Circuswereld Forum

Welkom op dit forum. Lezen is leuk maar zelf een bericht plaatsen maakt het voor de anderen nog leuker.
Het is momenteel do mar 28, 2024 8:44 pm

Alle tijden zijn UTC+01:00




Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 44 berichten ]  Ga naar pagina Vorige 1 2 3
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: di jan 13, 2015 6:48 pm 
Offline

Lid geworden op: vr mar 21, 2014 6:45 pm
Berichten: 164
Mooie documentaire. Maar als ik een kritische vraag mag stellen. Waarom verblijven de tijgers in deze docu in de wagen? Is er geen buitenverblijf/uitloop?


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: wo jan 14, 2015 7:51 pm 
Offline

Lid geworden op: di dec 27, 2011 9:00 pm
Berichten: 85
Dank voor deze achtergrondinformatie Didier. Een kijkje naar de website van deze jonge enthousiasteling blijkt zeer de moeite waard. Net als die cartoon trouwens. Die houden ze er vast nog wel even in!

@ Paul ten aanzien van het tijgerverblijf. Ik ben op de locatie uit de film (Etten Leur) niet zelf aanwezig geweest en kan op deze film de uitloop niet ontdekken, maar als bezoeker heb ik in de afgelopen 5 jaar wel zo'n 20 bezoeken gebracht op het terrein van Belly Wien. Het patroon dat ik ontdekte is dat op alle locaties het buitenverblijf werd opgebouwd en de tijgers daar vanuit de wagen naar toe kunnen als ze willen (als, want ze verkiezen soms zelf om in de wagen te verblijven.) Uitzondering hierop is de dag van op- of afbouw omdat het buitenverblijf nou eenmaal niet even in -en uitgeklapt kan worden. Ook worden ze een tijdje voor een optreden naar de wagen gedirigeerd, zodat ze vlot kunnen aantreden wanneer de tijger act begint.


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: vr jan 16, 2015 3:15 pm 
Offline

Lid geworden op: do jul 21, 2011 3:38 pm
Berichten: 9579
Beste Paul, mijnerzijds nog een aanvulling op de reactie van Lodewijk.
Bij Belly Wien beschikt men momenteel over twee groepen tijgers. De ouderen die optreden en de jongeren van nu ruim een jaar. Gedurende het seizoen werd het buitenverblijf afwisselend door deze groepen gebruikt omdat men het (nog) niet verantwoord vond ze bij elkaar te laten.
Ondanks dat de grote tijgers over het buitenverblijf konden beschikken gaven ze zeer regelmatig toch de voorkeur om in hun wagens te verblijven. Daar zijn ze uiteraard aan gewend en vinden ze net zo aangenaam. Vaak wisselen ze het af.
Maar nu begin ik Lodewijk te herhalen, die al een duidelijke uitleg gaf....


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: do jan 22, 2015 4:06 pm 
Offline

Lid geworden op: do jul 21, 2011 3:38 pm
Berichten: 9579
Geheel volgens de verwachting is de dierenactivisten-lobby niet tevreden met het aangekondigde wetsvoorstel.
Zou je kunnen verwachten dat, mocht het worden aangenomen, de taak van Wilde Dieren de Tent Uit is volbracht (woordvoerster Leonie Vestering heeft zich al op de toekomst voorbereid en hoopt na een carrière-switch directrice te worden van een olifantenopvang in Frankrijk), dat geldt uiteraard niet voor overkoepelende organisaties als de Partij voor de Dieren!
Die hebben gisteren bij monde van Esther Ouwehand laten weten dat ze blij zijn met het kabinetsvoornemen maar dat dat voor hen lang niet ver genoeg gaat!
Ouwehand laat weten dat het verbod uitgebreid dient te worden met andere grote zoogdieren, reptielen en vogels.
Bij andere grote zoogdieren gaat het in dit geval om kameelachtigen, waar lama's en alpaca's ook toe gerekend kunnen worden. Paarden en runderen en ezels worden dan weer niet genoemd.
Daarnaast wordt de regering gevraagd zich te bezinnen op het gebruik van zeezoogdieren in Harderwijk.
Er resten bij de PvdD ondertussen toch ook wel vragen omtrent de opvang van eventueel te verbieden dieren. Die geluiden zijn daar kennelijk ook doorgedrongen, in tegenstelling tot het ministerie, dat aan dat eventueel te ontstane probleem volledig voorbij gaat.

De tekst op de site van de PvdD:

Citeer:
PvdD wil uitbreiding verbod circusdieren

21-01-2015

De Partij voor de Dieren is blij met het kabinetsbesluit voor een verbod op wilde zoogdieren in het circus. Het verbod gaat echter nog niet ver genoeg, daarom roept Esther Ouwehand het kabinet op om het verbod uit te breiden met andere grote zoogdieren, reptielen en vogels en zich daarnaast ook te bezinnen op het gebruik van zeezoogdieren in het dolfinarium.

Na lang wachten en vele verzoeken, zal het per 15 september verboden zijn om wilde dieren als olifanten, tijgers, leeuwen en giraffen te gebruiken in circussen, evenementen en films. De Partij voor de Dieren is hier verheugd over en heeft het kabinet gevraagd om het verbod verder uit te breiden.

Esther Ouwehand: “Het is prachtig dat het kabinet erkent dat het menselijke belang geen rechtvaardiging is voor dierenleed. Ik moedig het kabinet aan dit perspectief ook bij andere vormen van diergebruik nadrukkelijker te hanteren.”

Andere zoogdieren
Het besluit voorziet nu alleen in een verbod op het gebruik van wilde zoogdieren als olifanten, tijgers, leeuwen en giraffen. De PvdD vindt dat ook andere zoogdieren als kamelen, lama’s, alpaca’s en dromedarissen onder het verbod zouden moeten vallen, evenals vogels en reptielen. Ook bij het gebruik van deze dieren is immers sprake van aantasting van integriteit en welzijn van het dier. Ook roept de PvdD het kabinet op zich te bezinnen op soortgelijke vormen van diergebruik, zoals het gebruik van zeezoogdieren in het dolfinarium.

Opvang circusdieren
De opvang van de dieren is niet geregeld in het besluit. De vereniging Wilde Dieren de Tent heeft opvang voor de circusdieren aangeboden. De PvdD heeft aan de staatssecretaris gevraagd of ze afspraken met WDDTU heeft gemaakt of ze een andere goede opvangplek kan waarborgen.


Voor wie het allemaal niet zo secuur heeft gevolgd: het wetsvoorstel moet alvorens ten uitvoer te worden gebracht eerst nog aangenomen worden door de Tweede en Eerste Kamer. Waarna wellicht nog een juridische procedure volgt, en mogelijk zelfs toetsing in Europees verband.
Verheugend nieuws is er in deze sombere tijden ook. Overleg met woordvoerders van het CDA schijnt te hebben uitgewezen dat deze partij niet achter het regeringsvoornemen staat.
Nog een advies? Laat iedereen die je maar kent en die wat voor connectie dan ook heeft binnen PvdA of VVD -ongeacht op welk niveau- vooral heel nadrukkelijk weten dat dit kabinetsvoornemen genoemde partijen wel eens heel veel stemmen zou kunnen gaan kosten bij de binnenkort plaatsvindende verkiezingen voor Provinciale Staten.
Want daar zijn ze heel gevoelig voor.....


Laatst gewijzigd door Didier op do jan 22, 2015 6:29 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

Omhoog
   
BerichtGeplaatst: do jan 22, 2015 4:43 pm 
Offline

Lid geworden op: vr mar 21, 2014 6:45 pm
Berichten: 164
Citeer:
Het besluit voorziet nu alleen in een verbod op het gebruik van wilde zoogdieren als olifanten, tijgers, leeuwen en giraffen.


Als dit waar zou zijn, hoeft niemand zich zorgen te maken, er bevinden zich namelijk in geen enkel circus wilde dieren... wel tamme zoogdieren als olifanten, tijgers, leeuwen en giraffen. :roll:


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: do jan 22, 2015 5:39 pm 
Offline

Lid geworden op: do jul 21, 2011 3:38 pm
Berichten: 9579
Dat, beste Paul, weten wij wel, maar het is de vraag of zij dat ook weten!


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: do jan 29, 2015 3:44 pm 
Offline

Lid geworden op: do jul 21, 2011 3:38 pm
Berichten: 9579
Op 5 januari schreef ik hier iets over de te verwachten lijst van toegestane zoogdieren, naar aanleiding van een krantenartikel over de wanhoop die leeft bij alpaca-houders.
Dat ging niet zozeer over mensen die zo'n knuffelachtige als huisdier hielden maar eigenaren van professionele bedrijven.

Aangekondigd werd dat er per 1 februari van dit jaar een lijst van nog toegestane diersoorten zou komen. Die komt er, meldt de Volkskrant van vandaag.
Net op tijd, want zondag is het al zo ver!
En zo schrijft Sharon Dijksma, de verantwoordelijke bewindspersoon, alweer geschiedenis!
Daar gaat het veel politici en andere verantwoordelijken tenslotte om! Het idee dat zij hun stempel op de samenleving hebben gedrukt...! Op die manier regeerden en heersten zij immers niet tevergeefs!
Dat gevoel moet wel heel erg bevredigend zijn, anders deden zij niet zo indrukwekkend hun best!

Vergis u niet: deze lijst staat volkomen los van het 'wilde-dierenverbod in circussen'. Dat is overigens op zich al een vreemde zaak. Want het uiteindelijke resultaat is dat circussen -als de wet er doorkomt- straks bepaalde dieren niet meer mogen houden maar 'gewone' burgers wel! Doordat de diersoorten in beide gevallen niet overeen komen.
Hierbij -de lijst van toegestane te houden zoogdieren- zal geen sprake zijn van een nieuwe wet maar van een zogenaamde aanwijzing.
Mevrouw de minister (staatssecretaris in dit geval, maar dat is internationaal gezien hetzelfde) bepaalt de inhoud en stelt de ingangsdatum vast en daar is de kous mee af. Zonder dat daar dan ook maar wat voor democratische inspraak op mogelijk is!

Ze hebben er een flinke tijd over gedaan om die lijst op papier te krijgen: er is niet minder dan 23 jaar over onderhandeld!
Op de lijst 100 toegestane soorten zoogdieren en dat is nog maar voorlopig. In totaal ging het om rond de 300 soorten, waarvan er nog plm. 100 in onderzoek zijn. De lijst kan dus nog een stukje langer worden, al naar gelang de conclusies die verbonden worden aan nog uit te voeren of in uitvoering zijnde tests.
Een voorproefje van wat zal zijn of blijft toegestaan dan maar. Grijsbuik-eekhoorns, geen probleem. Evenals dwergzwijnen, przewalskipaarden en -pas op dat uw klomp niet breekt- zebra's! Wat straks in het circus dus niet meer mag mag bij u thuis nog wel! Een groter voorbeeld van meten met twee maten kan ik nauwelijks bedenken! Het lijkt me uitstekend voer voor juristen!
Nog een paar toegestane soorten dan: Indische wilde ezels (hebben dus, net als circusdieren, kennelijk niets met 'wild' te maken!), schroefhoorngeiten en witstaart-stekelvarkens. Niet te verwarren met egels, dat gebeurt nog wel eens.
Kleine Aziatische hertensoorten mogen daarentegen dan weer niet. 'De kans dat ze pootjes breken is te groot', weet wijsneus David van Gennep van de Stichting AAP. Door hem zelfs liefkozend 'beentjes' genoemd. Tenslotte moet je iedere kans aangrijpen om bij het donateursvee prettig en liefdevol over te komen. Zeker wanneer je met eurotekens in je ogen droomt van een dierentotaalopvang!

Onder de toegestane soorten zijn wel enkele kwetsbare en die moeten worden geregistreerd. Experts (niet bekend wie, maar Van Gennep hoort daar vast wel bij...) zullen per dier(soort) een handleiding schrijven met richtlijnen aangaande voer en leefruimte. Zoals bijvoorbeeld voor genoemde stekelvarkens. Die graven diepe holen in de grond, en zijn dus minder geschikt in de huiskamer. Je moet wel van een andere planeet komen wil je dit zelf niet kunnen bedenken. Maar de betuttelingsregering ruikt opnieuw haar kans.....

Voor de soorten die per 1 februari niet meer zullen zijn toegestaan - de enige in het artikel genoemde soorten zijn stinkdieren en wasberen- komt er een overgangs- of uitsterfregeling. Je mag ze houden tot ze dood gaan en er mag niet meer mee gefokt worden. Dat laatste is precies waar die alpacahouders zo bang voor waren.
Maar nogmaals: over die soort heb ik nog geen uitsluitsel. Mogelijk worden die op dit moment nog onderzocht op geschiktheid.

Nog een verrassende soort die mag blijven: nertsen!
Maar ook hier zal wel met twee maten gemeten worden: wel als huisdier maar niet in de professionele fokkerij. Tenslotte hebben we daar al een door de rechter teruggefloten wet voor.....

Het beloven nog hele drukke tijden te worden voor de zogenaamde dierenliefhebbers.....


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: za jan 31, 2015 2:59 pm 
Offline

Lid geworden op: do jul 21, 2011 3:38 pm
Berichten: 9579
In de Volkskrant van vandaag, zaterdag 31 januari 2015 op de opiniepagina een treffende ingezonden brief van een lezer over bovenstaand onderwerp.
Hans van Wijk uit Lelystad schrijft:

'Ik ben Het Bureau van Voskuil aan het lezen waarin hij op kostelijke wijze beschrijft met welke onzinnige dingen de ambtenaren zichzelf dagelijks bezighouden....
En dan lees ik in de Volkskrant (Ten eerste, 29 jan.) dat na 23 jaar onderhandelen een lijst van te houden huisdieren is opgesteld. Het is dus echt.....!'


Op de voorpagina van dezelfde krant de gebruikelijke column van Arnon Grunberg.
Waar ik het wisselend al dan niet mee eens ben. Soms kan ik zijn gedachtegang niet helemaal volgen of vind ik het te hoogdravend. Ik ben niet de enige....
Dit keer, over het onderwerp Vrijheid, kon ik mij er uitstekend in vinden.
Ik citeer alleen de laatste zinnen:
'Nooit wil ik meer horen dat we Charlie zijn. De totalitaire staat, dat zijn we met ons allen.
Vrijheid is wat we langzaam afschaffen om haar beter te kunnen beschermen...'


Want vrijheid kent, of kende, vele vormen.
Die belachelijke en betuttelende regelgeving waarmee met name deze regering zich bezighoudt (onder meer op het gebied van dieren) bevestigt Grunbergs gelijk.
En dat dan allemaal omwille van een zogenaamde maatschappelijke discussie, deels zelf uitgelokt! Nota bene het enige, gelukkig niet-steekhoudende, argument!
Vanzelfsprekend kun je het ook een heel stuk ruimer zien en op andere onderwerpen projecteren.


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: zo feb 01, 2015 4:29 pm 
Offline

Lid geworden op: do jul 21, 2011 3:38 pm
Berichten: 9579
In de NRC van vrijdag 30 januari een groot artikel van twee pagina's over dit onderwerp.
In het kader van Het Grote Verhaal met als titel:

Dit is wél een huisdier. En dát niet

Met daarin, behalve de algemene informatie, een aantal kaderverhalen over huisdierhouders van bijzondere soorten.
Zoals een stel in het Limburgse Echt, dat (onder meer) servals houdt. Geheel toevallig één van mijn favoriete diersoorten.
Voor wie ze niet kent: het zijn katachtigen ongeveer half zo groot als een tijger. Ze kunnen wel vijf meter de lucht in springen om een voorbijvliegende vogel te verschalken! Overigens springt een gewone huiskat in verhouding net zo ver omhoog.
Twee leuke foto's bij het kaderverhaal over deze diersoort, een deel van een foto siert ook de voorpagina.
Gemaakt onder bijzondere omstandigheden, want in huis! 'Gewoon' in de keuken en zelfs op het aanrecht!
Geen volwassen dieren hoor, dat kan volgens de houders niet. Maar welpen van een maand of vijf. Het kan tot ze rond een jaar zijn. 'Ze vallen je zelden aan, maar kunnen wel gaan blazen en sproeien.'
Ja, dat laatste kun je binnenshuis inderdaad maar beter voorkomen!
In grote volières hebben ze circa 30 dieren, ook bengalen en savannah's.
Volgens mij kun je die allebei juist wel in huis houden, want ze hebben het uiterlijk van een roofdier maar het karakter van een huiskat.
Onzekerheid voor de houders, want al deze soorten zijn nog niet uit-onderzocht.

Want over klungelwerk gesproken, kennelijk iets waar deze staatssecretaris in uitblinkt, dachten we misschien dat er per 1 februari een lijst is gekomen van diersoorten die zijn toegestaan (ik in ieder geval wel) niets blijkt minder waar.
Er is (slechts) een lijst verschenen van de eerste 100 van de 300 soorten zoogdieren die op dit moment beoordeeld zijn en daardoor AL DAN NIET ZIJN TOEGESTAAN!
Bij tweederde is dat zelfs na 23 jaar nog steeds niet gelukt en blijft voor de eigenaren de onzekerheid heersen.
Zoals bij die eerder omschreven alpaca's, maar ook bij alle soorten kameelachtigen en veel soorten exotische runderen, om maar een paar voorbeelden te noemen.
En let wel: het gaat alleen nog maar over zoogdieren, van onderzoek naar het houden van vogels, vissen en reptielen is (voor zover bekend) op dit moment zelfs nog geen sprake.
Wellicht krijgen houders daarvan over pakweg nog eens een jaar of 25 uitsluitsel!

Op de nu verschenen lijst van 100 staan 33 soorten die zonder enige beperking blijven toegestaan. Zoals honden, katten, konijnen, nertsen en varkens, maar ook dieren als de Kaukasische en Dagistaanse toer (een soort berggeit), de Siberische steenbok, de zebragrasmuis en nog tien andere soorten grasmuizen -dat telt lekker aan-, terwijl een kenner in het NRC-artikel weet te melden dat grasmuzien in ons land helemaal niet voorkomen!
Ook toegestaan blijven de waterbuffel (toch echt van oorsprong exotisch, want Aziatisch!) en het indrukwekkende Middel-europese edelhert.
En dat allemaal zonder ook maar enige bepaling over hun levensruimte of wat dan ook!
Dus niet anders dan de al bestaande en vaak beperkte bepalingen omtrent het dierenwelzijn.

Afbeelding
Waterbuffel, van oorsprong exotisch.....

Dan volgen 48 soorten die onder bepaalde voorwaarden gehouden mogen worden. Mét houderij-voorschriften, zoals dat heet.
Ook dat lijstje schiet al snel lekker op met maar liefst 20 soorten eekhoorns, 7 soorten stekelvarkens, 8 soorten zwijnen (tot en met uiteraard het wilde zwijn, erg in trek in de jachtschotel. En die behoefte mag kennelijk absoluut nier verstoord worden...), alle soorten zebra's en andere exotische paardachtigen als bijvoorbeeld de onager (een absoluut onhandelbare wilde ezelsoort, waarvan in het krantenartikel gezegd wordt dat hij levensgevaarlijk is voor mensen die hij het liefste doodtrapt. Hetzelfde geldt overigens voor zebra's en halfwilde toegestane paardenrassen zeker wanneer ze veulens hebben of wanneer de pet van een hengst scheef staat omdat hij in een mens een binnendringer in zijn territorium ziet....)

Afbeelding
Onager met veulen

En dan tot slot het rijtje van 19 soorten die -overigens met ingang van 1 april 2015 (of zou het toch een grapje zijn?)- verboden gaan worden.
Wegens de te grote impact die het houden (in beperking) op de gezondheid en het welzijn van het dier heeft.
Ook hier grote stappen snel thuis: 9 soorten spieshertjes (kennelijk te klein voor de barbecue....) en 10 soorten muntjaks. En ook dat zijn minihertjes.
Onze 'vriend' David van Gennep van de Stichting AAP schijnt daar een flinke lans voor gebroken te hebben, want die weet op diverse podia te melden dat die diertjes -ik zie ze wel eens in dierentuinen, daar doen ze het prima!- te pas en te onpas hun uiterst tere beentjes (en andere botjes) breken.
Een uitspraak van hem: 'Wanneer een dierenarts een wormenkuur wil toedienen mag hij gelijk de spalkjes wel meenemen!'
Hij blijft de mening toegedaan dat aan een pluchen speelgoedbeest hogere eisen worden gesteld dan aan een echt beest.
Mede daardoor lijkt zijn kostje dus wel gekocht en zal hij ons nog geruime tijd blijven lastig vallen met zijn riant gefinancierde prietpraat!


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: wo feb 18, 2015 8:18 am 
Offline
Site Admin
Gebruikersavatar

Lid geworden op: zo okt 23, 2005 10:34 pm
Berichten: 7474
Locatie: Maassluis
Didier schreef:
De voor een groot deel positieve reacties blijven ons achtervolgen.
Naast de Volkskrant geldt de NRC in ons land als een kwaliteitskrant. Eveneens van grote invloed, ook en met name in het politieke wereldje. Een krant die niet over één nacht ijs gaat en altijd zeer doordacht en goed geformuleerd haar mening geeft.
Zo ongeveer het laatste avondblad dat we in ons land kennen. Dat brengt hen vaak primeurs, maar ook wel eens vertraging in de berichtgeving. Voor mij is het nadeel dat ik de krant altijd pas de volgende dag onder ogen krijg.
Vandaag dus de krant van gisteren, donderdag 18 december 2014.
Helaas te laat om nog te kunnen kopen, een enkele uitzondering daar gelaten, maar wel te vinden in de wat grotere bibliotheek bijvoorbeeld.
Waar het om gaat is het gebruikelijke commentaar van de hoofdredactie op pagina 2. In de wandelgangen ook wel 'het hoofdartikel' genoemd.
Tamelijk gebruikelijk in deze krant over twee onderwerpen, zo ook nu. Zekerheid over het voortbestaan van het kabinet was er op moment van schrijven nog niet, anders was dat vast één van de onderwerpen geweest. Nu was het eerste onderwerp het doorbreken van Obama van de impasse rond Cuba en dat dat hoog tijd werd. Kent u gelijk de strekking.....
Het tweede onderwerp herhaal ik hier graag volledig:

Inspecteer de circusdieren

Wie niet alleen van paardendressuur houdt en door hoepels springende hondjes maar ook plezier heeft bij steigerende leeuwen en dansende olifanten, doet er goed aan nu nog gauw een van de kerstcircussen te bezoeken. Volgend jaar is het misschien te laat. Dan zijn die circussen er nog wel, maar of de 'wilde dieren' nog meedoen, is de vraag.
Staatssecretaris Dijksma (Economische Zaken, PvdA) wil per 15 september 2015 het optreden van wilde zoogdieren in circussen verbieden, een maatregel die al werd aangekondigd in het regeerakkoord, in 2012. Wordt het voorstel aangenomen dan verdwijnen de dieren. Waar naartoe? Naar dierentuinen en opvangcentra.
Want los van de olifanten die elders in de wereld allang tot de veestapel behoren, ook voor de andere dieren geldt: zo wild is wild nou ook weer niet. Circusdieren zijn in gevangenschap geboren, en een terugweg naar de natuur is er niet, daar zouden ze niet overleven. En omdat ze zich in een opvang vervelen, worden ze door de oppassers beziggehouden. Met kunstjes die ze in het wild nooit zouden doen. En het publiek mag meegenieten.
Oftewel: het patsboem verbannen van wilde dieren uit de circuspiste maakt een hypocriete indruk. Zeker als het verbod wordt vergeleken met de maatregelen die níét getroffen worden voor al die krappe megastallen en ander voor de mens voordelig dierenleed.
De plofkippen met hun twintigen op één vierkante meter. De kalveren, onverzorgd in laadbakken van vrachtauto's. De bij de jacht aangeschoten eenden, hazen, fazanten. De snoeken aan de haakjes. De rondjes sjokkende manegepaarden. Voor de rashonden die om cosmetische redenen chronisch ongezond gefokt worden, hebben de fokkers eindelijk beterschap beloofd - per 2024.
In het licht van al die aperte dier-ellende die om mensafhankelijke redenen steeds maar niet wordt verholpen, is het verbieden van, alleen bepaalde, circusdieren een afleidingsmanoeuvre. Wetenschappelijk onderzoek bracht misstanden aan het licht, maar geen grond om aan te nemen dat circusdieren slechter af zijn dan andere dieren die de mens tot zijn eigen genoegen dresseert of in zijn nabijheid koestert.
Het vermoeden van dierenleed in circussen verdient een deugdelijk inspectiesysteem. Dat zal zich ook uitstrekken tot de tamme circusdieren: tijgers hebben recht op een goed bestaan, paarden ook.
En het is zaak om het oordeel niet te besmetten met exclusief menselijke emoties. Stress valt moeilijk te meten, wel of een dier gezond is. Een leeuw in een kooi kan net zo (on)tevreden zijn als een poes in een mandje.



Kijk eens aan, er bestaat nog wel wijsheid in Nederland!
En denk er aan: er is geen tweedekamerlid dat deze krant niet leest!
Geloof me, de strijd is nog allerminst verloren! Ooit zegeviert het gezond verstand!


Factcheckers van De Correspondent hebben de factcheckers van NRC gechecht:
https://decorrespondent.nl/2416/Factche ... 6-6f57e332
Citeer:
Onderzoek naar circusdieren

Goed, waar baseert NRC Handelsblad die uitspraak eigenlijk op? Navraag bij de redactie levert verschillende onderzoeken op naar het welzijn en de gezondheid van circusdieren. Het gaat om één Brits en twee Nederlandse onderzoeken, alle drie uitgevoerd in opdracht van de overheid. Niet toevallig speelt in beide landen al enige tijd een maatschappelijke discussie over het gebruik van wilde dieren in circussen.

Allereerst kijken we naar het Britse onderzoek, dat stamt uit 2007. Naar aanleiding van een maatschappelijke discussie over circusdieren richtte de Britse overheid ‘The Circus Working Group’ op. In deze werkgroep werd aan voor- en tegenstanders van het verbod gevraagd argumenten aan te dragen om te onderbouwen waarom circussen wel of niet geschikt waren voor wilde dieren. Het aangeleverde bewijs werd vervolgens door een onafhankelijk academisch panel geanalyseerd.

Er werd geconcludeerd dat beide kampen niet met overtuigende argumenten kwamen waarom wilde dieren al dan niet op hun plaats zijn in het circus

Het resultaat noemde het panel ‘teleurstellend.' In het eindrapport werd geconcludeerd dat beide kampen niet met overtuigende argumenten kwamen waarom wilde dieren al dan niet op hun plaats zijn in het circus. De conclusie: er moet meer wetenschappelijk bewijs komen.

De twee Nederlandse onderzoeken dateren uit 2009. Bij ‘Welzijn van dieren in reizende circussen in Nederland’ werd door de Wageningse onderzoekers Hans Hopster, Machteld van Dierendonck, Heidi van den Brandt en Kees van Reenen op locatie onderzoek gedaan naar het welzijn van circusdieren in Nederlandse circussen. In ‘De intrinsieke waarde van dieren in performance praktijken’ wordt op een filosofische en ‘dierethische’ manier naar de positie van circusdieren gekeken door prof. Jozef Keulartz en dr. Jac Swart van de Rijksuniversiteit Groningen.

De Wageningse wetenschappers stellen, na onderzoek onder 102 dieren in zes door Nederland reizende circussen, dat 'de gezondheids- en voedingstoestand van dieren in Nederlandse circussen over het algemeen in orde is.'

De publicatie van Keulartz en Swart is vooral een filosofische beschouwing. Zij concluderen dat de intrinsieke waarde van dieren het beste gewaarborgd wordt als dieren natuurlijk gedrag kunnen vertonen en kunnen handelen vanuit hun instinct. Als dit niet geheel mogelijk is (zoals bij dieren in gevangenschap), hebben deze specifieke zorg nodig die hun situatie het dichtst bij het leven in het wild brengt. De onderzoekers betogen dat circussen daar in mindere mate geschikt voor zijn dan bijvoorbeeld dierentuinen, maar baseren dit niet op empirisch bewijs en stellen dat gevangenschap sowieso geen ideale situatie is voor dieren.
Is er dan niets mis?

Wat opvalt is dat slechts in één van de drie onderzoeken daadwerkelijk veldwerk is verricht. Het Wageningse onderzoek, met als hoofdconclusie dat de gezondheids- en voedingstoestand van circusdieren over het algemeen geen reden tot zorg is. Toch geldt dat niet voor alle dieren.

'Olifanten in een circus kan niet,' zo laat Hopster in een reactie weten. Twee van de drie door zijn team onderzochte olifanten stonden een groot deel van de dag vastgeketend op een vlonder met een paar vierkante meter bewegingsruimte, terwijl zij in het wild elke dag vele tientallen kilometers afleggen. Het gebrek aan bewegingsvrijheid leidt tot ‘ernstige welzijnsaantasting.' Dit uit zich in zogenoemd ‘stereotiep gedrag,' waarbij de olifanten bijvoorbeeld met hun hoofd schudden of op hun plek onafgebroken met hun slurf heen en weer zwaaien. Ook is er door het transport van de dieren volgens de onderzoekers sprake van ‘matige welzijnsaantasting.'

De onderzoekers van Wageningen Universiteit keken ook naar de paarden in de circussen. Zij concludeerden daar eveneens dat er sprake is van ‘matige welzijnsaantasting’ door transport. Wanneer de conditie van circuspaarden werd vergeleken met die van manege- en dressuurpaarden, was er echter nauwelijks sprake van een verschil.

Wel was er één circus dat zich in negatieve zin onderscheidde van de rest. Een verlamde leeuw, slechte roofdiervoeding, ondervoede paarden met veel te lange hoeven, krappe, donkere behuizing met weinig buitenloop, enzovoort. Als beleidsaanbeveling pleiten de onderzoekers dan ook voor meer soortspecifieke regelgeving voor circusdieren.
Dubbelzinnigheid in interpretatie

Wat we uit de onderzoeken kunnen opmaken is dat het niet eenvoudig is om dierenwelzijn en de mogelijke aantasting daarvan in circussen, of elders, te beoordelen. Er kan niet onomstotelijk worden aangetoond dat dieren in de ene situatie beter af zijn dan in de andere. Waar Keulartz en Swart concluderen dat dieren het beste tot hun recht komen in het wild, kun je ook beargumenteren dat dieren in gevangenschap beter af zijn: zij raken zelden ondervoed, hebben beschutting tegen slecht weer en hebben geen natuurlijke vijanden.

Beide kampen halen dezelfde onderzoeken aan om hun gelijk aan te tonen

De ene diersoort heeft waarschijnlijk meer problemen met het leven in het circus dan de andere. Zo lijken leeuwen in het circus volgens Hopster redelijk goed te gedijen. Ook in het wild bestaat hun leven grotendeels uit luieren. Gebrekkige lichaamsbeweging in het circus leidt dus niet zomaar tot slechte leefomstandigheden. De optredens op de circuspiste worden in het onderzoek als positieve afleiding gezien, waarbij ‘de dieren niets doen dat afwijkt van hun normale gedragspatroon.'

De dubbelzinnigheid in interpretatie van dierenwelzijn komt terug in de argumenten van voor- en tegenstanders van het verbod op wilde circusdieren. Beide kampen halen dezelfde onderzoeken aan om hun gelijk aan te tonen. Zo verwijzen dierenwelzijnsgroep ‘Wilde Dieren de Tent Uit’ en belangenorganisatie ‘Commissie Klassiek Circus’ allebei naar het rapport van Wageningen Universiteit om hun standpunt kracht bij te zetten.
En het kabinet?

Ook het kabinet voerde de twee Nederlandse onderzoeken als reden op om wilde dieren in het circus te verbieden. Opvallend, omdat beide een verbod niet direct verantwoorden of aanbevelen. Maar het kabinet heeft nog andere bronnen.

Namelijk twee Britse papers waarin onderzoekers Graziella Iossa, Carl Soulsbury en Stephen Harris van de Universiteit van Bristol verschillende onderzoeken naast elkaar legden. Ze komen tot de conclusie dat wilde dieren beter af lijken te zijn in dierentuinen dan in circussen, maar stellen ook dat er meer soortspecifiek onderzoek verricht moet worden om uitsluitsel te kunnen geven over een mogelijk verbod op wilde dieren in circussen.

Ze gebruiken echter veel oude bronnen en gaan niet in op de situatie in Nederlandse circussen. Mogelijk zijn de omstandigheden verbeterd, of is het minder erg in Nederland.

Dus, heeft NRC Handelsblad gelijk?
Er is geen wetenschappelijk bewijs voor de stelling dat circusdieren slechter af zijn dan andere dieren die de mens 'tot zijn eigen genoegen dresseert of in zijn nabijheid koestert.' Onderzoeken tonen wel misstanden aan bij circusolifanten, maar geven geen bewijs voor de aanname dat circusdieren in Nederland in het algemeen in hun welzijn worden aangetast.

Wat wel belangrijk is om te constateren: het feit dat er geen wetenschappelijk bewijs is van welzijnsaantasting, betekent niet dat het er niet is. In het ene circus is de situatie beter dan in het andere. Ook zijn er per diersoort grote verschillen. Het aanwezige onderzoek is zodoende te beperkt om algemene uitspraken te doen over álle circusdieren.

(0) niet te checken, (1) volledig onjuist, (2) grotendeels onjuist, (3) deels juist, deels onjuist, (4) grotendeels juist, (5) volledig juist (0) niet te checken, (1) volledig onjuist, (2) grotendeels onjuist, (3) deels juist, deels onjuist, (4) grotendeels juist, (5) volledig juist

Wanneer er een concrete vergelijking wordt gemaakt tussen circusdieren en andere dieren in gevangenschap, zoals in het geval van paarden, wordt er nauwelijks verschil aangetroffen. Wij beoordelen de stelling van het NRC Handelsblad daarom als grotendeels waar.

Deze factcheck is geschreven door Yorick Smakman en Robin Bruggeman. Zij maken deel uit van het factcheckcollectief de Pinokkiofactor.


_________________
Gelukkig zijn niet alle circussen hetzelfde....


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: wo feb 18, 2015 5:48 pm 
Offline

Lid geworden op: do jul 21, 2011 3:38 pm
Berichten: 9579
Zoals we al dachten en konden verwachten....
Jammer dat nergens enig onderzoek naar het gedrag van dit soort dieren in dierentuinen aan de orde komt, en daardoor evenmin een juiste afweging op dit gebied gemaakt kan worden.
Verder is de vergelijking tussen circusdieren en andere dieren 'die de mens tot zijn genoegen dresseert of in zijn nabijheid koestert' leuk gevonden maar incompleet. Er zou tevens een vergelijking gemaakt moeten worden tussen circusdieren en andere dieren die in gevangenschap gehouden worden, met welk doel dan ook!


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: do feb 19, 2015 5:53 pm 
Offline

Lid geworden op: do jul 21, 2011 3:38 pm
Berichten: 9579
Dat hebben we hier even gemist, maar er zijn inmiddels Kamervragen over dit onderwerp gesteld. Zowel vanuit de Eerste als vanuit de Tweede Kamer. Vooral in het laatste geval door een flink aantal partijen, deels dezelfde (ingefluisterde?) vragen.
Zoals waarom kameelachtigen niet verboden gaan worden.

U moet er maar even voor gaan zitten, de vragen en antwoorden vanuit de Tweede Kamer beslaan niet minder dan 20 pagina's!

http://www.rijksoverheid.nl/documenten- ... ussen.html

Gepubliceerd op 2 februari. Een dag later was de Eerste Kamer aan de beurt, dat paste op 8 pagina's:

http://www.rijksoverheid.nl/documenten- ... ingen.html

Die beantwoording leert ons diverse nieuwe feiten.
Zoals hetgeen blijkt uit de eerste vraag van de vaste Kamercommissie van Economische zaken dat het hier GEEN wetsvoorstel betreft, maar een Algemene Maatregel van Bestuur! Wat betekent dat het voorstel dus NIET in de Tweede en Eerste Kamer zal worden behandeld en in stemming gebracht!
Hetzelfde was (even) het plan bij de veranderingen in de Zorgwet, maar werd bij nader inzien vanwege de hoogoplopende protesten afgeblazen.
In dit geval is er echter geen enkele partij die er verontwaardigd over reageert!
Wat zoveel betekent als dat de zaak al in kannen en kruiken is, en uitsluitend een rechter het nog een halt kan toeroepen!

Wat het onderscheid tussen de diverse partijen betreft kunt u zelf uw conclusies trekken. De regeringspartijen VVD en PvdA sputteren wel wat maar staan verder achter de bewindspersoon. Dan een hele rij partijen die het voorstel niet ver genoeg vindt gaan, uiteraard met de Partij voor de Dieren voorop.
En hadden circusliefhebbers niet hun hoop gevestigd op de PVV? Vergeet dat dan maar weer snel: noch in de Eerste, noch in de Tweede Kamer heeft die partij over dit onderwerp ook maar één enkele vraag gesteld!

VERMAAK, dat is een regelmatig terugkerend 'tover'-woord! Kennelijk iets dat strafbaar moet worden gesteld en koste wat kost moet worden afgeschaft!
Voor echt geïnteresseerden -zoals bijvoorbeeld zij die circussen juridische bijstand denken of hopen te gaan verlenen- is het zaak de door de Staatssecretaris gegeven argumentatie zeer nauwgezet door te lezen en kennis te nemen van de soms vette leugens die zij poneert. Zoals dat GEEN ENKEL CIRCUS IN ONS LAND ZELF OVER TE VERBIEDEN DIEREN BESCHIKT EN UITSLUITEND SPRAKE IS VAN INGEHUURDE ACTS. Wat je bij herhaling kunt lezen.
Geen wonder wanneer zij uitsluitend over de circuswereld in ons land is 'voorgelicht' door een vertegenwoordiger van de VNCO en wellicht door de directeur van Circus Herman Renz die uitsluitend voor eigen parochie predikte en een beeld van zijn circus schetste!
Voor wie dit niet goed begrijpt wil ik nog wel een keer vermelden welke reizende circussen er lid zijn van die VNCO: Magic Circus en Circus Sijm (bij beide geen te verbieden diersoorten aan de orde), Circus Herman Renz (zie bovenstaande opmerking) en Freiwalds Menagerie Circus. Met name dit laatste circus, na de bekendmaking van het voorstel veelvuldig in de publiciteit, heeft men laten vallen als een baksteen. Omdat het van de VNCO-leden het enige circus is met te verbieden diersoorten in eigen bezit.
Zoals ik al eerder constateerde is zij zo goed als volledig afgegaan op wat Wilde Dieren de Tent Uit haar influisterde. Hoe dit ook bezijden de waarheid was, zij heeft het voor waar aangenomen!

Het feit dat deze staatssecretaris zich allesbehalve volledig heeft laten inlichten over de werkelijke circuswereld in ons land moet wel de meest vruchtbare grond voor juristen vormen!


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: vr feb 20, 2015 5:07 pm 
Offline

Lid geworden op: do jul 21, 2011 3:38 pm
Berichten: 9579
Zie nu dat ik geen link heb gegeven naar de nota van toelichting bij dit wetsbesluit. En die wordt steeds lastiger te vinden, dus bij deze: http://www.rijksoverheid.nl/documenten- ... ussen.html

17 Pagina's, zoals eerder wel gemeld en gedeeltelijk geanalyseerd. Daar was ik zo druk mee -en anderen kennelijk ook- dat mij ontgaan is dat het geen nieuw wetsvoorstel betreft maar in feite een wijziging van een al bestaande wet door middel van een zogenaamde algemene maatregel van bestuur. Deze gang van zaken is overigens precies wat de Commissie Klassiek Circus een paar jaar geleden al vreesde....
Inmiddels zijn dus Kamervragen gesteld, dat las u in het vorige bericht, en beantwoord.
Vervolgens wordt het voorstel voorgelegd aan de Afdeling Advisering van de Raad van State en ter notificering bij de Europese Commissie op grond van de Europese dienstenrichtlijn.
Van dat laatste hoeven we weinig te verwachten. Iets soortgelijks gebeurde namelijk met een dergelijke beslissing in Oostenrijk, overigens pas na verloop van (ruime) tijd.
De hoop blijft dus voorlopig gevestigd op de wijsheid van de Raad van State. En eventueel op die van de rechter.....


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: za dec 05, 2015 2:18 pm 
Offline

Lid geworden op: do jul 21, 2011 3:38 pm
Berichten: 9579
Goed, we zijn op een haar na een jaar verder. Een bewogen jaar op dit gebied, dat kan wel gezegd worden. Met kromme en niet tijdig aangekondigde beslissingen.
Met op geen enkele wijze rekening houdend met de betrokken circussen. Niks afloopregeling, niks schadevergoeding, niks opvangmogelijkheid, zeker niet waar het olifanten betreft.
Simpelweg erdoor gedrukt, kritiek van de Raad van State ten spijt. Omdat Rutte dat zo graag wilde, dat valt niet te ontkennen.
Met volop valse en onware argumenten, eenvoudigweg overgenomen van de 'tegenstanders', zoals Wilde Dieren de Tent Uit.
Die zichzelf heeft opgeheven, maar nog steeds volop actief is. Voor en achter de schermen.
En toen vertrok de 'boosdoenster' Sharon Dijksma. Ze werd geroepen voor een hoger ambt.....
Martijn van Dijk werd haar opvolger, dat viel al te lezen. Op het eerste oog geen rare kerel. Hij zit nu een poosje op zijn post.
Heeft iemand hem al persoonlijk gevraagd wat hij eigenlijk van circusdieren vindt? In het algemeen en van speciale dieren in het bijzonder?
Zou een interessante vraag kunnen zijn nu hij op dit moment druk doende is allerlei verzoeken om maatregelen van de hand te wijzen!
Zo ziet hij geen heil in het verbieden van kiloknallers, waar onder meer Wakker Dier toch al jarenlang voor vecht.
Daarmee zit hij volledig op één lijn met de varkensboeren, dat valt te begrijpen! Wat dat betreft lijkt het haast wel of we een bewindvoerder van het CDA aan het roer hebben gekregen!
Ook heeft hij laten weten (voorpaginanieuws voor het Dagblad van het Noorden) niet van plan te zijn paardenmarkten te gaan verbieden. Waartoe toch ook heel wat al dan niet echte dierenliefhebbers regelmatig aandringen.
Niks hoor, die markten vindt hij juist prima, hij is tenslotte niet voor niets onderdeel van het Ministerie van Economische zaken.
Want die zorgen er voor dat paarden ´een tweede bestemming´ krijgen, in plaats van rechtstreeks in het slachthuis te belanden! Aldus droomde hij hardop.....
Volledig voorbijfietsend aan de opzet van minder nobele opkopers op die markten -meestal uit een ver buitenland, want de vraag naar paardenvlees is in ons land maar zeer gering- die veel dieren na erbarmelijk lange en slecht of geheel niet verzorgde transporten in andere Europese landen alsnog in de salamifabrieken doen belanden.
Wel voegt de staatssecretaris er aan toe de markten 'kritisch te zullen gaan volgen teneinde misstanden te voorkomen'.
Dat laatste had met circusdieren ook prima gekund.....!


Omhoog
   
Berichten van vorige weergeven:  Sorteer op  
Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 44 berichten ]  Ga naar pagina Vorige 1 2 3

Alle tijden zijn UTC+01:00


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 20 gasten


Je kunt niet nieuwe berichten plaatsen in dit forum
Je kunt niet reageren op onderwerpen in dit forum
Je kunt niet je eigen berichten wijzigen in dit forum
Je kunt niet je eigen berichten verwijderen in dit forum
Je kunt geen bijlagen plaatsen in dit forum

Zoek op:
Ga naar:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Nederlandse vertaling door phpBBservice.nl & phpBB.nl.