Circuswereld Forum

Welkom op dit forum. Lezen is leuk maar zelf een bericht plaatsen maakt het voor de anderen nog leuker.
Het is momenteel vr apr 19, 2024 11:19 pm

Alle tijden zijn UTC+02:00




Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 3 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichtonderwerp: artikel Immanuel Birmelin
BerichtGeplaatst: zo sep 22, 2013 1:54 pm 
Offline

Lid geworden op: vr jan 20, 2012 5:41 pm
Berichten: 239
De Duitse krant 'Die Welt' had een boeiend interview met gedragsbioloog Immanuel Birmelin over dierenwelzijn in circussen. (link staat op de nieuwspagina van circusweb).
Nu is Duits helemaal niet mijn ding. Dankzij online vertalers kan ik het artikel toch begrijpen. Maar dat is niet helemaal hetzelfde natuurlijk.
Vandaar mijn vraag. Is er hier op het forum toevallig niemand aanwezig die de Duitse taal goed machtig is en die het artikel integraal zou kunnen (en willen) vertalen.
Moest er iemand dit zien zitten, nu alvast een dikke merci!


Omhoog
   
 Berichtonderwerp: Re: artikel Immanuel Birmelin
BerichtGeplaatst: ma sep 23, 2013 4:10 pm 
Offline

Lid geworden op: vr jan 27, 2012 3:46 pm
Berichten: 2441
Ten einde het allemaal wat makkelijker te maken en vanwege het mogelijke nut van dit uitermate belangrijke onderzoek allereerst dan maar de link:

http://www.welt.de/dieweltbewegen/artic ... map=%5B%5D

Prachtig verhaal en interview, waar ook wij in Nederland ons voordeel mee kunnen en moeten doen!!!

(En uiteraard vanwege die schitterende foto die er bij staat!)

Uitermate interessant is wel het onderzoek naar stress tijdens het extra lange transport van Monaco naar München en de conclusie dat uitsluitend aanzienlijke stress kon worden gemeten bij Martin Lacey zelf!
En het wetenschappelijke onderzoek op de olifantenfarm van Sonni Frankello naar de vraag of (ook) Afrikaanse olifanten zichzelf zouden kunnen herkennen in een spiegel, waarvan hier eerder al een opname te zien was:

Afbeelding


Omhoog
   
 Berichtonderwerp: Re: artikel Immanuel Birmelin
BerichtGeplaatst: di sep 24, 2013 4:27 pm 
Offline

Lid geworden op: vr jan 27, 2012 3:46 pm
Berichten: 2441
Mijn euforie van gisteren is al aardig gezakt: bij iets nauwkeuriger kijken kun je zien dat het om een artikel van 3 december 2011 gaat!
Ik dacht al dat de inhoud me op diverse punten wel heel bekend voor kwam.

Neemt niet weg dat het een uitermate interessant verhaal is, dat het verdient in zeer ruime mate verspreid te worden! Want actueel is het nog altijd!
Dus wat let je (= iedereen), kopieer het of stuur het door naar wie of wat je ook kent in de wereld van plaatselijke, provinciale en landelijke politiek, actiegroepen als WDdTU, leden en kader van Partij van de Dieren en individuele wijsneuzen als bijvoorbeeld onlangs die debuterende gemeenteraadsjuffrouw in Utrecht. En wanneer het doorsturen niet lukt, stuur dan gewoon de link. Of zet die bij een reactie op bijvoorbeeld een internetpagina van plaatselijke, regionale of landelijke media. Want hoe meer mensen dit lezen, hoe groter de kans dat ze er eens ècht over na gaan denken in plaats van elkaar maar permanent na te wauwelen.
Ha, schiet me nog iemand te binnen, die hoofd-bioloog van de Emmer dierentuin, meneer Wybren Landman, die er zo intens naar streeft ieder contact tussen mens en dier te vermijden.
Waarover begin dit jaar in Dordrecht Sonni Frankello het ook al had toen hij zei dat dat er juist de oorzaak van was dat in dat park de olifanten onderling met elkaar op de vuist (lees: slurf...) gingen!
En dat gedeelte over die verveling in dierentuinen: ook al meer dan waar! Nergens zie je meer stereotiep gedrag als een urenlang wevende olifant (met name die enorme stier Radza, die, en dat is mijn persoonlijke voorspelling, zeer binnenkort aan zijn eind komt omdat de mens hem niet kan helpen bij zijn nagelontstekingen waardoor hij zeer veel pijn lijdt!) en de hele dag hetzelfde rondje lopende roofdieren, als in Emmen! Omdat ze zich te pletter vervelen.....

Werk aan de winkel dus.
Het afdrukken van het artikel lukt het beste door op de site van Die Welt onder het artikel op 'Drucken' te klikken. Het rolt dan keurig over drie pagina's, compleet met foto, uit de printer.
Onderaan kun je ook de reacties openen, dat zijn er nogal wat, zowel positief als negatief, ongeacht hoe je hier zelf over denkt.... Ja, en daar zie je duidelijk bij staan dat ze allemaal 2 jaar oud zijn.
Maakt niet uit, oude wijn in nieuwe zakken kan soms prima smaken.....


Omhoog
   
Berichten van vorige weergeven:  Sorteer op  
Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 3 berichten ] 

Alle tijden zijn UTC+02:00


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 gasten


Je kunt niet nieuwe berichten plaatsen in dit forum
Je kunt niet reageren op onderwerpen in dit forum
Je kunt niet je eigen berichten wijzigen in dit forum
Je kunt niet je eigen berichten verwijderen in dit forum
Je kunt geen bijlagen plaatsen in dit forum

Zoek op:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Nederlandse vertaling door phpBBservice.nl & phpBB.nl.