Circuswereld Forum

Welkom op dit forum. Lezen is leuk maar zelf een bericht plaatsen maakt het voor de anderen nog leuker.
Het is momenteel za apr 20, 2024 5:55 pm

Alle tijden zijn UTC+02:00




Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 20 berichten ]  Ga naar pagina Vorige 1 2
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: vr feb 08, 2013 4:51 pm 
Offline
Site Admin
Gebruikersavatar

Lid geworden op: zo okt 23, 2005 10:34 pm
Berichten: 7475
Locatie: Maassluis
En ik heb een tijdje terug een documentaire gezien over olifanten in Afrika die door deze slachtpartijen zijn veranderd van vriendelijke kolossen in rancuneuze monsters die dorpen aanvallen en ook mensen die ze tegen het lijf lopen.
Dat zal niet overal zijn maar in bepaalde streken kan ik me het goed voorstellen.

_________________
Gelukkig zijn niet alle circussen hetzelfde....


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: vr feb 08, 2013 5:13 pm 
Offline

Lid geworden op: vr jan 27, 2012 3:46 pm
Berichten: 2441
Het ergste van alles is wel dat deze slachtingen de laatste tijd veelvuldig worden geconstateerd in zogenaamde beschermende reservaten, de laatste ophefmakende in Gabon zelfs onder toezicht van een aardig legertje rangers van WWF! Niet dat die niets doen of omgekocht zijn hoor, maar het betreffende reservaat is zo groot als heel België, dus moeilijk te overzien! Te meer daar iedere vorm van weg hier ontbreekt! Kan dus eigenlijk alleen maar vanuit de lucht. En dat kost een paar stuivers....
De afslachters dringen overigens binnen vanuit Kameroen, en via dat land wordt ook de buit geexporteerd.

China aanpakken, en snel, dat lijkt voorlopig de enige optie....
Maar dat valt niet mee, gezien de enorme lading boter op ons hoofd....
Zoals we dat al eerder zagen toen het om mensenrechten ging. Dus laat staan dierenrechten....


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: wo mar 26, 2014 8:07 pm 
Offline
Site Admin
Gebruikersavatar

Lid geworden op: zo okt 23, 2005 10:34 pm
Berichten: 7475
Locatie: Maassluis
Om terug te komen op het onderwerp olifanten: nu, ruim een jaar later is de situatie alleen maar erger geworden. Extremisten en terroristen beschikken over grote hoeveelheden oorlogswapens waarmee ze de olifanten en neushoorns afknallen om nog meer wapentuig te kunnen kopen van het ivoor.. Ik vrees het ergste.

in Europa zijn fokprogramma's om de soort te behouden. In de NRC Next van vandaag een artikel hierover.
Lees artikel op viewtopic.php?f=36&t=5316#p42238

_________________
Gelukkig zijn niet alle circussen hetzelfde....


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: do mar 27, 2014 3:30 pm 
Offline

Lid geworden op: vr jan 27, 2012 3:46 pm
Berichten: 2441
Dit artikel is een samenvatting van 'het grote verhaal' in de (echte) NRC deze week. Bijna drie pagina's, compleet met foto's, stambomen en bloedlijnen, over de fokprogramma's van Aziatisch en Afrikaanse olifanten in hoofdzakelijk Nederlandse dierentuinen. Eveneens toegespitst op Maurice, de dekstier die naar Amersfoort is gekomen teneinde daar zijn hopelijk vruchtbare werk te mogen doen......


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: wo apr 02, 2014 4:38 pm 
Offline

Lid geworden op: vr jan 27, 2012 3:46 pm
Berichten: 2441
(Jammer dat dit onderwerp is geplaatst onder die afschuwelijke stroopfoto, die kom ik liever niet tegen!
De wrede waarheid is al erg genoeg in mijn fantasie, daar heb ik geen beeld bij nodig!)

Een aanvulling.
In een ingezonden brief in de NRC van gisteren (1 april 2014) geeft Prof. dr. Ben Colenbrander, emeritus hoogleraar en voortplantingsdeskundige van de Faculteit Diergeneeskunde aan de Universiteit van Utrecht, aan dat de schrijfster van beide artikelen (zowel in de NRC als in de Next) Hester van Santen zich in feite heeft laten misleiden.
In haar verhaal geeft zij volgens hem een beeld van de ontwikkeling van het fokbeleid zoals dat in de vorige eeuw tot stand is gekomen.
Dat laatste -maar dit is mijn opinie!- valt niet zozeer haar te verwijten dan wel de twee dierentuinmedewerkers (van Dierenpark Amersfoort en Diergaarde Blijdorp) die haar de informatie verstrekten.
De voormalig hoogleraar vervolgt: 'Thans is de wetenschap verder. Via DNA-technologie wordt de genetische variatie van olifantenpopulaties onderzocht. Dit is van belang voor selectie van fokdieren in een programma waarbij genetische diversiteit een belangrijke factor is.
Kunstmatige inseminaties worden uitgevoerd en hebben geresulteerd in vele tientallen nakomelingen. Daardoor hoeven de stieren niet rond te reizen, maar wordt sperma verstuurd, hetgeen het dierenwelzijn bevordert. Dit onderzoek wordt uitgevoerd in internationaal verband. Sommige instanties in de dierentuinwereld zijn conservatief en het duurt daar even voordat ze toetreden tot de 21e eeuw.'

Een flinke veeg uit de pan dus in de richting van de informatieverstrekkers!
Eigenlijk dacht ik al -maar dat is achteraf makkelijk gezegd- ik mis wat in het verhaal. Bij nader inzien was dat inderdaad die KI-mogelijkheid!
Voeg daar dan nog bij de steeds toenemende terughoudendheid in de dierentuinen (niet overal gelukkig!) van het directe contact tussen mens en dier, wat dan in die wereld dan weer wel als 'modern en van deze tijd' wordt gepropagandeerd en een schril contrast is geboren!
Gelukkig zien we elders nog wel hoe het ook kan: denk maar aan de geboorte van het olifantje bij Knie in Zwitserland in november vorig jaar. Zie: viewtopic.php?f=28&t=5075&hilit=olifantje+geboren. Waarvan ik niet denk dat zijn Belgische vader daar ooit op bezoek is geweest, evenmin als zijn moeder op stap bij onze Zuiderburen.
En waar de directeur en de verzorgers dagelijks 'gewoon' contact met alle dieren hebben!
Daar kunnen ze bij sommige van onze dierentuinen nog iets van leren!

Dat er overigens in sommige delen van Afrika nog wel degelijk teveel olifanten rondlopen en een aantal zelfs zonder medische reden geëuthanaseerd wordt, leest u in een artikel, overigens al uit 2004, waarin u de naam van dezelfde professor ook tegenkomt: http://www.mo.be/artikel/overschot-aan- ... or-dilemma.
Maar weer eens een boot die kant uit sturen......


Omhoog
   
Berichten van vorige weergeven:  Sorteer op  
Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 20 berichten ]  Ga naar pagina Vorige 1 2

Alle tijden zijn UTC+02:00


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten


Je kunt niet nieuwe berichten plaatsen in dit forum
Je kunt niet reageren op onderwerpen in dit forum
Je kunt niet je eigen berichten wijzigen in dit forum
Je kunt niet je eigen berichten verwijderen in dit forum
Je kunt geen bijlagen plaatsen in dit forum

Zoek op:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Nederlandse vertaling door phpBBservice.nl & phpBB.nl.