Circuswereld Forum

Welkom op dit forum. Lezen is leuk maar zelf een bericht plaatsen maakt het voor de anderen nog leuker.
Het is momenteel vr apr 19, 2024 4:31 am

Alle tijden zijn UTC+02:00




Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 34 berichten ]  Ga naar pagina Vorige 1 2 3 Volgende

Wilde dieren de tent uit, geloofwaardig?
Peiling eindigde op za sep 01, 2012 10:02 am
Ja 6%  6%  [ 1 ]
Nee 94%  94%  [ 17 ]
Totaal aantal stemmen: 18
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: di aug 21, 2012 9:59 am 
Offline

Lid geworden op: zo feb 05, 2012 9:28 pm
Berichten: 396
Voor zover ik de dierenrechtengroeperingen ken: zien die alles zwart en wit. Bestaat er voor die mensen geen grijs en als het op dieren aankomt al helemaal geen kleuren.
Wij hebben hier Gaia en die drijven het wel erg ver. Die dragen geen leren schoenen enzo en maken daar reclame voor. Die zijn niet alleen tegen circusdieren maar gaan er zo ver in dat als we niet opletten heel Belgie straks geen leer meer draagt, we allemaal vegetarisch eten en geen melk meer drinken. Onze Leonie Vestering heet Michel Van den Bosch! En die is momenteel ( of lijkt dat alleen maar zo) vrij stil. Want een aantal jaar geleden was hij niet uit de media weg te slaan. Misschien omdat hij grotendeels ook zijn doelen heeft bereikt. Ze hebben het er wel degelijk doorgekregen dat veel steden een verbod hebben ingesteld.

Voor zover ik weet hebben de Belgische circussen geen algemene vertegenwoordiging die in een vereniging zit nee. Maar het zijn er hier maar een handjevol die echt Belgisch zijn.
En zoals steeds in het circus kennen ze elkaar en is het op de een of andere manier ook allemaal familie!

En wat HR in St Niklaas betreft: Sint Niklaas is dan een tolerante stad op circusgebied. Want in 90% van de steden had die olifant zelfs niet binnen gemogen.
Gaia die komt controleren en alles laat doorgaan: dat is fijn. Maar als de stad zegt dat het mag en in orde is heeft Gaia eigenlijk nog weinig te protocollen.
Als je ergens in Belgie al wilde dieren mag laten optreden is het zo dat je dan een heel deel paperassen moet doorwerken zoveel zelfs dat je achteraf geen papier meer kan zien.
Als die acts uit het buitenland komen ( en hoeveel belgische dierenacts zijn er... eeuh: zijn op 1 hand te tellen endan zal je niet al je vingers nodig hebben) heb je nog meer problemen.
En misschien wel HR hun geluk: het is een grote buitenlandse onderneming. En ze zijn slechts een week of iets langer hier: dan doen ze hoe gek het ook mag klinken een pak minder moeilijk.
Buitenlandse circussen op doorreis komen sneller met iets weg. Van de Belgische circussen kennen ze immers het adres en staan ze makkelijker met politie aan de deur.

Circus word hier nog iets meer stiefmoederlijk behandeld dan in Nederland!
Al is er op dat gebied onlangs iets nieuws aan mijn oren gekomen.
Door de muziek kwam ik iemand tegen en je geraakt wat aan de praat en het kwam op het circus.
Zegt die man oh maar daar ken ik ook iets van hoor: veel zelfs.
Hij werkte vroeger voor de overheid en wat hij daarna vertelde daar viel zowat mijn mond van open
ik heb hem niet meer kunnen vragen wanneer dit precies was maar hij werkte toen voor het ministerie van cultuur
En werd aan het hoofd gesteld van een dienst die speciaal voor de circussen was!
Om ze te helpen met allerlei zaken EN Hou je nu vast: want dit klonk zo onwaarschijnlijk dat ik dat toch eens ergens ga navragen
Ze waren toendertijd van plan om subsidies in te stellen voor de Belgische circussen!!!!
Deze dienst was ervoor om dit in gang te zetten en dit uit te bouwen

De man beweerde dat hij toen overgeplaatst werd: de dienst langzaam ontbonden werd en het plan een stille dood gestorven is.

Kan je je dat voorstellen: dat de overheid een ministerie afdeling zou hebben die circussen assisteerd en ze zelfs subsidieerd.
Dan is het de dag van vandaag toch wel serieus veranderd.

Is er iemand die weet of dit effectief ooit zo geweest is?
Want ik heb dat verhaal anders nog nooit gehoord en dat lijkt mij zeer sterk.
Moest dat waar zijn dan had het de dag van vandaag er helemaal anders uitgezien op Belgisch circusgebied moest die dienst blijven bestaan zijn.

_________________
Mario Rutelli: weissclown, clown blanc, witte clown musical


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: di aug 21, 2012 10:31 am 
Offline
Site Admin
Gebruikersavatar

Lid geworden op: zo okt 23, 2005 10:34 pm
Berichten: 7475
Locatie: Maassluis
Mario Rutelli schreef:
Ze waren toendertijd van plan om subsidies in te stellen voor de Belgische circussen!!!!
Er wordt in België wel flink gesubsidieerd voor "cirque nouveau".

_________________
Gelukkig zijn niet alle circussen hetzelfde....


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: di aug 21, 2012 10:51 am 
Offline

Lid geworden op: zo feb 05, 2012 9:28 pm
Berichten: 396
ja dat wel: omdat ze erin slagen dat onder theater te laten vallen.
door het in de subsidie aanvraag niet al "circus" te presenteren lukt dat.
vraag is of dat de dag van vandaag nu er weer grote hervormingen op touw staan in de cultuur en vooral de subsidies of zelfs dat nog zal lukken.

Maar ze waren toen klaarblijke echt van plan om een traditionele circus een handje toe te steken. Zowel structureel als administratief en zelfs financieel.
Kan mij voorstellen dat de circussen daar indertijd op twee manieren zullen gereageerd hebben: enerzijds dat positief gevonden hebben en langs de ander kant gedacht hebben:
ja welk sprookje uit 1001 nacht schotelen ze ons nu weer voor.

Ook weer typisch Belgisch dat er dat dan uiteindelijk nooit volledig gekomen is.

Wanneer ik de persoon weer tegenkomen: ga ik eens proberen concreter te vragen wanneer dat was en hoever ze daarmee zaten.

_________________
Mario Rutelli: weissclown, clown blanc, witte clown musical


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: di aug 21, 2012 12:13 pm 
Offline

Lid geworden op: vr jan 20, 2012 5:41 pm
Berichten: 239
Circus Rose Marie Malter krijgt toch subsidies van de Vlaamse overheid?
En dat is in ieder geval geen "cirque nouveau".


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: di aug 21, 2012 5:27 pm 
Offline

Lid geworden op: vr jan 27, 2012 3:46 pm
Berichten: 2441
apirama schreef:
Toen HR afgelopen sinterklaasperiode in Sint - Niklaas was hadden ze toch gewoon hun olifanten bij zich? En GAIA is toen inderdaad komen zagen, maar na controle bleek dat alles in orde was. Hoe kan dat als ook zij zich aan die regel voor buitentemerpatuur moeten houden? En HR is nu toch geen cowboycircus die alle regels aan zijn laars lapt hé :)


Ik mag er dan wel geen verstand van hebben, maar kan iemand die het wel weet mij vertellen welke olifanten Circus Herman Renz vorig jaar bij zich had in Sint Niklaas?
Want daar had ik graag een reis voor gemaakt hoor!


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: di aug 21, 2012 7:06 pm 
Offline

Lid geworden op: zo feb 05, 2012 9:28 pm
Berichten: 396
Waar haal jij dat vandaan Apirama dat Malter subsidie zou krijgen van de vlaamse overheid??

En dan zou het niet meer als normaal zijn dat andere Belgische circussen als het Wienercircus dat ook zouden krijgen.
Want dan zou de boel anders wel op stelten staan.

De ene wel en de andere niet en op basis waarvan dan: dat kunnen ze in elk geval niet doen.
Dan krijg je wat er nu aan de gang is bij de theaters en de orkesten.

Dat de ene groep iets krijgt en de andere niet: en dan ontstaan er petities en protesten
want er deelt een commissie die subsidies uit en wie wat krijgt is op zijn minst omstreden.

Zo krijgt een orkest dat wereldbekend is vanaf dit jaar geen cent meer. En er is zo al een zeer groot en goed orkest moeten ophouden.
terwijl dat bepaalde theaters waar geen mens naar gaat kijken met de grootste delen van de pot gaan lopen!

Als ze dat bij circus ook zouden doen: het zou een mooie boel worden.

Ik ga eens zoeken of er ooit circussen gesubsidieerd zijn.
Want dit zou ik toch eens erg graag weten.
Ik zit door mijn beroep ook in wat ze " de serieuze kunsten " noemen: in mijn geval meerbepaald muziek, opera en theater
en ik vind namelijk niet dat circus minder kunst is dan muziek en theater, het is een andere vorm ja, maar net zozeer een kunt waarbij talent en veel oefening nodig is.
Dus heeft circus niet minder recht op subsidie dan bv kinder en jeugdtheater.
Moest dat ooit komen kunnen ze maar beter de regel instellen om de pot mooi door het aantal circussen te delen.

_________________
Mario Rutelli: weissclown, clown blanc, witte clown musical


Laatst gewijzigd door Mario Rutelli op di aug 21, 2012 8:03 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

Omhoog
   
BerichtGeplaatst: di aug 21, 2012 7:58 pm 
Offline

Lid geworden op: zo feb 05, 2012 9:28 pm
Berichten: 396
Bij wat zoekwerk is er mij nog niks duidelijk:
in veel artikelen word er beweerd dat ze in 2000 onder de vorige cultuurminister
subsidies zouden gehad hebben.

maar dat in 2001 GAIA maar liefst klacht wegens dierenmishandeling heeft ingediend tegen 5 circussen:
en dat onder andere de vos die een kinderwagen duwde in de act van Johnny Fischer zwaar onder vuur lag.
En er daarom sprake was om Malter zijn subsidie af te nemen.

In een artikel van 2010 schrijft Malter zelf het volgende:

In tegenstelling tot anderen, ontvangt circus Malter geen subsidies. Zij volharden niettemin in hun idealisme om hoogstaande vertoningen te brengen, gemiddeld 8 maanden per jaar in binnen- en buitenland. De overige vier maanden leggen zij zich noodzakelijkerwijs toe op meer zakelijke activiteiten, nl. verhuur en plaatsing van springkastelen en tenten op festivals zoals bvb Sfinx Festival, Pukkelpop, Bokrijk, Samson en Gert-zomertournee, enz. (jdw)

In een artikel dat het ministerie zelf publiceerde staat dit: dit is van 2008 nog onder minister Anciaux:

Circusbeleid op kruissnelheid, 14 april 2008
"Monza speelt: Rock im Ring", vanavond in het park van Laken, in een kleurrijke tent van Circus Rose-Marie Malter. Het circus- en participatiebeleid van minister Anciaux en de band rond Stijn Meuris vonden elkaar in een nieuw concept waarbij verschillende kunstvormen elkaar versterken en vernieuwen. Met dit soort projecten wil minister Anciaux nieuwe publieken aanspreken en circuskunsten naar het centrum van de stad brengen en promoten.
Vlaams minister Anciaux zet zich al jaren in voor circuskunsten. In de vorige legislatuur nam hij het al op voor de traditionele familiecircussen, die sinds de jaren vijftig moeilijke tijden kennen in Vlaanderen. Om hieraan te verhelpen sloot minister Anciaux in 2002 een overeenkomst met zeven circussen. Er kwam een verhoogde ondersteuning en een promotiecampagne om de bestaande Vlaamse nomadische circussen extra kansen te geven.

In 2006 lanceerde de Vlaamse overheid een vernieuwd circusbeleid. Hiermee herbevestigde Anciaux zijn ambities voor de traditionele circussen die voortaan worden ingebed in een brede toekomstgerichte en sterk groeiende circuscontext. Anciaux kondigde nieuwe subsidiekanalen aan en de oprichting van een Vlaams circuscentrum. Hij wilde eveneens uitdrukkelijk inzetten op zichtbare evenementen die circuskunsten promoten.

In 2007 ondersteunde de Vlaamse overheid voor de eerste maal het Vlaams Centrum voor Circuskunsten en werden voor het eerst subsidies toegekend voor nieuwe circus- en straattheaterproducties, beurzen voor internationale bijscholingen, opleidingen tot circusdocent en subsidies voor nomadische circussen.

Vandaag is circus hipper dan ooit. Circusateliers en circusinitiaties schieten als paddenstoelen uit de grond. Vlaanderen telt ondertussen al duizenden recreatieve circusbeoefenaars. Het grote enthousiasme voor circusacts op allerhande publieksevenementen werkt stimulerend. Steeds meer steden en gemeenten programmeren steeds kwaliteitsvollere circuskunsten en straattheateracts op evenementen en festivals. In Vlaanderen en Brussel bestaat ondertussen een circuit van uitmuntende festivals met een sterke focus op circus en straattheater.

Voor 2008 nam minister Anciaux de beslissing om voor 186.000 euro subsidies toe te kennen aan nieuwe producties en voor 200.000 euro subsidies voor nomadische circussen. Op vrijdag 11 april besliste de Vlaamse Regering eveneens om het Vlaams Centrum voor Circuskunsten in Gent een werkingssubsidie van 672.000 euro toe te kennen voor 2008 voor de ondersteuning van het Vlaamse circuslandschap.

Vanavond in het park van Laken maakt u kennis met de verrijkende cross-over tussen circuskunsten en stevige rock. Monza, het Vlaams Centrum voor Circuskunsten en Circus Rose-Marie Malter trekken langsheen acht centrumsteden in Vlaanderen. Telkens bezetten zij gedurende een week het centrum van de stad. Gezinnen kunnen naar circusvoorstellingen gaan kijken en de rockliefhebbers kunnen in diezelfde sfeer van de nieuwe show van Monza genieten. Minister Anciaux heeft voor dit evenement 150.000 euro voorzien binnen zijn participatiedecreet. In de toekomst wil hij nog meer van dit soort vernieuwende projecten realiseren.

De subsidietoekenningen voor 2008

Nomadische circussen/ Beslissing minister
Circus Plusminus 15.000 €
Circus Hendrik & Co 10.000 €
Circus Ronaldo 85.000 €
Circus Marcel 45.000 €
Circus Ripopolo 30.000 €
Circus BataClan 15.000 €

Circusproducties
Circus/ beslissing minister
Pol & Freddie (Kompanie Publik) 25.000 €
Cirq'ulation Locale 25.000 €
Carré Curieux 20.000 €
Crop Circus 15.000 €
Symbiose 10.000 €
D'Irque & Fien 30.000 €
Tromp vzw 7.000 €
Rode Boom vzw 15.000 €
Circus in beweging 4.000 €
Shake that 15.000 €


Merk echter 1 ding op: er staat geen enkel traditioneel circus met dieren bij!!

En hier hebben we dan via een officieel document over circus in Vlaanderen de juiste verklaring:

Het was toenmalig minister van Cultuur Bert Anciaux die de koe bij de horens vatte en een
jaar na de oprichting van CircusVLO met zeven Vlaamse traditionele familiecircussen (namelijk
Magic Circus, Circus Monelly, Circus Pauwels, Circus Picolini, Circus Ronaldo, Circus
Rose-Marie Malter en het Wienercircus) een aantal afspraken maakte die tot doel
hadden “het imago en de bekendheid van de Vlaamse circussen op te krikken, vernieuwing
te stimuleren en lokale overheden stimuleren om meer en betere plaatsen te bieden aan de
circussen.“ (Agentschap Sociaal-Cultureel Werk voor Jeugd en Volwassenen, s.d., online)
Anciaux beoogde met zijn beleid niet enkel het financieel ondersteunen van het Vlaamse
circus, maar ook op materieel en artistiek vlak had hij de doelstelling om de circuswereld
een handje te helpen. (Marc Jacobs, 2002, p. 5)
“In ruil voor erkenning en een kleine ondersteuning (12.400 euro per circus) verbonden de
circussen zich ertoe een reeks criteria aangaande artistieke kwaliteit en reglementen (in
verband met veiligheid, vergunningen, leerplicht circuskinderen en dierenwelzijn) na te leven.
Bedoeling was om zo ook het vertrouwen bij de steden en gemeenten te herstellen.”
(Vlaams Theater Instituut vzw, 2011, p. 13) Deze afsprakennota (zie Bijlage 3) was de eerste
prille opstap naar het vormen van een Circusdecreet.

Toen in 2005 het circusbeleid van Bert Anciaux geëvalueerd werd, werden er twee zaken
vastgesteld.
Enerzijds dacht men aanvankelijk dat de afsprakennota het traditionele circus terug zou laten
opleven en de kwaliteit van de circussen beter zouden worden. Dit bleek echter niet het
geval te zijn. (Bert Anciaux, 2006, online)
Daarnaast stelde men ook vast dat er nood was aan een nieuw en ruimer kader, aangezien
het circuslandschap vanaf begin 2000 enorm was beginnen evolueren binnen Vlaanderen.
Dit dankzij eerder genoemde vernieuwende artistieke impulsen, waardoor hybride vormen
van circus de kop op staken. Het was dan ook Bert Anciaux zijn bedoeling om in 2006 een
nieuw kader te maken waar zowel het traditionele als hedendaagse circus, amateuristisch
als professioneel, zijn plaats in kon vinden. Hij zag in dat circus terug een hot item was en
dat deze sector nood had aan ondersteuning; nieuwe vormen van circus (zoals circustheater)
waren volgens hem niet meer weg te denken uit het cultuuraanbod van Vlaanderen.
Bert Anciaux had de ambitie om te komen tot een uiteenlopend circuslandschap, door de
Vlaamse circuswereld te ondersteunen in zijn diversiteit, waarbij er vooral oog moest zijn
voor de nieuwe vormen van de circuskunsten. (Bert Anciaux, 2007, online)
Daarnaast besliste Anciaux eveneens in 2006, mede onder druk van dierenrechtenorganisatie
GAIA en de publieke opinie, om circussen die werkten met wilde dieren niet meer te
subsidiëren. (Vlaams Theater Instituut vzw, 2011, p. 13)
Kortom: vanaf 2006 begon het Vlaamse beleid, naast de nomadische circussen, interesse
te krijgen in de nieuwe circusvormen en –erfgoed.

de traditionele circussen hebben dus een jaartje of twee ondertsteuning gehad 12.400 euro allemaal ( dat is uiteindelijk ook eerlijk) en andere meer praktische ondersteunig
2006 is dat dan alweer stopgezet.

Dus als ik het verhaal van de persoon die ik ken verbind met wat hier staat lijkt het te kloppen.
De plannen waren er en ze zijn ook even uitgevoerd en al snel onder druk van de dierenrechtenactivisten weer opgedoekt!

En zo zie je maar dat we in Belgie goed op weg waren: er samenwerking kwam, zelfs hulp van de overheid, maar dat de dierenrechtenorganisaties hier veel nog meer kunnen klaarkrijgen dan in Nederland!! En de dag van vandaag word er dus aan projecten subsidies toegekend maar niet aan circus met dieren.

_________________
Mario Rutelli: weissclown, clown blanc, witte clown musical


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: di aug 21, 2012 8:11 pm 
Offline

Lid geworden op: vr jan 20, 2012 5:41 pm
Berichten: 239
Circus Rose Marie Malter krijgt nog steeds steun van de Vlaamse overheid.
Surf maar even naar hun website en daar zie je mooit bovenaanrechts 'met de steun van de Vlaamse overheid'
Dat staat daar heus niet voor de show :wink:


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: di aug 21, 2012 8:17 pm 
Offline

Lid geworden op: vr jan 20, 2012 5:41 pm
Berichten: 239
circusmeisje schreef:
Ik mag er dan wel geen verstand van hebben, maar kan iemand die het wel weet mij vertellen welke olifanten Circus Herman Renz vorig jaar bij zich had in Sint Niklaas?
Want daar had ik graag een reis voor gemaakt hoor!

Mijn excuses circusmeisje. Het was niet dit jaar maar een drietal jaar geleden. Missen is menselijk weet je :wink:


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: di aug 21, 2012 10:27 pm 
Offline

Lid geworden op: zo feb 05, 2012 9:28 pm
Berichten: 396
Dit jaar zullen ze wel zonder dieren afgereisd zijn tenzij de paarden. Maar de roofdieren en olifanten zullen ze wel moeten thuislaten hebben.
St Niklaas heeft namelijk ook een verbod op wilde dieren.

Ik kan maar zeer moeilijk geloven dat ze nog geld krijgen:

Steun kan veel willen zeggen hoor: dat kan gaan van erkenning en hulp bij de papieren kant tot subsidie.

Als je weet wat er nu gaande is bij ons in de cultuursector is het een mirakel als Malter nog subsidie zou krijgen
zeker nadat je weet wat hierboven de officiele cijfers zijn.

De opvolger van De minister waarvan sprake is in de tekst hierboven moet het al met ongeveer de helft stellen dan haar voorganger om uit te delen. ( net zoals in Nederland)
waardoor zelfs gereputeerde theaters en orkesten hun activiteiten compleet moeten stoppen hebben!!
Als dan zou blijken dat er subsidies naar Malter gaan ( waarvan nog steeds uitgegaan word dat ze 100% zelfbedruipend en zelfredzaam zijn)
dan staat de cultuursector in vuur en vlam.
In de ogen van de hoge cultuurbonzen is circus derderangsvermaak: dat doet erg veel pijn om te horen maar het is wel degelijk zo.

Zal eens zoeken of ze anno 2012 nog iets krijgen uit de grote pot van het ministerie van cultuur.

_________________
Mario Rutelli: weissclown, clown blanc, witte clown musical


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: wo aug 22, 2012 11:15 am 
Offline
Gebruikersavatar

Lid geworden op: vr aug 15, 2008 9:55 pm
Berichten: 2773
Locatie: thuis
Is het dan een andere vorm van steun? Dus geen centen maar de toezegging van gemeenten in Vlaanderen (ook overheid!) dat ze speelplaatsen krijgen toegewezen?

_________________
Ron Mikkenie (CircusVreugd )
http://www.klassiekcircus.nl
Wie de jeugd heeft, heeft de toekomst!


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: do aug 23, 2012 2:27 pm 
Offline
Gebruikersavatar

Lid geworden op: vr aug 15, 2008 9:55 pm
Berichten: 2773
Locatie: thuis
Gelukkig kan het ook anders. Een goed bericht over Circus Renaissance op http://www.destentor.nl/regio/kampen/11 ... iet%27.ece

_________________
Ron Mikkenie (CircusVreugd )
http://www.klassiekcircus.nl
Wie de jeugd heeft, heeft de toekomst!


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: zo aug 26, 2012 12:41 pm 
Offline

Lid geworden op: zo feb 05, 2012 9:28 pm
Berichten: 396
wat Duits kennen helpt in dit geval:

artikel over circus dieren en de leeuwen van Lacey

http://www.welt.de/dieweltbewegen/article13746841/Das-Maerchen-vom-grossen-Leiden-der-Zirkustiere.html?fb_action_ids=10151246221357985&fb_action_types=og.recommends&fb_source=ot

_________________
Mario Rutelli: weissclown, clown blanc, witte clown musical


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: zo aug 26, 2012 5:37 pm 
Offline

Lid geworden op: zo mei 09, 2010 6:41 pm
Berichten: 107
http://m.dichtbij.nl/Article.aspx?article=2413666


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: zo aug 26, 2012 10:42 pm 
Offline
Gebruikersavatar

Lid geworden op: vr aug 15, 2008 9:55 pm
Berichten: 2773
Locatie: thuis
Vandaag helaas weer leugens van Ves-tering. Nu zouden ook SP en ChristenUnie voor een verbod op "wilde dieren" in circussen zijn. Ze hadden vandaag een "Groot Dierenverkiezingsdebat" in Amsterdam.

Bij Herman Renz zagen we vanmiddag een "liger" (spreek uit Lai-ger) maar op een andere plek in dezelfde stad op dezelfde tijd een "lieger" (spreek uit lieger)

_________________
Ron Mikkenie (CircusVreugd )
http://www.klassiekcircus.nl
Wie de jeugd heeft, heeft de toekomst!


Omhoog
   
Berichten van vorige weergeven:  Sorteer op  
Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 34 berichten ]  Ga naar pagina Vorige 1 2 3 Volgende

Alle tijden zijn UTC+02:00


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 gasten


Je kunt niet nieuwe berichten plaatsen in dit forum
Je kunt niet reageren op onderwerpen in dit forum
Je kunt niet je eigen berichten wijzigen in dit forum
Je kunt niet je eigen berichten verwijderen in dit forum
Je kunt geen bijlagen plaatsen in dit forum

Zoek op:
Ga naar:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Nederlandse vertaling door phpBBservice.nl & phpBB.nl.