Circuswereld Forum

Welkom op dit forum. Lezen is leuk maar zelf een bericht plaatsen maakt het voor de anderen nog leuker.
Het is momenteel vr apr 19, 2024 4:40 pm

Alle tijden zijn UTC+02:00




Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 16 berichten ]  Ga naar pagina 1 2 Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: ma nov 12, 2012 6:44 pm 
Offline
Site Admin
Gebruikersavatar

Lid geworden op: zo okt 23, 2005 10:34 pm
Berichten: 7475
Locatie: Maassluis
Paniek door ontsnapte leeuw in circus Macedonië

Enkele honderden bezoekers van een circus in Macedonië hebben zondag de schrik van hun leven gekregen toen een leeuw ontsnapte tijdens een voorstelling. De leeuw werd uitgeschakeld voordat hij slachtoffers kon maken.

Het incident had plaats in Kavadarci, een stadje zo'n honderd kilometer ten zuiden van de hoofdstad Skopje. Volgens medewerkers van het Hongaarse circus wist de leeuw door een metalen omheining in de ring te breken.

De vrijgevochten koning van het dierenrijk bracht kinderen aan het huilen en deed enkele vrouwen flauwvallen.

De leeuw werd uiteindelijk met een verdovingsgeweer uitgeschakeld. Zijn twee soortgenoten die ook bij de voorstelling betrokken waren werden door hun verzorgers terug in hun kooi gestopt.

http://www.volkskrant.nl/vk/nl/2664/Nie ... onie.dhtml

_________________
Gelukkig zijn niet alle circussen hetzelfde....


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: ma nov 12, 2012 6:47 pm 
Offline
Site Admin
Gebruikersavatar

Lid geworden op: zo okt 23, 2005 10:34 pm
Berichten: 7475
Locatie: Maassluis
Verhaal om van te schrikken maar met toch nog positieve kanten:

- de leeuw heeft blijkbaar geen personen aangevallen want niemand gewond
- er was iemand met een goed werkend verdovingsgeweer achter hand
- de leeuw heeft het gewoon overleefd

_________________
Gelukkig zijn niet alle circussen hetzelfde....


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: ma nov 12, 2012 7:02 pm 
Offline

Lid geworden op: zo okt 26, 2008 7:47 pm
Berichten: 5418
Locatie: Belgie
Ja, je denkt men is het zo gewoon tijdens voorstellingen.
Achter de tralies zitten we veilig, maar het kan altijd fout gaan zoals je ziet.

Gelukkig inderdaad zonder veel erg voor mens en ontsnapte dier.
Schrikwekkend zeker wel !


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: di nov 13, 2012 9:54 am 
Offline
Gebruikersavatar

Lid geworden op: zo okt 23, 2005 11:26 pm
Berichten: 1382
Locatie: Katwijk aan Zee
Met een leeuw in de piste is het misschien handiger om ook een net te spannen over de kooi. Lijkt me beter dan een verdovingsgeweer in de buurt houden.

_________________
Neem ook eens een kijkje op http://www.circusweb.nl (voor het meest actuele circusnieuws)


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: di nov 13, 2012 3:40 pm 
Offline

Lid geworden op: vr jan 27, 2012 3:46 pm
Berichten: 2441
gera schreef:
Met een leeuw in de piste is het misschien handiger om ook een net te spannen over de kooi. Lijkt me beter dan een verdovingsgeweer in de buurt houden.


Hoera! Eindelijk een zeer verstandige opmerking! En dat bedoel ik dan met name voor de eerste zin.
Want wat gebeurt er wanneer zo iets zich in Nederland zou afspelen? Dat kun je op je vingers natellen!

80 Jaar overleg van brancheverenigingen en commissies heeft er nog steeds niet toe geleid dat een dergelijk net in Nederland verplicht is! Ronduit belachelijk!

En zeg nu niet: het kan hier helemaal niet misgaan, want dat is lariekoek.
Herinneren we ons Circus Humberto, in een recent verleden nog op tournee in ons land?
Ooit profileerden zij zich zelfs als hèt roofdiercircus.
Daar bleef weinig van over toen tijdens die Nederlandse tour de ene na de andere leeuw overleed aan de kattenziekte.
IJlings werden een paar valse zo goed als ongetrainde leeuwen aangeschaft waarmee ze aan het eind van het jaar terugkeerden naar Duitsland.
Tijdens een van de eerste voorstellingen van het volgende seizoen klommen er twee van die leeuwen TIJDENS DE VOORSTELLING uit de pistekooi.
Ook hier geen menselijke slachtoffers, wel grote paniek uiteraard en een leeuw die het uitstapje niet overleefde....
Wat ik maar zeggen wil: voor hetzelfde geld was dit gebeurd tijdens een voorstelling in ons land!
Nou, dan had je de poppen goed aan het dansen gehad, en ook nog terecht!

Zo heel moeilijk moet het toch niet zijn: ieder circus waar roofdieren optreden beschikt ook over een hijsinstallatie.
Net omhoog, vasthaken op zoveel plaatsen, en klaar is Kees.
Goed, het is even meer werk vooraf en na afloop.
Maar je kunt er een hoop ellende mee besparen!

En denk maar niet dat niemand bang is wanneer er roofdieren gaan optreden.
Laatst nog bij Renaissance zag ik een vader met zijn kinderen voor aanvang overleggen hoe en waar ze heen zouden vluchten wanneer het mis zou gaan....
Ik heb ze geadviseerd juist niet op de vlucht te slaan en heel rustig te blijven zitten. Dan geef je het dier geen aanleiding je te pakken.
Maar ja, in de praktijk is dat makkelijker gezegd dan gedaan...

En geloof maar niet dat die dieren er (zonder net) niet uit kunnen komen, gezien hun spring- en klimvermogen (vergelijkbaar met een huiskat tegen een schutting) is die pistekooi echt een fluitje van een cent!!


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: di nov 13, 2012 8:14 pm 
Offline
Gebruikersavatar

Lid geworden op: zo mei 28, 2006 1:06 pm
Berichten: 217
Locatie: Papendrecht
Citeer:
Tijdens een van de eerste voorstellingen van het volgende seizoen klommen er twee van die leeuwen TIJDENS DE VOORSTELLING uit de pistekooi.


Correctie. de leeuwen gingen er vandoor toen directeur Jochie Humberto de kooi wilde betreden. Ze zijn niet gesprongen, maar gewoon weg gewandeld door de deur waardoor de dompteur naar binnen wilde.

Ook in het kranten stukje wordt nergens gesproken over een springende leeuw. Hij brak door de metalen omheining volgens de krant.

Niet dat een kooi niet goed moet zijn, maar we weten niet wat er gebeurd is, we waren er niet bij. Dus laten we niets zelf verzinnen.

_________________
May all your days be circus days


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: di nov 13, 2012 8:51 pm 
Offline

Lid geworden op: wo jan 10, 2007 9:19 pm
Berichten: 3492
Ik heb ooit in een circus gezeten in Duitsland dat een clown de roofdierenkooi vergat dicht te doen terwijl de eerste tijgers al richting de kooi kwamen. Gelukkig was het personeel daar zeer allert want het is toch wel even spannend :clown


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: di nov 13, 2012 8:58 pm 
Offline
Gebruikersavatar

Lid geworden op: vr aug 15, 2008 9:55 pm
Berichten: 2773
Locatie: thuis
... of dat halverwege de leeuwenact even de buitendeur wordt geopend om een postament de kooi uit te zetten. (Circus King, Tsjechië).

Dat hoef je bij tijgers niet te doen, want die gaan individueel over tot actie. Leeuwen treden als groep op, dus als je maar snel genoeg bent gebeurt er niets. Tenzij je de leeuwen nooit goed hebt laten wennen aan de speelkooi. Maar dan is de training nog niet klaar en moet je daar dus rekening mee houden.

_________________
Ron Mikkenie (CircusVreugd )
http://www.klassiekcircus.nl
Wie de jeugd heeft, heeft de toekomst!


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: wo nov 14, 2012 5:10 pm 
Offline

Lid geworden op: vr jan 27, 2012 3:46 pm
Berichten: 2441
Ja hoor, praat er maar weer omheen!
Gesprongen schreef ik al niet, maar geklommen.
Goed, dat is altijd nog iets anders als dat de deur voor hen wordt geopend, dat klopt!

Dat neemt nog niet weg dat het voor dit soort dieren, en zeker voor tijgers, echt een klein kunstje is om een pistekooi zonder net wèl uit te klimmen!
En dat we van geluk mogen spreken dat dit tot op heden hier nog niet gebeurd is.
Want dan heb je helemaal geen wet meer nodig die wilde dieren in circusssen gaat verbieden.
Dan gaat het inderdaad alleen nog maar over de veiligheid van de aanwezigen.

Dus vooral de mensen die het allemaal zo goed weten: gebruik je invloed en zorg ervoor dat in ons land reizende circussen met roofdieren ervan overtuigd worden dat een net niet mag ontbreken!
Voor onze veiligheid en hun toekomst!


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: wo nov 14, 2012 9:32 pm 
Offline
Gebruikersavatar

Lid geworden op: di dec 29, 2009 1:37 pm
Berichten: 69
Locatie: Tiel
@circusmeisje - ik vindt je oproep tot het gebruiken van onze "invloed" nogal overdreven. Een net kan ook gevaarlijk zijn als een leeuw of tijger erin vast komt en de kooi kan ontwrichten waardoor er panelen los komen en ALLE dieren los kunnen gaan.

_________________
www.circushondjes.nl


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: do nov 15, 2012 7:28 am 
Offline

Lid geworden op: do sep 06, 2012 12:54 pm
Berichten: 183
Zeer boeiend onderwerp en al even boeiende goede raad. Kennelijk is één van de deelnemers aan dit topic een zeer ervaren roofdierenmens. Misschien dompteur of verzorger geweest of nog actief?
Fijn dat zulke ervaren mensen hun ervaringen met ons willen delen. Nu ik de aanbevelingen gelezen heb weet ik hoe ik moet reageren in het geval van een uitbraak van roofdieren uit de centraal kooi.

_________________
Wat maakt het uit wat je naam is of wie je bent.
Het gaat erom wat je weet en wie je kent.


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: vr nov 16, 2012 4:07 pm 
Offline

Lid geworden op: vr jan 27, 2012 3:46 pm
Berichten: 2441
PeppitoClowns schreef:
@circusmeisje - ik vindt je oproep tot het gebruiken van onze "invloed" nogal overdreven. Een net kan ook gevaarlijk zijn als een leeuw of tijger erin vast komt en de kooi kan ontwrichten waardoor er panelen los komen en ALLE dieren los kunnen gaan.


Dat is een kwestie van een gedegen constructie, en ook die verschillen inderdaad nog al eens!
Er zijn er echt waar dit onmogelijk is.
Fijn dat ik weer overal de schuld van krijg, terwijl het nota bene een voorstel was van mevrouw De Leeuw (zelf...).
Nee hoor, modder maar lekker door tot het een keer echt mis gaat.
Ha, grapje, als dat van de week op een bepaalde plaats gebeurt is Leiden in last!!
Letterlijk en figuurlijk.

Lijkt me overigens wel een zinvol onderwerp voor een poll.
Heel eenvoudig: een net wel of niet verplicht.
Wat het overigens in diverse ander landen wel is, kennelijk lopen we in dit opzicht een beetje achter.


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: vr nov 16, 2012 5:02 pm 
Offline

Lid geworden op: zo apr 11, 2010 11:13 am
Berichten: 54
circusmeisje schreef:
Wat het overigens in diverse ander landen wel is, kennelijk lopen we in dit opzicht een beetje achter.
Dat Nederland met wetgeving voor circussen inderdaad achter loopt kunt u zien op http://www.wildedierendetentuit.nl/poli ... -wetgeving en b.v. http://www.wildedierendetentuit.nl/nieu ... rcusdieren


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: vr nov 16, 2012 5:17 pm 
Offline

Lid geworden op: vr jan 27, 2012 3:46 pm
Berichten: 2441
Sinds wanneer gaan we die onzin van Wilde Dieren de Tent Uit geloven?
Het moet niet gekker worden!


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: vr nov 16, 2012 5:54 pm 
Offline
Site Admin
Gebruikersavatar

Lid geworden op: zo okt 23, 2005 10:34 pm
Berichten: 7475
Locatie: Maassluis
Fakir schreef:
circusmeisje schreef:
Wat het overigens in diverse ander landen wel is, kennelijk lopen we in dit opzicht een beetje achter.
Dat Nederland met wetgeving voor circussen inderdaad achter loopt kunt u zien op http://www.wildedierendetentuit.nl/poli ... -wetgeving en b.v. http://www.wildedierendetentuit.nl/nieu ... rcusdieren
De brede blik van Fakir komt hier niet goed tot zijn recht vind ik.

_________________
Gelukkig zijn niet alle circussen hetzelfde....


Omhoog
   
Berichten van vorige weergeven:  Sorteer op  
Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 16 berichten ]  Ga naar pagina 1 2 Volgende

Alle tijden zijn UTC+02:00


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten


Je kunt niet nieuwe berichten plaatsen in dit forum
Je kunt niet reageren op onderwerpen in dit forum
Je kunt niet je eigen berichten wijzigen in dit forum
Je kunt niet je eigen berichten verwijderen in dit forum
Je kunt geen bijlagen plaatsen in dit forum

Zoek op:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Nederlandse vertaling door phpBBservice.nl & phpBB.nl.