Circuswereld Forum

Welkom op dit forum. Lezen is leuk maar zelf een bericht plaatsen maakt het voor de anderen nog leuker.
Het is momenteel vr mar 29, 2024 5:39 am

Alle tijden zijn UTC+01:00




Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 1 bericht ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: do okt 03, 2013 4:15 pm 
Offline

Lid geworden op: vr jan 27, 2012 3:46 pm
Berichten: 2441
Nee, dit gaat niet over een circusdier, zoals de rubriek doet vermoeden. Maar over een dierentuindier, en wij allen weten dat die diep in hun hart eigenlijk liever circusdier waren geworden...
De reden lazen we onlangs opnieuw in dat onderzoek van die Duitse diergedragkundige.

Het haalde bijkans ieder medium: het Dierenpark Emmen is zo verstandig geweest hun superolifant Radza afgelopen dinsdagavond in te laten slapen.
Gelukkig niet altijd, maar in dit geval kwam mijn voorspelling en verwachting uit. In september schreef ik, geheel gebaseerd op eigen waarneming:

Citeer:
En dat gedeelte over die verveling in dierentuinen: ook al meer dan waar! Nergens zie je meer stereotiep gedrag als een urenlang wevende olifant (met name die enorme stier Radza, die, en dat is mijn persoonlijke voorspelling, zeer binnenkort aan zijn eind komt omdat de mens hem niet kan helpen bij zijn nagelontstekingen waardoor hij zeer veel pijn lijdt!) en de hele dag hetzelfde rondje lopende roofdieren, als in Emmen! Omdat ze zich te pletter vervelen.....


Het dierenpark verliest daarmee één van zijn grootste en populairste trekpleisters.
Wat ik als semi-leek nagelontstekingen noemde bleken op röntgenfoto's vergaande botonstekingen, waartegen geen kruid gewassen is. Teneinde hem verder lijden te besparen werd voor euthanasie gekozen, een zeer prijzenswaardig besluit!
Radza had daar al last van voor zijn komst in 2003 vanuit Riga, de hoofdstad van Letland.
Wel was de laatste tijd duidelijk sprake van verergering, en kon zelfs een leek zien dat hij veel pijn leed.
Hij is voor sectie overgebracht naar Utrecht, en dat had heel wat voeten in aarde. Niet in de laatste plaats vanwege zijn enorme omvang en gewicht van rond de 7.000 kilo.
Hij was daarmee de grootste en zwaarste Aziatische olifant in Europa.

Door de aangeslagen verzorgers werd hij als uitermate vriendelijk omschreven, wat de reden was dat hij vanaf zijn komst tot het einde toe altijd bij de kudde kon en mocht blijven, en nooit apart op het bulleneiland hoefde te staan.
Hij was uitermate succesvol wat het verwekken van nageslacht betrof. Behalve een dochter in Riga kreeg hij in Emmen in totaal 13 kinderen, terwijl aangenomen wordt dat op dit moment nog twee olifantendames drachtig van hem zijn.
Van die kinderen verblijven nog een dochter en zeven zonen (van 0 tot 5 jaar) in Emmen.
Hij werd 47 jaar, en was daarmee de op één na oudste olifantenstier in Europa.


Afbeelding

Deze prachtige afscheidsfoto is afkomstig van de site van Dierenpark Emmen.


Onbewust heb ik afgelopen zondag afscheid van hem genomen. Ik was binnen, bij de stal, toen halverwege de middag de kuddes werden gewisseld. Mocht Radza eerder met beide groepen mee naar buiten, sinds zijn overlast toenam mocht hij zelf kiezen of hij wel of niet naar buiten wilde. Zondag wilde hij, na eerst te zijn binnengebleven, ook met de tweede groep niet naar buiten. Het leek of hij aanstalten maakte, maar dat was uitsluitend om even lekker met zijn rug onder het hek te kunnen schurken.
Met een kruiwagen hele broden werd hij na een poosje weer onder de doorgang weggelokt.....

Nog meer olifantennieuws uit Emmen, waarover ik eerder al schreef dat er een hele kudde olifanten gratis af te halen was.
Actueler dan ooit, want dat is nu opnieuw het geval!
Leek er een oplossing gevonden -de betreffende groep zou naar de dierentuin van Osnabrück- de uitslag van vergaande tbc-onderzoeken liet zo lang op zich wachten dat die dierentuin intussen voor andere olifanten heeft gekozen.
Uitgerekend deze week kwam de definitieve uitslag: van tbc is geen sprake en de dieren kunnen dus ongehinderd vertrekken.
Waarheen, dat is echter opnieuw de vraag! Ook nu zal men de hele wereld af moeten gaan zoeken naar een geschikte plaats.
Zo lang die niet gevonden is blijft het dus 'wisselen' in Emmen. Niet zo heel erg, want het inmiddels 10 weken oude jongste olifantje trekt veel belangstelling en hoort tot de groep die weg zal gaan.
Hij heeft inmiddels een naam en heet Thuya, wat Birmees is voor Zonnestraal.


Afbeelding


Op de foto (eveneens van de site van Dierenpark Emmen, http://www.dierenparkemmen.nl) is hij pas een week oud en staat hij samen met zijn broer -die vooral in het begin de hele dag wel met hem wilde spelen-, zijn moeder en zijn zus van vijf.
Die laatste maakt sinds zijn geboorte ook melk aan. Dat is erg handig, want ze mag zeer regelmatig op hem passen!
En een lesje voor ons: wat bij mensen uitsluitend een hormonaal proces is kunnen olifanten (kennelijk) met hun verstand!!


Omhoog
   
Berichten van vorige weergeven:  Sorteer op  
Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 1 bericht ] 

Alle tijden zijn UTC+01:00


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 gasten


Je kunt niet nieuwe berichten plaatsen in dit forum
Je kunt niet reageren op onderwerpen in dit forum
Je kunt niet je eigen berichten wijzigen in dit forum
Je kunt niet je eigen berichten verwijderen in dit forum
Je kunt geen bijlagen plaatsen in dit forum

Zoek op:
Ga naar:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Nederlandse vertaling door phpBBservice.nl & phpBB.nl.