Circuswereld Forum

Welkom op dit forum. Lezen is leuk maar zelf een bericht plaatsen maakt het voor de anderen nog leuker.
Het is momenteel do mar 28, 2024 10:11 pm

Alle tijden zijn UTC+01:00




Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 10 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: za sep 29, 2012 10:23 am 
Offline
Gebruikersavatar

Lid geworden op: do jan 31, 2008 9:57 pm
Berichten: 258
KANTTEKENINGEN BIJ DE UIT HUN VERBAND GEHAALDE INFORMATIE
uit het rapport van het wetenschappelijk onderzoek naar het welzijn van dieren in circussen (2008)

Gezien de vele stereotype ingezonden brieven bij lokale kranten is het zinvol om de uitspraken eb getallen eens goed tegen het licht te houden. Dames en heren circusliefhebbers, doe er uw voordeel mee.

- 71% van de geobserveerde dieren heeft medische afwijkingen

OORZAAK: Dieren in circussen bereiken hogere leeftijden dan hun in het wild levende soortgenoten. Dat betekent inderdaad het optreden van ouderdomskwalen. Wat overigens niet altijd betekent dat het welzijn ook zou zijn aangetast. Bij paarden zijn (helaas) soms goedkope dieren aangekocht, met alle nadelen van dien.


- 33% van de tijgers en leeuwen beschikt nooit over een buitenverblijf

OORZAAK: Deze 33% betreft alle dieren van het Belgische Benelux Circus dat in 2008 op een parkeerplaats bij Valkenswaard stond. De reden: de eigenaar, Karin Range lag terminaal ziek op bed. Niemand kon de transportverblijven openen om de dieren in buitenverblijven te plaatsen. Karin Range is 17 december 2008 aan de gevolgen van haar ziekte overleden. Het circus is opgeheven en de dieren zijn elders ondergebracht. Een ernstig ziek dier is ge-euthanaseerd door de dierenarts. Bij alle overige circussen kwamen en komen alle tijgers en leeuwen in hun buitenverblijven.


- 98% per 24 uur verblijven leeuwen in een binnenverblijf

Ook hier zijn de cijfers nadelig be?nvloed door het hiervoor beschreven incident bij het Benelux Circus. Na correctie van de statistiek wordt deze dieren minstens 6 uren per dag de keuze geboden om in het buitenverblijf te gaan. Bedenk dat deze dieren ook in de vrije natuur tussen 19 uur en 23 uur rusten, slapen en luieren. De tijdsbesteding van leeuwen en tijgers deed natuurlijk aan.


- Een gemiddeld verblijf van tijgers in circussen is 5m2

Ook hier weer statistiek be?nvloed door het Benelux Circus. In alle andere circussen is er 25 tot 100 m2 beschikbaar voor tijgers. Alleen tijdens transport is om veiligheidsredenen de ruimte beperkt. Dit ter voorkoming van verwondingen als er onverhoopt een noodstop moet worden gemaakt.


- Olifanten staan gemiddeld 17 uur per dag vastgeketend aan voor- en achterpoot

Dit gold alleen bij Circus Renz Berlin. Ook naar onze mening ontoelaatbaar! Dit circus heeft intussen lering getrokken en bouwt nu de bekende en gewenste ruime paddock op.


- Olifanten vertonen gemiddeld 10 uur per dag afwijkend en gestoord gedrag

Alle dieren die niet in de vrije natuur leven vertonen ander gedrag. In de vrije natuur zijn dieren immers 24/7 bezig met overleven. Daarnaast waren er in 2008 slechts drie olifanten in ons land. Was het onderzoek in 2009 uitgevoerd da waren er meer olifanten. De meesten daarvan zonder het gestoorde gedrag dat bij de aangeketende olifanten bij dat ene circus zichtbaar was.


- Transport van olifanten zonder drinkwater loopt op tot 22 uur

Het transport varieert tussen 1 uur en helaas het overigens EENMALIGE 22 uur. De gemiddelde tijdsduur is veel korter dan de genoemde 22 uren.


- De voedingstoestand van olifanten, tijgers en leeuwen is in 66% van de gevallen ondermaats

Dit is intussen sterk verbeterd. En binnenkort verschijnen er nieuwe - sterk uitgebreide - brancherichtlijnen voor dieren in circussen. Met voedingdadviezen.

De circussen hebben intussen kennis genomen van de bevindingen, waarvan de meeste overigens administratieve zaken betreffen, en maatregelen genomen. Daar zullen tegenstanders van circusdieren met hun vooringenomen standpunten geen boodschap een hebben. Toch nemen wij de moeite om u alsnog te informeren.

_________________
Teken de petitie voor het behoud van circus met dieren op http://www.klassiekcircus.nl
Volg ons ook op Facebook, zoek naar klassiek circus en kies de community.


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: zo nov 04, 2012 12:02 pm 
Offline

Lid geworden op: za nov 03, 2012 9:49 pm
Berichten: 2
Even op dat ''gestoorde gedrag''.

Volgens mij heb ik nog een filmpje, dat een diertuin dier ook op en neer liep, duidelijk van verveling!
Ik wil hiermee dus duidelijk maken, dat een dierentuin dier zich ook raar/gestoord kan gedragen.


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: zo nov 04, 2012 1:30 pm 
Offline
Site Admin
Gebruikersavatar

Lid geworden op: zo okt 23, 2005 10:34 pm
Berichten: 7474
Locatie: Maassluis
Circusgek schreef:
Even op dat ''gestoorde gedrag''.

Volgens mij heb ik nog een filmpje, dat een diertuin dier ook op en neer liep, duidelijk van verveling!
Ik wil hiermee dus duidelijk maken, dat een dierentuin dier zich ook raar/gestoord kan gedragen.

Hier is op het forum al heel veel over gezegd. Vooral bij olifanten zie je het regelmatig. Die hebben ontdekt dat als ze heen en weer staan te wiegen, ze zich lekkerder voelen. Daardoor doen ze het graag, ook als ze zich niet vervelen.

Vroeger zag je mensen die zich verveelden, bijvoorbeeld bij het wachten op de bus, ook heen en weer lopen (ijsberen). Tegenwoordig zie je dit bijna niet meer. Staan ze met hun hoofd gebogen te kijken naar een lichtgevend dingetje in hun handen.

_________________
Gelukkig zijn niet alle circussen hetzelfde....


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: zo nov 04, 2012 4:02 pm 
Offline

Lid geworden op: vr jan 27, 2012 3:46 pm
Berichten: 2441
Tijdens het verblijf in Groningen van Belly Wien lange tijd (meer dan een uur) naar de dieren gekeken samen met Kiki, iemand die iedereen in die stad kent als 'het bomenmens'. Maar ook van andere acties en demonstraties.
Landelijke bekendheid kreeg ze toen ze alweer een hele poos geleden een prachtige boom pal voor V&D op de Grote Markt wist te redden.
De boom had moeten wijken voor een fietspad, maar staat er gelukkig nog steeds in volle glorie.
En het fietspad? Dat is ter plekke een stukje smaller!
Zelf heb ik ook wel eens last gehad van haar soms wat te sterke inlevingsvermogen, tot aan de rechter toe!

Samen dus naar de prachtige dieren gekeken, die er op de Draf- en Renbaan riant bijstonden.
Behalve van bomen bleek ze ook oprecht veel van dieren te houden.
Uit haar mond te horen hoe prachtig en natuurlijk het gedrag van de tijgers was, in tegenstelling tot het uit verveling rondjes lopen in de dierentuin van Emmen in hun bepaald niet kleine verblijf (waar ze overigens weg zijn of gaan, ondanks dat het publiekslievelingen waren, om plaats te maken voor leeuwen), had ik eigenlijk niet verwacht.
Hoe de tijgers er hier relaxed bijlagen deed haar sterk denken aan het gedrag van haar poes thuis.
De 2 welpjes van 2 jaar geleden, de nu al aardig volgroeide Tom en Jerry, lagen ineengestrengeld te slapen.
Maar zien stoeien en elkaar uitdagen heb ik vorige week ook mogen zien!
Om nog maar te zwijgen van de drie dit jaar geboren welpjes, die met hun moeder Ambra aan het spelen waren!
Heel lang staan kijken hoe ze steeds op haar hoofd klommen en haar lichaam als glijbaan gebruikten, schitterend!
Tot het ma echt te bont werd en ze luid piepend tot de orde werden geroepen!
Kom veel en vaak in dierentuinen, zoiets moois daar nog nooit gezien!

En Kiki? Die ging naar een voorstelling!


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: zo nov 04, 2012 4:28 pm 
Offline

Lid geworden op: wo aug 15, 2012 4:00 pm
Berichten: 786
Je hoort het bij elk circus aan de kassa ''Welke dieren hebben jullie''
Als je dan vertelt dat ze geen dieren hebben haaken veel mensen of. Kijk maar toen Wintercircus Royal geen dieren had.
Het liep gelijk minder. Ik ben voor WILDE DIEREN in een circus. Circus hoort naar zaagsel popcorn en WILDE DIEREN :D


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: zo nov 04, 2012 4:45 pm 
Offline

Lid geworden op: vr jan 27, 2012 3:46 pm
Berichten: 2441
Klopt helemaal!
Was dus gisteren bij Belly Wien in Delfzijl en er kwam terwijl de voorstelling al begonnen was iemand die de volgende dag er naartoe wilde vragen of en wat voor dieren ze hadden. Want hij was eerder dit jaar naar een kleiner circus geweest met amper dieren en daar hadden de kinderen weinig aan gevonden.
Hoe meer dieren hij hoorde noemen, hoe enthousiaster hij werd!
Nu is dat bij Belly Wien (nog) niet zo moeilijk!
Toen hij hoorde dat de kids vooraf ook nog met een welpje op de foto konden was zijn geluk compleet!
En zou hij zelfs al zijn kennissen gaan bellen!

(Dit is echt niet omdat ik in een andere discussie zo graag gelijk wil hebben hoor, het is waar gebeurd en ik heb getuigen!)


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: zo nov 04, 2012 6:01 pm 
Offline

Lid geworden op: wo aug 15, 2012 4:00 pm
Berichten: 786
Het is helemaal goed joh :D


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: zo nov 04, 2012 7:42 pm 
Offline
Gebruikersavatar

Lid geworden op: vr aug 15, 2008 9:55 pm
Berichten: 2773
Locatie: thuis
Ik deel die ervaring.

_________________
Ron Mikkenie (CircusVreugd )
http://www.klassiekcircus.nl
Wie de jeugd heeft, heeft de toekomst!


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: zo nov 04, 2012 11:12 pm 
Offline

Lid geworden op: wo jan 10, 2007 9:19 pm
Berichten: 3492
heuvels schreef:
Vroeger zag je mensen die zich verveelden, bijvoorbeeld bij het wachten op de bus, ook heen en weer lopen (ijsberen). Tegenwoordig zie je dit bijna niet meer.


Nou dat voorval heb ik nogal snel , wanneer ik mezelf verveel of niks te doen heb ga ik nogal snel heen en weer lopen en ben ik vaak snel in gedachten verzonken. ik vertoon dus ook stereotyp gedrag haha :lol:


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: ma nov 05, 2012 3:31 pm 
Offline

Lid geworden op: vr jan 27, 2012 3:46 pm
Berichten: 2441
Wat wil je ook, met zo een druk leven!


Omhoog
   
Berichten van vorige weergeven:  Sorteer op  
Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 10 berichten ] 

Alle tijden zijn UTC+01:00


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten


Je kunt niet nieuwe berichten plaatsen in dit forum
Je kunt niet reageren op onderwerpen in dit forum
Je kunt niet je eigen berichten wijzigen in dit forum
Je kunt niet je eigen berichten verwijderen in dit forum
Je kunt geen bijlagen plaatsen in dit forum

Zoek op:
Ga naar:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Nederlandse vertaling door phpBBservice.nl & phpBB.nl.