Circuswereld Forum

Welkom op dit forum. Lezen is leuk maar zelf een bericht plaatsen maakt het voor de anderen nog leuker.
Het is momenteel vr mar 29, 2024 11:11 am

Alle tijden zijn UTC+01:00




Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 1 bericht ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: vr sep 07, 2012 4:19 pm 
Offline
Site Admin
Gebruikersavatar

Lid geworden op: zo okt 23, 2005 10:34 pm
Berichten: 7474
Locatie: Maassluis
Circusolifant blijkt nietsontziende tassendief

De circusolifant Buba blijft dagenlang het nieuws bepalen. Aanvankelijk was het een leuk idee om het dier bij de lokale Albert Heijn te voeren door kinderen, maar daar was de Dierentaliban van Evev niet van gediend waarop het even belde met Zaandam en de actie vakkundig naar het Exercitieveld gespind werd. Eind goed al goed. Olifant blij met kilo's A-produkten, kinderen blij met het knuffelen van het dier (bijna alle kinderen dan). Ook nog een leuk verhaaltje in het AD van vandaag. Buba kan niet meer stuk.

Maar wat blijkt nu? Niet iedereen was gediend van de circusolifant op het Exercitieveld. Wij kregen een relaas in onze mailbox binnen van een opgewonden mevrouw die doodsangsten heeft doorstaan door het beest:

"Ik was een dagje in Woerden met mijn zoontjes. Ik was met vrienden aan het wandelen en zagen het circus staan in het centrum op een veld. Iedereen kon het terrein op, dat gebeurde ook. Tot onze grote verbazing liep er een grote olifant los op het terrein met alleen een paar touwtjes omheind in plaats van een hek. De andere dieren stonden wel gewoon achter een goed hek. Hij werd ook gewoon gevoerd door voorbijgangers. Ik liep er vlak langs toen ik het terrein af wou en de olifant kwam naar ons toe gelopen en pakte de tas die aan de kinderwagen hing, daarbij sleurde hij de wagen mee en mijn zoontje viel om met zn gezicht tegen de grond aan. De olifant ging er met mijn tas vandoor. Ik was natuurlijk helemaal in paniek. Een vriend van mij schoot me te hulp en probeerde de tas terug te pakken zonder erbij na te denken. Achteraf ontzettend gevaarlijk natuurlijk. En pas veel later kwam iemand van het circus eraan, ik dacht dat hij ons ging helpen. En in plaats van ons helpen begon hij heel agressief naar ons toe te doen. De vriend van mij kreeg meteen een fikse duw. Het gebeurde allemaal zo snel. Moet nog (24 uur later red.) bekomen van de schrik. Waar het mij ook om gaat is dat dit natuurlijk een levensgevaarlijke situatie is. Het had goed mis kunnen gaan. Kan niet begrijpen waarom er geen hek om het circus heen staat en geen waarschuwingsborden. Ik neem aan dat dit niet goedgekeurd is door de gemeente. Echt schandalig! Het is levensgevaarlijk! Zit hier nog te bibberen van boosheid en angst."

Was getekend, boze bezoekster van Woerden die we maar even anoniem houden wegens irrelevant.

Het is inderdaad schandalig dat mevrouw zomaar het veld op kon lopen terwijl daar nietsontziende olifanten gevoerd worden. Het is ons eigenlijk een raadsel dat ze niet gelijk rechtsomkeert maakte bij de aanblik van de beesten die enkel door wat schrikdraad of touw op afstand gehouden kunnen worden. Maar wat dit voorval toch vooral duidelijk maakt is dat wilde dieren -en olifanten haal je nog altijd niet bij de dierenwinkel- alleen op Animal Planet thuishoren, en toch zeker niet in het circus.

Het circus is overigens tot zondag te bezoeken op het Exercitieveld.

Update
Reactie van het circus: De situatie zoals mevrouw schetst is vrijwel van a tot z gelogen. Als mensen bij ons op het terrein mogen kijken om te zien dat onze dieren een prima leven hebben, dan staan de bezoekers altijd onder toezicht van ons personeel.

Als er geen toezicht is voor bezoekers, is het circusterrein altijd met rood-wit lint afgezet. Reden dat wij bezoekers toelaten op ons terrein is om vooral het sociale contact tussen mens en dier te stimuleren. Zelfs onze zebra's, van nature nerveuze dieren komen uit zichzelf naar bezoekers toe (als zij dat willen) om geaaid te worden.

Het klopt dat onze olifant een tas pakte, dat hierbij een kinderwagen omgevallen zou zijn klopt niet. Onze medewerker riep meteen dat er geen probleem was, hij zou de tas meteen terughalen. Toch sprong de vriend van de mevrouw tussen de elektrische afzetting door de paddock van onze olifant in. Zij bleef rustig en was vooral met de tas aan het spelen. Onze medewerker was inmiddels ook in het verblijf en vroeg de vriend de paddock onmiddelijk te verlaten terwijl onze olifant netjes de tas afgaf en het gezelschap deze ook terugkreeg.

Ons vermoeden is dat dit een provocatie is van dierenactivisten om nogmaals een discussie uit te lokken over het houden van olifanten in het circus. Diverse getuigen kunnen verklaren dat juist het gezelschap van de mevrouw zich vervolgens uiterst agressief en provocerend opstelde, onze medewerkers discrimineerde door hen uit te maken voor o.a. 'asociale zigeuners' en andere weinig beschaafde termen. Terwijl zij met hun lichaam tegen onze medewerker aan het duwen waren riepen zij constant zaken als 'Sla ons dan'.

Als circus hadden wij daarom ook de politie gecontacteerd en wij hebben de groep van de mevrouw vriendelijk verzocht het terrein te verlaten. Mede door de getuigenverklaringen van de omstanders is er door de politie dan ook geen actie ondernomen.


Haar verontwaardiging over de paddock waarin onze olifant vrij rondloopt kunnen wij al helemaal niet begrijpen. Deze is er om te voldoen aan de eisen die gesteld worden aan het welzijn van onze olifant. Anderszijds zijn wij blij dat nu eindelijk in de pers komt dat olifanten in het circus dus wel degelijk niet de hele dag in een transportwagen of aan een ketting staan, maar gewoon vrij rond kunnen lopen.

Reden dat onze olifant niet achter een hek staat is dat zij deze veel makkelijker verwijdert dan een stroomdraadje als zij zich al zou bedenken dat het gras in de tuin van de buurman van het circus er wellicht een stuk groener uit ziet.

Doordat mevrouw met deze leugens de pers zoekt, beraden wij ons momenteel over het doen van een aangifte wegens smaad en laster, discriminatie en bedrijfsschade.

http://woerden.dichtbij.nl/lokaal-nieuw ... ief-update

_________________
Gelukkig zijn niet alle circussen hetzelfde....


Omhoog
   
Berichten van vorige weergeven:  Sorteer op  
Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 1 bericht ] 

Alle tijden zijn UTC+01:00


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 14 gasten


Je kunt niet nieuwe berichten plaatsen in dit forum
Je kunt niet reageren op onderwerpen in dit forum
Je kunt niet je eigen berichten wijzigen in dit forum
Je kunt niet je eigen berichten verwijderen in dit forum
Je kunt geen bijlagen plaatsen in dit forum

Zoek op:
Ga naar:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Nederlandse vertaling door phpBBservice.nl & phpBB.nl.