Circuswereld Forum

Welkom op dit forum. Lezen is leuk maar zelf een bericht plaatsen maakt het voor de anderen nog leuker.
Het is momenteel vr mar 29, 2024 3:46 pm

Alle tijden zijn UTC+01:00




Nieuw onderwerp plaatsen  Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of reacties plaatsen.  [ 44 berichten ]  Ga naar pagina Vorige 1 2 3
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: di okt 30, 2012 4:50 pm 
Offline

Lid geworden op: do sep 06, 2012 12:54 pm
Berichten: 183
Het is een leuk filmpje en daar is niets mis mee. Ik heb het niet over hetgeen daarna in de manege gebeurt. Daar ben ik inderdaad tegen omdat het niet noodzakelijk is om jonge tijgers tegen betaling te laten wennen aan mensen. Ik walg van deze commerciële activiteiten. Die niets toevoegen aan de intrinsieke waarde van het dier. De uitwassen hiervan zijn ons bekend. Maar goed circusmeisje jij vindt dat het moet kunnen. Geniet ervan zolang het nog kan. En zodra het niet meer kan dan zullen weinig mensen je dankbaar zijn.

_________________
Wat maakt het uit wat je naam is of wie je bent.
Het gaat erom wat je weet en wie je kent.


Omhoog
   
 
BerichtGeplaatst: wo okt 31, 2012 5:44 pm 
Offline

Lid geworden op: vr jan 27, 2012 3:46 pm
Berichten: 2441
Valt wel mee denk ik. In ieder geval alle mensen die het van nabij hebben meegemaakt wel.

Maar om te voorkomen dat ik hier als een bruut wordt afgeschilderd (wat soms al wel gebeurt), ik heb duidelijk en nadrukkelijk gesteld dat het OP EEN RUSTIGE EN WELOVERWOGEN MANIER DIENT TE GEBEUREN, waarbij het allerbelangrijkste het RESPECT voor de dieren is!

En op een andere manier, dus zeker zoals met die geschetste leeuwenwelp in Luik maar ook bij Iarz in Zeist, is het walgelijk.

Je houdt van dieren, of niet!


Omhoog
   
 
BerichtGeplaatst: wo okt 31, 2012 7:43 pm 
Offline

Lid geworden op: zo feb 06, 2011 12:08 pm
Berichten: 104
Beste bezoekers van dit forum, circusliefhebbers.

Ik had beloofd niet meer te reageren op dit onderwerp, maar bijt mijn vingers er bijna af.
Willen jullie niet meer reageren op berichten van circusmeisje?
Ik heb het sterke idee dat we hier te maken hebben met een heel dom meisje die echt geen kwaad ziet in dit dierenleed,
een heel, heel dom meisje


Omhoog
   
 
BerichtGeplaatst: wo okt 31, 2012 8:47 pm 
Offline
Site Admin
Gebruikersavatar

Lid geworden op: zo okt 23, 2005 10:34 pm
Berichten: 7474
Locatie: Maassluis
stars schreef:
Beste bezoekers van dit forum, circusliefhebbers.

Ik had beloofd niet meer te reageren op dit onderwerp, maar bijt mijn vingers er bijna af.
Willen jullie niet meer reageren op berichten van circusmeisje?
Ik heb het sterke idee dat we hier te maken hebben met een heel dom meisje die echt geen kwaad ziet in dit dierenleed,
een heel, heel dom meisje
Nou nou..... ik begrijp anders wel wat circusmeisje bedoelt.

_________________
Gelukkig zijn niet alle circussen hetzelfde....


Omhoog
   
 
BerichtGeplaatst: vr nov 23, 2012 4:36 pm 
Offline

Lid geworden op: vr jan 27, 2012 3:46 pm
Berichten: 2441
Ter illustratie hierbij foto's van hoe ik bedoelde dat het best kan.
De ene gemaakt in Groningen en de andere in Leiden.
Die laatste, van dat voorzichtig aaiende meisje dat daardoor de dag van haar leven heeft, is terug te vinden op de site van Sleutelstad FM, het plaatselijke radiostation.
Hij is gemaakt door J. P. Kranenburg.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Eerste en derde foto zijn terug te vinden bij het onderwerp Belly Wien in Groningen.
Echt even kijken, want nog een heleboel schitterende foto's!

Op deze foto is overigens duidelijk te zien dat het tijgertje zwaar gedrogeerd is.
Dat moet ook wel wil hij straks in een jurkje op zijn fietsje de piste rond komen!
En onderweg geen bergjes beklimmen, maar wel een keer of acht door een brandend hoepeltje heenspringen!!
Knap hoor!


Omhoog
   
 
BerichtGeplaatst: vr nov 23, 2012 6:40 pm 
Offline
Site Admin
Gebruikersavatar

Lid geworden op: zo okt 23, 2005 10:34 pm
Berichten: 7474
Locatie: Maassluis
circusmeisje schreef:
Op deze foto is overigens duidelijk te zien dat het tijgertje zwaar gedrogeerd is.
Dat moet ook wel wil hij straks in een jurkje op zijn fietsje de piste rond komen!
En onderweg geen bergjes beklimmen, maar wel een keer of acht door een brandend hoepeltje heen springen!!
Knap hoor!
Voor de niet zo goede verstaanders: bovenstaande tekst druipt van het sarcasme. Wel een beetje gevaarlijk om dit zo te plaatsen, voor dat je het weet gaat het een eigen leven leiden....

_________________
Gelukkig zijn niet alle circussen hetzelfde....


Omhoog
   
 
BerichtGeplaatst: za nov 24, 2012 3:24 pm 
Offline

Lid geworden op: vr jan 27, 2012 3:46 pm
Berichten: 2441
Een beetje gevaarlijk? Dezelfde onzin schrijven als die gestoorde fanaten doen? Compleet met valse, gedateerde of bewerkte beelden? Dacht het niet!
Want wat ik dus zou hopen is dat ook zij hierdoor komen kijken of het echt zo is, en vervolgens een beeld krijgen van de werkelijkheid!
Zodat ze eindelijk eens wakker worden!

Wat ik dan wel weer gevaarlijk vind is dat bericht over die mishandelde olifant in Engeland.
Daar vind ik van dat het hier eigenlijk niet thuis hoort!

Kan dan ook maar één advies geven: vooral niet op reageren, des te eerder is het weer verdwenen!!


Omhoog
   
 
BerichtGeplaatst: zo nov 25, 2012 3:52 pm 
Offline

Lid geworden op: vr jan 27, 2012 3:46 pm
Berichten: 2441
Dit advies gold uiteraard niet voor meneer Mikkenie!


Omhoog
   
 
BerichtGeplaatst: zo nov 25, 2012 7:10 pm 
Offline
Gebruikersavatar

Lid geworden op: vr aug 15, 2008 9:55 pm
Berichten: 2773
Locatie: thuis
Eigenlijk zou ik er niet op moeten reageren, maar toch. Voor iemand die anoniem aan het forum deelneemt, en daarbij ook iedereen tegen de haren in strijkt, ga ik niet opzij. En discussiëren is ook zinloos...

Het maakt weldegelijk verschil of de methode zoals die was (of nog is) te zien bij Iarz Italiano (en voorgaande jaren ook bij het Festival de Namur) of de methode zoals we die zien bij Belly-Wien. Bij Belly-Wien liggen de dieren om de beurt op het postament en kunnen de mensen er naast of er achter gaan staan (hurken, knielen) en dan wordt de foto gemaakt.

Binnen het kader van de training van dieren kan dit worden gezien als het wennen aan het "Heim 3. Ordnung" (er is geen circusnederlands voor, zoek dat maar eens lekker op circusmeisje!). Waarbij de tijgers ook wennen aan licht, geluid, mensen en het "Heim 3. Ordnung wat het postament nu eenmaal is voor een circusdier. Het gesleep (sorry, activisten gebruiken dat woord ook - maar dan voor het reguliere transport) voor de foto past op geen enkele manier in een trainingsprogramma. Dus bij voorbaat een verwerpelijke methode. Ook de literatuur over het trainen van dieren in circussen is daar duidelijk over.

De andere vraag is of je wel überhaupt fotosessies met dieren zou mogen houden. Maar dan zou je ook kameel- of paardrijden moeten verbieden waarbij ouders vaak zelf een foto schieten.

De VNCO raadt de inzet van dieren buiten de voorstellingen af. Dus geen parades en olifantenbuffetten. Maar omdat de VNCO geen politieagent is zul je toch soms een parade of buffet zien bij een aangesloten circus. De extra beweging kan in ieder geval geen kwaad. Maar er staat (nog) nergens iets over fotosessies. Maar wat niet is kan nog komen.

_________________
Ron Mikkenie (CircusVreugd )
http://www.klassiekcircus.nl
Wie de jeugd heeft, heeft de toekomst!


Omhoog
   
 
BerichtGeplaatst: ma nov 26, 2012 3:45 pm 
Offline

Lid geworden op: vr jan 27, 2012 3:46 pm
Berichten: 2441
Dag meneer Mikkenie!

Voor een kenner zoals u ben ik natuurlijk minder anoniem dan voor menig doorsneebezoeker!

Discussiëren is NOOIT zinloos, daarin verschillen we inderdaad van mening.
Maar waarschijnlijk bedoelt u dat discussiëren met MIJ zinloos is.
Inderdaad, ik ben tamelijk behoorlijk vooringenomen en vaak van mijn gelijk overtuigd.
U kunt daar trouwens ook wat van, vandaar diverse botsingen in het verleden.
IEDEREEN strijk ik niet tegen de haren in, waarschijnlijk tot uw grote ergernis krijg ik ook wel eens bijval!
Zelfs als men het niet volledig met mij eens is vinden sommigen toch dat ik dit forum verlevendig.
En dit gelooft u al helemaal niet: ik heb zelf fans! Ook al schrijven die dat niet op het forum, onderweg kom ik ze wèl tegen!
Er is zelfs een niet eens zo klein aantal bezoekers dat hier eerder nooit kwam (omdat ze circus wel leuk vinden maar nou ook weer niet zo belangrijk om daar iets over te schrijven) dat mij met enige regelmaat volgt!
Door iemand waar ik het totaal niet van verwachtte werd ik laatst nog op straat aangesproken: Hé, Circusmeisje!

Fijn dat we het over uw verdere semi-wetenschappelijke uiteenzetting van verschillende methodes van behandeling voor een groot deel eens kunnen zijn!
Dergelijk verschil in behandeling meldde ik dan ook al eerder.
Vreemd genoeg kwamen daar reacties op in de geest van een 'totaalverbod'.
Ook volgens uw uiteenzetting zou dat in strijd zijn met een gedegen opleiding tot circustijger.

Eerlijkheidshalve moet ik toegeven dat uw beschrijving over de gang van zaken bij Belly Wien niet geheel klopt.
Die geldt inderdaad voor wanneer de jonge tijgertjes wat groter zijn, bijvoorbeeld begin volgend seizoen.
Nu ze nog klein waren mochten ze nog wel bij mensen op schoot.

Gesleep past volgens u niet in het trainingsprogramma. Het is maar wat je gesleep noemt!
Leren luisteren (als het even kan) past wel in een trainingsprogramma.
Bovendien zal er toch iets met de welpen moeten gebeuren tegen dat de moeder op moet treden. Er van uitgaande dat ze nog bij de moeder zijn, wat hier het geval was.
Dus snijdt in dit geval het mes aan twee kanten!
Verdere argumenten heb ik al eerder aangevoerd.

Dan nog iets over het fotograferen op zich.
U spreekt zichzelf daarbij tegen. Eerst vindt u het (wennen aan licht, geluid en mensen) onderdeel van het trainingsprogramma, even later noemt u het verwerpelijk. Vreemd...
Al eerder meldde ik dat er in Groningen een paar circusvrienden uit Bremen aanwezig waren, die ik uitgebreid sprak.
Zij waren vooral heel erg verbaasd over de openheid van Belly Wien, ongekend voor Duitse begrippen. Maar dit terzijde.
Waar zij zich wel enigszins druk over maakten was dat de welpjes voor de voorstelling gefotografeerd werden met flitslicht.
Volgens hen waren de ogen van de dieren daar nog niet tegen bestand.
Natuurlijk hadden ze gelijk toen ze vertelden dat er tegenwoordig niet eens zo dure camera's bestaan waarmee flitsen helemaal niet hoeft. Zelf deden zij dat probleemloos vanaf de achterste rij!
Hun opmerking over de prille tijgeroogjes trof mij.
Nog dezelfde dag nam ik contact op met zowel een bioloog als een dierenarts, beiden beschikkend over ervaring met dit soort dieren.
Hun conclusie was eenduidig: ze kunnen het hoogstens irritant vinden, kwaad kan het absoluut niet.
Kijk, op z'n manier kom je iets aan de weet en ben je zelf gerust gesteld.
Wanneer het antwoord anders zou zijn geweest, had ik daar zeker contact over opgenomen en geprobeerd dat gebruik te veranderen.
Nu dus niet nodig.

Tot slot: wat de VNCO aan- of afraadt zal mij dikke worst wezen.
Geen parades of olifantenbuffetten? Kijk, weten we gelijk waar die raadselachtige weigeringen bij Bakker Bart of Albert Heijn vandaan komen!
Nog niet zo heel lang geleden hier ergens nog genoemd als ideale manier om publicteit voor de aanwezigheid van het circus te maken.
Nee hoor, ze zijn geen politieagent. Maar bemoeien zich er ondertussen wel mee.
Alsof we in deze tijd in de circuswereld nog geen bemoeienis genoeg hebben!

Over die extra beweging ben ik het dan weer helemaal met u eens. Die schijft de VNCO zelfs voor!
Beweging die vervolgens weer niet mag.....

Tja...


Laatst gewijzigd door circusmeisje op ma nov 26, 2012 4:51 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

Omhoog
   
 
BerichtGeplaatst: ma nov 26, 2012 4:06 pm 
Offline
Gebruikersavatar

Lid geworden op: vr aug 15, 2008 9:55 pm
Berichten: 2773
Locatie: thuis
circusmeisje schreef:
Tot slot: wat de VNCO aan- of afraadt zal mij dikke worst wezen.
Geen parades of olifantenbuffetten? Kijk, weten we gelijk waar die raadselachtige weigeringen bij Bakker Bart of Albert Heijn vandaan komen!
Die bedrijven zijn toch echt aangeschreven door dierenrechtenactivisten; "wilde dieren de tent uit" en meer van dat soort gasten. Alvorens nog meer onzin uit te kramen over de VNCO, eerst maar eens contact opnemen met hun voorzitter. Zie http://www.vnco.info voor de contactgegevens. Er zal een wereld voor je opengaan op het gebied van regelgeving en tegenwerking door de overheid!

En wellicht ook maar eens ECHT contact opnemen met andere gebruikers van dit forum in plaats van alles en iedereen te bekritiseren. Of wil je lekker blijven genieten van een kleine vriendenkring? Dat mag best, maar dan moet je niet in tranen uitbarsten als je je geliefde speeltje eens niet krijgt!

_________________
Ron Mikkenie (CircusVreugd )
http://www.klassiekcircus.nl
Wie de jeugd heeft, heeft de toekomst!


Omhoog
   
 
BerichtGeplaatst: ma nov 26, 2012 4:09 pm 
Offline

Lid geworden op: do sep 07, 2006 9:43 pm
Berichten: 635
Locatie: Hapert
circusmeisje volgens mij heb je het bericht van Ron niet goed gelezen. Hij uit zich uitsluitend positief over de werkwijze van Belly Wien en stelt alleen enkele vraagstukken ten opzichte van standpunten van de VNCO. Die matchen namelijk niet op alle fronten met elkaar.

Er mag wel gezegd worden dat belly wien voorop loopt qua dierenwelzijn in Nederland. Kijk maar eens naar de paardencontainers. Dit zou voor ieder groot circus een voorbeeld zijn. En iets meer vrijheid voor je dieren (meer dan bij gemiddeld circus) levert meteen ook iets meer risico is. Maar ja of dat een gevaar is, kjik maar naar die actuele uitzending, dat valt te betwijfelen.

_________________
Circus met dieren


Omhoog
   
 
BerichtGeplaatst: ma nov 26, 2012 5:09 pm 
Offline

Lid geworden op: vr jan 27, 2012 3:46 pm
Berichten: 2441
Ron_Mikkenie schreef:
Die bedrijven zijn toch echt aangeschreven door dierenrechtenactivisten; "wilde dieren de tent uit" en meer van dat soort gasten. Alvorens nog meer onzin uit te kramen over de VNCO, eerst maar eens contact opnemen met hun voorzitter. Zie http://www.vnco.info voor de contactgegevens. Er zal een wereld voor je opengaan op het gebied van regelgeving en tegenwerking door de overheid!

En wellicht ook maar eens ECHT contact opnemen met andere gebruikers van dit forum in plaats van alles en iedereen te bekritiseren. Of wil je lekker blijven genieten van een kleine vriendenkring? Dat mag best, maar dan moet je niet in tranen uitbarsten als je je geliefde speeltje eens niet krijgt!



Wat u in uw eerste zin schrijft, daar twijfel ik niet aan!
Maar het komt ze wel uitermate goed van pas wanneer een instantie als (nota bene) de VNCO precies hetzelfde stelt!
Dat kunnen ze vervolgens mooi gebruiken als argument!!
En die mogelijkheid zou hen niet geboden moeten worden, al helemaal niet als die bovendien ook nog strijdig is met 'andere voorschriften'.....

Wat ik hier verder doe is exact volgens de essentie van een forum!
Ik ben geen slaafse volger en heb mijn eigen mening over veel dingen. Overbodig te melden eigenlijk!
Dat ik daarbij het gevestigde ordetje wel eens bekritisseer is daarvan een logisch gevolg.
Voor jaknikker ben ik niet in de wieg gelegd!

Maakt u zich vooral geen zorgen over mijn vriendenkring! Daar mankeert weinig aan.
Natuurlijk niet zo overweldigend als de uwe, wanneer u iedereen die ooit een handtekening zette daaronder schaart!
Uw slotzin tenslotte is van een verbazend kleuterschoolgehalte.

En natuurlijk vergeet u te vermelden blij te zijn dat we het over een aantal dingen eens waren.
Daar las u, net als een andere reageerder, wellicht over heen.


Omhoog
   
 
BerichtGeplaatst: ma nov 26, 2012 5:22 pm 
Offline
Site Admin
Gebruikersavatar

Lid geworden op: zo okt 23, 2005 10:34 pm
Berichten: 7474
Locatie: Maassluis
Ik geloof dat iedereen nu wel zijn/haar mening heeft gegeven hoe we met de welpjes om moeten gaan. Op de belangrijkste punten zijn we het er wel met z'n allen over eens. Om de punten en komma's wordt nu tot moewordens nog gestreden. Daarom verklaar ik deze discussie nu gesloten!

Afbeelding

_________________
Gelukkig zijn niet alle circussen hetzelfde....


Omhoog
   
 
Berichten van vorige weergeven:  Sorteer op  
Nieuw onderwerp plaatsen  Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of reacties plaatsen.  [ 44 berichten ]  Ga naar pagina Vorige 1 2 3

Alle tijden zijn UTC+01:00


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 20 gasten


Je kunt niet nieuwe berichten plaatsen in dit forum
Je kunt niet reageren op onderwerpen in dit forum
Je kunt niet je eigen berichten wijzigen in dit forum
Je kunt niet je eigen berichten verwijderen in dit forum
Je kunt geen bijlagen plaatsen in dit forum

Zoek op:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Nederlandse vertaling door phpBBservice.nl & phpBB.nl.