Circuswereld Forum

Welkom op dit forum. Lezen is leuk maar zelf een bericht plaatsen maakt het voor de anderen nog leuker.
Het is momenteel do apr 18, 2024 4:24 am

Alle tijden zijn UTC+02:00




Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 8 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: zo feb 02, 2014 3:09 pm 
Offline

Lid geworden op: vr jan 27, 2012 3:46 pm
Berichten: 2441
Helemaal klaar over bovengenoemde diersoorten was ik nog niet.... Dus rond ik het in de juiste categorie nog maar even af....
Te beginnen over die grote prachtige en intelligente dieren met een enorme slurf.

Om te beginnen een stelling: OLIFANTEN HOREN ZONDER MEER THUIS IN EEN KLASSIEK CIRCUS.
Ik denk niet dat er één forumlid of lezer, anders dan spionerende activisten, bestaat die het met bovenstaande stelling oneens is.
Nu hebben we in ons land een organisatie die zegt voor het behoud van het klassieke circus te strijden: de Commissie Klassiek Circus, oftewel de CKC.
Een dergelijke organisatie zou dus fel op moeten komen voor het behoud van (ook) dit soort circusdieren.
Niets is in de praktijk minder waar! Daar erger me ik al lange tijd aan en heb dat dan ook met regelmaat laten weten.
Hetgeen tot de controverse met die meneer van de CKC, want we kennen er maar één, leidde.
Recentelijk was het weer raak onder meer naar aanleiding van een door hem geschreven publicatie medio september 2013 omtrent de ophef die de komst van Belly Wien in Utrecht veroorzaakte. Elders kunt u het hele relaas lezen.
Ik citeer voor de duidelijkheid daar nog een gedeelte uit:
Bijlage:
mikkenie-2.JPG
mikkenie-2.JPG [ 18.45 KiB | 5759 keer bekeken ]

Van alles geprobeerd, maar ik kan het niet anders lezen dan hoe het daar staat: 'Het circus is hooguit ongeschikt voor dieren met ingewikkelde sociale structuren. Zoals mensapen en olifanten.'
Door hemzelf zo geschreven, want het betreft geen interview waarin teksten wel eens anders over kunnen komen, maar een ingezonden brief.
Het valt niet anders uit te leggen dan dat de woordvoerder van de CKC, in dit geval onder eigen naam geschreven, het circus (hooguit) ongeschikt vindt voor (onder andere) olifanten.
Het spijt me zeer, maar dit zijn teksten die ik eerder van dierenactivisten verwacht en in die kringen ook wel tegen kom.

In een reactie elders op dit forum gaat hij daarop in door net als in de tekst wildvang verwerpelijk te vinden. Waarin hij bijval krijgt. Zelfs van mij, want ieder weldenkend mens zal daartegen zijn. Niet alleen van olifanten trouwens.
Een uitzondering wil ik wel maken voor de met regelmaat gevonden weesolifanten na massale ivoorslachtpartijen.
Mits groot en sterk genoeg om het zonder hun moeder te rooien denk ik dat die (na deze traumatische ervaring) beter af zijn in handen van een goede en ervaren dompteur. Daarvan zelfs liefde kunnen krijgen. Soms zelfs eerder dan in dierentuinen waar ze nu vaak belanden en ze afstandelijk behandeld worden. Hetgeen dus nadelig is voor hun complexe sociale structuur!
Tot zover de mogelijke nieuwe instroom vanuit het Zuiden.

Geen enkel bezwaar zou ik hebben tegen een bootlading vol uit Azië weggekochte voormalige slaaf-, werk- of bedelolifanten.
Die zijn in zo goed als alle gevallen beter af in een (goed verzorgend) circus!
Nee, dat schip zal niet mogen lossen in een Nederlandse haven. Maar er zijn landen, zelfs binnen de EU, waar dat wel ongehinderd zou kunnen!

Fokresultaten in de circuswereld zijn verwaarloosbaar. Zegt de CKC en daar ben ik het mee eens. Want tellen, zeker tot tien, kan ik nog wel.
De meeste dieren die wij kennen zijn eigenlijk al te oud en bovendien is tijdens een zwangerschap optreden af te raden. En dat met een draagtijd van ongeveer twee jaar!
Toch zijn er in West-Europa recentelijk in de (deels aanverwante) circuswereld diverse jonge olifantjes geboren, en dan bedoel ik niet eens die in de dierentuin van Knie in Zwitserland. Dus geringe aanwas is er zeker.

Indien een organisatie als de CKC pal zou staan voor de olifant zouden bovendien alle zeilen moeten worden bijgezet teneinde de circus- en de dierentuinwereld weer meer op één lijn te krijgen.
Er zijn ingangen, niet alle dierentuinen zijn bij voorbaat circushaters.
In diverse dierentuinen hebben ze zelfs met enige regelmaat last van een teveel aan deze fantastische dieren, denk maar aan die bijna hele kudde die in Emmen lange tijd gratis was af te halen!
Maar vestig in deze uw hoop niet op de CKC!
Al geruime tijd, misschien wel al sinds het ontstaan (maar dat weet ik niet zeker) is de teneur anti-olifant.
Lees nog maar eens na in de brief van 2 januari dit jaar op hun site, verstuurd vanuit Almere (of zijn ze tegenwoordig in de AAP gelogeerd?): 'Met als doel het behouden van het klassieke circus met dieren zoals leeuwen, tijgers, zeeleeuwen en andere uitheemse diersoorten welke op dit moment in circussen aanwezig zijn.'
Inderdaad, geen woord over olifanten! Omdat ze er gewoon vanuit gaan (en enkele reageerders met hen) dat die vanzelf uit de circussen verdwijnen.
Ik hoop die tijd niet mee te maken!

In mijn opinie is het niet uitgesloten dat de vaak negatieve stellingname ten opzichte van de olifant voortkomt uit persoonljke interesse van de initiatiefnemer.
Vroeger bij hem thuis was het zo goed als alleen roofdieren wat de klok sloeg.
Waardoor sterk de indruk wordt gewekt dat er sprake is van een strategie in de geest van: 'Jullie (tegenstanders) krijgen van ons de olifanten mits wij de roofdieren mogen houden'.
Maar we zijn hier tenslotte niet aan het kwartetten!
Natuurlijk mag iedereen zijn persoonlijke voorkeur hebben. In verband met de strijd tot behoud het klassieke circus is dat in mijn ogen echter not done.
Je strijdt voor het HELE klassieke circus zoals we dat kennen (nog even en het wordt: kenden) of niet!

Misschien dat een van de (geheime) werkgroepen zich daar eens over kan buigen?

Om met inmiddels gevleugelde maar gestolen woorden te eindigen: Heeft u het al eens van die zijde bekeken?


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: zo feb 02, 2014 9:09 pm 
Offline
Gebruikersavatar

Lid geworden op: do jan 31, 2008 9:57 pm
Berichten: 258
Met betrekking tot olifanten sluit de Commissie Klassiek Circus zich aan bij de bevindingen van de onderzoekers van Wageningen Universiteit. De door u gehate woorden komen dan ook uit de koker van Hans Hopster c.s.

Op www.klassiekcircus.nl staan, in tegenstelling tot wat "circusmeisje" beweert, geen brieven. Ook onze brief aan de tourneemanager en directie van Circus Iarz Italiano staat nergens op onze website gepubliceerd. Daar leest u hooguit persberichten en mededelingen. Brieven zien er anders uit: Compleet met briefhoofd, afzender, geadresseerde, de romp en tenslotte de ondertekening. Dat geldt ook voor onze mededeling van 2 januari 2014: dat is geen brief maar een mededeling van de Commissie Klassiek Circus. Leest u dat nog maar eens goed na.

De verwijten dat de Commissie Klassiek Circus zich alleen maar zou inzetten voor VNCO circussen berust op een foutieve aanname van "circusmeisje". De meeste gemeenten die wij hebben aangeschreven werden met mails en brieven bestookt door PvdD, wddtu en activisten rondom de gastoptredens van Circus Belly-Wien, Circus Renz-Berlin, Circus Renz-International, Circus Renaissance en tenslotte Circus Herman Renz (aantallen in deze volgorde). Op een na geen lid van de VNCO en toch gesteund door de Commissie Klassiek Circus! En ook hier geldt weer: de daadwerkelijke brieven zijn niet door ons gepubliceerd op internet.

Over het reactieformulier dat niet zou werken waardoor "circusmeisje" de Commissie Klassiek Circus niet zou kunnen bereiken: Het reactieformulier op klassiekcircus.nl werkt gewoon. Maar het kan wel zijn dat de computer waarmee u het internet op gaat zich achter een (hardwarematige) firewall bevindt. Deze firewalls houden (delen van) websites tegen op basis van in de firewallcomputer opgeslagen lijsten. Deze worden samengesteld door zogeheten "blacklist providers". Een (deel van een) website kan op zo'n blacklist terecht komen wanneer deze eens gehackt is. Dat is ons een keer overkomen t.b.v. phishing doeleinden ruim vijf jaar geleden; de reden waarom we geen Joomla! meer gebruiken. De "blacklist providers" werken hun lijsten slecht bij. Je moet er toevallig achter komen, en dan ook nog eens weten welk merk firewall het dataverkeer tegenhoudt. Wij nemen dan contact op met de maker van de "blacklist" behorende bij het merk van de Firewall, waarna deze lijst steevast wordt aangepast. Als een lijst is bijgewerkt dan moet elke eigenaar van de firewall de eigen firewall updaten. Een andere reden kan zijn dat Java scripts op uw computer uitgeschakeld zijn. Dat is vaak het geval met computers in openbare gelegenheden of wanneer u thuis Java niet heeft geïnstalleerd en ingeschakeld. Zo, nu weet u dat ook weer. Daarnaast het was dan ook nog altijd mogelijk om via het forum, waartoe u vanaf uw computer onbelemmerde toegang heeft, een PB te sturen...

Dit is de laatste reactie van de Commissie Klassiek Circus in dit forum. Langs deze weg bedanken wij alle forumgebruikers voor het in ons gestelde vertrouwen. Dit betekent niet dat de Commissie Klassiek Circus op zou houden te bestaan. We gaan door waar we al vele jaren aan werken. Alleen zonder gebruikmaking van dit forum. Zodat wij onze tijd en energie kunnen besteden aan onze kernactiviteiten.

_________________
Teken de petitie voor het behoud van circus met dieren op http://www.klassiekcircus.nl
Volg ons ook op Facebook, zoek naar klassiek circus en kies de community.


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: ma feb 03, 2014 3:08 pm 
Offline
Site Admin
Gebruikersavatar

Lid geworden op: zo okt 23, 2005 10:34 pm
Berichten: 7475
Locatie: Maassluis
Ik denk dat olifanten in circussen alleen bestaansrecht hebben bij heel grote circussen die het zich kunnen permitteren een complete kudde er op na te houden en die de juiste zorg geven. Nu is het zo dat de bestaande olifanten versnipperd zijn over een aantal kleinere circussen.
Zie bijvoorbeeld Renz Berlin, die de boedel inclusief olifanten destijds heeft opgesplitst naar twee aparte circussen. Het zou mooi zijn voor de olifanten om deze groep weer bij elkaar te brengen.

_________________
Gelukkig zijn niet alle circussen hetzelfde....


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: ma feb 03, 2014 4:00 pm 
Offline

Lid geworden op: vr jan 27, 2012 3:46 pm
Berichten: 2441
Citeer:
Met betrekking tot olifanten sluit de Commissie Klassiek Circus zich aan bij de bevindingen van de onderzoekers van Wageningen Universiteit. De door u gehate woorden komen dan ook uit de koker van Hans Hopster c.s.


....en worden vervolgens door de CKC (c.q. Ron Mikkenie) klakkeloos overgenomen. Dat diezelfde commissie een ander doel zou moeten dienen heb ik in mijn bericht trachten te verduidelijken. Inhoudelijk reageert de CKC daar niet op, en dat zal ook geen eenvoudige zaak zijn!
Vandaar dat ze dan ook, na veel technische uiteenzettingen die totaal niet met dit onderwerp van doen hebben (iets waar die CKC-meneer toen hij nog als moderator actief was toch altijd alles over wist!), de handdoek in de ring werpen.
Kennelijk wordt het allemaal wat te ingewikkeld. Of heeft men (hij) moeite met kritiek, wat al eerder bleek.

Wat de reactie van Heuvels betreft: u geeft slechts een advies op kleine schaal, dat ook al weinig te maken heeft met het door mij gestelde: olifanten horen thuis in een klassiek circus. En dat een organisatie die zegt daarvoor te strijden dit zou moeten uitstralen in plaats van met regelmaat het tegenoverstaande te doen. Desnoods via de Werkgroep Redt de Circusolifant!.

Nog even, wellicht ten overvloede: er zijn in Europa op dit moment tussen de 100 en 200 circussen actief met olifanten op het programma. Het lijkt me dan ook onder normale omstandigheden gezien de leeftijd die ze kunnen bereiken uitgesloten dat wij het nog mee zullen maken dat dit soort dieren daar niet meer te zien zal zijn. Tenzij bepaalde groeperingen hun zin krijgen en er bepaalde maatregelen worden genomen.
Nogmaals: een commissie die zegt te strijden voor het behoud van het klassieke circus (in zijn huidige vorm...) zou zich daar met hand en tand tegen dienen te verzetten!


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: ma feb 03, 2014 6:08 pm 
Offline

Lid geworden op: ma okt 06, 2008 10:02 pm
Berichten: 1147
En circusmeisje is de onschuld zelve en treft totaal geen blaam. Het ligt aan de hele wereld behalve aan haar. Het zou mooi zijn olidanten te blijven zien maar het zijn kuddedieren en mijn voorkeur gaat uit naar circussen die de middelen hebben om ze in groepen te houden. Dit zoals Heuvels aangeeft. Echter het uit de wildernis halen van olifanrenwezen is m.i. uit de tijd. Samenwerking met dierentuinen zou mooi zijn. Ik ben het dus op een paar punten met je eens. Om alleen eeuwig de strijd aan te blijven gaan met CKC vind ik inmiddels wat vermoeiend worden vandaar mijn eerste twee zinnen.


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: di feb 04, 2014 3:01 pm 
Offline

Lid geworden op: vr jan 27, 2012 3:46 pm
Berichten: 2441
Hugo, het gaat hier volgens mij niet over schuld of onschuld. Ik denk dat ik mijn standpunt duidelijk heb gemaakt en voldoende met argumenten heb onderbouwd. Zo niet, dan kan iedereen desgevraagd nadere toelichting krijgen.
Verder ken ik nog wel een aantal soorten kuddedieren waarover in deze kring niet wordt gediscussieerd.
Maar ik geef toe dat die allemaal minder uniek zijn dan de olifant!
Ideale situaties (zoals hele kuddes wat olifanten betreft) zijn natuurlijk prachtig. Maar ook dat geldt voor meerdere diersoorten. En kent, wat olifanten betreft, ook weer zijn begrenzingen, dat hebben we wel in Emmen ondervonden!
Vandaar dat die samenwerking met bijvoorbeeld dierentuinen, maar ook met andere circussen zo belangrijk kan zijn.
Olifantenwezen worden nog met regelmaat aangetroffen op plaatsen waar kuddes verder zijn uitgemoord.
De strijd met de CKC heeft in zoverre tot resultaat geleid dat nu dan eindelijk, na heel veel ontkenningen en langdurig om de brij heen draaien, voor het eerst is toegegeven dat (ook) die instantie van oordeel is dat de olifant niet thuis hoort in het circus.
En daar ging het mij om. Zodat we weten waar we aan toe zijn....

Afbeelding


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: di feb 04, 2014 6:32 pm 
Offline
Site Admin
Gebruikersavatar

Lid geworden op: zo okt 23, 2005 10:34 pm
Berichten: 7475
Locatie: Maassluis
Het grote verschil met vroeger is dat er tegenwoordig wel veel opvang is voor de wezen in Afrika zelf.

_________________
Gelukkig zijn niet alle circussen hetzelfde....


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: wo feb 05, 2014 3:53 pm 
Offline

Lid geworden op: vr jan 27, 2012 3:46 pm
Berichten: 2441
Het is maar wat u onder veel verstaat! Net zo veel als er leeuwen- en tijger(!)opvang van Viervoeters is in Zuid-Afrika?
(Het is een dwarsstraat, maar die hebben recentelijk Roofdierenopvang Pantera in Friesland overgenomen en van daaruit mogen ook weer wat Siberische jongens en meiden richting eeuwige zon. 'Terug naar de Natuur' noemt de stichting dat zelf. Als altijd misleidend, want verder dan een kooi met beperkte uitloop komen ze daar echt niet!)

Jammer dat er niemand reageert op of over mijn Aziatische voorstel.
Of over de stelling op zich dat olifanten thuishoren in een (klassiek, maar mag ook modern) circus.
Tijd voor een poll, lijkt me! Dacht altijd dat je die als lid zelf mocht samenstellen, maar dat kan ik nergens vinden.
Dat zou wel zo prettig zijn, want de keuzemogeljkheden moeten uiteraard wel een beetje genuanceerd zijn.


Omhoog
   
Berichten van vorige weergeven:  Sorteer op  
Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 8 berichten ] 

Alle tijden zijn UTC+02:00


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten


Je kunt niet nieuwe berichten plaatsen in dit forum
Je kunt niet reageren op onderwerpen in dit forum
Je kunt niet je eigen berichten wijzigen in dit forum
Je kunt niet je eigen berichten verwijderen in dit forum
Je kunt geen bijlagen plaatsen in dit forum

Zoek op:
Ga naar:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Nederlandse vertaling door phpBBservice.nl & phpBB.nl.