Circuswereld Forum

Welkom op dit forum. Lezen is leuk maar zelf een bericht plaatsen maakt het voor de anderen nog leuker.
Het is momenteel do mar 28, 2024 5:45 pm

Alle tijden zijn UTC+01:00




Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 6 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: di dec 04, 2012 11:23 am 
Offline
Gebruikersavatar

Lid geworden op: do jan 31, 2008 9:57 pm
Berichten: 258
Het gonst al weer enkele weken in Purmerend. De lokale "Stadspartij" wil een verbod op [bepaalde] circusdieren. Een raadsvoorstel heeft kennelijk de agenda niet eens gehaald. En dus willen ze nu maar gebruik gaan maken van het "raadplegend referendum".

Het referendum als politiek instrument is een wens van de PvdA. Op de website van de PvdA lezen we het volgende voorstel over hun wens voor een referendum:

=================
PvdA wil raadplegend referendum in Purmerend

Als het aan de Partij van de Arbeid ligt, komt er een raadplegend referendum in Purmerend. Naast het inspreekrecht, het burgerinitiatief en niet te vergeten de verkiezingen wil de lokale PvdA fractie het referendum invoeren als vorm van directe burger participatie.

Eind maart zal de gemeenteraad stemmen over de verordening die het houden van referenda al dan niet mogelijk moet maken. De Partij van de Arbeid ziet het referendum niet als middel op zich, maar als één van de instrumenten die moeten leiden tot burgerparticipatie in optimale vorm.
De volgende criteria zijn voor de PvdA bepalend voor het invoeren van een raadplegend referendum:

  • Twee derde deel van de gemeenteraad moet instemmen met het te houden referendum.
  • De individuele raadsleden moeten van te voren aangeven of zij de uitslag als bindend zullen ervaren als de opkomst boven de 50 procent ligt (de gemiddelde opkomst van gemeenteraadverkiezingen).
  • Het onderwerp moet voor de totale Purmerendse bevolking van belang zijn.
  • De beantwoording moet met een simpel ja of nee, voor of tegen, mogelijk zijn.
  • Het genomen besluit moet uitvoerbaar en haalbaar zijn. Het mag dus niet in strijd met wet en regelgeving zijn en moet onder het beïnvloedingsgebied van Purmerend vallen.


Het forum algemene zaken zal op donderdag 22 maart over de invoering van het referendum spreken.

=================

Bij de vijfde "bullet" blijkt dat een referendum over een verbod op [bepaalde] circusdieren niet hoeft te worden gehouden. Want het is niet aan gemeentelijke overheden om beperkingen op te leggen aan circussen.

En mocht dat referendum toch worden gehouden, onze brief voor de aanvraag voor een projectsubsidie gaat vandaag de deur uit. Want zowel "wilde dieren de tent uit" als de Commissie Klassiek Circus moeten de kans krijgen om de bevolking van Purmerend te informeren over het onderwerp. Zodat de inwoner van Purmerend een weloverwogen keuze kan maken.

Zie http://www.noordhollandsdagblad.nl/stad ... -Purmerend en http://www.vandaag.nl/purmerend/ voor de meest recente berichten over Purmerend.

_________________
Teken de petitie voor het behoud van circus met dieren op http://www.klassiekcircus.nl
Volg ons ook op Facebook, zoek naar klassiek circus en kies de community.


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: di dec 04, 2012 12:12 pm 
Offline
Site Admin
Gebruikersavatar

Lid geworden op: zo okt 23, 2005 10:34 pm
Berichten: 7474
Locatie: Maassluis
Alles leuk en aardig, maar zo'n internet poll lijkt me toch het doel voorbij te schieten. Immers heel de wereld kan deze poll invullen, inwoner van Purmerend of niet. Ik ben er ook aan begonnen, maar haakte af toen om mijn woonplaats werd gevraagd. De vraag wordt specifiek gesteld aan de inwoners van Purmerend. Als Maassluizer word ik dus niet geacht hierover een mening te geven.
De grote vraag is nu of de initiatiefnemers van deze poll daadwerkelijk controleren of de invullers wel uit Purmerend komen en of ook wordt nagegaan of ze niet jokken... :|
Een IP adres is ook al niet zaligmakend, als Purmerender zou ik ook vanaf mijn werk in bijvoorbeeld Almere kunnen stemmen...
Ik heb grote twijfels....

_________________
Gelukkig zijn niet alle circussen hetzelfde....


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: di dec 04, 2012 1:24 pm 
Offline
Gebruikersavatar

Lid geworden op: vr aug 15, 2008 9:55 pm
Berichten: 2773
Locatie: thuis
Er wordt geen woonplaats gevraagd. Er komt wel een popupvenster (is dat goed Nederlands?) waar je commentaar kunt geven. Daar wordt wel een woonplaats gevraagd.

Neem maar gerust aan dat de meeste stemmen van buiten Purmerend komen. Toen er een vergelijkbare poll op de website van de Gemeente Dronten stond heeft de webmaster toch maar eens gekeken waar al die tegenstemmers vandaan kwamen. De meesten bleken uit het buitenland te komen. Inderdaad: van torrende dierenrechtenactivisten die elkaar (toen nog) via Hyves opriepen om te gaan stemmen...

_________________
Ron Mikkenie (CircusVreugd )
http://www.klassiekcircus.nl
Wie de jeugd heeft, heeft de toekomst!


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: di dec 04, 2012 5:07 pm 
Offline

Lid geworden op: vr jan 27, 2012 3:46 pm
Berichten: 2441
Wel goed lezen, die stelling, voor je stemt!
Want voor de afwisseling.....is de vraagstelling positief voor liefhebbers van circussen met èchte dieren!!!
Terwijl de aanhef anders begint....

(Dit advies geldt natuurlijk uitsluitend voor voor-stemers, dat begrijpen jullie wel...)


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: vr dec 07, 2012 5:17 pm 
Offline
Site Admin
Gebruikersavatar

Lid geworden op: zo okt 23, 2005 10:34 pm
Berichten: 7474
Locatie: Maassluis
Tot mijn niet geringe verbazing is het Purmerendse stemgedrag zéér positief voor de circussen met "wilde dieren". Ik denk dat dit betekent dat op de één of andere manier niet-Purmerendse stemmen zijn weggefilterd...

http://www.noordhollandsdagblad.nl/stad ... -Purmerend

_________________
Gelukkig zijn niet alle circussen hetzelfde....


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: vr dec 07, 2012 5:53 pm 
Offline

Lid geworden op: vr jan 27, 2012 3:46 pm
Berichten: 2441
Nou, dat denk ik niet! Ik denk dat daar gewoon heel veel normaal denkende mensen wonen!
Waarvoor hulde!


Omhoog
   
Berichten van vorige weergeven:  Sorteer op  
Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 6 berichten ] 

Alle tijden zijn UTC+01:00


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten


Je kunt niet nieuwe berichten plaatsen in dit forum
Je kunt niet reageren op onderwerpen in dit forum
Je kunt niet je eigen berichten wijzigen in dit forum
Je kunt niet je eigen berichten verwijderen in dit forum
Je kunt geen bijlagen plaatsen in dit forum

Zoek op:
Ga naar:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Nederlandse vertaling door phpBBservice.nl & phpBB.nl.