Bij wat zoekwerk is er mij nog niks duidelijk: in veel artikelen word er beweerd dat ze in 2000 onder de vorige cultuurminister subsidies zouden gehad hebben.
maar dat in 2001 GAIA maar liefst klacht wegens dierenmishandeling heeft ingediend tegen 5 circussen: en dat onder andere de vos die een kinderwagen duwde in de act van Johnny Fischer zwaar onder vuur lag. En er daarom sprake was om Malter zijn subsidie af te nemen.
In een artikel van 2010 schrijft Malter zelf het volgende:
In tegenstelling tot anderen, ontvangt circus Malter geen subsidies. Zij volharden niettemin in hun idealisme om hoogstaande vertoningen te brengen, gemiddeld 8 maanden per jaar in binnen- en buitenland. De overige vier maanden leggen zij zich noodzakelijkerwijs toe op meer zakelijke activiteiten, nl. verhuur en plaatsing van springkastelen en tenten op festivals zoals bvb Sfinx Festival, Pukkelpop, Bokrijk, Samson en Gert-zomertournee, enz. (jdw)
In een artikel dat het ministerie zelf publiceerde staat dit: dit is van 2008 nog onder minister Anciaux:
Circusbeleid op kruissnelheid, 14 april 2008 "Monza speelt: Rock im Ring", vanavond in het park van Laken, in een kleurrijke tent van Circus Rose-Marie Malter. Het circus- en participatiebeleid van minister Anciaux en de band rond Stijn Meuris vonden elkaar in een nieuw concept waarbij verschillende kunstvormen elkaar versterken en vernieuwen. Met dit soort projecten wil minister Anciaux nieuwe publieken aanspreken en circuskunsten naar het centrum van de stad brengen en promoten. Vlaams minister Anciaux zet zich al jaren in voor circuskunsten. In de vorige legislatuur nam hij het al op voor de traditionele familiecircussen, die sinds de jaren vijftig moeilijke tijden kennen in Vlaanderen. Om hieraan te verhelpen sloot minister Anciaux in 2002 een overeenkomst met zeven circussen. Er kwam een verhoogde ondersteuning en een promotiecampagne om de bestaande Vlaamse nomadische circussen extra kansen te geven.
In 2006 lanceerde de Vlaamse overheid een vernieuwd circusbeleid. Hiermee herbevestigde Anciaux zijn ambities voor de traditionele circussen die voortaan worden ingebed in een brede toekomstgerichte en sterk groeiende circuscontext. Anciaux kondigde nieuwe subsidiekanalen aan en de oprichting van een Vlaams circuscentrum. Hij wilde eveneens uitdrukkelijk inzetten op zichtbare evenementen die circuskunsten promoten.
In 2007 ondersteunde de Vlaamse overheid voor de eerste maal het Vlaams Centrum voor Circuskunsten en werden voor het eerst subsidies toegekend voor nieuwe circus- en straattheaterproducties, beurzen voor internationale bijscholingen, opleidingen tot circusdocent en subsidies voor nomadische circussen.
Vandaag is circus hipper dan ooit. Circusateliers en circusinitiaties schieten als paddenstoelen uit de grond. Vlaanderen telt ondertussen al duizenden recreatieve circusbeoefenaars. Het grote enthousiasme voor circusacts op allerhande publieksevenementen werkt stimulerend. Steeds meer steden en gemeenten programmeren steeds kwaliteitsvollere circuskunsten en straattheateracts op evenementen en festivals. In Vlaanderen en Brussel bestaat ondertussen een circuit van uitmuntende festivals met een sterke focus op circus en straattheater.
Voor 2008 nam minister Anciaux de beslissing om voor 186.000 euro subsidies toe te kennen aan nieuwe producties en voor 200.000 euro subsidies voor nomadische circussen. Op vrijdag 11 april besliste de Vlaamse Regering eveneens om het Vlaams Centrum voor Circuskunsten in Gent een werkingssubsidie van 672.000 euro toe te kennen voor 2008 voor de ondersteuning van het Vlaamse circuslandschap.
Vanavond in het park van Laken maakt u kennis met de verrijkende cross-over tussen circuskunsten en stevige rock. Monza, het Vlaams Centrum voor Circuskunsten en Circus Rose-Marie Malter trekken langsheen acht centrumsteden in Vlaanderen. Telkens bezetten zij gedurende een week het centrum van de stad. Gezinnen kunnen naar circusvoorstellingen gaan kijken en de rockliefhebbers kunnen in diezelfde sfeer van de nieuwe show van Monza genieten. Minister Anciaux heeft voor dit evenement 150.000 euro voorzien binnen zijn participatiedecreet. In de toekomst wil hij nog meer van dit soort vernieuwende projecten realiseren.
De subsidietoekenningen voor 2008
Nomadische circussen/ Beslissing minister Circus Plusminus 15.000 € Circus Hendrik & Co 10.000 € Circus Ronaldo 85.000 € Circus Marcel 45.000 € Circus Ripopolo 30.000 € Circus BataClan 15.000 €
Circusproducties Circus/ beslissing minister Pol & Freddie (Kompanie Publik) 25.000 € Cirq'ulation Locale 25.000 € Carré Curieux 20.000 € Crop Circus 15.000 € Symbiose 10.000 € D'Irque & Fien 30.000 € Tromp vzw 7.000 € Rode Boom vzw 15.000 € Circus in beweging 4.000 € Shake that 15.000 €
Merk echter 1 ding op: er staat geen enkel traditioneel circus met dieren bij!!
En hier hebben we dan via een officieel document over circus in Vlaanderen de juiste verklaring:
Het was toenmalig minister van Cultuur Bert Anciaux die de koe bij de horens vatte en een jaar na de oprichting van CircusVLO met zeven Vlaamse traditionele familiecircussen (namelijk Magic Circus, Circus Monelly, Circus Pauwels, Circus Picolini, Circus Ronaldo, Circus Rose-Marie Malter en het Wienercircus) een aantal afspraken maakte die tot doel hadden “het imago en de bekendheid van de Vlaamse circussen op te krikken, vernieuwing te stimuleren en lokale overheden stimuleren om meer en betere plaatsen te bieden aan de circussen.“ (Agentschap Sociaal-Cultureel Werk voor Jeugd en Volwassenen, s.d., online) Anciaux beoogde met zijn beleid niet enkel het financieel ondersteunen van het Vlaamse circus, maar ook op materieel en artistiek vlak had hij de doelstelling om de circuswereld een handje te helpen. (Marc Jacobs, 2002, p. 5) “In ruil voor erkenning en een kleine ondersteuning (12.400 euro per circus) verbonden de circussen zich ertoe een reeks criteria aangaande artistieke kwaliteit en reglementen (in verband met veiligheid, vergunningen, leerplicht circuskinderen en dierenwelzijn) na te leven. Bedoeling was om zo ook het vertrouwen bij de steden en gemeenten te herstellen.” (Vlaams Theater Instituut vzw, 2011, p. 13) Deze afsprakennota (zie Bijlage 3) was de eerste prille opstap naar het vormen van een Circusdecreet.
Toen in 2005 het circusbeleid van Bert Anciaux geëvalueerd werd, werden er twee zaken vastgesteld. Enerzijds dacht men aanvankelijk dat de afsprakennota het traditionele circus terug zou laten opleven en de kwaliteit van de circussen beter zouden worden. Dit bleek echter niet het geval te zijn. (Bert Anciaux, 2006, online) Daarnaast stelde men ook vast dat er nood was aan een nieuw en ruimer kader, aangezien het circuslandschap vanaf begin 2000 enorm was beginnen evolueren binnen Vlaanderen. Dit dankzij eerder genoemde vernieuwende artistieke impulsen, waardoor hybride vormen van circus de kop op staken. Het was dan ook Bert Anciaux zijn bedoeling om in 2006 een nieuw kader te maken waar zowel het traditionele als hedendaagse circus, amateuristisch als professioneel, zijn plaats in kon vinden. Hij zag in dat circus terug een hot item was en dat deze sector nood had aan ondersteuning; nieuwe vormen van circus (zoals circustheater) waren volgens hem niet meer weg te denken uit het cultuuraanbod van Vlaanderen. Bert Anciaux had de ambitie om te komen tot een uiteenlopend circuslandschap, door de Vlaamse circuswereld te ondersteunen in zijn diversiteit, waarbij er vooral oog moest zijn voor de nieuwe vormen van de circuskunsten. (Bert Anciaux, 2007, online) Daarnaast besliste Anciaux eveneens in 2006, mede onder druk van dierenrechtenorganisatie GAIA en de publieke opinie, om circussen die werkten met wilde dieren niet meer te subsidiëren. (Vlaams Theater Instituut vzw, 2011, p. 13) Kortom: vanaf 2006 begon het Vlaamse beleid, naast de nomadische circussen, interesse te krijgen in de nieuwe circusvormen en –erfgoed.
de traditionele circussen hebben dus een jaartje of twee ondertsteuning gehad 12.400 euro allemaal ( dat is uiteindelijk ook eerlijk) en andere meer praktische ondersteunig 2006 is dat dan alweer stopgezet.
Dus als ik het verhaal van de persoon die ik ken verbind met wat hier staat lijkt het te kloppen. De plannen waren er en ze zijn ook even uitgevoerd en al snel onder druk van de dierenrechtenactivisten weer opgedoekt!
En zo zie je maar dat we in Belgie goed op weg waren: er samenwerking kwam, zelfs hulp van de overheid, maar dat de dierenrechtenorganisaties hier veel nog meer kunnen klaarkrijgen dan in Nederland!! En de dag van vandaag word er dus aan projecten subsidies toegekend maar niet aan circus met dieren.
_________________ Mario Rutelli: weissclown, clown blanc, witte clown musical
|