja natuurlijk is het in eenders welke zoo waar je gaat veel erger met de verveling van de dieren dan in een circus.

In die zoo zitten dieren zelfden ruim genoeg en ze zitten ook steeds in hetzelfde terrein: mag dat nog groot genoeg zijn wat de verveling betreft: al heb je een vijvertje steeds weer in hetzelfde vijvertje rondjes plonsen word oersaai.

In een circus hebben de dieren een uitdaging: vaak merk je ook dat hun intelligentie uitgedaagd word voor hun nummer.
Maar ze veranderen ook van omgeveving. Ok ze moeten eens in een vrachtwagen ja: want je kan ze moeilijk 50 kilometer te voet verplaatsen.
Maar das nooit langer dan een uurtje.

Staat het circus aan een park: de olifanten gaan op wandel door het park. Staan ze aan het strand mogen die olifanten de zee in.
Daar kan een dier uit de Zoo alleen van dromen.
Leeuwen en tijgers hebben ook genoeg uitdaging met die trainingen: trouwens wat ze ook zeggen: als een tijger gaat jagen dan is hij druk om aan eten te komen, maar anders liggen die ook maar in de zon in de vrije natuur. Tijgers hupsen geen hele dagen rond.

Als je al die programmas van achter de schermen in dierentuinen tegenwoordig ziet valt het op hoeveel dingen ze moeten bedenken om die dieren bezig te houden en af te leiden.
Bij een circus niet nodig hoor.

Als die mevrouw vestering dan toch graag die arme diertjes verdedigd dat ze dan eens gaat kijken in de zoos en dierenparken:
zie je veel ergere dingen dan in een circus. Toch zie bij dierenactivisten zelden foto' s en filmpjes va Artis of een andere Zoo


Pardon? Hier ben ik het hoegenaamd niet mee eens. Als je beweert dat dieren in een zoo zelden ruim genoeg zitten, dan is dat zeker niet het geval voor circussen waar de dieren veel minder ruimte krijgen. Dierentuinen hebben net als circussen een evolutie meegemaakt en dat er nog wel dierenparken met te kleine dierenverblijven te vinden zijn zal ik zeker niet ontkennen, maar dierenparken hebben hier de laatste jaren serieuze inspanningen voor geleverd en de levensomstandigheden van de dieren zijn er serieus op vooruit gegaan. Bovendien is het niet omdat de olifanten van Belly Wien regelmatig op stap gaan dat dit in alle circussen zo is. Meer niet dan wel zou ik zo zeggen.

Dieren nooit langer dan een uurtje in een vrachtwagen? Lees er nog maar eens het onderzoek van enkele jaren geleden op na, waar de transportduur net één van de aandachtspunten was. Dieren verbleven veel te lang in hun transportwagen en hadden daarbij nog eens een gebrek aan water.

Daarnaast kun je toch alleen maar toejuichen dat dierentuinen manieren uitvinden om hun dieren bezig te houden. Ik ben er van overtuigd dat een optreden of training inderdaad afleiding brengt, maar dat wil nog steeds niet zeggen dat dit voldoende is en dat men in circussen geen moeite meer moet doen om extra afleiding voor de dieren te voorzien. Er zijn gelukkig ook circussen die ook buiten de piste proberen hun dieren voldoende afleiding te bezorgen.

Het is niet omdat je een voorstander bent van dieren in het circus dat je de hele situatie compleet moet ophemelen. Dat maakt je al even ongeloofwaardig als de dierenrechtenactivisten :wink:


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: ma aug 20, 2012 12:45 pm 
Offline
Gebruikersavatar

Lid geworden op: vr aug 15, 2008 9:55 pm
Berichten: 2773
Locatie: thuis
Goede repliek waar iedereen beter van wordt!

De hedendaagse dierentuinen hebben intussen flink verbouwd en gaan daar voorlopig ook nog mee door. Juist omdat de dieren daar altijd in dezelfde omgeving zitten. Dieren worden immers alleen verplaatst binnen het kader van (EAZA) fokprogramma's.

Verrijking is het grote "toverwoord". Dieren bijvoorbeeld naar verstopt voedsel laten zoeken. Iets dat in circussen ook best te doen is. Zelfs bij olifanten. Je moet hooguit wat luikjes, kleppen, gaten en ruiven aan de zijwand van de wagen maken. Een douche aanbrengen is ook geen ruimtevaarttechnologie...

Over transportduur moeten circussen afspraken maken met gemeenten/eigenaren van terreinen. Het kan natuurlijk niet zo zijn dat je na een ritje van hooguit twee uren bij een afgesloten terrein aan komt en je pas de volgende ochtend met de wagen het terrein op kunt, waardoor de dieren de hele nacht in de wagen moeten blijven. Dat was namelijk de constatering uit het onderzoeksrapport. Dit punt heeft inmiddels alle aandacht in het overleg tussen VNCO en VNG/gemeenten.

Daarnaast is het inbouwen van een drinkwatersysteem in een wagen tegenwoordig echt niet meer zo lastig. Er zijn genoeg kunststof tanks, leidingen en "automatische" drinkbakken die je in een wagen kunt inbouwen. Zodat je (niet alleen in geval van nood) toch de dieren in de wagen kunt verzorgen. Wie maakt eens een ontwerp daarvoor dat je in een bestaande wagen kunt inbouwen?

_________________
Ron Mikkenie (CircusVreugd )
http://www.klassiekcircus.nl
Wie de jeugd heeft, heeft de toekomst!


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: ma aug 20, 2012 1:26 pm 
Offline

Lid geworden op: zo feb 05, 2012 9:28 pm
Berichten: 396
nou in de praktijk bouwen circussen vaak hun staltenten namelijk al op voor dat de rest aaangekomen is.

en dan gaan bij aankomst de dieren meteen de stal in. Dus dat probleem zal al niet te groot zijn.Ze plannen het ook vaak zo dat de dieren net voor het vertrek water krijgen.
Er zullen wel eens uitzonderingen zijn maar meestal is het zo dat de dieren niet langer dan 1.5 uurtje in die vrachtwagen zitten.

En nou hangt het een beetje vanaf waar een circus staat: maar zowat overal zie je dat vooral voor olifanten er een groot terrein afgebakend word.
En dat ook de staltenten groter en groter worden.

En ik kan alleen maar zeggen wat ik zie als ik een zoo bezoek: maar daar zie ik dan veel meer stereotyp gedrag en verveling bij de dieren dan in een circus.

Zit er bij alletwee nogal met m'n neus bovenop.
werk wel eens geregld voor evenementen enzo in de Zoo en dan loop je wel eens achter de schermen ook en ook wel eens buiten de bezoekuren
Je moet eens in een Zoo komen als er geen bezoekers zijn: dat ziet er heeeeeeel anders uit!!

In het circus zijn de mensen het klokje rond met de dieren bezig
Een zoo die voor bezoekers gesloten is en waar de meeste verzorgers naar huis zijn is echter een zeeeeeeeeer trieste aanblik!

En nou moet je eens in Antwerpen naar de Zoo komen kijken: die staat midden in de satd tussen de huizen!!
geen enkele open ruimte rond. Dus daar kunnen ze geen kant op.
Nou hebben ze gellukig de grootste dieren allemaal naar Planckendael gedaan ( hun tweede filiaal zeg maar) waar er veel meer plaats is
maar als je dan de tijgers en ijberen in Antwerpen ziet: dan is dat echt wel heel triest.
Die ijsberen letterlijk!! De hele dag op een paar vierkante meter.

En ik verheerlijk helemaal niks aan circus, want als niet circuskind kan ik ook de minder leuke zaken zien en makkelijk de romantische kant die velen eraan toedichten doorprikken
maar de dag van vandaag heb ik nog nooit in het circus dieren zo een verveeld gedrag zien vertonen als in de Zoo in onze stad.
En helaas vond ik dat bij een bezoekje aan Blijdorp al niet veel beter: die hebben dan wel meer ruimte maar ook daar zag je erg veel stereotyp gedrag.

je moet ook eens in de Olmense Zoo gaan kijken: het verbeterd stilaan hoor, maar dan wel maar heel langzaam. Daar zie je dingen waarvan je denkt: nee dat kan niet.
Dieren die van de toeschouwer gescheiden zijn door van die bouwwerf hekken aan elkaar vastgemaakt met plastic colson bandjes. Geimproviseerde verblijven en kooien waarvan je denkt: heey daar stamp ik eens tegen en dat valt uit elkaar; Wat dan ook gebeurd.heel veilig zal de bezoeker zich daar niet echt voelen geloof ik. Het is wel een erkende Zoo hoor!! daar zie je dingen die als ze in een circus moesten gebeuren je direct heel de boel op zijn kop hebt staan. En als dat dan eens in de pers komt halen ze aan dat ze geen geld hebben om de verblijven beter in richten.

Oh ja: nou werken de dierenactivisten soms met zo een dierenopvangscentrum samen genre stichting aap ( wat eigenlijk ook een soort zoo is: want ze gaan net zo goed in een kooi of zitten in een afgesloten terrein), maar het circus is taboe.
Omdat de dieren in een circus optreden en in de zoo niet. je haalt het voorbeeld van het voedselzoeken aan: als een aap nou zijn banaan zoekt in een oude autoband en daar mee speelt
is er dan veel verschil of hij dat al spelenderwijs in de zoo doet of hij dat in het circus doet??

Er is altijd veeeeeeel theorie en informatie. Maar je moet eigenlijk eens op beide terreinen zelf gaan kijken: en het liefst dag en nacht.
En dan zal je wel merken dat het beeld dat de bezoeker voorgeschoteld krijgt in een circus echter is ( want een circus kan veel minder afschermen)
dan in een zoo waar ze veel meer "binnenskamers" kunnen doe dan in een circus: waar je bijna elke stap die iemand op dat terrein zet kan zien!!
En vooral merken dat de theorie en de praktijk mijlenver uit elkaar liggen.

Dat de dierenactivisten in de Zoo's meer werk voor de boeg zouden hebben dan in het circus.
En nog veel meer werk met de gewone man die dieren houd. Want er lopen nog meer mensen rond die een klein of groot dier hebben en geen idee hebben wat ze er mee moeten aanvangen of hoe ze het moeten verzorgen; Of het zelfs ergens zomaar achterlaten.
Het punt is dat de dieranctivisten een goed zouden moeten zien waar de problemen het grootst zijn en hun energie daarin gaan steken.
Ipv blindelings elk circus te viseren waar mens en dier letterlijk samenleven

_________________
Mario Rutelli: weissclown, clown blanc, witte clown musical


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: ma aug 20, 2012 8:10 pm 
Offline

Lid geworden op: vr jan 20, 2012 5:41 pm
Berichten: 239
Jij kunt beweren wat je wilt i.v.m. de tijdsduur dat dieren in een trailer moeten verblijven, maar onafhankelijke personen hebben dit in 2008 onderzocht en uit dat onderzoek haal ik even volgende cijfers. Ik heb hier bewust zowat alle circussen van het onderzoek aan bod laten komen en telkens één van de mindere tijden en één van de langere tijden neergeschreven.
Olifanten => 4 uur in trailer (rittijd 60 minuten)
Olifanten => 19 uur in trailer (rittijd 120 minuten)
Tijgers => 8 uur in trailer (rittijd 80 minuten)
Tijgers => 3 uur en 40 minuten in trailer (rittijd 60 minuten)
Kamelen => 4 uur in trailer (rittijd 80 min)
Kamelen => 18 uur in trailer (rittijd 45 min)
Paarden => 5 uur 25 minuten in trailer (rittijd 60 min)
Paarden => 10 uur en 45 minuten in trailer (rittijd 60 minuten)
Heel wat minder rooskleurig dan het anderhalf uurtje dat de dieren volgens jou in de trailer moeten doorbrengen.
Het klopt inderdaad dat er ook bij circussen tegenwoordig meer aandacht besteed wordt aan de ruimte die dieren krijgen, maar de ruimtes zullen altijd kleiner zijn dan in dierenparken. Al eens het olifantenverblijf gezien in Beekse Bergen? En zelfs het oude olifantenverblijf in de kleine stadszoo Antwerpen was groter dan wat ik vaak in circussen zie.
Zelfde voor het tijgerverblijf in Antwerpen. Te klein naar huidige normen maar nog steeds groter dan wat een circus kan bieden. Als jij dergelijke domeinen triest vindt, dan moet je bij de ruimte die een circus kan aanbieden vast spontaan beginnen huilen.
Natuurlijk ligt dat niet enkel en alleen aan het circus zelf, ze moeten ook een ruimte toegewezen krijgen van de stad die voldoende groot is. En daar ligt soms ook het probleem.
Maar we moeten ook niet enkel de schuld in de schoenen van de steden willen schuiven. Zo was Renaissanse in het voorjaar aanwezig in Oostende (enkel met koeien en papegaaien). De ruimte die de koeien ter beschikking hadden was gewoon veel te klein. (En als ik foto's van andere steden bekijk, dan is het daar precies hetzelfde).
En natuurlijk weet ik dat er heel wat boerderijen zijn waar de koeien vandaag de dag nog minder ruimte hebben, want zo'n 30% van het melkvee gaat de stal tegenwoordig al niet meer uit. Maar dat is geen argument om de kleine oppervlakte goed te keuren.
Ik ben ervan overtuigd dat de meeste circusmensen zich met hart en ziel inzetten voor hun dieren en dat het voor hen bijzonder kwetsend is om dan een waslijst met verwijten om de oren te krijgen van de activisten.
Besef je eigenlijk dat jij precies hetzelfde doet voor de dierenverzorgers in dierenparken? Ook daar heb je mensen die zich met hart en ziel inzetten voor hun dieren. Ook al blijven zij er geen 24 op 24 bij. Ook zij blijven waken in de buurt van dieren die moeten bevallen, ook zij nemen jongere dieren voor de fles mee naar huis,... ook zij doen hun uiterste best en verdienen net ze min deze negatieve commentaar!
Over de Olmense Zoo kan ik weinig meepraten. Het is een dierenpark dat ik zelf nog niet gedaan heb. Maar je haalt zonder twijfel onmiddellijk ook het slechtste dierenpark van België aan. Ik herinner me nog de undercover reportage van de BBC in de jaren '90 die de aanfluitingen van dit dierenpark aan het licht brachten. Je zou ook kunnen vergelijken met Pairi Daiza, Plankendael of Beekse Bergen. Een vergelijking maken met het dierenpark met de slechtste reputatie om dan te zeggen dat circussen het goed doen? Sorry hoor maar dat vind ik wel een hele flauwe onderbouwing van je mening.
Het punt is trouwens niet dat dierenrechtenactivisten eens moeten gaan zien waar de problemen het grootst zijn en daar hun energie in gaan steken. Ik vind dat mensen gerust mogen opkomen voor de dierenrechten, alleen moeten ze eerlijke informatie verspreiden en eerlijke vergelijkingen maken en niet zomaar lastercampagnes tegen circussen opzetten en dat is blijkbaar erg moeilijk. Maar een kritische kijk op het circusleven, daar is toch niets mis mee. Want laat ons eerlijk zijn, het is mede dankzij het onderzoek van 2008 dat de olifanten van RB minder aan de ketting liggen. Een goede zaak lijkt me. Het grote probleem met de dierenrechtenactivisten is echter dat een bepaalde groepering niet onderbouwend werkt (wat dit onderzoek wel deed), maar afbrekend.
En voor mocht je beginnen twijfelen, ik ben voorstander van dieren in het circus. Ik ben er 100% van overtuigd dat de meeste circusmensen het beste met hun dieren voorhebben en dat er al veel vooruitgang is geboekt bij het welzijn van dieren in circussen. Er zijn echter ook nog heel wat stappen te zetten en we moeten dan ook kritisch durven zijn en aanpakken wat verbeterd kan/moet worden!


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: ma aug 20, 2012 9:06 pm 
Offline

Lid geworden op: zo feb 05, 2012 9:28 pm
Berichten: 396
ja maar dan kom jij met cijfers van 2008: die zijn dan ook achterhaald he.
Je zou nu dat onderzoek moeten doen in 2012. En dan zal je wel merken dat het vooruit gegaan is.

Maar goed ik heb zelf alleen maar gezien dat stallen voor het vervoer afgebroken zijn en die als de dierenwagens aankomen die stallen daar klaarstaan:
dat iedereen dan een dier aan de teugel neemt en ze in hun stal geinstalleerd worden;

En dat nog voor de mensen hun caravans op hun plaats staan.

Maar je hebt wel mijn punt begrepen dat de dierenactivisten meer werk hebben dat nuttiger zou zijn ook.
Want je haalt de melkkoeien bij de boeren aan. Om nog te zwijgen van 20 legkippen op een vierkante meter!

En je moet inderdaad JUISTE informatie verspreiden: de dag van vandaag gaan kijken hoe het zit bij de circussen.
Er is daar heel veel veranderd sinds 2008. Want er zijn heeeeeeeel veel regels en wetgevingen bijgekomen ook.

In Belgie zelfs zoveel dat een circus er amper aan kan voldoen:
wij zouden bij het wintercircus dolgraag olifanten hebben. En we hebben meer dan plaats genoeg want we staan op een gigantisch evenemententerrein.
(tommorowland gaat er ook door) Maar dan heeft Gaia regels laten maken dat die olifanten ten allen tijden een temperatuur moeten hebben van minimaal 16 graden.
Ook buiten: En ze zijn verplicht van dagelijks buiten te zijn! Alleen je kan in december of januari moeilijk de buitentemperatuur op 16 graden krijgen.

Voor het circus gelden er dus extra strenge maatregelen die zichtzelf geregeld tegenspreken.
Ja dat noem ik ook zonder redenen iemand proberen te pesten.

En de Belgische circussen die zich aan de regels moeten houden hebben dat aan hun broek dankzij de buitenlandse circussen die het weinig kan schelen of ze die regels nou volgen of niet!

Das toch jammer!! Ik blijf erbij ze moeten NU, de dag van vandaag gewoon in pratijk komen kijken hoe het gaat
en niet met oude beelden afkomen of met onderzoeken van 4 of soms wel tien en meer jaren geleden.
En als de dierenactivisten iets proberen te bewijzen: dan komen ze ook met de slechtste beelden en de slechtse cijfers. Niet met voorbeelden van circussen die het goed doen.

Dus dan mag je ook slechte voorbeelden aanhalen om te bewijzen dat ze elders meer en nuttiger werk zouden kunnen doen!

_________________
Mario Rutelli: weissclown, clown blanc, witte clown musical


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: di aug 21, 2012 9:20 am 
Offline

Lid geworden op: vr jan 20, 2012 5:41 pm
Berichten: 239
Mario Rutelli schreef:
ja maar dan kom jij met cijfers van 2008: die zijn dan ook achterhaald he.
Je zou nu dat onderzoek moeten doen in 2012. En dan zal je wel merken dat het vooruit gegaan is.

Maar goed ik heb zelf alleen maar gezien dat stallen voor het vervoer afgebroken zijn en die als de dierenwagens aankomen die stallen daar klaarstaan:
dat iedereen dan een dier aan de teugel neemt en ze in hun stal geinstalleerd worden;


Ik hoop met je mee. Het probleem is dat zowel de dierenrechtenactivisten als de circusmensen niet echt objectieve bronnen zijn, dit onderzoek was dit wel. Vandaar mijn verwijzing ernaar. Een nieuw onderzoek zou volgens mij enorm goed zijn voor de circuswereld omdat ze dan met objectieve gegevens zouden kunnen bewijzen dat er wel degelijk vooruitgang is geboekt bij het dierenwelzijn.

Mario Rutelli schreef:
Maar je hebt wel mijn punt begrepen dat de dierenactivisten meer werk hebben dat nuttiger zou zijn ook.
Want je haalt de melkkoeien bij de boeren aan. Om nog te zwijgen van 20 legkippen op een vierkante meter!


Maar jij hebt mijn punt niet begrepen denk ik, want ik ga hier niet helemaal mee akkoord. Het is toch niet omdat er erger dierenleed in de stal is dat er minder erg dierenleed in de piste mag zijn. Om het even (in het lachwekkende) door te rekken. Als jij op straat in elkaar geslaan wordt en twee kilometer verder hebben twee groeperingen hooligans met elkaar afgesproken om een robbertje te vechten, dan mag de politie zich niet met jouw verhaal bemoeien. Aangezien het andere feit erger is. :lol:
Ik erger mij aan de manier waarop dierenrechtenactivisten te werk gaan, niet over het feit dat ze er zijn. Want als we eerlijk zijn, dan moeten we ook toegeven dat het mede door dierenrechtengroeperingen (let op: ik spreek niet over activisten!) is dat er de laatste jaren grote verbeteringen zijn gekomen in het dierenwelzijn, zowel in circussen als dierentuinen. (let ook hier op: ik zeg mede door, niet enkel en alleen door)

Mario Rutelli schreef:
In Belgie zelfs zoveel dat een circus er amper aan kan voldoen:
wij zouden bij het wintercircus dolgraag olifanten hebben. En we hebben meer dan plaats genoeg want we staan op een gigantisch evenemententerrein.
(tommorowland gaat er ook door) Maar dan heeft Gaia regels laten maken dat die olifanten ten allen tijden een temperatuur moeten hebben van minimaal 16 graden.
Ook buiten: En ze zijn verplicht van dagelijks buiten te zijn! Alleen je kan in december of januari moeilijk de buitentemperatuur op 16 graden krijgen.


Ik moet eerlijk bekennen dat ik helemaal niet mee ben met de regels in België. Toen HR afgelopen sinterklaasperiode in Sint - Niklaas was hadden ze toch gewoon hun olifanten bij zich? En GAIA is toen inderdaad komen zagen, maar na controle bleek dat alles in orde was. Hoe kan dat als ook zij zich aan die regel voor buitentemerpatuur moeten houden? En HR is nu toch geen cowboycircus die alle regels aan zijn laars lapt hé :)

Mario Rutelli schreef:
Voor het circus gelden er dus extra strenge maatregelen die zichtzelf geregeld tegenspreken.
Ja dat noem ik ook zonder redenen iemand proberen te pesten.


Is het ook geen probleem dat Belgische circussen geen algemene vertegenwoordiging hebben en te weinig samen werken om dit allemaal aan te klagen bij de regering?

Mario Rutelli schreef:
Das toch jammer!! Ik blijf erbij ze moeten NU, de dag van vandaag gewoon in pratijk komen kijken hoe het gaat
en niet met oude beelden afkomen of met onderzoeken van 4 of soms wel tien en meer jaren geleden.


Zoals ik reeds in het begin van mijn post vermeldde ben ik hier ook grote voorstander van en ben ervan overtuigd dat dit enkel en alleen in het voordeel van de circussen kan zijn. Het moet zelfs niet eens zo'n uitgebreid onderzoek zijn. Ze zouden ook een opvolgingsonderzoek kunnen doen die enkel en alleen de aandachtspunten opnieuw bekijkt en ziet of er daarbij veranderingen gebeurd zijn.

Mario Rutelli schreef:
En als de dierenactivisten iets proberen te bewijzen: dan komen ze ook met de slechtste beelden en de slechtse cijfers. Niet met voorbeelden van circussen die het goed doen.
Dus dan mag je ook slechte voorbeelden aanhalen om te bewijzen dat ze elders meer en nuttiger werk zouden kunnen doen!

Dan verlaag je je tot hetzelfde niveau (verhaaltje van de pot en de ketel). Ik denk dat je met objectieve en degelijke argumenten een pak verder komt.


Omhoog
   
Berichten van vorige weergeven:  Sorteer op  
Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 34 berichten ]  Ga naar pagina 1 2 3 Volgende

Alle tijden zijn UTC+01:00


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 10 gasten


Je kunt niet nieuwe berichten plaatsen in dit forum
Je kunt niet reageren op onderwerpen in dit forum
Je kunt niet je eigen berichten wijzigen in dit forum
Je kunt niet je eigen berichten verwijderen in dit forum
Je kunt geen bijlagen plaatsen in dit forum

Zoek op:
Ga naar:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Nederlandse vertaling door phpBBservice.nl & phpBB.nl.