Circuswereld Forum

Welkom op dit forum. Lezen is leuk maar zelf een bericht plaatsen maakt het voor de anderen nog leuker.
Het is momenteel vr mar 29, 2024 12:11 am

Alle tijden zijn UTC+01:00




Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 63 berichten ]  Ga naar pagina 1 2 3 4 5 Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: do jan 24, 2013 4:20 pm 
Offline
Gebruikersavatar

Lid geworden op: zo okt 23, 2005 11:26 pm
Berichten: 1382
Locatie: Katwijk aan Zee
De missie van de VNCO aan de Tweede Kamer lijkt vergeefs, het kabinet wil vasthouden aan het standpunt dat wilde circusdieren verboden moeten gaan worden, zo kopte Metro vandaag. http://www.metronieuws.nl/nieuws/kabinet-houdt-vast-aan-verbod-op-wilde-dieren-in-het-circus/SrZmaw!TPpvvc8IAqmyw/

_________________
Neem ook eens een kijkje op http://www.circusweb.nl (voor het meest actuele circusnieuws)


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: do jan 24, 2013 4:51 pm 
Offline

Lid geworden op: vr jan 27, 2012 3:46 pm
Berichten: 2441
Maar even de hele tekst, dat is makkelijker.

Kabinet houdt vast aan verbod op wilde dieren in het circus

Regeerakkoord. De kans dat wilde dieren tóch in het circus mogen blijven, is nihil. VVD is niet per se voor een verbod, maar zegt zich aan het regeerakkoord te houden.

Hoewel diverse onderzoeken geen misstanden hebben aangetoond, blijft het kabinet bij het standpunt om het gebruik van wilde dieren in het circus te verbieden. De Vereniging Nederlandse Circus Ondernemingen (VNCO) heeft deze week gesproken met het ministerie van Economische Zaken, dat ook verantwoordelijk is voor dierenwelzijn. Het ministerie bevestigt dat een vervolggesprek is gepland, maar “de insteek is nog steeds dat het verbod wordt ingevoerd”, zegt woordvoerder Coen Gelinck. “En vooralsnog is geen sprake van uitstel of afstel.”

De opstelling van het kabinet is een tegenvaller voor VNCO-voorzitter Adri Lammers, die momenteel de politiek er probeert van te overtuigen dat er niets mis is met het dierenwelzijn. “Als er ook maar één rapport zou zijn waarin aantoonbaar staat dat dit wordt geschaad, ben ik de eerste die een handtekening onder het verbod zet. Maar zo’n rapport is er niet”, stelt Lammers. Hij zegt dat de onwetendheid over circusdieren groot is. “Zo vraag ik politici wel eens hoe veel giraffen we gebruiken. Ik krijg daarop allerlei getallen, terwijl het er nul zijn.” De voorzitter spreekt van “symboolpolitiek” door het gebruik van de dieren te verbieden.

Coalitiepartij VVD zit in haar maag met de kwestie, erkent Kamerlid Johan Houwers. “Laat ik duidelijk zijn dat ik hecht aan het regeerakkoord en daarin staat dat het verbod er moet komen, aantoonbare misstanden of niet. Maar voordat ik teken, wil ik wel weten hoe we invulling gaan geven aan dat verbod.” Houwers zegt niet voor uitstel te pleiten, wel voor duidelijkheid. “De VVD is niet razend enthousiast over dit verbod, maar het belangrijkste is dat voor iedereen helder moet worden wat het concreet gaat inhouden.”

Wilde Dieren de Tent Uit, die zich inzet voor het verbod, reageert verbaasd op de uitspraken van Lammers en Houwers. “Rapporten over misstanden zijn er wel degelijk, onder meer van Wageningen Universiteit uit 2009. Daarin wordt gesproken over het vastbinden van dieren, deze in te kleine ruimtes houden en ze behandelen op basis van dominantie en dwang”, aldus een woordvoerder. De organisatie zegt blij te zijn met het naderende verbod. “Vijf minuten vertier wegen niet op tegen dit leed.”



Tot zover de tekst, te vinden via bovenstaande link op de internetsite van Metro.
Met daarbij een ANP-foto van twee tijgers in een kooi.

In de èchte krant van vandaag hoegenaamd hetzelfde verhaal.
Met een andere foto, van een met een strandbal balancerende zeeleeuw.
En als bijschrift: 'Bij het Wereldkerstcircus in Carré werd in het verleden onder meer gebruik gemaakt van zeeleeuwen.'
Hoe ver (of kort-) geleden weet men kennelijk niet.....

Naast het verhaal in de krant een kadertje onder de titel 'Zonder dieren ook een show'.
Het stukje gaat over het Groot Kerstcircus in Den Haag. En begint met de opmerking (= vaststelling!) dat in enkele gemeenten waaronder Den Haag wilde dieren sinds kort niet meer welkom zijn. En dat dat gevolgen had voor genoemd circus. Een woordvoerder van het circus pakt uit: "Het is jammer dat deze discussie op microniveau wordt gevoerd, zeker als je het vergelijkt met de miljoenen varkens die in stallen leven. Maar het is aan ons om een uitdagende show neer te zetten, ook zonder dieren".

Echt tot een punt komt die woordvoerder niet, maar dat kan ook best aan de weergave in de krant liggen!
Ruimtegebrek, heet dat dan!

Tot slot nog wel een opmerking naar aanleiding van het vraag- en antwoordspelletje van VNCO-voorzitter Lammers.
Wat betreft het aantal giraffen. Zou hij nou echt nog nooit van Kenay gehoord hebben?
Of praat hij soms (weer) alleen namens VNCO-leden? Want die hebben inderdaad geen enkele giraf.
Laat ik nou gedacht hebben dat we strijd aan het voeren waren namens de hele circusbranche!

Speelt al jaren in mijn achterhoofd, die nieuwe politieke leus:


KENAY FOR PRESIDENT!


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: do jan 24, 2013 5:25 pm 
Offline

Lid geworden op: ma sep 03, 2012 7:33 pm
Berichten: 6
Misschien is het beter dat 'ons circusmeisje' die spreuk maar op haar voorhoofd zet en meteen even laat weten WIE die strijd dan wel (en vooral waarom) voeren namens de hele circusbranche.
Je hebt boter op datzelfde hoofd als je nog steeds niet beseft dat sommige circussen in die zgn. branche helemaal niet thuis horen en circus misbruiken voor niet gerelateerde zaken.
Blijf vooral strijden.


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: do jan 24, 2013 5:43 pm 
Offline
Gebruikersavatar

Lid geworden op: zo okt 23, 2005 11:26 pm
Berichten: 1382
Locatie: Katwijk aan Zee
ik respecteer de copyrights van Metro, heb al genoeg kritiek gehad.

_________________
Neem ook eens een kijkje op http://www.circusweb.nl (voor het meest actuele circusnieuws)


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: do jan 24, 2013 5:45 pm 
Offline
Gebruikersavatar

Lid geworden op: zo okt 23, 2005 11:26 pm
Berichten: 1382
Locatie: Katwijk aan Zee
Hoezo strijd voor de hele circusbranche? Er zitten toch maar 3 reizende circussen in de VNCO?

_________________
Neem ook eens een kijkje op http://www.circusweb.nl (voor het meest actuele circusnieuws)


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: do jan 24, 2013 5:56 pm 
Offline

Lid geworden op: vr jan 27, 2012 3:46 pm
Berichten: 2441
Daarvan uitgaande. Tijgers en leeuwen zijn er bij geen van drieën meer.
Wordt dan alle moeite gedaan voor die ene olifant? Ook nog bij een buitenlands circus?
Dat lijkt me toch niet!


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: do jan 24, 2013 6:25 pm 
Offline
Gebruikersavatar

Lid geworden op: zo okt 23, 2005 11:26 pm
Berichten: 1382
Locatie: Katwijk aan Zee
Het was natuurlijk een veel sterkere zaak geweest als Herman Renz zijn prachtige wilde dieren had gehouden. Het is mij nog niet duidelijk of die wilde dieren nu bij voorbaat al zijn weggehaald uit het programma voor komend jaar, of dat dat een eis was van bedrijven die een uitkoop wilden, bijvoorbeeld Jumbo. In dat geval kan Herman Renz wellicht het komende jaar weer gewoon met een groep wilde dieren aan de slag.

_________________
Neem ook eens een kijkje op http://www.circusweb.nl (voor het meest actuele circusnieuws)


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: do jan 24, 2013 6:41 pm 
Offline

Lid geworden op: vr jan 27, 2012 3:46 pm
Berichten: 2441
Dat was dan kennelijk tijdens uw vakantie, maar Milko heeft dat persoonlijk tamelijk uitvoerig uitgelegd.
Dat hij, dan weer kort gezegd, met een bedrijf met 85 personeelsleden geen risico kan nemen dat hij straks nergens meer terecht kan. Of veel moeilijker.
Want, dat las u misschien ook al wel, er zijn nu al diverse gemeenten die er moeilijk over doen.
Hij nam de beslissing met bloedend hart, dat kunt u zich wel voorstellen....


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: do jan 24, 2013 6:51 pm 
Offline
Gebruikersavatar

Lid geworden op: zo okt 23, 2005 11:26 pm
Berichten: 1382
Locatie: Katwijk aan Zee
Ach, van de 500 gemeentes zouden er genoeg zijn die wel een circus zoals Herman Renz willen toch? Ik heb het wel gelezen, maar kan het me niet voorstellen. Zeker omdat gemeenten officieel circussen met wilde dieren niet mogen weigeren, welke leuke constructies ze ook bedenken.

_________________
Neem ook eens een kijkje op http://www.circusweb.nl (voor het meest actuele circusnieuws)


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: do jan 24, 2013 6:55 pm 
Offline

Lid geworden op: wo jan 10, 2007 9:19 pm
Berichten: 3492
gera schreef:
Ach, van de 500 gemeentes zouden er genoeg zijn die wel een circus zoals Herman Renz willen toch? Ik heb het wel gelezen, maar kan het me niet voorstellen. Zeker omdat gemeenten officieel circussen met wilde dieren niet mogen weigeren, welke leuke constructies ze ook bedenken.


Ik kan je toch vertellen dat veel Gemeentes erg lang op zich laten wachten dit jaar.


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: do jan 24, 2013 7:13 pm 
Offline

Lid geworden op: vr jan 27, 2012 3:46 pm
Berichten: 2441
En dat is logisch gezien de gang van zaken na de aankondiging in het (zogenaamde) regeerakkoord!


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: do jan 24, 2013 9:39 pm 
Offline

Lid geworden op: di jan 05, 2010 8:47 pm
Berichten: 388
Wat een walgelijk gekonkel voor enkel politiek gewin!

De plofkip mag, de nertsenfokkerij mag, en in de Oostvaarderplassen sterven ook deze weken weer heel veel runderen en paarden een afschuwelijke dood,
omdat de overheid daar in een afgerasterd gebied natuurtje wil spelen.
Sinds kort zijn daar aarden wallen aangelegd, omdat de sterfte zo immens was.
Terwijl ieder 'paardenmens' weet dat een nat dier op de tocht het slecht heeft, en als het dan ook nog ondervoed is, gaat het mis.
De afrastering staat er nog steeds, dieren zonder voer kunnen er niet uit, en terecht gefrustreerde boeren mogen niet bijvoeren.
In 2010 werd na een kamermotie besloten iets bij te voeren: met schraal hooi. Mindere kwaliteit voer kun je niet vinden.

Maar nog steeds sterven natte paarden en runderen, die door voedseltekort verzwakt zijn, letterlijk van de kou en honger.

En dat is dus politiek correct.

De circusmensen die ik ken, geven nog eerder hun laatste geld aan goed voer uit dan aan brood voor zichzelf. Echt waar.

En dat is politiek dus niet correct.

_________________
Echt circus ruikt naar paarden en houtkrullen


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: do jan 24, 2013 11:50 pm 
Offline
Gebruikersavatar

Lid geworden op: zo okt 23, 2005 11:26 pm
Berichten: 1382
Locatie: Katwijk aan Zee
Beste Tijger, heel zielig voor al die andere dieren, maar laten we wel opletten, je mag circusdieren daarmee niet vergelijken omdat wij toch met zijn allen weten dat circusdieren niet lijden? Ze hebben het toch allemaal goed? Beter is het bijvoorbeeld circusdieren te vergelijken met paarden in maneges of op boerderijen, of misschien wel een slechtere vergelijking maar minstens ook iets wat "stressvol" is, paarden die door de politie te paard worden gebruikt. Als je ziet hoe de paarden voor de gouden koets van de Koningin worden getraind, met bommen, rookbommen, andere verwarrende trainingen om die dieren te laten wennen aan hun taak. Ook voor de gouden koets kan makkelijk een gouden traktor worden neergezet. Paarden zouden allemaal gewoon lekker los in de natuur moeten lopen in plaats van in stallen, enz.
En dat is natuurlijk de volgende stap. Want naast de traditie in het circus zijn er wellicht nog meer tradities die moeten gaan vervallen om dieren een prettig leven te bezorgen. Naast woensdag gehaktdag en vrijdag visdag moet het minstens eens in de week een vleesloze dag gaan worden. Of eh... o jee, net als met vuurwerk, dat schijnt de economie weer te slecht te beinvloeden, dus daar mogen we vooral niet mee aankomen.

_________________
Neem ook eens een kijkje op http://www.circusweb.nl (voor het meest actuele circusnieuws)


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: do jan 24, 2013 11:51 pm 
Offline
Gebruikersavatar

Lid geworden op: zo okt 23, 2005 11:26 pm
Berichten: 1382
Locatie: Katwijk aan Zee
Citeer:
Ik kan je toch vertellen dat veel Gemeentes erg lang op zich laten wachten dit jaar.

Martijn, waar in de wet staat dat je van tevoren al moet aangeven wat er in je circusprogramma zit? Kun je het op die manier niet omzeilen?

_________________
Neem ook eens een kijkje op http://www.circusweb.nl (voor het meest actuele circusnieuws)


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: vr jan 25, 2013 12:11 am 
Offline

Lid geworden op: ma mar 19, 2012 3:19 pm
Berichten: 47
Gera alsjeblieft,niet weer!!!


Omhoog
   
Berichten van vorige weergeven:  Sorteer op  
Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 63 berichten ]  Ga naar pagina 1 2 3 4 5 Volgende

Alle tijden zijn UTC+01:00


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 24 gasten


Je kunt niet nieuwe berichten plaatsen in dit forum
Je kunt niet reageren op onderwerpen in dit forum
Je kunt niet je eigen berichten wijzigen in dit forum
Je kunt niet je eigen berichten verwijderen in dit forum
Je kunt geen bijlagen plaatsen in dit forum

Zoek op:
Ga naar:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Nederlandse vertaling door phpBBservice.nl & phpBB.nl.